Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kluiven

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Kluiven

Ongelezen bericht door Teuntje »

Wat vinden jullie het beste kluifwerk voor de hond?
Denk aan: gaat lang mee, maakt de tanden goed schoon.....

Ik zoek iets voor een hond met gevoelige darmen.
Iemand ervaringen met de koffiehout kluif?

Yak kluiven vind hij ok,maar niet geweldig. Rawhide van FF of BF is hij het meest enthousiast over,maar daar lees ik wisselende/ negatieve berichten over mbt verstopping of verslikkingsgevaar.
Bovenstaande verdraagt hij goed.

Pensstaven, kophuidplaten etc. Vind hij allemaal geweldig,maar hij gaat er gigantisch van aan de meur en schijterij. Iets voor een hond met gevoelige darmen dus....

Dus....wat zijn geschikte kluifmogelijkheden in dit geval?
Gebruikersavatar
Lucia
Zeer actief
Berichten: 2871
Lid geworden op: 18 sep 2006 15:15
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Lucia »

Kophuid platen van Novivit.
Zazoe gaat ook snel aan de dunne of stinken van snacks, maar hier krijgt hij met een half uur tot 3 kwartier kauwen zo weinig vanaf dat hij er geen last van krijgt.
7 tot 10 kauwpartijen per plaat bijna.

Koffiehout valt ook in de smaak, maar gaat veel mimder lang mee.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door malinois »

Inderdaad kophuidplaten of stengels van Novivit
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik geef ze elke dag een gedroogd konijnenoor.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Persistence »

Wolfsblut schreef: 29 apr 2021 20:38 Ik geef ze elke dag een gedroogd konijnenoor.
Dat is hier hapslikweg.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door malinois »

Wolfsblut schreef:Ik geef ze elke dag een gedroogd konijnenoor.
Dat is geen kauwwerk voor die van mij. Die slikken ze bijna in zn geheel door
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

malinois schreef: 29 apr 2021 22:48
Wolfsblut schreef:Ik geef ze elke dag een gedroogd konijnenoor.
Dat is geen kauwwerk voor die van mij. Die slikken ze bijna in zn geheel door
Die zijn inderdaad snel op.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb hier zo'n koffieboomwortelgeval liggen en is hier favoriet en gaat al best heel lang mee
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Hylos »

Hier geen hard knaagwerk meer zoals kophuid of van die andere witte harde rawhide botten.
Xavi en Voske zijn er beide, vlak achter elkaar, ontzettend "ziek" van geweest omdat zo'n stuk ergens bleef hangen. Was met Xavi in staat midden in de nacht naar de DA te gaan omdat ik bang was voor een maagtorsie.

Varkensoren is het grootste knaagwerk wat ze hier nog krijgen. Voske doet daar vrij lang mee, Xavi wat minder natuurlijk. Maar een stuk veiliger.
Verder gedroogde eendennek, eendenvleugels, kippenpootjes en van die varkensoorschelpjes maar die willen wel eens stinken. :tongue:

Voske haar bek is echt goor, daar moet ik eens mee naar de DA want dat is niet goed. Sinds ze hier is staat ze op kvv en krjjgt ze veel knaagwerk maar het helpt niet.

Xavi heeft nooit brok gegeten (alleen soms als beloning) en dus mooie witte tanden en geen ruikende bek.
Afbeelding
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb hier overal nylabones liggen, die zijn we hufterproof en eigenlijk krijgen ze daar niets van binnen, heel soms kophuid en zo maar ook hier gaan ze er van aan de slappen, maar ik gun ze ook wel eens iets lekkers en ze worden weer mooi schoon van binnen, maar zoals gezegd die nyla bones liggen hier overal en ze pakken ze regelmatig
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier ook nylabone , doordeweeks is het na de eerste ronde een kleine gedroogde snack
Pensstaafje , stukje gedroogde strot , visje , dat spul eigenlijk

Op zaterdag ben ik thuis dus kan ik erbij blijven
Dan krijgt ze iets groters waar ze een 10-30 min mee bezig is
Runderoor met vacht , kophuid met of zonder vacht vacht , koeienneus

Maar voor echt te knagen is er dus een nylabone , al doet ze daar niet zo heel veel meer mee sinds ze enige hond is
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Teuntje »

Worden die nylabones ook echt gebruikt en doen ze ook wat voor het gebit?of voorzien ze alleen in kauwbehoefte?
Welke hebben jullie?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Persistence »

Van die geperste buffelhuidstaven. Bella kauwt daar graag op. Vic geeft er weinig om, tenzij er een beginnetje voorgekauwd is door Bella of ik er een beetje pindakaas op smeer. Gaat nooit in 1 keer op.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zinodo schreef: 29 apr 2021 22:53 Ik volg even mee.
Kauwplaten van Novivit vind ik geweldig maar Doortje wil hem niet meer inleveren,Nomi wil hem alleen maar begraven en Ziva loopt er piepend mee rond omdat ze hem te hard vindt. :roll:
Konijnenoren en kippenpootjes vliegen er zo naar binnen.
Paardenluchtpijp is nog het meest succesvolle, dat duurt een leuke tijd en is niet te hard voor Ziva. En stinkt minder dan koeien luchtpijp.
Maar ik wil veel meer leuke kauwdingetjes. Bonuspunten als het niet zo enorm meurt!
Luchtpijp vind ik ook een fijne snack voor mijn honden (als het tenminste flinke stukken zijn van minimaal 10 centimeter). Amy en Arlo hebben die wel behoorlijk snel op, maar is toch wel echt wat kauwwerk. Ik heb hier overigens alleen nog maar de stinkende runderluchtpijpen kunnen vinden, maar ze krijgen die hier gewoon buiten, dus dat scheelt.
Ook de extra lange runderkophuiden van Zooplus zijn erg geschikt voor mijn honden en daar doen ze wat langer mee.
Verder krijgen ze geregeld een gedroogd runderoor, dat gaat vrij snel op, maar is voor een snellere kauwsnack prima. Ze zijn heel dol op konijnenoren met vacht, maar die zijn inderdaad alweer op voordat de laatste hond zijn oor heeft gekregen :oeps: Soms krijgen ze een keer een grotere, harde kauwstaaf als ze wat langer zoet moeten zijn.
En liggen hier altijd nylabones waar ze ook veel op kluiven, maar volgens mij doen die niet zo veel voor het gebit.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Persistence »

Over die rauwe kippenpoten hè... die botjes zijn toch wel erg dun? Ik ben een beetje huiverig dat ze daar in kunnen stikken ofzo als ze gulzig zijn.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door natalie »

Ikzelf ben naast alles wat al genoegd is (kophuid, luchtpijp, oren) erg tevreden over gedroogd achillespees waar nog een stuk bot aan zit. Die van mij kunnen daar gerust 20 minuten druk mee zijn en dat is best lang :) Kophuidplaten vallen hier heel wisselend wel of niet in de smaak. Ik heb eens van die hele harde en dikke platen gekocht, waar ze helemaal geen plezier in hadden. Juist de dunnere platen zijn hier favoriet. Daarnaast heb ik onlangs ook grote stukken hertenkophuid met vacht gekocht (bij keetjes) die met name Jip heel interessant vindt. Ook geelhaar en varkensneuzen worden hier graag gegeten, maar dat is met slechts een paar minuten kauwen toch echt wel weg.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Persistence »

Nanna schreef: 30 apr 2021 17:00
Persistence schreef: 30 apr 2021 16:32 Over die rauwe kippenpoten hè... die botjes zijn toch wel erg dun? Ik ben een beetje huiverig dat ze daar in kunnen stikken ofzo als ze gulzig zijn.
Je moet niet van die drumsticks geven maar een hele dij. En dan moet je ze horen kraken! :lol1:
Haha dat geloof ik! Maar kan dit wel voor honden die geen KVV gewend zijn?
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Waar kopen jullie die poten dan
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik lees hier kippenpoten en dijen. Liever niet dragend bot: dus vleugels, ribben en nekken. Liefste in combinatie met ruwe vezels zoals behaarde oren, of in elk geval toegang tot grassen en kruiden die ze knabbelen. Zo worden op magische wijze stukken bot in het verteringssysteem bedekt of afgevoerd.

Vers ingevroren eendennek, kippennek, lamsribben en penslappen bestel ik gewoon bij mijn KVV (lotgering).Ik ben nog op zoek naar vers ingevroren reeribben.

Hier verder weinig gedroogd spul. Af en toe een bullepees buiten. Ik kocht nog wel eens zo'n 1,5 meter kophuid omdat ik dat geinig vond maar het blijft lang liggen en zorgt voor strijd tussen de teven hier.
Laatst gewijzigd door Crescent op 30 apr 2021 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door maart »

Kamelenkophuid gaat hier het langste mee. Het stinkt alleen vreselijk.
Zelfgedroogde kophuid en neuzen gaan ook eventjes mee en stinken minder dan gekochte versies

Boomwortels hebben ze ook, maar daar gooien ze graag mee dus die liggen buiten :pffff:

Nu, aanslag op de tanden is naar mijn gevoel vooral aanleg of geen aanleg. 2 van de 3 hebben nette tanden, de andere niet. Gelukkig blijven hun tanden nooit heel hier, dus dat scheelt :F:
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Nanna schreef: 30 apr 2021 18:30
BieneMaya schreef: 30 apr 2021 18:18 Waar kopen jullie die poten dan
Bij de Lidl :lol1:
Dank je :E:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 30 apr 2021 17:00
Persistence schreef: 30 apr 2021 16:32 Over die rauwe kippenpoten hè... die botjes zijn toch wel erg dun? Ik ben een beetje huiverig dat ze daar in kunnen stikken ofzo als ze gulzig zijn.
Je moet niet van die drumsticks geven maar een hele dij. En dan moet je ze horen kraken! :lol1:
:mrgreen: Zus en Sjaak hebben een hele maaltijd aan een drumstick.


Als snelle snack krijgen ze lamsstaart, lamskophuid, wijting, lipvlees, geelhaar, schol of ganzennek.
Met kamelenoren, haai, meervalkop, kophuid en koeienneuzen doen ze langer. Hoeven, mergpijp, horens en dat soort zooi hebben ze altijd liggen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef: 30 apr 2021 18:28 Ik lees hier kippenpoten en dijen. Liever niet dragend bot: dus vleugels, ribben en nekken.
Welnee, dat gaat voor kleine dieren uiteraard niet op.
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Lothian »

En de stukken bot worden hier op magische wijze gewoon verteerd, daar vind je niks van terug in de ontlasting. Zonder grassen, kruiden of haar.

Kippenpoten kunnen (rauw!) dus prima.
Afbeelding
Teuntje
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 03 mar 2019 15:48
Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Teuntje »

kan je ook kippenbot (bouten etc) geven als je hond normaal gesproken brokken eet? kan hij dat dan verteren als je bijv. 2 of 3x per week rauw vleesbot geeft?
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Crescent »

dagmar88 schreef: 01 mei 2021 12:53
Crescent schreef: 30 apr 2021 18:28 Ik lees hier kippenpoten en dijen. Liever niet dragend bot: dus vleugels, ribben en nekken.
Welnee, dat gaat voor kleine dieren uiteraard niet op.
Uiteraard niet? Het zijn teckeltjes, weliswaar een grote hond in een kleine verpakking maar voor mijn part staan ze heel hun leven op rocco en brokken. Er dan gelijk een hele kippendij in douwen zou ik niet doen. Gewoon opbouwen.

Hier kwam eergisternacht overigens een deel halswervels weer retour. En dat zijn dan jarenlang rauw gevoerde honden. Daarbij eten ze elke dag (breedbladig) gras en ook jong kleefkruid, zonder te braken.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Shit. Wilde morgen kippenpoot halen.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef: 02 mei 2021 00:19
Uiteraard niet? Het zijn teckeltjes, weliswaar een grote hond in een kleine verpakking maar voor mijn part staan ze heel hun leven op rocco en brokken.
Inderdaad. Dat dragend bot verhaal gaat niet op bij eend, kip, konijn, kwartel, cavia etc.

Supermarktkip is kuiken, zachter wordt het niet.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Célie schreef: 02 mei 2021 15:07
BieneMaya schreef: 02 mei 2021 00:45 Shit. Wilde morgen kippenpoot halen.
Gewoon halen hoor! Zelfs mijn franse bullen aten dat met gemak.
Zal t filmen als ze er 1 heeft :E:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Kluiven

Ongelezen bericht door Lothian »

Als je de kippenpoot voor het eerst geeft even vasthouden zodat ze er op gaat kauwen en het niet hapslikweg naar binnen glijdt. Honden kauwen zoiets niet helemaal tot een papje maar ze moeten het wel in kleinere stukken breken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”