Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagels terugsnoeien, hoe?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Crescent »

Mijn heerschap vindt het vervelend en ik ook, dus elke maand komen we precies uit op hetzelfde punt: haar nagels zijn keurig geknipt maar mogen echt korter. Mooie zwarte nagels. Hoe knip je ze wat terug zonder pijn en bloed?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door kipo »

Dremel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door BieneMaya »

kipo schreef: 12 mei 2021 22:17 Dremel.
Maar je weet dan toch ook pas dat je ,te ver, bent gegaan wanneer het bloed. Maya,s nagels mogen ook echt wat korter maar ik durf het niet.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door georges »

Ik krijg er met de Dremel echt niet genoeg af bij Georges :oeps: Dat duurt hem dan echt te lang... (in vergelijking met het knippen)

In heb wel niet de echte, dus misschien dat het daar aan ligt ? Ik moet wel zeggen dat het proces voor ons beide met de Dremel veel minder stressvol is en ik hem duidelijk ook geen pijn doe :ok:
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door kipo »

Met een dremel gaat het eigenlijk nooit bloeden en als het gevoelig begint te worden, kun je stoppen. Je schuurt/vijlt die nagel ahw korter, dat gaat geleidelijk. Met een nagelknipper zet je 1 knip, als die te hoog is, doet het pijn en het bloedt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door BieneMaya »

kipo schreef: 13 mei 2021 00:01 Met een dremel gaat het eigenlijk nooit bloeden en als het gevoelig begint te worden, kun je stoppen. Je schuurt/vijlt die nagel ahw korter, dat gaat geleidelijk. Met een nagelknipper zet je 1 knip, als die te hoog is, doet het pijn en het bloedt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Oke cool. Dan ga ik het met de dremel doen :ok:
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

georges schreef: 12 mei 2021 23:51 Ik krijg er met de Dremel echt niet genoeg af bij Georges :oeps: Dat duurt hem dan echt te lang... (in vergelijking met het knippen)

In heb wel niet de echte, dus misschien dat het daar aan ligt ? Ik moet wel zeggen dat het proces voor ons beide met de Dremel veel minder stressvol is en ik hem duidelijk ook geen pijn doe :ok:
Die dingen zijn zeer hoogtoerig en in korte tijd veroorzaken ze een enorme hitte. Zeker in combinatie met inferieure slijpschijfjes wat eerder regel dan uitzondering is. Je ziet dan wel geen bloed, maar verbranding doet veel pijn ook al zie je het niet. Twee kwaliteitsvijlen aanschaffen voorkomt een hoop ellende. Een grove (basterdvijl) en een fijne (zoetvijl). Een hoefsmid gebruikt ze ook om grof gekapte hoeven te fatsoeneren.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Marlett »

Gaat dit misschien lukken?

gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door gonnie »

Tanja en Anne vinden nagels knippen ook niet leuk. Vooral Tanja niet, die trekt altijd haar poten terug. Maar als ik aandring lukt het wel, en als het bloed heb ik poeder wat de dierenarts ook gebruikt als het gaat bloeden, het bloeden stopt dan direct.
Tanja vindt het altijd pijn doen, al knip ik er maar een heel klein stukje af en bloed het niet.
Ik heb de poeder trouwens nog nooit hoeven te gebruiken. Bij de dierenarts was het wel nodig bij een nageltje wat ging bloeden.

Maar ik doe het meestal als mijn oudste kleindochter er is, die helpt me door Tanja af te leiden met brokjes.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Probeer eens om er een lampje onder te houden, volgens mij kun je dan precies zien waar het leven stopt - tenminste ik meen me zoiets te herinneren
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

S@ndr@ schreef: 13 mei 2021 08:57 Probeer eens om er een lampje onder te houden, volgens mij kun je dan precies zien waar het leven stopt - tenminste ik meen me zoiets te herinneren
Bij lichtere nagels werkt dat inderdaad. Bij die echt zwarte, zoals Elco en Gait ook hebben, niet. Ik knip dus kleine stukjes tegelijk en let op de kleur van het knip-vlak
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Emma »

Ik kijk altijd naar de tenen. Als de nagel zo lang wordt dat de teen omhoog komt, ten opzichte van de andere tenen, dan is de nagel te lang.
Normaal gesproken hoef je dan echt niet korter dan het leven te knippen.

Elke hond heeft een eigen stand van de tenen en nagels. Zo had onze buster de nagels heel laag staan, en hij had lichte nagels, die sleten altijd heel kort af.
Onze luca heeft de nagels vrij hoog op de tenen en dus langere nagels. Dat klopt ook wel want een jack russel is gefokt voor jacht in o.a holen en graaft holen uit.
Die langere nagels heeft dus ook een oorsprong.

Ik wil nooit korter dan het leven knippen. Dat vind ik niet prettig voor de hond, want dat doet pijn waardoor het nagelknippen niet leuk wordt.

Kijk dus eens kritisch naar de stand van tenen en nagels. Moeten ze echt korter?

Een dierenarts knipt vaak verder dan het leven, zodat de eigenaar weer even vooruit kan. Dat is geen leidraad om zo je eigen hond zijn nagels te knippen.

Je kan wekelijks een heel klein tipje knippen, zodat ze uiteindelijk wat korter worden. Of veilen. Maar ik zou dat echt niet overdrijven.

Je hebt speciale hondenknip tangetjes. Met een plaatje erachter. Als je dat plaatje erachter houdt, knip je altijd maar een klein puntje eraf. Normaal zou dat zo weinig zijn, dat je niet in het leven knipt.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door sirene »

Om ze korter te krijgen moet je ze echt veel vaker knippen. Toen ik nog showde knipte ik om de paar dagen. Nu lopen ze met papagaaiennagels :schrik: omdat ik het hooguit 1x per twee weken doe.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

gonnie schreef: 13 mei 2021 08:52 als het bloed heb ik poeder wat de dierenarts ook gebruikt als het gaat bloeden, het bloeden stopt dan direct.
Onze dierenarts heeft voor dat doel een soldeerbout :mrgreen:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb nog nooit een nagel geknipt dus ik kan je niet helpen.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Nagels terugsnoeien, hoe?

Ongelezen bericht door gonnie »

Marie-Josée schreef: 14 mei 2021 15:31
gonnie schreef: 13 mei 2021 08:52 als het bloed heb ik poeder wat de dierenarts ook gebruikt als het gaat bloeden, het bloeden stopt dan direct.
Onze dierenarts heeft voor dat doel een soldeerbout :mrgreen:
Hahaha, au.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”