Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverzorging kortharigen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Crescent »

Hoe doe je dat met twee dames van >5, castraten? Ik borstel twee-wekelijks met achtereenvolgens vlooienkam op de staartaanzet, dan rubber om de haren los te masseren, en een zachte borstel. Vervolgens het (door de meiden gewraakte) hondendoekje om wat vuiligheid op te nemen en de boel een beetje te parfumeren. Volledige wasbeurt is zo'n vier keer per jaar. Bij kennelhonden had ik het gelaten maar deze heerschappen leven gewoon in mijn huis waar alles toch wel fruitig dient te zijn. Ik stofzuig dagelijks met liefde... en een beetje haat. Zijn er supplementen om van binnenuit de verharing wat te dempen? Kan ik ze naar de trimsalon sturen en dan een paar maanden minder verharing verwachten of is dit nu de komende x aantal jaar hoe het zal zijn? :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik doe er helemaal niks aan.
Van Bronco vind ik nooit haar, misschien dat dat nu na zijn castratie zal veranderen. Tux is een verschrikkelijke haarbal, dat kom je overal tegen.
Maar hoe vaker je borstelt, hoe erger het wordt. Wassen doe ik al helemaal niet. Bronco is in het voorjaar na 1x zwemmen zijn minimale wintervacht weer kwijt. Wat Tux betreft is het gewoon regelmatig stofzuigen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Lothian »

Bij kortstokhaar Lucca verschijnen op een gegeven moment wat dorre plukken op haar kont. Dan volgen een paar weken waarin ik haar in totaal 2 of 3 keer helemaal uithark, 2 keer per jaar. Drie maal een kussensloop vol. Dalí pak ik dan gelijk mee want hij vindt het zo heerlijk om gekamd te worden.

Als de kragen van Lucca en Dalí er niet meer zacht en pluizig uitzien kam ik ze ook nog wel eens tussendoor. Dat is nu eigenlijk wel weer nodig. Ik moet even de kam vinden.

Ik was ze alleen wanneer ze in de stront hebben gerold. Ze stinken van zichzelf niet. Wel was ik hun manden en kleedjes vaak. Dat houdt de boel fris.

Ik zou niet weten wat ik bij Taro aan vachtverzorging kan doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik doe er bij Amy en Arlo helemaal niets aan. Dat compenseert weer mooi het kamwerk dat ik heb aan Mila. En Amoz heeft ook een behoorlijke ondervacht, waardoor hij tijdens de rui wel geregeld geharkt moet worden en tussendoor kam ik af en toe zijn kraag en broek uit. Amy en Arlo willen dan ook altijd graag, dus die kam ik dan voor de vorm met een fijn kammetje of met zo'n rubberen borstel, maar die verliezen nauwelijks haar.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Persistence »

Wat borstel je ze veel. Had ook geen idee dat ze zo verhaarden.
Robotstofzuiger scheelt je weer wat werk.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik kam Elco en Gait minder vaak dan jij jouw dames. M'n gecastreerde labrador kreeg nog minder vachtverzorging. Vuil en haren horen wel een beetje bij het hebben van honden, hè. Robotstofzuiger kan heel fijn zijn voor tussendoor. Te veel kammen stimuleert de rui. En als ze nogal snel een sterke hondenlucht om zich hebben hangen, zou aanpassing van het dieet nog weleens kunnen helpen
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Nooit borstelen, dan verliezen ze alleen maar meer haar. Voor een show gaat er eens een glansborstel overheen en dat is het dan wel.
Ze worden gewassen als ze vies zijn, poep hebben gevonden om in te rollen bijvoorbeeld. Dat is misschien 1 keer per jaar.
Wekelijks doekje over kop bij ogen en oren en ze zijn weer fris. Ook wekelijks alle kleden en bedjes in de was.
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb 4 honden in huis: 2 langharigen, 1 halflang, 1 vrij kort
Borstel de langharigen hooguit 2 x per jaar.
De andere 2 nooit, daar komt helemaal niets van af.
In bad gaan ze nooit. In de 16 jaar dat ik honden heb, ik denk maar 3 x honden moeten wassen, omdat ze in iets vies hadden gerold.
Je ruikt niet dat er honden in huis leven.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door gonnie »

GrethavW schreef: 01 mar 2021 21:45 Ik doe er helemaal niks aan.
Van Bronco vind ik nooit haar, misschien dat dat nu na zijn castratie zal veranderen. Tux is een verschrikkelijke haarbal, dat kom je overal tegen.
Maar hoe vaker je borstelt, hoe erger het wordt. Wassen doe ik al helemaal niet. Bronco is in het voorjaar na 1x zwemmen zijn minimale wintervacht weer kwijt. Wat Tux betreft is het gewoon regelmatig stofzuigen.
Tux heeft vast zo beetje de zelfde vacht als Tanja, van Tanja vind ik overal haren. Zelfs in het toilet en de badkamer. Als ik iets schoonmaak smeer ik er ook allemaal zwarte haartjes aan. Echt niet leuk.

Ik zet Tanja alleen onder de douche als ze met regen over de paden in het Hitlandbos heeft gelopen. Want de paden zijn tegenwoordig van een soort cement, en dat vindt ze als we thuis zijn niet fijn dat wordt dan een beetje hard.

Als de honden in een molletje hebben gerold was ik ze niet, maar wel als er visschubben of vogelpoep aan hun vacht zit.

Van Anne vind ik nauwelijks haren.

Borstelen doe ik nooit.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Minderen met borstelen en vaker wassen (met shampoo en conditioner in laten trekken) en föhnen/uitblazen.

Wooly pomskies verliezen geen haar buiten 2 x per jaar rui. Sjaak idem. Dan gaan ze een paar keer in bad en worden ze uitgeblazen.
Zus wordt tussendoor nooit gekamd, Sjaak 1 x per maand of zo.
Die dikke valt geen eer aan te behalen.
Jaap krijgt Excellent Biozin en dat scheelt een slok op een borrel, maar hij heeft dan ook een verhoogde zinkbehoefte.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hoe meer je kamt hoe meer haar de hond gaat verliezen
De cyclus blijft dan doorgaan ipv dat t stopt

Ik kam alleen in de rui , zelfs met de langstokhaar die ik tot voor kort had, als ik al kam
In de zomer zwemt ze veel en anders ff goed in bad en daarna droogblazen
Kennis met dobers kamt nooit trouwens

Wat ik en hij wel doen trouwens is regelmatig even met de waterblazer aan de gang
Kan je ook op een droge hond gebruiken, wel buiten doen want anders zit je hele huis onder de zooi
Je wil niet weten wat voor zooi eraf komt , en daarna glimmen ze weer als een spiegeltje


Dat ding is echt de uitvinding van de eeuw
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Emma »

onze luca was ik regelmatig, zo om de maand. In de winter verhaart ze niet, of nauwelijks.
Straks komt de rui er weer aan. Dan was ik haar vaker, de losse haren eruit. En ik zal het weer merken met stofzuigen :engel:

Ik kam haar nooit. Wat moet ik kammen met die korte haartjes ? :mrgreen:

Onze wijlen buster, maar dat was een husky kruising, die verhaarde hele jaar door heel erg :schrik:
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Emma »

De ene hond verhaart trouwens wel meer dan de andere hond. Daar kan best verschil tussen zitten. maar ook mijn ervaring is, hoe meer je borsteld hoe erger het lijkt te worden. Bij kortharige honden dan. Bij trimvachten en langharig borstel je weer om andere redenen :wink:
Sandra&co

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Doyaquba schreef: 02 mar 2021 08:19 Nooit borstelen, dan verliezen ze alleen maar meer haar. Voor een show gaat er eens een glansborstel overheen en dat is het dan wel.
Ze worden gewassen als ze vies zijn, poep hebben gevonden om in te rollen bijvoorbeeld. Dat is misschien 1 keer per jaar.
Wekelijks doekje over kop bij ogen en oren en ze zijn weer fris. Ook wekelijks alle kleden en bedjes in de was.
Zo doe ik het ook bij Duque, hoewel die zichzelf nooit zo vies maakt dat het er niet binnen een uur weer afgevallen is in de zon. Af en toe haal ik een doekje over zijn traanoog (zijn enige gebrek na de schedelbreuk) en dan issie weer knap. Sofi is nu ook vrij kort in haar vacht, en die kam ik alleen als het haar weer wat langer wordt. Korthaar-Sofi kom ik niet aan.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Crescent »

Duidelijk! Merci voor alle handige tips. :E:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier zijn ze zelfvoorzienend qua vachtverzorging: dagelijks een bos of heidewandeling waarbij er uitgebreid wordt gerold in het één of ander. Soms een houtsnipperbult als saunabehandeling.
Gebruikersavatar
Koekeroe
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mar 2022 17:08
Mijn ras(sen): bastaard uit Sierra Leone
Aantal honden: 1
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Koekeroe »

Mijn hond verhaart ook heel erg. Ik dacht dit te verminderen door haar te kammen. Ik doe dit 2 a 3 keer pet week. Maar nu lees ik dat dat het juist erger zou maken. Is dat echt zo?
En hoe zou ik dat dan wél kunnen verminderen?
Ze krijgt 2 keer per dag brokjes van Bonzo. Bijna geen andere snoepjes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Bij mijn katten werkt dat wel zo bij te veel kamen, bij honden eigenlijk geen idee, ik heb de laatste jaren totaal andere vachten gehad dan de vacht van je hond die ik op de foto zie
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door ranetje »

Kammen met een niet al te fijne kam kan geen kwaad.
Af en toe wassen en droogblazen kan helpen tegen te veel haren in huis, vooral tijdens de echte verhaar periodes in voor- en najaar
Verharen doet vrijwel elke hond of die nou kortharig is of langharig of ruigharig.
Soms helpt een beetje zalmolie door het eten als het te erg wordt met verharen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Koekeroe
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mar 2022 17:08
Mijn ras(sen): bastaard uit Sierra Leone
Aantal honden: 1
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Koekeroe »

Zalmolie is iets anders dan visolie?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door ranetje »

Koekeroe schreef: 08 mei 2022 18:47 Zalmolie is iets anders dan visolie?
Hangt van de samenstelling af.
Visolie is op zich ook goed :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Koekeroe
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mar 2022 17:08
Mijn ras(sen): bastaard uit Sierra Leone
Aantal honden: 1
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vachtverzorging kortharigen

Ongelezen bericht door Koekeroe »

Okay, bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”