Zacht tuigje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Bericht
Auteur
Zinodo
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Podenco Canario
Podenco Andaluz mix
Keeshond sheltie kruising
Aantal honden: 3

Re: Zacht tuigje

#31 Bericht door Zinodo »

Huh wat staat dat gek zeg :80:

Zinodo
Vaste gebruiker
Podenco Andaluz mix

#32 Bericht door Zinodo »

Heb je niet een maat te klein? Het lijkt of het veel te strak bij de nek zit waardoor het te hoog staat in de nek en vervolgens alles veel te ver naar voren komt.

Hylos
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

#33 Bericht door Hylos »

Het is maat 3, ik zat er eerder overin dat het te klein is, maar het zit gewoon echt niet goed.
Een tekkel maat is toch echt anders. Het is een drama om een goed passend tuigje voor haar te vinden.
Op naar de winkel maar weer, echt passen is toch het beste.
Afbeelding
Afbeelding

georges
Overactief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een Mixi

#34 Bericht door georges »

Hylos schreef: 11 jun 2021 13:35 Het is maat 3, ik zat er eerder overin dat het te klein is, maar het zit gewoon echt niet goed.
Een tekkel maat is toch echt anders. Het is een drama om een goed passend tuigje voor haar te vinden.
Op naar de winkel maar weer, echt passen is toch het beste.
Zoals Zinodo zegt denk ik inderdaad ook dat je tuigje een maatje te klein is, waardoor het te hoog op de hals zit, en daarom te dicht bij haar oksels.

Hier blijkt bijna alles uitverkocht :blauwoog: Heb dan maar een blauwe besteld voor Billie. Georges zal nog even moeten wachten.

Hylos
Vaste gebruiker

#35 Bericht door Hylos »

Vos is een hondje van maar 6 kg he. :tongue:
Qua maten buik/borst valt ze in maat 3, dat zit nu heel los om haar heen, heb de buikband flink aan moeten snoeren maar de rest kun je niet verstellen.
Maat 4 voor zo'n klein hondje lijkt me raar (en zit nog losser), welke hond moet er dan in hemelsnaam in maat 1 of 2 passen. :scratch:

Zal straks nog eens proberen te passen, misschien was ik te haastig. Maar heb altijd liefst dat iets meteen goed zit ipv er aan te sjorren. :tongue:
Afbeelding
Afbeelding

Zinodo
Vaste gebruiker
Podenco Andaluz mix

#36 Bericht door Zinodo »

Hylos schreef: 11 jun 2021 16:42 Vos is een hondje van maar 6 kg he. :tongue:
Qua maten buik/borst valt ze in maat 3, dat zit nu heel los om haar heen, heb de buikband flink aan moeten snoeren maar de rest kun je niet verstellen.
Maat 4 voor zo'n klein hondje lijkt me raar (en zit nog losser), welke hond moet er dan in hemelsnaam in maat 1 of 2 passen. :scratch:

Zal straks nog eens proberen te passen, misschien was ik te haastig. Maar heb altijd liefst dat iets meteen goed zit ipv er aan te sjorren. :tongue:
Ehhh. Mijn Ziva is 6,5 kilo en past toch echt wel in maat 4 :engel:

Hylos
Vaste gebruiker

#37 Bericht door Hylos »

Ja eh, Ziva moet gewoon even normaal doen hoor. :pffff:
Afbeelding
Afbeelding

georges
Overactief

#38 Bericht door georges »

Hylos schreef: 11 jun 2021 17:10 Ja eh, Ziva moet gewoon even normaal doen hoor. :pffff:
:mrgreen:

Ik zou wel nog eens even de maten nakijken voor je maat 4 bestelt : als de band om de borst nu al op het strakste zit valt ze daar buiten de maten. In elk geval weet je nu wel beter waar je op moet zoeken : tuigjes die ook passen voor honden met een stevigere nek.

@Zinodo : ik dacht dat Ziva ongeveer even groot is als Billie, en die zit echt wel boven de 10 :80: Zo gek hoe foto’s een vertekend beeld kunnen geven !

Zinodo
Vaste gebruiker
Podenco Andaluz mix

#39 Bericht door Zinodo »

Nee joh, Doortje is ongeveer even groot als Taro, zij weegt 12 kilo. :lol1:

Afbeelding

Ziva is echt nog een koppie kleiner, maar dan met heel veel haar :F:

Afbeelding

georges
Overactief

#40 Bericht door georges »

Zinodo schreef: 11 jun 2021 18:13 Nee joh, Doortje is ongeveer even groot als Taro, zij weegt 12 kilo. :lol1:

Afbeelding

Ziva is echt nog een koppie kleiner, maar dan met heel veel haar :F:

Afbeelding
Ooooh, mini-hondje haha. Dan meer formaat Doortje inderdaad :mrgreen:

lotje&famke
Overactief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

#41 Bericht door lotje&famke »

Hylos schreef: 11 jun 2021 12:00 Helaas. :oeps:
Wat een gek materiaal ook, super stug.
Het zit daarom los om haar lijfje maar ook alsnog teveel in haar oksel

Afbeelding
Een goed tuigje vinden voor een hond met gekke maten is niet te doen, ik heb er inmiddels wel een stuk of 50 retour gezonden voor Pleun :hmmm: In de winter en herfst kan ze met een halsband veel loslopen, maar in de zomer zijn er te veel andere mensen op pad, dan loopt ze toch wandelingen van ruim een uur aan de lijn en dan wil ik voor haar graag een goed tuigje om blessures te voorkomen. Probeer voor Voske anders eens een puppia tuigje, kies voor een ruime maat. Zit nog niet ideaal (iets te dicht achter de voorpoten) maar voor Pleun wel het prettigste tuigje van alles wat we gepast hebben, met name door het lichte zachte materiaal.

Afbeelding
Afbeelding

lotje&famke
Overactief

#42 Bericht door lotje&famke »

Zinodo schreef: 08 jun 2021 22:00 Joehoe, ik ben er al :F:
Ja nee, ik ben nog niet zo ver met gevoerde tuigjes, sorry, nog heel even geduld. Ben er druk mee bezig. :D

Ondertussen vind ik die non stop dogwear line harnassen ook super voor mijn podencos. De maattabel was stressvol maar de harnassen zijn echt super en juist omdat ze lekker ver achter de oksels zitten.
Fotos:

Afbeelding

Dora draagt maat 5 en Nomi maat 6. Ik denk dat maat 5 bij jouw hond past als ik zo naar Taro kijk. :lol1:
Wat ik eigenlijk het grootste probleem van tuigjes bij mijn teckeltje vind, ook bij de op maat gemaakte, is dat ze teveel 'op de nek' liggen, ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen :tongue: Pleun draagt haar hoofd hoog, zeg maar vanaf de schouders verticaal omhoog. Doordat tuigjes vaak een eindje op de nek liggen en zij deze met haar nek zeg maar omhoog duwt ontstaat daar een drukpunt, waar ze last van krijgt als ze zo'n tuigje veel draagt. Je ziet het bij Dora een beetje op de foto, de band die over haar rug loopt richting haar schouders / nek, ligt ook een beetje op haar nek (daar waar de haren iets overeind staan). Ik lees hier nooit iets over, dat honden ook op dat punt last kunnen hebben van een tuigje :lol1: Misschien is het specifiek iets voor Pleun, omdat ze zo opmerkzaam is en alles in de gaten wil houden en daarom haar hoofd hoog draagt. Flo loopt bijvoorbeeld meestal met haar neus op de grond en heeft er geen last van denk ik.
Afbeelding

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#43 Bericht door Persistence »

Hylos schreef: 11 jun 2021 12:00 Helaas. :oeps:
Wat een gek materiaal ook, super stug.
Het zit daarom los om haar lijfje maar ook alsnog teveel in haar oksel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kun hem niet wat verder naar achter trekken? Hij lijkt nu te ver naar voren te zitten. Ik vind het materiaal heel zacht juist. Weet wel dat dit een nieuwere versie is dan ik heb, zou dat zoveel schelen?

Ps de maatvoering klopte bij Vic ook niet, het was dat ik hem kon passen anders had ik zeker de verkeerde maat besteld. Hij heeft maat 7.
Afbeelding

lotje&famke
Overactief

#44 Bericht door lotje&famke »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand het op maat gemaakte tuigje van Pleun. Nadeel hiervan is dat deze ook teveel 'op de nek' ligt en de borstband gaat door het vooruitstekende borstbeen teveel naar links of rechts zitten (blijft niet in het midden).
Flo heeft een Anny X tuig. Zit eigenlijk ook niet echt goed, erg stug materiaal voor een tenger hondje en ligt ook teveel op de nek. Ik denk dat een halsband in vergelijking vaak minder erg is voor een hond die weinig trekt / rustig is aan de lijn, dan een tuigje. Ik heb Flo dan ook vaker haar halsband om, ze wil zelf haar tuigje liever niet om, geeft de voorkeur aan haar halsband :scratch: .
Afbeelding

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

#45 Bericht door crutz »

Hylos schreef:Vos is een hondje van maar 6 kg he. :tongue:

Ik had voor Sally een 5 besteld want dat zou obv meten moeten passen. Om moeten ruilen voor een 7 ;)

natalie
Vaste gebruiker

#46 Bericht door natalie »

Ik heb er ook één gekocht :D Abel was al heel lang aan een nieuw tuig toe en ik wilde er eigenlijk één op maat laten maken, maar bij 4Dox doen ze dat alleen nog maar na een meetsessie en daar maak ik Abel echt niet gelukkig mee. Zelf meten ging de vorige keer ook niet goed, toen bleek het tuig (voor Jip toen) veel te groot. Na jullie verhalen hier over de Non Stop was ik om. En hij past perfect :cheer: Abel heeft maat 8.
Afbeelding

georges
Overactief

#47 Bericht door georges »

lotje&famke schreef: 13 jun 2021 15:26 Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaand het op maat gemaakte tuigje van Pleun. Nadeel hiervan is dat deze ook teveel 'op de nek' ligt en de borstband gaat door het vooruitstekende borstbeen teveel naar links of rechts zitten (blijft niet in het midden).
Flo heeft een Anny X tuig. Zit eigenlijk ook niet echt goed, erg stug materiaal voor een tenger hondje en ligt ook teveel op de nek. Ik denk dat een halsband in vergelijking vaak minder erg is voor een hond die weinig trekt / rustig is aan de lijn, dan een tuigje. Ik heb Flo dan ook vaker haar halsband om, ze wil zelf haar tuigje liever niet om, geeft de voorkeur aan haar halsband :scratch: .
Ik heb er bij mijn honden eens op gelet, en ik denk eigenlijk dat het komt omdat teckels nu eenmaal klein zijn. Mijn beide honden lopen eigenlijk met hun hoofd vooral op schouderhoogte, dus dan heb je dit probleem niet. Grappig, want ik zou er zelf ook nooit aan gedacht hebben.

De onze komt normaal vandaag aan :cheer: Hopelijk is het de juiste maat.

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

#48 Bericht door crutz »

lotje&famke schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anny-X stug? Die ik hier heb zijn echt enorm soepel

georges
Overactief

#49 Bericht door georges »

Afbeelding

Zou er een ergere marteling bestaan dan een nieuw tuigje ? :LOL:

Het lijkt wel goed te passen. Ik vind het materiaal ook vrij stug, hoop dat dat door te dragen en een aantal keer te wassen wel beter wordt.

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#50 Bericht door Persistence »

Lijn eraan waardoor ie nog ietsje meer naar achter gaat en zit volgens mij helemaal goed!
Tuigje is hier helemaal niet stug, soepel juist. Ik denk dat het door gebruik idd wel soepeler wordt.
Goede keuze!
Afbeelding

hakunamatata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

#51 Bericht door hakunamatata »

Ja nee, ik ben nog niet zo ver met gevoerde tuigjes, sorry, nog heel even geduld. Ben er druk mee bezig. :D

Eén week later en ze is wel al zover. Dus mocht je nog twijfelen, zinodo maakt ze nu ook gevoerd helemaal naar wens :ok:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding

Hylos
Vaste gebruiker

#52 Bericht door Hylos »

Het zit hier na wat sjorren en aansnoeren ook al beter.
Maar idd, heel stug. Ik denk dat het wel soepel wordt en het dan wel prima zit. Al blijft het wel een groot ding voor een klein hondje, heel mooi is het niet. :oeps:
Maar het kleurtje is wel heel hip. :8):

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

georges
Overactief

#53 Bericht door georges »

Persistence schreef: 15 jun 2021 20:12 Lijn eraan waardoor ie nog ietsje meer naar achter gaat en zit volgens mij helemaal goed!
Tuigje is hier helemaal niet stug, soepel juist. Ik denk dat het door gebruik idd wel soepeler wordt.
Goede keuze!
Ja vooraan staat het zo naar voren door het stijve grijze Y-stuk dat daar zit. Wanneer ze een beetje trekt zit het inderdaad perfect.
Hylos schreef: 15 jun 2021 20:28 Het zit hier na wat sjorren en aansnoeren ook al beter.
Maar idd, heel stug. Ik denk dat het wel soepel wordt en het dan wel prima zit. Al blijft het wel een groot ding voor een klein hondje, heel mooi is het niet. :oeps:
Maar het kleurtje is wel heel hip. :8):

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het ook ‘zware’ riemen voor zo’n kleine maat. Maar daardoor is het ook wel minder scherp denk ik, dus dat is positief. En ze vond het beduidend minder erg om te dragen dan sommige andere die ik al geprobeerd had, al zou je dat van de foto niet zeggen :lol1:

Knap hoor, Voske !

Lothian
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

#54 Bericht door Lothian »

georges schreef: 15 jun 2021 17:34 Afbeelding

Het lijkt wel goed te passen. Ik vind het materiaal ook vrij stug, hoop dat dat door te dragen en een aantal keer te wassen wel beter wordt.
:LOL: ze krijgt er een raar hoofd van :tongue:
Afbeelding

Branka
Site Moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

#55 Bericht door Branka »

georges schreef: 09 jun 2021 06:40
crutz schreef: 08 jun 2021 22:18 Vriendin van me maakt tuigen (en halsbanden) op maat. Ze zat in LA maar nu in Kansas, versturen binnen de USA is altijd voordeliger lijkt me. Alleen weet ik niet of haar materiaal al uitgepakt is na de laatste verhuizing en of ze nu actief zaken maakt.

https://www.facebook.com/5348297066792 ... 65069/?d=n
Iets op maat gemaakt in Amerika zou ideaal zijn, maar om eerlijk te zijn ziet zo'n leren tuig toch vrij ruw uit :mann: Billie heeft op dat vlak wel echt whippet-streken. Misschien kan ze wel een gevoerd tuigje maken of zo, ik stuur haar wel even. Bedankt !
De stijl is wat ruw, met wat andere afwerking kunnen de randen gladder. Onderleggen kan prima met foam en dun leer. Wel veel stikwerk wat het tuig wat duurder zal maken, zeker als het met de hand wordt gedaan.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker

#56 Bericht door Cleva »

Lothian schreef: 15 jun 2021 20:55
georges schreef: 15 jun 2021 17:34 Afbeelding

:LOL: ze krijgt er een raar hoofd van :tongue:
Stilte. Dat is Mira's hoofd.
Zo'n dodelijke blik van "waarom doe je mij dit aan/ik ben een obese beagle met puilogen."
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Lothian
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

#57 Bericht door Lothian »

Cleva schreef: 15 jun 2021 22:05 Stilte. Dat is Mira's hoofd.
Zo'n dodelijke blik van "waarom doe je mij dit aan/ik ben een obese beagle met puilogen."
Zo'n fietszadel met bolle oogjes erop.
Afbeelding

Zinodo
Vaste gebruiker
Podenco Andaluz mix

#58 Bericht door Zinodo »

hakunamatata schreef: 15 jun 2021 20:17

Eén week later en ze is wel al zover. Dus mocht je nog twijfelen, zinodo maakt ze nu ook gevoerd helemaal naar wens :ok:
Haha ja ik heb het even in de zesde versnelling gezet en ze zijn er inmiddels! :E:

@Hylos, dat ziet er nu een stuk minder dramatisch uit! :D

En Billie staat het ook super, ook al zegt haar hoofd wat anders :F:

Hylos
Vaste gebruiker

#59 Bericht door Hylos »

Oke, puur nog even voor het drama dan.

Tuigjes zijn monsters! :jank:
Afbeelding
Afbeelding