Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spelletjes voor de hond

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door liljebo »

We hebben sinds anderhalve maand een jonge adoptiehond boordevol levenslust en energie :mrgreen: Een scheet van een beestje :I: Uiteraard loop ik veel met haar en zorgen we ervoor dat ze minstens een keer per dag (maar liever twee keer) lekker haar energie eruit kan hollen.
Daarnaast spelen we ook met haar, doe ik met korte momentjes oefeningetjes (huiswerk van de pupcursus) en heb ik oa een kong, die ze regelmatig krijgt en waar ze eea uit kan vissen en verzin ik vaak spelletjes zoals een bak vol kranten waar ze snoepjes uit moet zoeken of een trayblik van muffins met snoepjes afgedekt door verschillende voorwerpen etc.
Maar die dingen waar ze haar koppie bij moet gebruiken doet ze graag en het weerhoudt haar (soms) ervan om zelf van alles te verzinnen om zich mee te vermaken (ten koste van onze spullen :W: )
Nu zijn er superveel spelletjes voor honden te koop en we hebben er al vaak naar gekeken. Maar ik vraag mij af of ze zo'n spel niet snel door hebben en dat het leuke er dan wellicht vanaf gaat. Die dingen zijn niet echt goedkoop, dus dat is wel iets waar we over twijfelen.
Dus mijn vraag aan jullie.. wie heeft zulke spelletjes, hoe lang blijven ze leuk en hoe bevalt het? Kortom... alle ervaringen hierin zijn welkom. :mrgreen:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb er welgeteld eentje, met meerdere mogelijkheden. Die doen we af en toe maar verveelt nog niet. De beloning is nog groter dan de manier hoe die te krijgen haha.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb er tig.

De moeilijkste loste Habibi als 18 weken oude pup in ongeveer 10 minuten op :engel:
Ze blijft ze wel leuk vinden overigens.

Er zijn hele Faecesbookgroepen rondom denkwerk.

Bijvoorbeeld Hersenwerk voor honden en
Hondenspellen, denkwerk en hersenkrakers voor je hond.
(Ik ben van beide NIET lid overigens)

Daarnaast kun je zelf natuurlijk van alles verzinnen en bedenken.

Voordat je alle oefeningen van de fci-obedience 3 ingetraind hebt ben je wel ff verder al (maar dat us vooral buiten, hoewel sommige oefeningen ook binnen kunnen)

Maar gewoon zelf dingen bedenken kan ook.

Habibi kent in ieder geval ver over de 100 woorden (niet per se commando's) en zeker een stuk of 15 gebaren.

En veel onzintrucjes, gewoon omdat ze leuk zijn.

Ze is langer diep aan het slapen na 15 minuten denkwerk dan na 2 uur wandelen...


Nieuwste uitdaging: Jenga aanleren.
Laatst gewijzigd door Habibi op 12 jul 2020 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door liljebo »

Persistence schreef:Ik heb er welgeteld eentje, met meerdere mogelijkheden. Die doen we af en toe maar verveelt nog niet. De beloning is nog groter dan de manier hoe die te krijgen haha.
Welk?
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door liljebo »

Habibi schreef:Ik heb er tig.

De moeilijkste loste Habibi als 18 weken oude pup in ongeveer 10 minuten op :engel:
Ze blijft ze wel leuk vinden overigens.

Er zijn hele Faecesbookgroepen rondom denkwerk.

Bijvoorbeeld Hersenwerk voor honden en
Hondenspellen, denkwerk en hersenkrakers voor je hond.
(Ik ben van beide NIET lid overigens)

Daarnaast kun je zelf natuurlijk van alles verzinnen en bedenken.

Voordat je alle oefeningen van de fci-obedience 3 ingetraind hebt ben je wel ff verder al (maar dat us vooral buiten, hoewel sommige oefeningen ook binnen kunnen)

Maar gewoon zelf dingen bedenken kan ook.

Habibi kent in ieder geval ver over de 100 woorden (niet per se commando's) en zeker een stuk of 15 gebaren.

En veel onzintrucjes, gewoon omdat ze leuk zijn.

Ze is langer diep aan het slapen na 15 minuten denkwerk dan na 2 uur wandelen...


Laatste uitdaging: Jenga aanleren.
Dank je voor de info. Ik heb alvast een kijkje genomen in de groepen omdat mijn fantasie mij momenteel een beetje in de steek laat :p
Wat training betreft zijn we pas bezig met de puppycursus en dus nog erg basis. Maar inderdaad ook al begonnen met een onzin oefeningetje. Moet ik misschien ook meer mee doen. Wat goed dta je hond al zoveel woorden en gebaren kent.

En dat denkwerk moe maakt, geloof ik meteen. Dat is ook een reden voor mij om daar meer mee te doen Ik merk dat ze wel van een uitdaging houdt en daarmee voorkom ik ook een beetje dat ze zelf van alles verzint. Want ook daar is ze best creatief in :lol1:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Persistence »

liljebo schreef:
Persistence schreef:Ik heb er welgeteld eentje, met meerdere mogelijkheden. Die doen we af en toe maar verveelt nog niet. De beloning is nog groter dan de manier hoe die te krijgen haha.
Welk?
Deze: https://www.medpets.nl/nina-ottosson-do ... g4QAvD_BwE
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor een pup wordt echt hersenwerk afgeraden. Wel het kennismaken met verschillende soorten materialen en uitdagingen maar het echte hersennwerk is nog niet de bedoeling. Er zijn voor zover ik weet (minimaal) 2 serieuze stromingen waar ook echt een gedachte achter zit niet het "doe maar dotje".
Hersenwerk voor Honden (bedrijfsnaam) en Spelideeen voor honden . Beiden aktief op FB. Daar vind je veel nuttige info.

Suzanne
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Habibi »

Die van mij had het als jonge hond echt nodig om af en toe na te denken.

En nog trouwens :F:
Afbeelding
Ronenher
Vaste gebruiker
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jun 2020 14:02
Mijn ras(sen): teckelkruising, beagle
Aantal honden: 2

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Ronenher »

Mijn jonge hond heeft een vrij grote snuffelmat, waar je op verschillende plekken snoepjes kunt verstoppen, die ze iedere keer met veel plezier opzoekt. Het verveelt haar nooit. Hoewel ze met een opgerolde handdoek met snoepjes net zo blij is.
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik heb een stuk of 30 vaste spellen voor honden. En nog bakken vol hersenwerkmaterialen.. :mrgreen:
Vooral de vaste spellen van my intelligent dogs vind ik een aanrader. Van hun is bijvoorbeeld de '2 towers' of 'pyramide' een aanrader. Je kan deze spellen makkelijk opbouwen qua moeilijkheidsgraad. Mijn zeer ervaren puzzelhond vermaakt zich nog steeds uitstekend met deze spellen. Kost aardig wat, maar die spellen gaan dan ook wel de rest van jouw leven mee. (er even vanuit gaande dat je geen 80 bent :mrgreen: )
Het 'gevaar' bij spellen (vaste spellen, hersenwerk, etc.) is sat wij als mensen te snel willen gaan. Prop de puzzel vol met koekjes en gaan met die banaan. Kijk maar eens naar het gros van de filmpjes die Nina Ottoson op haar Facebook pagina post. Frustratie voert de boventoon. Dat zou absoluut mijn keuze niet zijn zeg maar. :wink: Ik leer zeker bij honden die niet bekend zijn met puzzelen liever stap voor stap dingen aan. Zo ontdek je ook makkelijker welke voorkeuren je hond heeft.

Hoe jong is je hond?
Ik denk dat je met iedere hond van iedere leeftijd spelletjes kan spelen. Al ben je bij echt jonge honden eerder bezig met verrijking van hun leven dan echt het puzzelen zelf.

Hou er rekening mee dat puzzelen onder mentale uitdaging valt en dat vreet meer energie dan vaak wordt gedacht. Start kort. 1-2 minuten per dag is meer dan genoeg. En ga die dag niet ook nog bijvoorbeeld een forse boswandeling maken. Jonge honden hebben rust nodig. Tuurlijk wil je dat ze de wereld ontdekken, dat ze kunnen rennen en hun energie kwijt kunnen. Maar net als peuters/kleuters kunnen ze die energie zelf niet beheersen. Daar ben jij voor nodig. :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Sandra&co

Re: spelletjes voor de hond

Ongelezen bericht door Sandra&co »

~Suzanne~ schreef:Voor een pup wordt echt hersenwerk afgeraden. Wel het kennismaken met verschillende soorten materialen en uitdagingen maar het echte hersennwerk is nog niet de bedoeling. Er zijn voor zover ik weet (minimaal) 2 serieuze stromingen waar ook echt een gedachte achter zit niet het "doe maar dotje".
Hersenwerk voor Honden (bedrijfsnaam) en Spelideeen voor honden . Beiden aktief op FB. Daar vind je veel nuttige info.

Suzanne
Ach, wat een onzin. Duque doet elke dag een minuut of 10 hersenspelletjes m.b.v. de clicker, en die zijn niet makkelijk (dan haakt hij snel af). Ik denk niet dat hij er stuk van gaat, integendeel :LOL: Hij wordt er steeds vindingrijker door en hij wíl het ook. Je moet gewoon naar je pup kijken en diens mogelijkheden, in plaats van elke pup afserveren met een "Doe maar niet met dat kwetsbare zieltje".
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”