Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke lange lijn

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik gebruik een biothane lijn, met handvat voor dit doel. Langer dan 10 meter vind ik buitengewoon onpractisch! Dat gaat ergens langs, onder, door, achter... en gaat vastzitten. Eventueel voor op grote open stukken kan 15 meter, maar hoe "lichtgewicht" ook, dat wordt lastig opbusselen als de hond wat dichterbij moet blijven en je minder ruiimte wilt geven.
Overigens is dan ook 5 of 6 meter al best wat ruimte en handelbaarder qua lijnlengte, zeker in bosgebied / struikgebied. Ik heb de musketon ook wat sterker dan gebruikelijk, de lijn zo breed als nodig voor de zwaarste / sterkste hond en de musketon met 1 nagel meer vast laten zetten dan gebruikelijk. Ik hou het handvat om mijn pols en laat verder de lijn zo los mogelijk. Het kan dan dus niet zo zijn dat ik onverwacht aan het einde van mijn lijn ben en de hond ineens vrij loopt ;-)
Voor mantrailen gebruik een lichtere/dunnere lijn, wel met een (extra vastgezette en zeer deugdelijke) musketon maar zonder handvat.

Suzanne
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik zweer bij biothane. Neemt geen vocht op en raakt nauwelijks in de knoop.

Handvat is afhankelijk van wat je wil. Wil je het uiteinde vasthouden, is handvat fijn. Wil je 'm laten slepen, kan het handvat blijven haken achter dingen.
Als je die lijn in eerste instantie gewoon vast wil houden, zou ik een lijn met handvat aanschaffen en het handvat afknippen als je zover bent dat de lijn voornamelijk kan slepen.

Ik heb evt nog een 15 meter felroze biothanelijn met handvat te koop :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik lees ook mee. Heb een lichte 20 meter lijn van stof die me reuze handig leek maar die ik nooit gebruik omdat het zoveel touw is. En dat vind ik gewoon niet handig met 2 honden. Ik zit erover de denken hem doormidden te knippen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door sirene »

Zeker biothane! Ideaal!
Shibby schreef: 03 jan 2021 17:22

Ik heb evt nog een 15 meter felroze biothanelijn met handvat te koop :mrgreen:
Kostie? :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik heb deze van de aldi
Afbeelding

Zijn wel vaker in de aanbieding. Ook bij de lidl.
Ik vbind het een heerlijke riem, licht en niet snelvuil . Ik heb ook een andere met rubber maar die vind ik nuvik deze heb te zwaar :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Lothian »

Ja, biothane. Ik heb al wel vier verschillende materialen geprobeerd en vraag me af waarom ik niet gewoon direct bij biothane was gestart.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb een 10m van biothane via zooplus, die is prima.

Ook een 20m ronde van biothane (licht ook) en een 20m van een lijn met extra grip en die geen vocht opneemt via bambamdogtoys ofzo. Beide prima, maar binnenhengelen met deze lengte valt me echt tegen. Dus ik gebruikt ze vrijwel niet. Wel op bijvoorbeeld strand en open vlaktes.
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door fenneke »

Zinodo schreef: 03 jan 2021 18:21
fenneke schreef: 03 jan 2021 18:17 Ik heb deze van de aldi
Afbeelding

Zijn wel vaker in de aanbieding. Ook bij de lidl.
Ik vbind het een heerlijke riem, licht en niet snelvuil . Ik heb ook een andere met rubber maar die vind ik nuvik deze heb te zwaar :mrgreen:
Zit daar een beetje een fatsoenlijke musketon op?



Afbeelding

Ik vind van wel.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik heb een biothane lijn gehad als sleeplijn voor Jack. Hij had de lijn aan zijn tuig. Hij rent heel hard en de lijn zwiepte vaak door de lucht achter hem aan. Het doet behoorlijk zeer als dat tegen je been aankomt. Een soort zweep wordt het dan. Ik heb nu een brede zwarte nylon longeerlijn. Heel licht, zonder handvat dus blijft nergens achter hangen. En hij loopt elke dag door water dus de lijn is dan ook weer schoon. Ik heb hem op ongeveer 3 meter afgeknipt want het is alleen om even op te pakken wanneer we naar huis gaan.
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik heb ook een biothane lijn, wel met handvat. Char zal aan de lijn nooit weg willen maar doet wel eens gek en zonder handvat zou die lijn zo tussen mijn vinger door glippen aan het eind.
Ik heb ook een nylon lijn gehad en daar een gemene brandwond van gekregen op drie vingers toen ze een onverwachte sprint trok, jezus wat deed dat zeer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door HillieS »

Boutje schreef: 03 jan 2021 23:05
Rebble schreef: 03 jan 2021 20:50 Ik heb ook een biothane lijn, wel met handvat. Char zal aan de lijn nooit weg willen maar doet wel eens gek en zonder handvat zou die lijn zo tussen mijn vinger door glippen aan het eind.
Ik heb ook een nylon lijn gehad en daar een gemene brandwond van gekregen op drie vingers toen ze een onverwachte sprint trok, jezus wat deed dat zeer.
Ja, ken ik, ooit een pony proberen op trailer te krijgen en die steigerde en schoot weg, nylon touw kon ik net niet houden, brandblaren en doet inderdaad serieus pijn.
Biothane dus.
En ik zie net deze afgeprijsd... https://www.zooplus.nl/shop/honden/hals ... ane/197735
Die heb ik ook. In combinatie met een heupgordel die ik al had. Ideaal voor Jamie niet los kan. Hij vindt het heerlijk om zo toch een soort van vrij te lopen. De lijn sleept dan over het gras/zand. Even een handdoek er langs bij de auto en hij kan er weer tegen.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik heb een biothanelijn voor Rakoes en had gewild dat ik dit materiaal eerder ontdekt had.
Met sterke Fribbel heb ik jaren lopen kloten met te dunne lijntjes, snijdende lijnen of paardenlijnen. Ik had geen idee dat biothane zo sterk was en zo prettig in de hand ligt.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik zweer bij biothane. ik heb er 3 1 van 5 meter zonder lus (zelf een lus er in gemaakt) , 1 van 10 meter ook zonder lus en 1 van 10 meter met lus. bij mij loopt ecco er aan en ik gebruik ze voor de jachttraining als een hond er vandoor wilt gaan met het apport. alle 3 bij iemand van het forum vandaan Desiree geloof ik?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Rebble »

Mijn biothane lijn is 12mm, Charlie weegt 31 kg. Ik heb volgens mij wel een zwaardere musketon dan standaard erop laten zetten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Boutje schreef: 03 jan 2021 23:05
Rebble schreef: 03 jan 2021 20:50 Ik heb ook een biothane lijn, wel met handvat. Char zal aan de lijn nooit weg willen maar doet wel eens gek en zonder handvat zou die lijn zo tussen mijn vinger door glippen aan het eind.
Ik heb ook een nylon lijn gehad en daar een gemene brandwond van gekregen op drie vingers toen ze een onverwachte sprint trok, jezus wat deed dat zeer.
Ja, ken ik, ooit een pony proberen op trailer te krijgen en die steigerde en schoot weg, nylon touw kon ik net niet houden, brandblaren en doet inderdaad serieus pijn.
Biothane dus.
En ik zie net deze afgeprijsd... https://www.zooplus.nl/shop/honden/hals ... ane/197735

Die is leuk maar daar durfde ik mijn Duitse herder van 25 kg toch niet op te laten lopen
Die heb ik dus als puppy speurlijn nu

Heb nu een bredere met stevigere musketon , maar niet van de zooplus
Heb ik €40 zoiets voor betaald

Wandelen doen we op een 8 mtr Flexi giant btw
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door HillieS »

Boutje schreef: 04 jan 2021 00:01
HillieS schreef: 03 jan 2021 23:15
Boutje schreef: 03 jan 2021 23:05
Rebble schreef: 03 jan 2021 20:50 Ik heb ook een biothane lijn, wel met handvat. Char zal aan de lijn nooit weg willen maar doet wel eens gek en zonder handvat zou die lijn zo tussen mijn vinger door glippen aan het eind.
Ik heb ook een nylon lijn gehad en daar een gemene brandwond van gekregen op drie vingers toen ze een onverwachte sprint trok, jezus wat deed dat zeer.
Ja, ken ik, ooit een pony proberen op trailer te krijgen en die steigerde en schoot weg, nylon touw kon ik net niet houden, brandblaren en doet inderdaad serieus pijn.
Biothane dus.
En ik zie net deze afgeprijsd... https://www.zooplus.nl/shop/honden/hals ... ane/197735
Die heb ik ook. In combinatie met een heupgordel die ik al had. Ideaal voor Jamie niet los kan. Hij vindt het heerlijk om zo toch een soort van vrij te lopen. De lijn sleept dan over het gras/zand. Even een handdoek er langs bij de auto en hij kan er weer tegen.
Wat weegt Jamie en hoe hevig is hij? Ik zie op andere sites eerder 16 mm aangeraden voor haar te verwachten gewicht... ze is best sterk en hevig (vandaar ook aan goed passend tuig vast en zeker niet aan halsband, moet er niet aan denken dat ze ooit eens in volle vaart tegen het einde aan loopt...)
Ongeveer 15 kilo, en hij is nu 10, en minder enthousiast dan in zijn jonge jaren. Maar hij is wel eens per ongeluk vol in de lijn geklapt, zonder problemen voor de lijn. Uiteraard probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen, want m'n rug vond dat toen erg naar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik heb de zweetlijn van Niggeloh. 12m uit mijn hoofd. 210 gram en onverwoestbaar. En ik draag er handschoenen bij, anders heb ik aan het einde van de dag de blaren staan :mrgreen:

Afbeelding
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Gimmick »

ik heb meerdere biothane lijnen liggen.
Ik had voor Gimmick een 18mm 18 meter liggen met extra gezekerde musketon aan het tuig en een extra lus om aan halsband.
Uiteindelijk nooit de extra zekering nodig gehad maar ik was zo blij dat die er wel op gemaakt was.
18 meter is enorm onhandig maar ik gebruikte m bij Gimmick alleen maar omdat ze ook echt nul contact hield met me en zo kon ze toch flink rond rennen op een overzichtelijk veld.

Bij Veyron heb ik tijdens de puppie ongehoorzaamheid een 12 mm sleeplijn gebruikt een aantal keer en dat was prima. Mooi dun lijntje en toch erg sterk. Ik heb er wel even een andere musketon aangemaakt overigens want die kleine hondjes musketons vertrouwde ik niet hahahaha...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

Rebble schreef: 04 jan 2021 10:10 Mijn biothane lijn is 12mm, Charlie weegt 31 kg. Ik heb volgens mij wel een zwaardere musketon dan standaard erop laten zetten.
Ik heb voor Amy (21 kilo) die biothanelijn van de Aldi, volgens mij ook 12 mm. Amy kan behoorlijk hevig zijn als ze wild spot en (als ik het wild niet heb gezien) ook in volle vaart in het einde van de lijn rennen, maar die lijn en musketon zijn daar prima tegen bestand. Ik heb wel een extra karabijnhaak gekocht, maar eigenlijk nog niet gebruikt, omdat de musketon gewoon prima is tot nu toe en die situaties gelukkig ook niet vaak voorkomen. Ik kan haar namelijk wel stoppen als ik op tijd zie dat ze ergens op reageert.
Astrid en Indra
Zeer actief
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 dec 2007 14:27
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Aantal honden: 1

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Ik denk er wel eens over om een lange lijn te gaan gebruiken voor Noah, onze Pyreneese Berghond van ca. 50 kg. Zou een biothane lijn ook handig zijn voor zo'n grote/zware hond, is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik laat hem de laatste tijd steeds minder los lopen, omdat hij op cruciale momenten niet terug te roepen is. Als hij iets ziet wat naar zijn idee even van dichtbij bekeken moet worden, dan gaat hij dat eerst even doen :lol1:
Uiteindelijk komt hij wel weer terug, maar ik zou graag onderweg wat meer controle over hem willen hebben.
Afbeelding
Astrid en Indra
Zeer actief
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 dec 2007 14:27
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Aantal honden: 1

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Boutje schreef: 04 jan 2021 23:26 edit: er zijn biothane longeerlijnen voor paarden... 5 meter meestal, maar als dat spul daar sterk genoeg voor is....
Nou als zo'n lijn een paard kan houden, moet mijn Nootje geen probleem zijn :wink:
Ik ga eens even googelen, bedankt voor de tip!
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Welke lange lijn

Ongelezen bericht door pioenroos »

Biothane is erg sterk volgens mij, ook de smallere varianten. Dat smallere voelt alleen niet prettig in je hand bij meer druk op de lijn.
Ik vind het kwetsbare toch de verbindingen. Zeker in combi met zand, modder en (zout) water.
Diem is een keer losgekomen doordat de musketon brak op draaipunt. Gelukkig niet omdat hij achter wild aanging maar plots besloot een bal af te pakken van Flora. Dat is hem gelukt 😉
Ik heb nu lussen aan beide uiteinden laten maken door een zeilmaker. Voor het vastklikken aan tuig Diem gebruik ik een karabijnhaak geschikt voor zout water. (Bij botenwinkel gekocht, 2x zo duur als gewoon rvs) Andere kant lus kan ik dan vasthouden of met nog een karabijn aan heupgordel vastmaken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”