Ik vind het eigenlijk schandalig dat scheren aangeraden wordt in bovenstaande post
Een hond verbrandt op de huid, warmte is veel sneller bij de huid, ook bij niets doen zal de hond het sneller warm hebben dan wanneer de hond een (goede!)
vacht heeft met
isolatie. Als je met een hond gaat bewegen is het logisch dat het lichaam warmer wordt en door de
vacht de warmte niet weg kan maar een hond die in rust is bewaart gewoon de lichaamstemperatuur. Dat werkt dan toch gewoon hetzelfde als een
vacht bij kou? Bovendien groeit de
vacht van een geschoren hond anders en vooral niet beter terug.
Misschien zeg ik wel iets heel raars hoor maar als ik even naar mijn eigen honden kijk lijkt me het vrij logisch.
Bij sommige rassen en bepaalde uitzonderingen (vooral castraten) kan ik het me voorstellen, maar een gezonde hond met een dubbele
vacht zou toch gewoon beter af zijn met zijn eigen
vacht tijdens deze hitte? Even als voorbeeld mijn poolhond; 's zomers zijn in hun land van afkomst ook hoge temperaturen met een felle zon. Die
vacht beschermt hen tegen die hitte en verbranden. Tenzij de hond (zware) inspanning levert natuurlijk, dan wordt de lichaamstemperatuur hoog en een hond met dubbele
vacht koelt moeilijker af dankzij dat isolerende effect. Dat effect werkt net zo goed andersom natuurlijk; verwarmen gaat ook trager of nauwelijks.