Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teek in februari

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Teek in februari

Ongelezen bericht door lilalila »

Gisteren al weer de eerste teek gevonden en verwijderd. Normaal geef ik mijn hond pas in april een pipetje , om met zo min mogelijk gif het jaar door te komen. Maar door het warme weer was het gisteren al raak.
Toch maar knoflookbonbons, helpen die voldoende ?
Meerdere pipetten per jaar ben ik zelf geen voorstander van. Hoe doen jullie dit ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
welshwitch
Technisch beheer
Berichten: 4000
Lid geworden op: 16 jul 2014 23:08
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2
Locatie: Deventer

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik zag er eergisteren op Casper zijn oor ook al een lopen, meteen eraf geplukt.
Hier krijgen ze een tekenband (scalibor), dat werkt tot nu toe nog het beste.
Afbeelding
80564M

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door 80564M »

Karnemelk en knoflookbonbons. Pipetjes doe ik al sinds 2001 niet meer aan.
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door fenneke »

Marion. schreef: 25 feb 2021 17:52 Karnemelk en knoflookbonbons. Pipetjes doe ik al sinds 2001 niet meer aan.
Helpt hier niets. Ik vond in januari alweer teken. Volgens mij zijn ze tegenwoordig het hele jaar rond aanwezig :kotz:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
MirjamV
Zeer actief
Berichten: 1011
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:07
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2
Locatie: Noord-Holland

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik gaf altijd pipetjes, maar daar kreeg Diesel steeds erge jeuk van dus daar ben ik mee gestopt (gaf het ook alleen in de zomer)
Vorig jaar van ong. april tot eind augustus schapenvet/knoflookbonbons gegeven. Geen vlooien of teken gehad, zonder pipetjes. Ook niet tijdens vakantie in een tekenrijk bosgebied.
80564M

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door 80564M »

fenneke schreef:
Marion. schreef: 25 feb 2021 17:52 Karnemelk en knoflookbonbons. Pipetjes doe ik al sinds 2001 niet meer aan.
Helpt hier niets. Ik vond in januari alweer teken. Volgens mij zijn ze tegenwoordig het hele jaar rond aanwezig :kotz:
Hier ook hoor, teekvrij zijn ze zeker niet. Vanochtend nog een minibaby uitgetrokken bij Sis.
Maar het is wel minder dan wanneer ze geen knoflook krijgen. Dus vorige week maar weer begonnen.
80564M

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door 80564M »

fenneke schreef:
Marion. schreef: 25 feb 2021 17:52 Karnemelk en knoflookbonbons. Pipetjes doe ik al sinds 2001 niet meer aan.
Helpt hier niets. Ik vond in januari alweer teken. Volgens mij zijn ze tegenwoordig het hele jaar rond aanwezig :kotz:
En NN petitie aan iedereen! Teken pletten of in elk geval doodmaken! Niet van je hond afhalen en terug het bos in schieten.
Dood moeten ze!
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zinodo schreef: 25 feb 2021 11:01 Dimethicon. :ok:
Gebruik jij dat puur of speciaal voor honden?
Ik heb er eerder naar gekeken want Mies reageert jeukerig op regulier spul. Maar in de speciaal voor honden pipet zit ook parfum en/of aloe vera en daar ben ik weer allergisch voor :mrgreen:
Nu zag ik dat je het gewoon puur kan bestellen en vraag me af of dat ook zou werken :denken:
https://www.hekserij.nl/shop/cosmetica/ ... imethicon/

Ik heb Mies trouwens vorig jaar zo goed al tekenvrij gehouden door haar in te smeren met kokosolie voor de wandeling in buitengebied. Niet helemaal invetten maar met ingesmeerde handen over vacht strijken. Werkte 100% mits je er wel dagelijks aandenkt :oeps: 1x vergeten en ze had heel soms een teek. 3x vergeten en bijna altijd een teek. Een middel wat wat langer dan 24 uur helpt zou handig zijn dus :engel:

Kokosolie werkt ook goed tegen muggen en steekvliegen overigens dus ik smeer mezelf er ook mee in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier zijn ook het hele jaar teken, behalve in de zomermaanden met die verzengende hitte. De meeste teken heb je hier van januari tot en met april zo ongeveer.
Hier dragen ze altijd een Serestoband, daar kunnen ze gelukkig allemaal goed tegen en ik vind in totaal nog 2 tot 4 keer per jaar een teek (enkel op Mila en heel uitzonderlijk wel eens op Amoz). De Seresto beschermt ook tegen de zandvliegen die Leishmania overbrengen, dus die moeten ze om die reden sowieso dragen.
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zinodo schreef: 25 feb 2021 21:36 Ik gebruik het in spray maar idd speciaal voor honden. Maar de werkzame stof is dus gewoon de dimethicon dus geen reden dat dat op zichzelf niet zou werken. Ik weet alleen niet hoe en wat met dosering, dat moet je even uitzoeken sorry
Een spray is wel handiger doseren natuurlijk. Ik ga eens experimenteren met pure dimethicon samen met een lik kokosolie in haar vacht smeren :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

De teken zijn niet weggeweest , het is gewoon te warm de laatste jaren

Ik doe er niks aan , heb het geluk in een redelijk teekvrij gebied te wonen
Alleen als ik bij 1 vereniging ga trainen moet ik mezelf en hond goed controleren
Dat is echt een tekenwalhalla daar

Ik gebruik dan een eigen gemaakte spray als ze uit de auto komt en die kan ik ook voor mezelf gebruiken

Ik hoor trouwens ook veel goede dingen over spagyriek , dat is geen gif
Google er maar eens op
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gelukkig nog geen teek gevonden. Sancho krijgt een maal per jaar een Bravectopilletje en daar wil ik pas zo laat mogelijk aan. April of zo, dan komt hij het seizoen wel door.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Te hard geroepen; gisteren lag er zo'n vieze paarse erwt op de vloer.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb nog geen teken gezien, maar wel al de serestobanden in huis. Die gaan straks weer om. Weet iemand of je die 24 uur per dag om moet houden? Dat heb ik de afgelopen twee jaar wel gedaan, maar iemand vertelde mij dat ze de banden ‘s avonds om doet en deze er ‘s ochtends weer af haalt zodat haar (kleine) kinderen er niet met de handen aan zitten en omdat haar honden veel zwemmen tijdens de wandelingen. Werkt het dan echt nog, vraag ik mij af.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik geef absoluut voor 1 of 2 teken per hond per dag geen pipetjes of een band. ja, ik heb vandaag ook een vastzittende teek weggehaald maar kom op he! Hier geldt echt dat in dit stadium het middel erger is dan de kwaal. Geen gif als dat niet strikt nodig is.

Suzanne
80564M

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door 80564M »

~Suzanne~ schreef: 27 feb 2021 17:40 Ik geef absoluut voor 1 of 2 teken per hond per dag geen pipetjes of een band. ja, ik heb vandaag ook een vastzittende teek weggehaald maar kom op he! Hier geldt echt dat in dit stadium het middel erger is dan de kwaal. Geen gif als dat niet strikt nodig is.
Knoflook en karnemelk is geen gif.
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mellow schreef: 27 feb 2021 17:54
pioenroos schreef: 25 feb 2021 21:17 Kokosolie werkt ook goed tegen muggen en steekvliegen overigens dus ik smeer mezelf er ook mee in.
:eek:
Welk merk en waar haal je dat?? :flower:
Gewoon bij de supermarkt of kruidvat. Het wordt verkocht om mee te koken. Je kan ontgeurd of met geur kopen. Ik koop zelf met geur nog, beetje kokosgeur ruikt wel lekker en onbewerkt lijkt me beter.
Het werkzame bestanddeel is laurinezuur. Pure kokosolie bestaat daar voor minimaal 40% uit als het goed is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Teek in februari

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

natalie schreef: 27 feb 2021 16:58 Ik heb nog geen teken gezien, maar wel al de serestobanden in huis. Die gaan straks weer om. Weet iemand of je die 24 uur per dag om moet houden? Dat heb ik de afgelopen twee jaar wel gedaan, maar iemand vertelde mij dat ze de banden ‘s avonds om doet en deze er ‘s ochtends weer af haalt zodat haar (kleine) kinderen er niet met de handen aan zitten en omdat haar honden veel zwemmen tijdens de wandelingen. Werkt het dan echt nog, vraag ik mij af.
de band heeft minimaal 24 uur nodig om tot werking te komen. het verspreid zich over de talglaag van de hond. mijn honden dragen ze 24 uur per dag en ze zwemmen er ook mee. ik knuffel en zoen de honden gewoon. de band werkt bij mijn honden niet de 7 tot 8 maanden maar 5 tot 6 maanden omdat mijn honden iedere dag in het water liggen. ik gebruik ze nu alweer jaren achter elkaar en ben er nog steeds tevreden over. ze liggen nu alweer klaar voor dit jaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”