Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagels

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Nagels

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb net Lucca's nagels weer ingekort met de dremel. Sinds we op zandgrond wonen en zelden tot nooit meer op verharde paden lopen slijten ze niet meer vanzelf. Ze vindt het ondanks koek en een stroom aan complimenten afschuwelijk maar laat het gelaten toe - Lucca in een notendop.

Met Dalí fiets en step ik wat vaker over asfaltpaden en lijkt het niet nodig. Gelukkig, want die zou er in blijven als ik zijn nagels elektrisch zou inkorten.

Taro moet ik denk ik gaan knippen.

Doen jullie iets aan de nagels van jullie honden?
Afbeelding
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Sterre »

Bij mijn weimaraners knipte ik ze altijd. De DSK deed het zelf. Dan hoorde je haar af en toe nagels bijten en klaar was het, meestal de duimnagels. Nooit omkijken naar gehad. Luka die ik nu heb gaat 3 keer peer jaar naar de trimsalon en daar worden gelijk de nagels geknipt.
Afbeelding
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Saba »

Ja, bij een whippet moet het echt. Die nagels slijten niet vanzelf, te lichtgewicht en te lichtvoetige tred. Te lange nagels is slecht voor de voetjes en stand van de tenen, zeker omdat ze zo snel kunnen rennen, dus ik houd de nagels kort. In de praktijk betekent dat ongeveer om de twee weken knippen en daarna vijlen met een dremel. Overigens zie ik vaak dat honden te lange nagels hebben, dat vanzelf afslijten is eerder uitzondering dan de norm, als je het mij vraagt...
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Nagels

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik knip ze gewoon met een nageltangetje. Bij Amoz en Mila is het zelden nodig, bij Amy en Arlo wel af en toe. Ze zijn net als Lucca: ondanks dat ze veel snoep krijgen en ik altijd maar twee of drie nageltjes per keer doe, ondergaan ze het gelaten, maar blijven ze het ietwat onplezierig vinden. Mila vindt het als enige echt geen enkel probleem en geeft enthousiast haar pootje als ik met de nagelschaar aankom, maar bij haar is het dan weer zelden nodig.
De duimnageltjes houden ze hier allemaal zelf goed bij, bij Taartje moest ik die ook altijd knippen.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb nog nooit een nagel geknipt, blijkbaar slijten ze hier voldoende van de verharde parkrondjes.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nagels

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik doe er niets aan want niet nodig. Ook de duimnagels worden niet echt lang. Pom bijt die zelf af en Karel is gewoon lomp dus bij hem slijten ze ook.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik was de Dremel gaan gebruiken omdat mijn knipschaar (zo'n guillotine) niet sterk genoeg was voor Lucca's nagels en ze er van gingen splijten. Welke knipper gebruiken jullie voor formaat Labrador met sterke nagels?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Nagels

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef: 24 jan 2021 12:58 Ik was de Dremel gaan gebruiken omdat mijn knipschaar (zo'n guillotine) niet sterk genoeg was voor Lucca's nagels en ze er van gingen splijten. Welke knipper gebruiken jullie voor formaat Labrador met sterke nagels?
Ik heb deze, voor mijn honden is hij prima:
Afbeelding
(zie https://www.bol.com/nl/p/trendx-nagelsc ... 084736573/)
Maar mijn honden hebben volgens mij geen bijzonder sterke of dikke nagels en ik hoef ook altijd maar kleine puntjes eraf te knippen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Nagels

Ongelezen bericht door dagmar88 »

De poolhonden hebben geen nagels, allemaal niet. Hooguit twee millimeter tot aan het leven. Maakt niet uit waar of hoeveel ze lopen, die dingen worden nooit langer.
Dat is eigenlijk best wel gek en het geeft ook weer andere problemen, maar knippen is dus nicht im frage.

Sjaak misschien 2 x per jaar een heel klein stukje. De vorige honden moesten wel regelmatig en Niko had echt van die zwarte dikke dinosaurus klauwen. Daar gebruikte ik wel zo'n klein schaartje voor, maar schaafde dan meer flintertjes af in plaats van één knip.
Met platvoeten gaat het helemaal rap.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Lothian »

Lucca heeft dikke, harde nagels. En geen perfecte stand, en ze is van zichzelf niet enorm beweeglijk.

Dit was na het dremelen. Had misschien nog iets verder gekund maar als ze nu recht staat raken ze de vloer net niet. En ik ben als de dood dat ik het leven in slijp.

Ook aan die lange sloffen haar tussen haar tenen kan je zien dat de boel niet meer slijt, die had ze vroeger nooit :LOL:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Lothian »

Saba schreef: 24 jan 2021 11:59 Ja, bij een whippet moet het echt. Die nagels slijten niet vanzelf, te lichtgewicht en te lichtvoetige tred. Te lange nagels is slecht voor de voetjes en stand van de tenen, zeker omdat ze zo snel kunnen rennen, dus ik houd de nagels kort. In de praktijk betekent dat ongeveer om de twee weken knippen en daarna vijlen met een dremel. Overigens zie ik vaak dat honden te lange nagels hebben, dat vanzelf afslijten is eerder uitzondering dan de norm, als je het mij vraagt...
Dat is wel vaak. Ik ga het bij Taro extra in de gaten houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
StellaViolet
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mei 2012 16:57
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Nagels

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Ik kan alles met hem doen; tanden poetsen, oren, staart en buik knippen, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om zijn nagels te knippen. Meneer is 5,5kg, dat zou toch een eitje moeten zijn. En aangezien de trimsalons dicht zijn, en zijn duimnagel gestaag om gaat krullen, moet ik er toch iets op gaan verzinnen. Is zo'n dremel iets? Of maakt dat echt teveel lawaai?
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Lothian »

Dremel maakt niet bijzonder veel lawaai maar het is wel een heftig trillend ding dat je tegen de nagel gedrukt moet kunnen houden.

Vindt hij het vervelend als je zijn pootjes vasthoudt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Een knipper en een handvijltje. Alleen bij Quira en Bayleigh. Als ze eenmaal een nest hebben gehad is het drama, zijn ze eenmaal te lang, dan is het vanzelf afslijten erg lastig, al hebben we hier wel flink wat asfalt. Ze vinden het overigens niet heel fijn, maar goed met z'n tweeën en dan knip+brokje gaat prima.

Donner doet het (gelukkig) zelf, slijten en duim afknauwen.

De puppies worden ook geknipt als het nodig is (meestal alleen de duim).
Gebruikersavatar
StellaViolet
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mei 2012 16:57
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Nagels

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Lothian schreef: 24 jan 2021 14:51 Dremel maakt niet bijzonder veel lawaai maar het is wel een heftig trillend ding dat je tegen de nagel gedrukt moet kunnen houden.

Vindt hij het vervelend als je zijn pootjes vasthoudt?
Ja :LOL: Pootjes zijn van Woezel, dan hou je een voetje vast, en kijkt hij van het voetje naar jou met een groot vraagteken, en trekt hem daarna zacht, maar firm terug.
Daarom heb ik hem ook nooit "geef eens een pootje" aan kunnen leren. :mrgreen:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb gisteren nog die van Elco en Gait geknipt. Vooral die van Elco waren erg hard nodig. Bij 1 van z'n nagels zat ik wel heel dicht op het leven, dat vond hij niet leuk en dat gaf hij dus ook aan. Vervolgens kon ik wel de rest van z'n nagels gewoon doen.
Bij Gait zat ik een jaar ofzo geleden naar zijn gevoel te dicht op het leven en sindsdien wilde hij niet meer meewerken. Met doorzetten, na elke knip een brokje en dat uitbouwen tot vaker knippen tussen twee brokjes, werkte hij gisteren voor het eerst weer echt goed mee. Nog wel na elk pootje heel wat brokjes gegeven als beloning.

Ik gebruik deze knipper
Afbeelding

En ik moet inderdaad ook wel elke 2-3 weken even wat eraf halen (denk dat ik de vorige keer hem vergeten ben na de sessie met Gait, want z'n nagels waren echt heel erg lang)

Bonnaxa
Vaste gebruiker
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 aug 2015 16:11
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Zijn er mensen die een handvijl gebruiken? En er 1 kunnen aanraden?
Een van de hondjes is nogal gehecht aan haar pootjes en nagels en vind dremels maar niets. Vijlen mag wel, maar die ik nu heb doet iets bij haar keiharde nagels helaas...
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Nagels

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Bonnaxa schreef: 25 jan 2021 13:58 Zijn er mensen die een handvijl gebruiken? En er 1 kunnen aanraden?
Een van de hondjes is nogal gehecht aan haar pootjes en nagels en vind dremels maar niets. Vijlen mag wel, maar die ik nu heb doet iets bij haar keiharde nagels helaas...
https://www.bol.com/nl/p/hofftech-ijzer ... oductTitle
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Bonnaxa schreef: 25 jan 2021 13:58 Zijn er mensen die een handvijl gebruiken? En er 1 kunnen aanraden?
Een van de hondjes is nogal gehecht aan haar pootjes en nagels en vind dremels maar niets. Vijlen mag wel, maar die ik nu heb doet iets bij haar keiharde nagels helaas...
Uit de gereedschapskist van m'n vader :LOL: werkt het beste.
Hebben ook wel zo'n hondenvijl, maar die werkt alleen voor scherpe randjes na knippen. Daar red je een hele nagel niet mee, ben je een hele avond bezig.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Frootje schreef: 25 jan 2021 16:39 Die van Froo moet ik regelmatig knippen. Na twee maanden moet het echt wel weer, maar het liefst houd ik het gewoon één keer per maand bij. Ik weet niet waardoor die van haar niet slijten en die van andere honden wel. Mowin heeft het niet nodig, maar dat zou nog met gewicht te maken kunnen hebben, hij weegt natuurlijk gewoon vijf keer zoveel als Froo. Maar ik ken kleine hondjes waarbij de eigenaren nooit hoeven te knippen en waarbij het vanzelf gaat en bij Froo lijkt het echt niet te slijten. Terwijl ze toch echt gewoon over de stenen en het asfalt loopt. :hmmm: Nou ja, inmiddels is ze er wel zodanig aan gewend dat ze me gewoon mijn gang laat gaan. Dat heeft wel twee jaar oefenen gekost want ze vond het altijd heel vreselijk, maar inmiddels hoeft er niet eens meer na elk nageltje koek in. Ze krijgt één koekje als we klaar zijn met alle pootjes en ze ondergaat het tegenwoordig braaf. :F:

Ik heb het haar trouwens niet aangeleerd met koek maar met zo’n tube smeerkaas. Dat was wat handiger als je tegelijkertijd een hond in de houdgreep moest nemen. :engel:
Ligt aan de stand van de voeten en ook aan de plaatsing van de nagel in de teen. Kan je helaas niets aandoen. Nouja een ras kiezen met extreme katvoeten wellicht, daarom blijven die van Donner altijd heel netjes, hij staat goed op de teentjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
MirjamV
Zeer actief
Berichten: 1011
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:07
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2
Locatie: Noord-Holland

Re: Nagels

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik knip regelmatig even de puntjes van de nagels eraf, is toch wel nodig ondanks dat we erg veel fietsen. De duimnagels houd ik ook goed bij. Die groeien toch wel snel.
Gebruikersavatar
Nakisha
moderator
Berichten: 6027
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:17
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Nakisha »

StellaViolet schreef: 24 jan 2021 14:47 Ik kan alles met hem doen; tanden poetsen, oren, staart en buik knippen, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om zijn nagels te knippen. Meneer is 5,5kg, dat zou toch een eitje moeten zijn. En aangezien de trimsalons dicht zijn, en zijn duimnagel gestaag om gaat krullen, moet ik er toch iets op gaan verzinnen. Is zo'n dremel iets? Of maakt dat echt teveel lawaai?
Hou op schei uit, hier 4,5kg verzet als ik het probeer. Omdat ik 1 keertje per ongeluk lichtjes in het leven knipte, het bloedde niet eens, maar het is me NOOIT vergeven. En nu is het elke keer een worsteling. Duimklauwtjes en wolfsklauwtjes moeten gebeuren. DRAMA.
Tegenwoordig zet ik 'm op de tafel en worstelen we tot het gebeurd is. Daarna BRAAAAAAAAAAAAAAF en een stuk worst erin. En de keer daarop hetzelfde drama. Urgh! Ik vrees dat het nooit makkelijk meer zal worden, maar het moet toch gebeuren... Zo'n dremeltje vind ie zo mogelijk nog erger, want hij is om een of andere reden doodsbang voor het geluid van dat ding. Die is zelfs nooit in de BUURT van zijn nagels geweest, zodra hij aanging zat meneer onder de tafel. Kennelijk een rotgeluid. :oohja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nagels

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nakisha schreef:
StellaViolet schreef: 24 jan 2021 14:47 Ik kan alles met hem doen; tanden poetsen, oren, staart en buik knippen, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om zijn nagels te knippen. Meneer is 5,5kg, dat zou toch een eitje moeten zijn. En aangezien de trimsalons dicht zijn, en zijn duimnagel gestaag om gaat krullen, moet ik er toch iets op gaan verzinnen. Is zo'n dremel iets? Of maakt dat echt teveel lawaai?
Hou op schei uit, hier 4,5kg verzet als ik het probeer. Omdat ik 1 keertje per ongeluk lichtjes in het leven knipte, het bloedde niet eens, maar het is me NOOIT vergeven. En nu is het elke keer een worsteling. Duimklauwtjes en wolfsklauwtjes moeten gebeuren. DRAMA.
Tegenwoordig zet ik 'm op de tafel en worstelen we tot het gebeurd is. Daarna BRAAAAAAAAAAAAAAF en een stuk worst erin. En de keer daarop hetzelfde drama. Urgh! Ik vrees dat het nooit makkelijk meer zal worden, maar het moet toch gebeuren... Zo'n dremeltje vind ie zo mogelijk nog erger, want hij is om een of andere reden doodsbang voor het geluid van dat ding. Die is zelfs nooit in de BUURT van zijn nagels geweest, zodra hij aanging zat meneer onder de tafel. Kennelijk een rotgeluid. :oohja:
Klinkt net als hoe het bij Gait ging. Met opnieuw beginnen met pootjes geven en vasthouden en daarvoor belonen en dan in echt kleine stapjes uitbouwen, zijn we nu dus zo ver dat hij een heel pootje laat doen zonder al te veel protest. Omdat hij weet dat er lekkers op volgt
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Nagels

Ongelezen bericht door maart »

van de RuPi's moet ik ze wel knippen. Zeker Piiri heeft een fuck you nagel die recht vooruit groeit, die kan niet afslijten.
Treskor heeft prachtige voetjes en die zijn nagels zijn perfect op lengte. Gelukkig maar, want hij vindt gepruts aan zijn lijf helemaal niets :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”