Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele prooidieren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door ranetje »

Domor schreef: 17 jul 2021 18:03 Aangezien je van kvv ongeveer 2x zoveel moet voeren als van brok, is dat ongeveer gelijk aan een brok met 34% eiwit en 21% vet. Dat is wel wat ruim, maar niet extreem. Normaal houd ik voor gewone honden tussen de 25-30% eiwit aan voor een brok. Meer levert eigenlijk niets op voor de hond.

Wanneer je naast je kvv ook nog wat brood voert, zit je dus al snel aan aan de 25-30% eiwit omdat brood veel minder eiwit per gram droge stof bevat.
:ok:
Ze eten geen van beiden het dubbele van brok.
Mijn ouwetje Ita zeker niet en Claire ook niet
Dan zou ik ze kunnen rollen :schrik:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Crescent »

Mijn ervaring is een belangstellend, maar groot vraagteken bij hele prooi. Ze knabbelen wat en gaan dan slepen. Begraven in de bank of het dom zitten bewaken. Hier blijft het gewoon compleet rauwvlees met als supplement niet dragende botten. Zachte lamsribben, kipkarkas of kalkoennek zorgt voor veel verrijking en blije honden.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Domor »

ranetje schreef: 17 jul 2021 18:37
Domor schreef: 17 jul 2021 18:03 Aangezien je van kvv ongeveer 2x zoveel moet voeren als van brok, is dat ongeveer gelijk aan een brok met 34% eiwit en 21% vet. Dat is wel wat ruim, maar niet extreem. Normaal houd ik voor gewone honden tussen de 25-30% eiwit aan voor een brok. Meer levert eigenlijk niets op voor de hond.

Wanneer je naast je kvv ook nog wat brood voert, zit je dus al snel aan aan de 25-30% eiwit omdat brood veel minder eiwit per gram droge stof bevat.
:ok:
Ze eten geen van beiden het dubbele van brok.
Mijn ouwetje Ita zeker niet en Claire ook niet
Dan zou ik ze kunnen rollen :schrik:
Ook gecompenseerd voor het brood? Want 1 snee brood is 35g en ook ruim 200kcal/100g (De zak die ik hier zie liggen zegt 230kcal/100g), brok zit gemiddeld op 390kcal/100g. 3 sneetjes brood is dus ongeveer gelijk aan 100g kvv of 60g brok.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily is een vuilnisvat. Die vreet alles: chips, pizzakorsten, koekjes, weggegooide rijst- of pastaschotels en (kots) mensenstront. Rauwe kip blieft ze echter niet. Heb het een tijdje geprobeerd, maar ze gaat ermee lopen slepen. Mijn zus had me eens zo´n rol kvv meegegeven. Was wel heavy stuff, wild zwijn of zo. Die koppen toen ik de honden de bakken voorzette, een combinatie van ongeloof en verontwaardiging. Heb het maar aangebakken in de pan en toen ging het er met lange tanden in. Voor rauw rundergehakt maakt ze een uitzondering. Dat beest is in het wild geboren, maar zo ´urbaan´ als wat.
Ik zou trouwens nooit mijn eigen konijnen of muizen kunnen fokken, om ze vervolgens op te voeren aan de honden. Noem me hypocriet.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door ranetje »

Domor schreef: 17 jul 2021 19:06
ranetje schreef: 17 jul 2021 18:37
Domor schreef: 17 jul 2021 18:03 Aangezien je van kvv ongeveer 2x zoveel moet voeren als van brok, is dat ongeveer gelijk aan een brok met 34% eiwit en 21% vet. Dat is wel wat ruim, maar niet extreem. Normaal houd ik voor gewone honden tussen de 25-30% eiwit aan voor een brok. Meer levert eigenlijk niets op voor de hond.

Wanneer je naast je kvv ook nog wat brood voert, zit je dus al snel aan aan de 25-30% eiwit omdat brood veel minder eiwit per gram droge stof bevat.
:ok:
Ze eten geen van beiden het dubbele van brok.
Mijn ouwetje Ita zeker niet en Claire ook niet
Dan zou ik ze kunnen rollen :schrik:
Ook gecompenseerd voor het brood? Want 1 snee brood is 35g en ook ruim 200kcal/100g (De zak die ik hier zie liggen zegt 230kcal/100g), brok zit gemiddeld op 390kcal/100g. 3 sneetjes brood is dus ongeveer gelijk aan 100g kvv of 60g brok.
Per dag maar een halve boterham, dus niet veel.
Oh :idea: niet te vergeten, de brokjes of de hondenworst (ook compleet voer) voor beloning tijdens de trainingen. (voor Claire dan, Ita traint niet meer).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door ranetje »

Cleva schreef: 17 jul 2021 20:43 Ik vind elke dag een halve boterham wel veel.
Waarom moet een hond uberhaupt brood vreten?
Omdat ze het lekker vinden :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door malinois »

Hier krijgen ze ook weleens een snee brood als t over is en ik t anders weg moet gooien. Maarvdat is zeker niet dagelijks. Ik denk hooguit 1x per week gemiddeld. Maar ze krijgen hier naast hun kvv sowieso van alles, ik gooi bijna niets weg. Dus ook restjes groente, aardappels, rijst, pasta etc. Maar dat zijn echt restjes en komt niet in de buurt van een maaltijdhoeveelheid dus daarom als extratje
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jaap kreeg elke dag wel een boterham toen hij nog slecht at. Maar dan zit je meteen weer met zo'n olifantendrol.
Hij krijgt er niks van, maar doet weinig met graan. Een aardappel gaat beter, maar uiteindelijk heeft hij voor de energie gewoon heel veel vet nodig.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:Ik geef brood aan de kippen. Dat zijn echt vuilbakken die alles vreten. Die maken er eitjes van en hoeven voor mij niet 19 jaar gezond te blijven.

Maar een hond is een omnivoor, hoor. Ik zeg niet eens dat het ongezond is. Ik doe het alleen zelf niet en ik denk dat dat goed is.

Ik heb best wel brute honden met veel droge spier en hoewel dat natuurlijk vooral rastype is denk ik/weet ik dat dat ook te maken heeft met voeding en ik zie de meerwaarde van brood daar gewoon niet bij.
Als ik ze koolhydraten zou willen voeren dan denk ik dat ik eerder voor een eetlepel gekiemde granen zou gaan.

Het hele idee dat ik ze rotzooi ga voeren omdat ik er vanaf moet/ze het lekker vinden is me vreemd. Maar ja, nou heb ik brood alweer rotzooi genoemd en ik eet het zelf wel. Dus er zit een vlekje aan de logica, hoor. Ik snap alleen niet precies hoe.

En ik heb ook helemaal geen verstand van voeding.
Ik ben er met die oudste dober ooit eens mee begonnen (destijds nog volledig op brok overigens). Die kon als pup niets eten dan was hij aan de diarree, een korstje brood wat viel 3 dagen schijterij. Dat werk... Dus die kreeg van alles iom de dierenarts, een halve aardappel, een korstje brood, etc. En na een tijdje was de gillende schijterij na iets anders over. En eigenlijk ben ik dat blijven doen. Of ik nu een groentemix maak voor ze of ik geef ze wat van mijn overgebleven groente mee, daar vind ik niet zoveel verschil in zitten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door BieneMaya »

dagmar88 schreef: 16 jul 2021 22:41
BieneMaya schreef: 16 jul 2021 20:57 Kitty niet hoor. Zij vreet alleen haar brokken en voor de rest haalt ze haar neus op. Letterlijk :LOL:
Kitty is ontspoort.

Nee, bij katten moet je meteen beginnen, anders is het een verloren zaak. En het moeten een beetje normale katten zijn, niet van die instinctloze dozen.
Mijn britten zijn.... lief. En oud nu, maar er zit al tien jaar amper leven in.
Cleva schreef: 16 jul 2021 22:34 Mira ook. Die vindt een rauw tartaarje al te wild.

Maar Echo vind een kuiken of een konijn heerlijk. En ze jat eieren uit het kippenhok.
Ik kreeg Kitty pas toen ze al een half jaar was. Maar zij is geen instinctloze doos, ze is een killer. Alles wat ze buiten te pakken krijgt gaat dood. Van insecten tot jonge vogels, ze is een mega goede jager. Ze eet het alleen niet op. Ze wil wel graag aan alles ruiken en heeeel soms zelfs een likje van mijn bv tonijnsalade of kip piri piri (madam vind een lik spice af en toe erg lekker) maar iets opeten wat niet haar brok is? :O:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door maart »

Cleva schreef: 17 jul 2021 21:27 Dat vreten mijn honden dan weer niet. Van die bruine hondenbiks. Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ik krijg er zelf ook niet echt trek van.
Ik vind er ook niets aan. Ik heb nu een loge hond. Hele slechte eter volgens baas.
Nou, ik gaf hem een kalkoennek en hij kon zijn ogen niet geloven. Dolgelukkig met een nek en dat ging zó naar binnen.
Ik heb zijn baas al laten weten dat ik het niet over mijn hart ga krijgen om voor mijn eigen honden een lekkere pot vers vlees te maken en voor de ander dan wat brok uit een zak te scheppen :ugh:
Dus die gaat gewoon ook zolang hij hier zit op vers.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb gelukkig zelf geen enkele neiging de honden te voeren met iets dat niet goed is. Ze lusten hier alles. Dus ik zou ze elke dag wel een tosti of een bak aardappelen met jus kunnen geven. Ik heb er zelf een hekel aan. Als mijn honden menseneten pakken baal ik. Brood mogen ze absoluut niet. Ze krijgen gedroogde eend en kip als snacks en andere honden dingen. Nooit ook maar iets van brood ofzo gevoerd. Staat mij persoonlijk vreselijk tegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mij staat dat niet tegen, wat over is en wat ze lekker vinden, krijgen ze hier. Overgebleven kontjes van brood, restjes van mijn eigen eten, banaan die ik zelf net te rijp vind, etc.
Eten weggooien staat mij veel meer tegen. Rauwe groenten en fruit vallen niet altijd goed in de smaak, maar gelukkig is er dan altijd nog Arlo die echt álles eet en lekker vindt :LOL: Die hond wordt nog blij van een blaadje sla.
Hun hoofdvoer is een kwalitatief goede brok afgewisseld met twee keer in de week barf (Amy iets vaker als ze zelf een barfhapje vangt), dus ze mogen best een keer een minder gezond tussendoortje. Ze zijn hier bijvoorbeeld allemaal totaal verzot op brood. Op weekbasis maken die tussendoortjes en restjes bij lange na nog geen 5 procent van hun totale voeding uit.

Mijn katten hebben altijd gebarft en gejaagd, ook degene die er pas op latere leeftijd mee in aanraking kwamen. Lola bleek toen ze eenmaal naar buiten mocht een enorme jager, terwijl ze de eerste vier jaar van haar leven 100% binnenkat was en ook geen rauw vlees of prooidieren kreeg, maar heeft nu ze 16 is die behoefte niet meer zo. De twee jonge katten vangen wel geregeld wat en eten het dan ook op, alleen de koppen laten ze vaak liggen (die worden vervolgens meestal wel opgegeten door mijn honden).
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya is ook gek van brood, eigenlijk alles wel. Ze krijgt daardoor dus ook van alles wat. Het meeste is dan wel hondenspul maar de menseneten vind ze zooooo lekker :cheer:
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door malinois »


laeken schreef:Ik heb gelukkig zelf geen enkele neiging de honden te voeren met iets dat niet goed is. Ze lusten hier alles. Dus ik zou ze elke dag wel een tosti of een bak aardappelen met jus kunnen geven. Ik heb er zelf een hekel aan. Als mijn honden menseneten pakken baal ik. Brood mogen ze absoluut niet. Ze krijgen gedroogde eend en kip als snacks en andere honden dingen. Nooit ook maar iets van brood ofzo gevoerd. Staat mij persoonlijk vreselijk tegen.
Maar wie zegt dat het niet goed is? Jij vind t niet goed dus geef je t niet, logisch. Ik vind dat geen probleem, ik voer zelfs bewust Bio Bokashi bij hun eten. Ze krijgen groenterestjes: groente kregen ze ook in een speciaal door mij gemaakte groentemix zelfde groentes, zelfde manier bereidt. Wat is t verschil? Ze krijgen een aardappel denk ik per hond als ze mazzel hebben of 1 lepel rijst of macaroni. Rijst, net als de rijst die in een aantal kvv's zit ;) bij mij niet overigens ik geef liever dan zo rijst omdat ik dan de hoeveelheid kan bepalen. En 1 boterham per week als die over zijn. Soms hebben ze pech want dan is t niet over.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Maar als je kijkt naar ´natuurlijk´, dan eten honden toch eigenlijk al vanaf het begin van hun bestaan restjes menseneten? Tenminste, als je er vanuit gaat dat wolven mensenkampen opzochten om die restjes te eten en mensen wolven gingen gebruiken als bescherming. En dan bedoel ik natuurlijk geen chips en chocoladekoekjes, maar voedsel bestaand uit vlees, vis, granen, groenten en fruit.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Cleva schreef: 17 jul 2021 20:06
Alfilillo schreef: 17 jul 2021 19:37
Ik zou trouwens nooit mijn eigen konijnen of muizen kunnen fokken, om ze vervolgens op te voeren aan de honden. Noem me hypocriet.
Het is niet uit te leggen hoeveel smakelijker dat vlees is dan de filetjes uit de winkel.
Natuurlijk, het is beter voor de dieren, gezonder en lekkerder. Ik eet ook veel liever vlees van zulke dieren, maar die moeten dan wel ergens anders opgegroeid zijn :mrgreen:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

malinois schreef: 17 jul 2021 20:54 Hier krijgen ze ook weleens een snee brood als t over is en ik t anders weg moet gooien. Maarvdat is zeker niet dagelijks. Ik denk hooguit 1x per week gemiddeld. Maar ze krijgen hier naast hun kvv sowieso van alles, ik gooi bijna niets weg. Dus ook restjes groente, aardappels, rijst, pasta etc. Maar dat zijn echt restjes en komt niet in de buurt van een maaltijdhoeveelheid dus daarom als extratje
Hier hetzelfde , weggooien is zonde en de honden zijn er blij mee
Laatst gewijzigd door ** Angela ** op 18 jul 2021 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door Crescent »

Cleva schreef: 17 jul 2021 21:03 Ik heb best wel brute honden
Afbeelding
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hele prooidieren

Ongelezen bericht door sirene »

Nou ja, hij lijkt echt op Arie Boomsma! :80:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”