Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Past dit Tuigje?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Omdat Teun best netjes mee kan lopen hebben we tot nu toe grotendeels met een halsband gelopen.
Hij wordt nu wat manser.treks een sprintje achter de katten in de buurt aan, je kent t wel. Niet fijn voor zijn nek.
Wil nu een niet al te duur en makkelijk sober tuigje aanschaffen, want t zou kunnen dat hij er nog uit gaat groeien.
Dacht aan de rogz snake. Heeft ook reflectie.
Is als H tuig of als instaptuig te krijgen.
Gezien de maten moet de snake goed zijn.
Zijn nek is 28cm en borstomvang 46. Zal nog wel iets groeien, maar ook daarvoor lijkt ruimte te zijn in het snake tuig.
Wat heeft een fijnere pasvorm? Snake instap- of H- tuig?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 10 aug 2019 07:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door sirene »

Ga in ieder geval passen en zet wat druk op het tuig (alsof hij trekt) bij het passen.
Iedere hond is anders en je zal niet de eerste zijn met een miskoop tuig.
Zorg dat ellebogen in ieder geval vrij kunnen bewegen. Het liefst ook de schouders (als de hond regelmatig trekt).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door Teuntje »

Ik wil via internet bestellen.zodat ik op het gemak kan passen en hij er even aan kan wennen en mee kan lopen in huis. Dus dat komt goed. Wat zijn jullie ervaringem met rogz tuigjes voor een teckel ?
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Teuntje schreef:Ik wil via internet bestellen.zodat ik op het gemak kan passen en hij er even aan kan wennen en mee kan lopen in huis. Dus dat komt goed. Wat zijn jullie ervaringem met rogz tuigjes voor een teckel ?
Ik zou het echt gewoon in de winkel gaan kopen en aanpassen; want als je het online koopt en je past het aan, en je denkt dat het goed is wat niet zo blijkt te zijn, zit je eraan vast.
Of, nog een veel beter idee... laat het aanmeten! Maar dat zou ik pas doen als hij uitgegroeid is.

Er is niet zoiets als "een goed tuig voor een teckel".. dat moet je individueel proberen en uitvissen.

In principe vind ik Y-tuigen het beste.

Suzanne
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door sirene »

Instaptuigen zitten sowieso allemaal lekker in die oksels en ellebogen te knijpen. En de band loopt ook nog over de schouder. Voor mij een reden om ver uit de buurt te blijven van instappers.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou dus altijd voor een H of Y tuig gaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ben voor mijn teckels altijd erg tevreden geweest over de H tuigen van rogz for dogs, prima verstelbaar en een goede pasvorm. :ok:
Ik heb nu een 'Alpinist', deze heeft fijn glad en soepel nylon.
Afbeelding
Afbeelding
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door Teuntje »

Ben verschillende winkels afgeweest. Verschillende merken en modellen gepast. Niks zit echt goed.
Rogz h tuig, ene model en maat teveel in de oksel, de ander de onderband veel te ruim.
Rogz explorer,mooi tuig goed verstelbaar, maar ook de onderband te ruim. Rogz instap, Strak in de oksels.
Hunter neopreen hetzelfde verhaal. Hurtta ook gsen goede pasvorm voor m.Zo nog wat andere tuigen merkloos geprobeerd. Niks zit echt goed.
Zijn oude treponti liberta is eigenlijk wat krap, staat bovenaan helemaal open zegmaar bij het verstelbare touwtje. We doen het daar nu nog maar even mee.
De dierenwinkel waar we deze hebben gepast en gekocht is nog 2 weken gesloten. Dan daar maar eens heen voor een maatje groter, want dit tuig zit toch het beste.
Laatst gewijzigd door Teuntje op 07 aug 2019 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DAn zou ik ervoor kiezen om een tuig te laten aanmeten. Moet Teuntje wel uigegroeid zijn. Kijk anders 's hier: dogfysion.nl en dan naar de samen te stellen Y-tuigen kijken, bestaande uit 3 delen. Moet je ook wel naartoe, dat kan niet op afstand.

Suzanne
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door Teuntje »

wat vinden jullie van de pasvorm van dit tuig? hij zit best goed, Teun vind het niet vervelend. alleen de onderband, die van onder de buik tussen de voorpoten doorloopt, zit wel behoorlijk los. daar pas met gemak nog een vlakke hand tussen.
een maat kleiner past niet mooi. en in deze heeft hij nog ruimte om wat te groeien.

Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Tuig rogz

Ongelezen bericht door sirene »

Die lijkt wel mooi te zitten ja. Als Teun er prima mee beweegt lijkt hij me goed. Sommige honden vinden zo'n aanwezig rugdeel niet fijn, maar als Teun er geen last van heeft is het goed.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Hij lijkt het prima te vinden. Hij probeert alleen steeds die band onder de buik te pakken/tussen de voorbenen omdat die wat los zit vermoed ik. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn.nadeel van het tuig op de foto vind ik dat het gevoerd is. Regen,plassen, buikje laag bij de grond.... hoe snel droogt zoiets? De voering is wel heel fijn voor Teun, zeker op de borst want hij heeft een wat puntig borstbeen.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Teuntje schreef:Hij lijkt het prima te vinden. Hij probeert alleen steeds die band onder de buik te pakken/tussen de voorbenen omdat die wat los zit vermoed ik. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn.nadeel van het tuig op de foto vind ik dat het gevoerd is. Regen,plassen, buikje laag bij de grond.... hoe snel droogt zoiets? De voering is wel heel fijn voor Teun, zeker op de borst want hij heeft een wat puntig borstbeen.
Dat "gevoerd zijn" vind ik juist het grote voordeel!! Echt veel fijner voor de hond in oksels en buik zeker. Ik wil echt nooit meer anders. Mijn tuigen zijn fleecegevoerd.

Suzanne
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Teun is inmiddels ruim 2 jaar en nu toch aardig uitgegroeid. ben weer aan het rondkijken voor een tuigje. het bovenstaande tuig op de foto van destijds, is m toen niet geworden, omdat de borstband te los zat en hij er met zn pootjes in kwam. nu weer gepast, want ik vind het een enorm fijn tuig qua zachtheid voor de hond en stevigheid.
ik vind het zo lastig om te zien of hij goed zit. tijdens het lopen schuift hij wel wat naar opzij, maar ik denk dat je dit bij alle tuigjes wel hebt misschien bij een hond met uitstekend borstbeen?
wat vinden jullie hoe het tuig zit? Teun lijkt het prima te vinden. maat kleiner is te klein, maat groter is te groot, dus hij zou in deze maat moeten passen, of ik zou natuurlijk verder moeten kijken voor een ander merk/model.

wat vinden jullie van de pasvorm en hoe het tuig zit? en de kleur? ik ging eigenlijk voor zwart, maar das ook zo saai. en aangezien hij ook een knalgele flexi heeft vond ik dit wel passen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

:lol1: dun behaard zeg maar haha
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Niemand die iets vind van de pasvorm?
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door yukon »

Op de eerste foto lijkt hij wat te dicht op de oksel te zitten
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik weet niet of dat zo ve foto goed beoordeeld kan worden.
Ik heb ooit een tuig voor onze hond laten beoordelen door de massage therapeut van onze hond.
Zij keek en voelde ook naar de lengte ed en of het bv op bepaalde organen drukte.
Maar als je het idee hebt dat Teun er goed mee aan de lijn loopt zal het best ok zijn toch?
Het kleurtje is lekker speels!
Valt goed op :engel:
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Ik vind het inderdaad ook iets teveel in de oksel. Heb nog 3 andere tuigen gepast. Oa hunter divo, hurta weekend warrior, en de laatste curli belka comfort harnas. Die laatste is echt heel mooi en de oksel zit helemaal vrij,maar de kleinste maat is op de strakste verstelling helaas nog te ruim.
Ik geef t op. Heb een schokbrekerriem tussen zn halsband en flexi ter bescherming van de nek en houd het daar maar bij denk ik.
Hij weet wanneer de flexi op zn einde is want dan fluit ik altijd even en hij stopt dan zodat hij niet vol in het uiteinde klapt.

Is er geen teckeltuig fabrikant?!pff
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door natalie »

Ik zou er één op maat laten maken. Dat kan bijvoorbeeld bij 4dox. Ik kon voor Jip ook geen goed passend tuig vinden en ben met hem naar Iva van 4dox gereden om een tuig aan te laten meten. Ik weet niet of ze dat momenteel nog doet aan huis, maar je kan anders ook de meetinstructies volgen en alles zelf nameten. Jip was anderhalf toen hij zijn zogenoemde ‘tourtuig’ kreeg en hij draagt ‘m nog steeds. Hij is onlangs 5 geworden.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door natalie »

Over 4dox: Ik zie dat ze de meetinstructies van de website heeft gehaald en dat je alleen nog kan bestellen na een meetconsult. Ik denk dat te veel mensen toch nog verkeerd de maten opnamen en ze heel veel herstelwerk moest doen :schrik: Ging bij mij de eerste keer ook niet goed :Q:
Gebruikersavatar
yukon
Zeer actief
Berichten: 789
Lid geworden op: 16 jan 2012 14:25
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Aantal honden: 2
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door yukon »

Ik heb voor mijn standaard ruwhaar teckel een dog Copenhagen tuig wat heel mooi past
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Wat zijn de maten van jouw hond en welk maat tuig heb je?
Welke is het van dog copenhagen? heb je een foto van je hond met het tuig?
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Ik heb een ander tuigje geprobeerd. Een Htuig van Rogz, maat L. Zit hartsikke mooi. Oksel is vrij en hij loopt er goed in. Tijdens het lopen zakt het tuigje wel iets naar opzij. Hij lijkt er geen last van te hebben. Is het schuiven een probleem of kan het klachten gaan geven?


Afbeelding
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Ok...het geschuif van dit tuig lijkt hij niet erg te vinden,maar lijkt me toch niet goed voor zijn lijf als dat ding steeds scheefhangt. Ik overweeg ergens een tuig op maat te laten maken/aanmeten. Weet iemand waar dit kan in noord-holland?
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door billy »

Teuntje schreef: 02 mei 2021 17:45 Ok...het geschuif van dit tuig lijkt hij niet erg te vinden,maar lijkt me toch niet goed voor zijn lijf als dat ding steeds scheefhangt. Ik overweeg ergens een tuig op maat te laten maken/aanmeten. Weet iemand waar dit kan in noord-holland?
Kan je dat middenstuk niet vast laten naaien door een schoenmaker? ben je van het geschuif af.
Als het voor de rest prima bevalt is dat misschien een idee.
Afbeelding
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

billy schreef: 02 mei 2021 17:54
Teuntje schreef: 02 mei 2021 17:45 Ok...het geschuif van dit tuig lijkt hij niet erg te vinden,maar lijkt me toch niet goed voor zijn lijf als dat ding steeds scheefhangt. Ik overweeg ergens een tuig op maat te laten maken/aanmeten. Weet iemand waar dit kan in noord-holland?
Kan je dat middenstuk niet vast laten naaien door een schoenmaker? ben je van het geschuif af.
Als het voor de rest prima bevalt is dat misschien een idee.

Welk stuk bedoel je dan?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 02 mei 2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door sirene »

Een lichtere musketon zonder dat tussenstuk wat je nu gebruikt (waarom zit dat er tussen?) zal ook veel geschuif voorkomen en ook wat lekkerder zitten voor hem. Verder vind ik het tuigje prima zitten hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door Teuntje »

Dat tussenstuk is een soort elastisch ding. Dat voorkomt klappen op het lijf van zowel de hond als mijzelf (heb pols en schouderklachten,dus is erg fijn), als hij plotseling achter een kat aan wil schieten bijvoorbeeld.
Ik zal eens kijken of met alleen de riem aan het tuig, het tuig minder scheef zakt.
Vraag me wel af of dat scheefzakken geen kwaad kan voor zijn lijf. Ook onder op/de borst zakt het tuig scheef. Lijkt me toch wel irriteren?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Past dit Tuigje?

Ongelezen bericht door sirene »

Teuntje schreef: 02 mei 2021 20:27 Dat tussenstuk is een soort elastisch ding. Dat voorkomt klappen op het lijf van zowel de hond als mijzelf (heb pols en schouderklachten,dus is erg fijn), als hij plotseling achter een kat aan wil schieten bijvoorbeeld.
Ik zal eens kijken of met alleen de riem aan het tuig, het tuig minder scheef zakt.
Vraag me wel af of dat scheefzakken geen kwaad kan voor zijn lijf. Ook onder op/de borst zakt het tuig scheef. Lijkt me toch wel irriteren?
Hoe hard trekt hij dan? Ik denk dat je nu echt overdrijft hoor. Tenzij je je teckel je fiets laat trekken aan dit tuig zal het allemaal wel meevallen.
Het tuig zakt scheef door het gewicht van de musketon(nen) tuurlijk scheelt het dan scheefzakken als het 1 musketon is en helemaal als je er een lijn met lichtere musketon aanmaakt.
Hier zitten Y- en H-tuigen ook altijd wat scheef. Ze lopen er al jaren mee zonder problemen. Als het zou irriteren zou ik dat op een naakthond zeker zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”