Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tandpasta

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Tandpasta

Ongelezen bericht door lilalila »

De extra kauwbotten hielpen niet genoeg bij Pippa, en dus heeft ze gisteren onder narcose een gebitsreiniging gehad. Nu alles schoon is, wil ik het graag goed bijhouden. Met welke tandpasta hebben jullie goede ervaring ?
Afbeelding
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn Luka heeft heel snel tandsteen. Ik heb haar gebit toen ik haar net had een paar jaar geleden (ze was toen 6 jaar) ook laten reinigen onder narcose. En echt na 2 weken zit er alweer een randje tandsteen. Tanden poetsen helpt niks is mijn ervaring. Ik haal elke 2 weken het randje tandsteen weg met een tandenkrabbertje. Ze heeft nu altijd schone tanden. Het is overigens de eerste hond die ik heb die zo snel tandsteen krijgt.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Afbeelding

Hoppa, over het voer en geen omkijken meer naar. Verder genoeg stevig spul om te knauwen en dat levert stralende bakkesen hier.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik poets de tanden van mijn jongens zonder tandpasta, maar wel elektrisch. Accepteren ze zelfs beter dan alle methodes van met de hand poetsen die ik daarvoor geprobeerd heb. Ze staan zich te verdringen als ik bijna klaar ben met mijn eigen tanden, want daarna zijn zij :cheer: En het werkt ook nog beter dan met de vingertandenborstel of speciale hondentandenborstel van beaphar. De tandpasta van dat merk vinden ze lekker, maar die is nu over de datum en ik heb nog geen nieuwe gehaald
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Caro »

Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Tandpasta

Ongelezen bericht door tomaat »

Toen wij stopte met het voeren van Barf werd het gebit wel een aandachtspunt. ;) Zeker omdat ze allebei senior zijn. De honden krijgen nu regelmatig (bijna elke dag) een Whimzees kauwbotje, en die vind ik echt stukken beter dan die andere dentaldingen die ze in 2 minuten naar binnen werken en waarvan Sergi dan aan de schijt gaat. De Whimzees zijn laag in eiwit, vet en kcal, Sergi is er zeker een kwartier mee bezig en Lily bijna een half uur. En ze vinden ze ook nog lekker.
In de avond, als de ‘keuken gesloten is’ doe ik hun gebit met Vet’s Best vingerpads.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door crutz »

Wat hier erg goed werkt voor het gebit zijn de koffieboon wortels.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Dentisept.
Gebruikersavatar
tobi__
Zeer actief
Berichten: 2850
Lid geworden op: 06 jul 2016 14:15
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door tobi__ »

Goed om dit allemaal te lezen! Tobi heeft op 1 hoektand in een korte tijd veel tandsteen gekregen. Ga ook aan de haal met wat tips hier.
_Esmee
Gebruikersavatar
veertje
Zeer actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: 28 dec 2005 11:38
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Locatie: Noord-Limburg

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door veertje »

Hier ook dentisept besteld laatst. Zat wel een lange levertijd op, was overal uitverkocht.
Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door lilalila »

Ik wil met die vingerpads gaan beginnen, maar ze zijn nu nog uitverkocht. Hopelijk werkt dat goed genoeg. Of Pippa een echte borstel, en zelfs een elektrische accepteert, betwijfel ik. Ook zo'n krabbertje kan goed werken, maar dat moet ik dan gaan uitproberen.
@ Sterre, waar heb je zo'n krabbertje kunnen kopen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier vonden ze het maar machtig interessant dat zij hetzelfde mochten als de baas. Wel rustig opgebouwd uiteraard, maar al snel stonden ze te springen en ruzie te maken wie er z'n tanden mocht laten poetsen als ik mijn tanden aan het poetsen was. Met geen enkele andere methode heb ik ooit zo'n reactie gezien van hun. Ik doe altijd eerst Elco, want als ik eerst Gait doe, staat hij na afloop alweer klaar voor nog een keer
Gebruikersavatar
MirjamV
Zeer actief
Berichten: 1011
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:07
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2
Locatie: Noord-Holland

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door MirjamV »

Hier altijd de tandpasta van beaphar gebruikt.
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door tomaat »

Fotogravinnetje schreef:Hier vonden ze het maar machtig interessant dat zij hetzelfde mochten als de baas. Wel rustig opgebouwd uiteraard, maar al snel stonden ze te springen en ruzie te maken wie er z'n tanden mocht laten poetsen als ik mijn tanden aan het poetsen was. Met geen enkele andere methode heb ik ooit zo'n reactie gezien van hun. Ik doe altijd eerst Elco, want als ik eerst Gait doe, staat hij na afloop alweer klaar voor nog een keer
:LOL: :LOL:
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Sterre »

lilalila schreef:Ik wil met die vingerpads gaan beginnen, maar ze zijn nu nog uitverkocht. Hopelijk werkt dat goed genoeg. Of Pippa een echte borstel, en zelfs een elektrische accepteert, betwijfel ik. Ook zo'n krabbertje kan goed werken, maar dat moet ik dan gaan uitproberen.
@ Sterre, waar heb je zo'n krabbertje kunnen kopen ?

Ik heb dat jaren geleden in een dierenwinkel gekocht. Bol.com heeft voor 14,95 dezelfde die ik heb. Rustig aan laten wennen. Het is met al mijn herplaatsers gelukt om het te gebruiken. Luka moest er het meest aan wennen, maar dat gaat nu ook probleemloos.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Tandenkrabbertjes heb je ook bij de Boerenbond ;)
Gebruikersavatar
Nikki90
Zeer actief
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 dec 2013 18:29
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1
Locatie: Veluwezoom

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Ik gebruik een beetje kokosolie op de tandenborstel. En heb ook een tandenkrabbertje, ideaal.

Zou iemand die Dentisept gebruikt een foto willen posten van de ingrediënten? Kan het op internet niet zo snel vinden, enkel de werkzame stof.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door malinois »

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door duitse herder »

Caro schreef:Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Hoe gebruik jij dat spul? Ik lees dat je het in de mondhoeken moet gebruiken en dat ze het zelf met de tong verdelen. Perry lijkt er echt misselijk van de worden en vindt het vreselijk smerig, het is echt zielig voor hem
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door crutz »

duitse herder schreef:
Caro schreef:Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Hoe gebruik jij dat spul? Ik lees dat je het in de mondhoeken moet gebruiken en dat ze het zelf met de tong verdelen. Perry lijkt er echt misselijk van de worden en vindt het vreselijk smerig, het is echt zielig voor hem
Niet Caro, maar het hier ook een tijd gebruikt. Op advies en met uitleg van de dierenarts.
Met de bijgeleverde tuit op het bovenste tandvlees aanbrengen. Helemaal rond van mondhoek naar mondhoek, maar dus niet in de mondhoeken.
Gebruikersavatar
moon-C
Zeer actief
Berichten: 884
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:18
Aantal honden: 1
Locatie: nijmegen

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door moon-C »

Na een fikse gebit reiniging waarbij 10 tanden en kiezen zijn getrokken, poets ik elke dag bij
Daan met deze tandpasta... tot nu toe een stralend gebit.
Daan kauwt echt geen botjes of iets dergelijks dus echt elke dag poetsen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door pioenroos »

duitse herder schreef:
Caro schreef:Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Hoe gebruik jij dat spul? Ik lees dat je het in de mondhoeken moet gebruiken en dat ze het zelf met de tong verdelen. Perry lijkt er echt misselijk van de worden en vindt het vreselijk smerig, het is echt zielig voor hem
Hier ook een misselijke hond van dentisept. En dan echt misselijk want na gebruik braakte hij na een paar uur. Tot 3x toe gekeken of het toeval was en toen was ik overtuigd :blauwoog:
Wellicht is het gewoon een bijwerking die sommige honden hebben?
Ik poets nu voor het slapen met hondentandpasta en een zachte mensentandenborstel. Beginnende plak heb ik ermee onder controle gekregen binnen een paar weken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb intussen een tandpasta in huis gehaald. Met enzymen. Ze vinden het blijkbaar lekker smaken (heeft een moutsmaak, volgens de verpakking). En bij Elco is nu bijna alle bruine aanslag weg. Bij Gait is dat wat hardnekkiger
Gebruikersavatar
Nikki90
Zeer actief
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 dec 2013 18:29
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1
Locatie: Veluwezoom

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Nikki90 »

pioenroos schreef:
duitse herder schreef:
Caro schreef:Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Hoe gebruik jij dat spul? Ik lees dat je het in de mondhoeken moet gebruiken en dat ze het zelf met de tong verdelen. Perry lijkt er echt misselijk van de worden en vindt het vreselijk smerig, het is echt zielig voor hem
Hier ook een misselijke hond van dentisept. En dan echt misselijk want na gebruik braakte hij na een paar uur. Tot 3x toe gekeken of het toeval was en toen was ik overtuigd :blauwoog:
Wellicht is het gewoon een bijwerking die sommige honden hebben?
Ik poets nu voor het slapen met hondentandpasta en een zachte mensentandenborstel. Beginnende plak heb ik ermee onder controle gekregen binnen een paar weken.
Och jee, dan ga ik 't niet eens proberen bij Jet :schrik:
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Caro »

crutz schreef:
duitse herder schreef:
Caro schreef:Omdat Shep oud is en ik daarom geen gebitsreiniging onder narcose meer wil laten doen, smeer ik dentisept. Is wel duur maar werkt ook ontstekingsremmend. Als ik zie dat haar tandvlees rood wordt en ik smeer dat spul, trekt het weer mooi bij.
Hoe gebruik jij dat spul? Ik lees dat je het in de mondhoeken moet gebruiken en dat ze het zelf met de tong verdelen. Perry lijkt er echt misselijk van de worden en vindt het vreselijk smerig, het is echt zielig voor hem
Niet Caro, maar het hier ook een tijd gebruikt. Op advies en met uitleg van de dierenarts.
Met de bijgeleverde tuit op het bovenste tandvlees aanbrengen. Helemaal rond van mondhoek naar mondhoek, maar dus niet in de mondhoeken.
Ik smeer het met mijn vinger over haar tandvlees en tanden. Lekker vindt ze het niet. Na opsmeren smakt ze even maar het plakt dan ook vreselijk. Maar ze wordt er niet ziek van. Ik vind het ideaal omdat ik haar niet meer onder narcose wil hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Fotogravinnetje schreef: 19 sep 2020 19:50 Ik heb intussen een tandpasta in huis gehaald. Met enzymen. Ze vinden het blijkbaar lekker smaken (heeft een moutsmaak, volgens de verpakking). En bij Elco is nu bijna alle bruine aanslag weg. Bij Gait is dat wat hardnekkiger
Van welk merk is die tandpasta?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tamara/Bayko schreef: 05 okt 2020 19:01
Fotogravinnetje schreef: 19 sep 2020 19:50 Ik heb intussen een tandpasta in huis gehaald. Met enzymen. Ze vinden het blijkbaar lekker smaken (heeft een moutsmaak, volgens de verpakking). En bij Elco is nu bijna alle bruine aanslag weg. Bij Gait is dat wat hardnekkiger
Van welk merk is die tandpasta?
Orozyme
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bedankt!
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door lilalila »

Sterre schreef: 24 aug 2020 00:37
lilalila schreef:Ik wil met die vingerpads gaan beginnen, maar ze zijn nu nog uitverkocht. Hopelijk werkt dat goed genoeg. Of Pippa een echte borstel, en zelfs een elektrische accepteert, betwijfel ik. Ook zo'n krabbertje kan goed werken, maar dat moet ik dan gaan uitproberen.
@ Sterre, waar heb je zo'n krabbertje kunnen kopen ?

Ik heb dat jaren geleden in een dierenwinkel gekocht. Bol.com heeft voor 14,95 dezelfde die ik heb. Rustig aan laten wennen. Het is met al mijn herplaatsers gelukt om het te gebruiken. Luka moest er het meest aan wennen, maar dat gaat nu ook probleemloos.
De eerste weken na haar gebitsbehandeling heb ik Pippa nog dagelijks gepoetst, maar ze vind het helemààl niks. Dus daar mee gestopt, en ik heb nu het befaamde tandartskrabbertje gekocht. Ook dit vind ze nog niet leuk, maar het is al wel gelukt om een beetje tandsteen te verwijderen.
Ik houd het maar zo goed mogelijk bij. Het verbaast mij wel hoe zeer het verschilt of een hond snel tandsteen vormt. Want Pippa vormt veel sneller tandsteen dan mijn vorige honden, terwijl ze veel kauwmateriaal krijgt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Tandpasta

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lilalila schreef: 05 dec 2020 13:04
Sterre schreef: 24 aug 2020 00:37
lilalila schreef:Ik wil met die vingerpads gaan beginnen, maar ze zijn nu nog uitverkocht. Hopelijk werkt dat goed genoeg. Of Pippa een echte borstel, en zelfs een elektrische accepteert, betwijfel ik. Ook zo'n krabbertje kan goed werken, maar dat moet ik dan gaan uitproberen.
@ Sterre, waar heb je zo'n krabbertje kunnen kopen ?

Ik heb dat jaren geleden in een dierenwinkel gekocht. Bol.com heeft voor 14,95 dezelfde die ik heb. Rustig aan laten wennen. Het is met al mijn herplaatsers gelukt om het te gebruiken. Luka moest er het meest aan wennen, maar dat gaat nu ook probleemloos.
De eerste weken na haar gebitsbehandeling heb ik Pippa nog dagelijks gepoetst, maar ze vind het helemààl niks. Dus daar mee gestopt, en ik heb nu het befaamde tandartskrabbertje gekocht. Ook dit vind ze nog niet leuk, maar het is al wel gelukt om een beetje tandsteen te verwijderen.
Ik houd het maar zo goed mogelijk bij. Het verbaast mij wel hoe zeer het verschilt of een hond snel tandsteen vormt. Want Pippa vormt veel sneller tandsteen dan mijn vorige honden, terwijl ze veel kauwmateriaal krijgt.
Begin je wel klein? Vijf seconden poetsen met lekkere tandpasta of leverworst en heel veel vrolijkheid en een beloning na.
Wat noodzakelijk is hoeft niet leuk te zijn. Het is een kwestie van wennen aan het gevoel en ondergaan en dan is ze de braafste hond ter wereld.
Aanleg speelt inderdaad een grote rol. Mijn keesje van bijna drie zou problemen krijgen zonder poetsen en krabben. Zijn nageslacht heeft die aanleg ook.
Hier trouwens etos borstels voor babies, met zo'n dik stuk. Die zijn handig en ze kunnen ze zelf nog even vasthouden.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”