Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rollen kvv ontdooien

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Lothian »

Wat is jullie geheim? Kivo adviseert de bevroren rol achter de sluitclip in te snijden alvorens te ontdooien maar dan moet je de prut uit een plastic huls knijpen bij het voeren en dan heb je van dat smerige natte vleesplastic in je prullenbak. Ik snijd het plastic er nu dus zoveel mogelijk af maar beland eerdaags nog op de poli bij de handchirurg omdat ik in mezelf gehakt heb. Zo'n gladde, keihard bevroren rol snijdt niet best :oeps:

En vervolgens zit je met de plastic kontjes waarbij altijd wat restjes vlees vast zitten in die sluitclip. Ik heb ze al aan de honden gegeven om schoon te maken maar Dalí vreet het geheel op :mrgreen:

Laatste vraag, als we toch bezig zijn. Ontdooien jullie in de koelkast? Ik namelijk al 15 jaar niet :mann: en toen ik laatst mijn leven wou beteren was de rol van 1 kg na 2 dagen nog steeds bevroren. Ben erg benieuwd hoe iedereen omgaat met rollen kvv.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik knip de rol door in het midden, na ontdooien en prik een gat bij de sluiting aan de voor of achterkant net hoe je die noemen wilt en dan glijd de kvv er zo uit ( bij voorkeur in een bak ) omdat het vacuüm dan weg is
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 01 aug 2021 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ontdooi inderdaad in de koelkast, maar ik heb rollen van 250 gram. Dat scheelt al een hoop waarschijnlijk. De plek in de koelkast maakt ook veel uit. Ik leg standaard één rol in een bakje op de onderste plank en één rol bovenin de deur. De rol in de deur ontdooit veel sneller en die is dan voor de volgende dag (24 uur later).

Ik snij het plastic er pas af als het ontdooid is en dan snij ik de rol in zijn geheel doormidden. Als je vervolgens aan beide uiteinden een gaatje prikt, kun je het vlees er zo uit laten vallen. Zonder geklieder en zonder restjes die achter blijven :-)
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door natalie »

S@ndr@ schreef: 01 aug 2021 20:04 Ik knip de rol door in het midden, na ontdooien en prik een gat bij de sluiting aan de voor of achterkant net hoe je die noemen wilt en dan glijd de kvv er zo uit ( bij voorkeur in een bak ) omdat het vacuüm dan weg is
Ja, dit dus. :E:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Lothian »

Ohhh! Ik wíst dat het hondenforum met een goede tip zou komen :mrgreen: dank jullie wel, ga ik proberen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik laat een rol een uur (of 2,3,4 als ik 't weer eens vergeet :mrgreen: ) in de spoelbak liggen en snij 'm dan in porties met een vlijmscherp mes. Vooral dat vlijmscherpe mes is de truc heb ik gemerkt. Daarna blijft er 1 deel in een bakje op het aanrecht liggen tot de volgende ochtend en de rest gaat terug de vriezer in voor de volgende dagen.
Het omhulsel gaat in een boterhamzakje met een knoop erin in de plasticafvalbak
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door sirene »

Wij ontdooien rollen in een (ongekoelde) koelbox in de kamer.
Het afval van de rollen doen we in een zakje in de vriezer tot de container opgehaald wordt.
De rollen snij ik door met een mes, dan knip ik aan beide kanten het ijzertje eraf, dan blijft er geen vlees achter.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Plastic van Lotgering gaat er gemakkelijk af. Idealiter pak ik 48 uur voor ik van de nieuwe 2 rollen ga geven de nieuwe rollen uit de vriezer en dan zijn ze bijna ontdooid als ik ze dus 48 uur later ga geven. Elco en Gait eten dus regelmatig half-bevroren vlees. Ze krijgen 2 rollen in drie dagen. Natuurlijk gaat het vaak genoeg niet ideaal en ligt het vlees dus 24 uur later pas in de koelkast. Dan zet ik de bak meestal nog een paar uur buiten de koelkast. Ofwel de nacht en dan 's ochtends terug in de koelkast, ofwel vanaf eind van de middag. Ben ik het dan nog vergeten en is het vlees dus echt nog stijf bevroren als het tijd is om eten te geven, dan voel ik even of de hondjes alweer mollig genoeg zijn voor een dagje vasten (dan krijgen ze een klein handje brokken) of niet. Zo niet, dan krijgen ze een hele maaltijd van brokken. Dat laatste gebeurt gelukkig niet heel erg vaak. Ongeveer elke 3 weken mogen ze een dagje overslaan, omdat de normale portie eigenlijk net te veel is, maar beter afgepast voeren is lastig. Zo'n 10 gram per dag zouden ze minder moeten hebben dan met z'n tweeën 1 kilo in 3 dagen
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door maart »

Ik laat ze ook ontdooien gewoon op de vriezer. In de zomer haal ik ze wel later uit (in de ochtend voor 's avonds en omgekeerd).
Ontdooid hou ik ze rechtop en prik dan eerst onderaan een gaatje zodat de 1ste druk eruit is. Daarna snij ik ze open van boven tot beneden en valt de KVV eruit. Bij plakkerige soorten nog even schrapen met een lepel.
De verpakking gaat terug in de diepvries en de avond voor ophalen restafval haal ik ze er terug uit en gaan ze mee met het restafval.
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik mik het in een bak heet water.. dan ist met een uur vaak wel ontdooit en dan voer ik het meteen.
Prik dan onderin de rol met een mes of vork en rats het tot boven toe open.
Als het vlees dan niet te vet is gaat het er makkelijk uit.

CAT 3 diervoeding is sowieso niet bepaald bacterie-arm. Dus ik doe er niet al te moeilijk mee maar laat het niet te lang staan. Het bedreft snel.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik laat ontdooien in de koelkast in de verpakking en knip bij gebruik aan een kant de sluiting er af en "snijd" met de schaar tot het andere uiteinde.
Dan valt de worst er zo uit en kan (zo nodig) verdeeld worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik haal ze smorgens uit de vriezer , laat ze een kwartiertje op het aanrecht liggen en daarna doe ik met een mes ff een sneetje zetten en trek zo het plastic van de rollen
Die rollen gaan in een plastic bak met deksel en tegen dat t avond is is de boel wel ontdooit
Als t eerder is ontdooit zet ik het in de koelkast

Hetzelfde doe ik met de pakjes van lotgering, nja t plastic eraf halen dan
Dat is wat makkelijker dan met de 1 kg rollen van Dogmeat of Kiezebrink

Voordeel hiervan is dat er geen vlees aan t plastic blijft zitten
Dus geen last van vliegen en maaien in de kliko
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Lothian »

Mijn prullenbak met restafval gaat echt heel langzaam vol. Ik doe de kontjes met vleesresten nu dus in een bakje terug in de vriezer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik haal 's morgens de rollen uit de vriezer. En ze gaan dan in een plastic bak met deksel op het aanrecht. In de middag krijgen ze Kivo en dan is het meestal wel ontdooit. Ik maak van 1 rol 2 porties door de rol door midden te snijden.Er gaan elke dag 2 rollen op voor 4 honden. Ik knijp de Kivo dan uit de verpakking en het plastic gooi ik in de vuilniszak ( die in een vuilnisemmer zit) want we gooien elke dag die zak in de ondergrondse container hier op de parkeerplaats.

Als Flip (van oudste zoon) hier is krijgt hij een speciaal Flipmanrolletje van 250 gram. :mrgreen: Daar heb ik er atijd een paar van op voorraad.

Die tip van een gaatje prikken voor het snijden vind ik wel een goede. :ok:
Laatst gewijzigd door Jackira op 01 aug 2021 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Soooof »

Lothian ik begrijp echt helemaal niets van jouw omschrijving. :mrgreen: Maar dat zal beslist aan mij liggen.

Ik haal er 2 rollen uit op het moment dat ze eten. Die gaan in een Tupperware bak en ontdooien buiten de koelkast. Ze zijn dan min of meer ontdooit (afhankelijk van hoe warm het is…) als ze aan het eind van de dag weer eten, zo’n 12 uur later. Dus dan eten ze die twee en gaan er twee nieuwe rollen in de ontdooibak. Ik heb veelvraten, dus hoef geen porties te maken. Soms krijgen ze iets anders of resten van ons en blijft er een restje achter in de Tupperware, dan geef ik dat de volgende maaltijd. Als ik het vergeet krijgen ze brokken (en kijken ze daar naar alsof ik gek ben.)
De verpakkingen gaan in een eigen prullenbak, speciaal voor die vieze plastic dingen. Die leeg ik in een dichte zak gewoon bij het restafval. De druk om dat te doen is groot genoeg, want anders gaat het meuren. :mrgreen: :schrik:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Lothian »

Van de beschrijving van kivo zelf snap ik ook niks :mrgreen: maar ik snij het plastic er af wanneer de rol nog keihard bevroren is en dan schampt mijn mes steeds bijna van de rol af. Daar ga ik na al deze tips maar eens mee stoppen.

Verdelen doe ik wanneer het ontdooid is. 's Morgens 1kg, 's avonds 500 gram.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door HillieS »

Wij (meestal m'n man, komt dan gewoon beter uit qua planning) halen er een rol (800gram) 's avonds uit voor t slapen.
Met een aardappelschilmesje er een kruis in snijden en dan trek je t plastic er zo af, dat gaat hier ook in een boterhamzakje en dan de prullenbak in (in onze gemeente gaat 't plastic bij de rest). Dan gaat de kale rol in een curver cakebewaardoos, in de koelkast. En dan krijgt Jamie 's ochtends zijn deel, Yara brok, en 's avonds allebei vlees en mocht er dan nog een beetje over zijn dan gaat dat voor Yara voor de volgende ochtend, aangevuld met brok.
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door malinois »

Ik haal ze 's avonds uit de vriezer en doe ze in een afgesloten curverbak. Dan zijn ze de volgende ochtend ontdooid. Ik verdeel 1 kg over 3 honden per maaltijd dus de hele rol (of 2x 500 gr) gaat op. Ik haal de verpakking dus eraf als ze ontdooid zijn. (Gewoon bij t plastic afval)..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Na het voeren stop ik een nieuwe rol in de koelkast dus die ligt er 24 uur in gemiddeld in een grote plastic bak van de IKEA.
Een uurtje voor voertijd haal ik het uit de koelkast, snij de rol over de hele lengte open en dan deel ik het op. Bevroren gaat dat trouwens ook, over de hele lengte snijden, maar dan snij ik vaker in m'n handen.
Ze eten samen precies een kg dus dat is makkelijk. Beetje uit elkaar prakken en na een uur is het compleet ontdooit en redelijk op temperatuur.
Restafval heb ik buiten staan en plastic binnen dus ik gooi het plastic wel bij het restafval.
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik laat ze ontdooien op het aanrecht, in een plastic bakje met deksel. 'S ochtends eruit 's avonds eten en andersom.
Ik knip, als het ontdooit is, de rol rol open onder de metalen sluiting en knip het plastic dan in de lengte door.
Het plastic spoel ik af en gooi het bij het gewone afval. Wij hebben geen apart plastic en moeten de ondergrondse container tegenwoordig met een pasje open maken en alle klepbewegingen worden geteld en die moet je extra betalen na een x aantal keer, dus dat vieze plastic gaat, goed afgespoeld, gewoon in de vuilnisbak
Laatst gewijzigd door Rebble op 02 aug 2021 06:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door maart »

Ik heb overigens ook KVV dat in plastic bakken zit. Dat is helemaal handig en geen gedoe met openen, gewoon deksel eraf :F: de ene week neem ik rollen, de andere week bakken.
jome
Zeer actief
Berichten: 1027
Lid geworden op: 22 feb 2014 10:51
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door jome »

Ik voer lotgering
Haal het 's morgens uit de vriezer, vlees haal ik direct uit het plastic en doe het in een bak in de koeling.
Ontdooid vlees uit plastic plukken vind ik zo goor en voordeel is dat het plastic nauwelijks vies is en dus niet zo snel stinkt.
Andere dag is het ontdooit
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Floortje »

Als hoofdmoot wordt hier de grootverpakking van Tammenga gevoerd en dat zijn grote blokken in een kartonnen doos. Die gaan in een afsluitbare bak in de kelder.

Een groot nadeel van KVV vind ik de enorme hoeveelheden verpakkingsplastic. Maar voor de afwisseling voer ik toch wat rollen Dogmeat bij. Ik volg dan de tactiek van S@ndr@. De lege verpakkingen gaan weer terug de vriezer in en op de vuilnisophaaldag gaan ze in de PMD-kliko.
S@ndr@ schreef: 01 aug 2021 20:04 Ik knip de rol door in het midden, na ontdooien en prik een gat bij de sluiting aan de voor of achterkant net hoe je die noemen wilt en dan glijd de kvv er zo uit ( bij voorkeur in een bak ) omdat het vacuüm dan weg is
Gebruikersavatar
gemika
Vaste gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 sep 2013 21:43
Mijn ras(sen): Labrador & Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door gemika »

Ik haal 's avonds twee rollen Lotgering uit de vriezer, daarvan scheur ik de onderkant van de verpakking open en die gaat (met de open kant naar beneden) in een hoge plastic bewaardoos. In de ochtend en avond verdeel ik de ontdooide KVV over de twee bakken door in het midden te knijpen, het vlees valt er dan makkelijk uit. De verpakking spoel ik uit en dan gaat deze in een plastic zakje in de container.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door sbientje »

ik haal ze altijd van boven tot onder open met een mesje en dan vouw ik het er zo uit, maar in die clips blijft dan vaak nog wel zon stom sliertje vlees zitten. Echt heel onhandig die rollen, vind ik. Tegenwoordig voer ik veel Rodi en hoewel er dat echt uitziet als papier, is het ontdooien een stuk makkelijker dan andere kvv's
Gebruikersavatar
petra1
Zeer actief
Berichten: 5948
Lid geworden op: 29 apr 2005 21:09
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door petra1 »

Hylos schreef: 01 aug 2021 21:48 Ik mik het in een bak heet water.. dan ist met een uur vaak wel ontdooit en dan voer ik het meteen.
Prik dan onderin de rol met een mes of vork en rats het tot boven toe open.
Als het vlees dan niet te vet is gaat het er makkelijk uit.

CAT 3 diervoeding is sowieso niet bepaald bacterie-arm. Dus ik doe er niet al te moeilijk mee maar laat het niet te lang staan. Het bedreft snel.
Ik mik het juist in een bak koud water. Ook dan is het na een uur wel ontdooit.
Het vlees laat ik in het plastic zitten, in een bak, ik snijd het plastic gewoon overdwars open, en graai dan het vlees eruit wat ik nodig heb.
Hier gaat een kilo op in twee dagen.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Rollen kvv ontdooien

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik haal de rollen uit de vriezer en een uurtje later haal ik het plastic er vanaf. Ik snij dan een kruis in het plastic en dan trek je het er zo vanaf. Dan doe ik het in een afsluitbare bak en zet het in de koelkast. Ik 'werk' met twee bakjes. Mijn hond eet een rol per dag en als de ene leeg is, haal ik een rol uit de vriezer, die dan rustig een dag kan ontdooien in de koelkast.
Soms vergeet ik het plastic eraf te snijden en dat vind ik dan een vieze bende want dan spuit het vocht eruit zodra er een gaatje in het plastic komt.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”