Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vette vacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Vette vacht

Ongelezen bericht door annnie »

Nelson heeft altijd al een wat vettere vacht, maar ik heb het idee dat het met de leeftijd erger wordt.
Hij lijkt ook ieder jaar langer in de rui te zijn en ik vind hem nu ook wel erg jeukerig en ik zag pas iets bij hem wat op roos lijkt. Ik las al iets over sebborhoe, hoewel Ik hem niet enorm vind stinken lijkt het er wel op

Iemand hier ervaring mee en goede tips? Een lekkere shampoo of zoiets?
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door annnie »

Boutje schreef:Ja, een van de shelties van mijn dochter had dat ook, schilfetjes, vettig en vooral veel jeuk, ze heeft via de dierenarts een shampoo er voor gekregen.
Na de behandeling blijft ze nog altijd nu en dan wat schilfertjes hebben maar dat vieze vettige is wel weg.
Ken helaas de naam niet meer, is een paar jaar geleden.
Misschien de dierenarts bellen?

Dan moet ik dat ik dat misschien maar doen. Zie op internet allerlei shampoos aangeboden die van alles beloven, maar ze zijn nogal duur. En voor ik ga uitproberen hoor ik graag wat werkt :)
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou het ofwel overleggen met een DA of met een trimmer. En ja, alle waar naar zijn geld ;-)

Het kan ook aan het voer liggen. Niet dat je slecht voer zult geven ;-) maar het heeft altijd wel invloed op oa vacht, dus het kan zijn dat dit niet meer het goede voer is voor deze hond.

Suzanne
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wat als je hem eerst een keer wast met een zachte mensenshampoo en conditioner?
Tijdens de rui zijn schilfers normaal en oudere dieren komen vaak minder goed door die rui heen. Net als die vettere vacht zoals je al zei met de jaren erger wordt.

Met grondig wassen en conditioner in laten trekken help je hem al voor een groot deel door de rui heen.
Ik zou willen zien wat het in de twee weken daarna doet.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door sbientje »

dagmar88 schreef:Wat als je hem eerst een keer wast met een zachte mensenshampoo en conditioner?
Tijdens de rui zijn schilfers normaal en oudere dieren komen vaak minder goed door die rui heen. Net als die vettere vacht zoals je al zei met de jaren erger wordt.

Met grondig wassen en conditioner in laten trekken help je hem al voor een groot deel door de rui heen.
Ik zou willen zien wat het in de twee weken daarna doet.
Dat zou ik ook doen inderdaad. Karel heeft ook weleens een vettige vacht, wat niet geholpen wordt door de rui. Al die massas haar die er dan inzitten houdt allemaal vuil vast en uiteindelijk is het echt goor om hem te aaien, en je ruikt hem ook. Dan was ik hem met mijn eigen shampoo, of met dreft, 2 keer (inzepen, uitspoelen, nog eens inzepen en dan weer uitspoelen) en dan heeft ie en VEEL minder los haar, en hij voelt weer gewoon normaal aan en niet vettig. Zou dat eerst eens proberen.

Pom is overigens nu ook in de rui en zat ook onder de schilfers. Het trekt nu wat weg :)
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door annnie »

Dat klinkt wel als het proberen waard. Conditioner heb ik helemaal niet aan gedacht. Jullie gebruiken dan gewoon een merk voor kinderen?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

annnie schreef:Dat klinkt wel als het proberen waard. Conditioner heb ik helemaal niet aan gedacht. Jullie gebruiken dan gewoon een merk voor kinderen?

Babyshampoo en de allergoedkoopste huismerk conditioner.
Met een gevoelige huid kun je neutral gebruiken.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door Persistence »

dagmar88 schreef:
annnie schreef:Dat klinkt wel als het proberen waard. Conditioner heb ik helemaal niet aan gedacht. Jullie gebruiken dan gewoon een merk voor kinderen?

Babyshampoo en de allergoedkoopste huismerk conditioner.
Met een gevoelige huid kun je neutral gebruiken.
Gewoon benieuwd, maar waarom zou een mensenshampoo dan beter werken dan een hondenshampoo?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef:
dagmar88 schreef:
annnie schreef:Dat klinkt wel als het proberen waard. Conditioner heb ik helemaal niet aan gedacht. Jullie gebruiken dan gewoon een merk voor kinderen?

Babyshampoo en de allergoedkoopste huismerk conditioner.
Met een gevoelige huid kun je neutral gebruiken.
Gewoon benieuwd, maar waarom zou een mensenshampoo dan beter werken dan een hondenshampoo?
Shampoo is shampoo :mrgreen:
Voor mensenshampoo is een ingrediëntendeclaratie en labratoriumonderzoek verplicht, voor hondenshampoo niet.
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door annnie »

Zo, ik heb hem net gewassen, de shampoo extra lang laten inttekken en daarna met conditioner. Ik hoop dat het helpt. Nelson haatte het.... Ik was hem eigenlijk normaal gesproken alleen in het geval van dooie vis of stront. Hoe vaak doen jullie dat?
Afbeelding

Druk bezig dat vieze schone water van z'n pootjes te likken
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Vette vacht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

annnie schreef:Nelson haatte het.... Ik was hem eigenlijk normaal gesproken alleen in het geval van dooie vis of stront. Hoe vaak doen jullie dat?
Haha arme jongen. De kortharen tijdens de rui en dan wekelijks. Dus 2 x per jaar, twee a drie keer.
Om de ondervacht lekker vlot kwijt te raken. Fijner in huis en voor de hond.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”