Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

Even een twijfel of dit in Voeding of Medisch moest, aangezien het nu over voer gaat maar hier.

In November heeft Victor een alvleesklierontsteking gehad en is flink ziek geweest. Verhoogde waardes kwamen uit bloedonderzoek, toen overgestapt op Royal Canin Gastro intestial low fat. Na een maand weer een terugval, toen voor echo geweest en daar was de alvleesklier niet op te zien, maar in de buik werden verder geen ontstekingen gezien. DA durfde niet te zeggen of het chronisch of acuut was, aangezien hij al een verleden met dezelfde klachten heeft, maar hierbij ook vaak giardia had die soortgelijke klachten heeft. Die weerstand omhoog krijgen blijft een uitdaging en hij blijft vatbaar voor giardia helaas.

Hij doet het op zich OK op dit voer, maar ik vind het zelf nogal eenzijdig.
Koolhydraten voeden giardia en ik heb gelezen dat in vetarme voeding juist weer relatief meer koolhydraten zitten. :oeps:

Vraag: moet hij nu levenslang dit vetarme voer krijgen? Of kan ik inmiddels weer normaal voer geven?
Weten jullie nog andere vetarme brokken behalve die van Hills?

Voor vers vlees heb ik niet genoeg ruimte in de vriezer helaas. In het verleden heeft hij op KVV gestaan, maar bleef ontlasting slap. Met brokken meer ontlasting, maar wel stevig. Dus ik hou het liever op brokken.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door crutz »

ik heb in 2017 een enorme Giardia besmetting gehad in de kennel doordat ik een behoorlijk aantal besmette honden te logeren heb gehad voor 2 weken (en pas achteraf achter de besmetting kwam :( )
ik voer gewoon brok en ben ook van de Giardia afgekomen en is (tot op heden, want test ieder nest dus laatste keer 8 maanden geleden) nog niet terug gekomen ondanks dat ik brok voer
Ja het wordt gezegd dat koolhydraten Giardia voeden en dat je er daardoor dan niet vanaf komt, die ervaring deel ik dus niet (en ik had op dat moment zonder de logees 14 honden)

als je door weer meer vet te voeren toch weer de alvleesklier gaat irriteren dan lijkt het me dat de weerstand ook weer afneemt en daardoor wordt hij ook vatbaarder voor zaken als Giardia.

Weet je of de alvleesklierontsteking acuut of chronisch was? Acuut is vaak door een oorzaak, bv een popkoper van me heeft het gehad dat de hond een luier (schone) van hun baby opgegeten had, dat hadden ze niet gezien en hij is daardoor uitgedroogd (vocht absorberende korrels in de maag) en dat resulteerde in een acute alvleesklier ontsteking en nadat het lichaam herstelt was hiervan was het voor hem ook niet meer nodig om op low fat voer te blijven maar als het dan bij de overgang naar gewoon voer weer fout zou gaan dan moest hij wel er levenslang op blijven want dan was het wel chronisch geworden vanuit een acute situatie, zo is het toen uitgelegd. Deze hond kon na een paar maanden probleemloos weer terug op normaal voer
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door ranetje »

Claire heeft bij een maag/darm stoornis een paar maanden geleden ook een lichte alvleesklierontsteking gehad.
Omdat ze toen veel is afgevallen heeft ze van de DA een tijdje brokken gekregen die best een hoog vetgehalte hadden.
Omdat ik de ontlasting te brijig vond ben ik weer overgegaan op kvv.

Ik merk sindsdien wel dat vette kvv (eend of kip) de ontlasting minder stevig maakt, dus die twee soorten heb ik weggestreept uit het menu.
Alles waar niet meer dan 7% aan vet in zit kan ze eten zonder problemen.
Misschien is het het beste om vooral daar op te letten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

crutz schreef: 29 apr 2021 11:33 als je door weer meer vet te voeren toch weer de alvleesklier gaat irriteren dan lijkt het me dat de weerstand ook weer afneemt en daardoor wordt hij ook vatbaarder voor zaken als Giardia.
Ja dat is ook weer zo.
crutz schreef: 29 apr 2021 11:33 Weet je of de alvleesklierontsteking acuut of chronisch was? Acuut is vaak door een oorzaak, bv een popkoper van me heeft het gehad dat de hond een luier (schone) van hun baby opgegeten had, dat hadden ze niet gezien en hij is daardoor uitgedroogd (vocht absorberende korrels in de maag) en dat resulteerde in een acute alvleesklier ontsteking en nadat het lichaam herstelt was hiervan was het voor hem ook niet meer nodig om op low fat voer te blijven maar als het dan bij de overgang naar gewoon voer weer fout zou gaan dan moest hij wel er levenslang op blijven want dan was het wel chronisch geworden vanuit een acute situatie, zo is het toen uitgelegd. Deze hond kon na een paar maanden probleemloos weer terug op normaal voer
Nee dat was lastig te zeggen. Er was geen aantoonbare oorzaak en aangezien hij al langer dit soort klachten af en aan had, maar naar mijn weten veroorzaakt door de giardia, kan het dus best al enige tijd gespeeld hebben.
Sterker nog, ik was ervan overtuigd dat het weer giardia was omdat hij daar ook doodziek van kan zijn en omdat we net op vakantie gingen had ik in overleg met de DA toch een ab-kuur gegeven, hoewel de uitslag negatief was. Hij knapte daarna wel op, en antibiotica helpt bij een alvleesklierontsteking niet. Ik vermoed zelf dat toch óók giardia had toen. Ik test hem daar nu elke 3 maanden op aangezien het elk jaar wel (meermaals) raak is.
Ik vermoed dat hij het bij zich draagt door langdurige infectie (vanaf pup af aan had hij de klachten al totdat ik hem kreeg met 5 jaar, maar daar was nooit op giardia getest) en dat het tot uiting komt bij meer stress etc.
Misschien is het dus wel én/én.

Oh wacht, wat er toen wel speelde was het agressieve gedoe met Bella, wat hem erg veel stress gaf. Dat kan best bijgedragen hebben.
ranetje schreef: 29 apr 2021 11:43 Alles waar niet meer dan 7% aan vet in zit kan ze eten zonder problemen.
Misschien is het het beste om vooral daar op te letten?
Ja de low fat variant is ook 7% inderdaad. Maar ik kan dus geen andere brokken vinden met zo'n laag percentage, tenzij het weer echt een 'light' product is voor honden die moeten afvallen, en dat moet hij juist niet. Hij is vrij actief ook. Heb je nog tips toevallig voor brokken met zo'n laag percentage behalve RC en Hills?
Laatst gewijzigd door Persistence op 29 apr 2021 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 29 apr 2021 11:55
ranetje schreef: 29 apr 2021 11:43 Alles waar niet meer dan 7% aan vet in zit kan ze eten zonder problemen.
Misschien is het het beste om vooral daar op te letten?
Ja de low fat variant is ook 7% inderdaad. Maar ik kan dus geen andere brokken vinden met zo'n laag percentage, tenzij het weer echt een 'light' product is voor honden die moeten afvallen, en dat moet hij juist niet. Hij is vrij actief ook. Heb je nog tips toevallig voor brokken met zo'n laag percentage behalve RC en Hills?
Hubertus Gold sensitive?
Heeft iets meer vet, 10%, maar toch nog wel laag vergeleken met hun gewone brokken
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door blondie »

Heb nog steeds niet echt kaas gegeten van die alvleesklieraandoeningen. Maar ben wel met mijn neus op de feiten gedrukt hier dat het best ingewikkeld kan zijn. En dat het ene het andere niet uitsluit.
Zou je niet voor de zekerheid een bloedtest doen om wat waardes te bepalen om zeker te zijn dat er niet permanent iets mis is met de alvleesklier?

Vind het zelf ook prettiger om een huisdier wat variatie in voeding te geven. Op dit moment in geval van Chara met die EPI, ben ik echter blij dat ze qua ontlasting het goed doet op het speciale voer (natvoer geef ik dan wel met pancreas erin), en daarnaast maak ik nu de enorme zak ook op (voer ik erbij) van het voer wat jij dus ook geeft.
Het is wat Crutz ook schrijft, als er wel chronisch iets mis is, dan moet speciaal voer gewoonweg gegeven blijven worden, anders krijgen ze last.

En ik snap je volkomen, zelf zou ik ook gewoon ander voer willen geven, maar ik durf het niet echt aan zonder toch eerst weer bloedwaardes te laten checken, en als dit is wat ze nodig heeft om goed te kunnen verteren dan is dat maar zo. Compenseren met dingen doe ik dan wel met kluiven die laag in vet staan of af en toe wat verse pens bij de voeding.
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door sjm »

Hier een kat die een paar maanden geleden alvleesklierontsteking had. Samen met onze voedingsdeskundige een plan gemaakt voor meteen op vers vlees met een laag vetgehalte. Dat eet ze nu nog steeds, maar na een tijdje konden we wel weer naar wat normalere KVV smaken zei ze.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door blondie »

Persistence schreef: 29 apr 2021 11:16

Hij doet het op zich OK op dit voer, maar ik vind het zelf nogal eenzijdig.
Even los ook van je vraag opmerking m.b.t. Giardia hoor. Ook daar heb ik geen kaas van gegeten.

De reactie net van sjm deed me denken aan mijn katten. Die 'staan' op een vrij dure brok van da.
Vond ik ook saai, dus kocht ik net als voor mijn vorige katten wat paté en alternatieven om het niet zo saai te laten zijn.

Laten ze dat verdorie staan :oohja: , daar ga ik dus niet mee klooien, die brok koop ik en dat krijgen ze verder dan alleen maar :engel:

Heb wel vaker her en der gelezen dat veel variatie in eten een ding is van mensen.. dat dieren eigenlijk niet echt veel moeite ermee hebben als ze altijd hetzelfde krijgen voorgeschoteld.

Soms kijk ik dan of bepaalde groenten of vis e.d. niet ook te geven zijn. Om toch wat variatie te kunnen geven of eens een snack als alternatief. Nu gaan er weer wat stukjes asperge bij het voer. Had ik nog liggen vers gekookt en las dat honden dat ook mogen en dat het vol vitaminen zit. Zo "rommel" ik soms wat aan.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef: 29 apr 2021 12:01 Hubertus Gold sensitive?
Heeft iets meer vet, 10%, maar toch nog wel laag vergeleken met hun gewone brokken
:E: Dankje. Hij is alleen niet zo dol op lam, het is ook altijd wat he.... :Q:
blondie schreef: 29 apr 2021 13:38 Heb nog steeds niet echt kaas gegeten van die alvleesklieraandoeningen. Maar ben wel met mijn neus op de feiten gedrukt hier dat het best ingewikkeld kan zijn. En dat het ene het andere niet uitsluit.
Zou je niet voor de zekerheid een bloedtest doen om wat waardes te bepalen om zeker te zijn dat er niet permanent iets mis is met de alvleesklier?
Ik vraag me dus af of die waardes ook zullen afwijken op het moment dat het 'rustig' is... had overlegt met de DA om achteraf nog een keer bloedonderzoek te doen, maar ze zei dat als het goed met hem ging dat dat niet hoefde.
blondie schreef: 29 apr 2021 13:38 Vind het zelf ook prettiger om een huisdier wat variatie in voeding te geven. Op dit moment in geval van Chara met die EPI, ben ik echter blij dat ze qua ontlasting het goed doet op het speciale voer (natvoer geef ik dan wel met pancreas erin), en daarnaast maak ik nu de enorme zak ook op (voer ik erbij) van het voer wat jij dus ook geeft.
Het is wat Crutz ook schrijft, als er wel chronisch iets mis is, dan moet speciaal voer gewoonweg gegeven blijven worden, anders krijgen ze last.

En ik snap je volkomen, zelf zou ik ook gewoon ander voer willen geven, maar ik durf het niet echt aan zonder toch eerst weer bloedwaardes te laten checken, en als dit is wat ze nodig heeft om goed te kunnen verteren dan is dat maar zo. Compenseren met dingen doe ik dan wel met kluiven die laag in vet staan of af en toe wat verse pens bij de voeding.
Maar van natvoer moet je toch wel enorme hoeveelheden geven voor een middelgrote hond (>20kg)?

Idd, als het chronisch is dan kan ik dit beter blijven geven. Een groot verschil met eerst: hij struint alles op straat af of het eetbaar is, en vreet ook letterlijk alles uit het gras. Dat deed hij eerst nauwelijks, en dat is toch wel een kenmerk van alvleesklierklachten.
Eerst gaf ik alleen deze brokjes, en niks anders meer. Nu geef ik inderdaad wel vetarme snacks af en toe, gedroogd pensstaafje of kipfilet bijvoorbeeld. Als trainers gebruik ik nog steeds frolics (meuk dus), maar ik doe de kleinste variant in vieren breken, dus dat is nog minimaal. Groente geef ik ook wel, ik geloof niet dat dat kwaad kan. En heel soms doe ik wat natvoer van kip op een lickimat.
Bij Chara snap ik dat je heel voorzichtig bent, omdat EPI toch wel is vastgesteld.

En, als reactie op je laatste post: ik geloof ook niet dat last heeft van dag in dag uit hetzelfde voer, hij eet het met smaak. Het is meer mijn idee dat hij dan toch iets tekort gaat komen ofzo. Het voer is volgens mij niet bedoeld om altijd te blijven geven.
sjm schreef: 29 apr 2021 13:47 Hier een kat die een paar maanden geleden alvleesklierontsteking had. Samen met onze voedingsdeskundige een plan gemaakt voor meteen op vers vlees met een laag vetgehalte. Dat eet ze nu nog steeds, maar na een tijdje konden we wel weer naar wat normalere KVV smaken zei ze.
Weet je of dat acuut was?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 29 apr 2021 15:29 Maar van natvoer moet je toch wel enorme hoeveelheden geven voor een middelgrote hond (>20kg)?
Claire is normaal 25 kilo.
Ze eet ongeveer 1 pond per dag aan kvv.
Op de voedingswijzer staat wat meer, maar dat heeft ze niet nodig.

Ita eet, waarschijnlijk omdat ze oud is, ongeveer 3 ons per dag aan kvv.
Zij weegt 27 kilo (als jonge hond 23 kilo)

Daarnaast krijgen ze beloningsbrokjes (ook frolic :mrgreen: ), kauwstaven en een koek of gedroogde pens staven, dus het blijft niet alleen bij kvv :tongue:

Vraag eerst een proefzakje van Hubertus als je het wil proberen.
Dan kan je zien of hij het ok vindt om te eten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Domor »

Goed natvoer ligt ongeveer in de lijn van kvv hoeveel je ervan moet geven (wat op zich ook logisch is, want het bestaat uit dezelfde voedingsstoffen alleen dan gestoomd/gekookt i.p.v. rauw). Dat is bij een grotere hond 2.0-2.5% van zijn lichaamsgewicht (dus bij 20kg is dat 400-500g per dag), 2x zoveel als brok.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef: 29 apr 2021 15:47
Persistence schreef: 29 apr 2021 15:29 Maar van natvoer moet je toch wel enorme hoeveelheden geven voor een middelgrote hond (>20kg)?
Claire is normaal 25 kilo.
Ze eet ongeveer 1 pond per dag aan kvv.
Op de voedingswijzer staat wat meer, maar dat heeft ze niet nodig.

Ita eet, waarschijnlijk omdat ze oud is, ongeveer 3 ons per dag aan kvv.
Zij weegt 27 kilo (als jonge hond 23 kilo)

Daarnaast krijgen ze beloningsbrokjes (ook frolic :mrgreen: ), kauwstaven en een koek of gedroogde pens staven, dus het blijft niet alleen bij kvv :tongue:

Vraag eerst een proefzakje van Hubertus als je het wil proberen.
Dan kan je zien of hij het ok vindt om te eten :ok:
Dat proefzakje is een goed idee want anders is het meteen een zak van 15 kg zag ik. Ik reageer hieronder even verder op de hoeveelheden.
Domor schreef: 29 apr 2021 15:56 Goed natvoer ligt ongeveer in de lijn van kvv hoeveel je ervan moet geven (wat op zich ook logisch is, want het bestaat uit dezelfde voedingsstoffen alleen dan gestoomd/gekookt i.p.v. rauw). Dat is bij een grotere hond 2.0-2.5% van zijn lichaamsgewicht (dus bij 20kg is dat 400-500g per dag), 2x zoveel als brok.
Huh dit is heel anders dan wat hier op het blikvoer van Yarrah aangegeven staat: 20kg low activity: 1040kg moderate activity: 1205g. Dat is dit, alleen heb ik het dan in een groter blik: https://www.yarrah.com/product/hondenvo ... -in-alu-2/
Dat is veel meer dan wat jullie aan kvv aangeven. In blikvoer zit toch veel meer vocht dan in kvv?

Van die low fat brokken moet je naar verhouding trouwens meer geven dan 'normale' brokken, Victor krijgt volgens de richtlijnen op de zak 300gram per dag en dat vul ik zelf nog aan met wat kleine extra's.
Boutje schreef: 29 apr 2021 15:53 Pippa neigt naar hervallen als ze echt vetrijk eet. Maar het strikte vetarme dieet hoeft echt niet meer bij haar.
Ja, gewoon niet te gek doen dus. Zou je verschillende brokken kunnen mengen of is dat weer niet goed voor de darmen?
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Domor »

Dit valt onder de voedingsarmere natvoeren. Dit heeft 80% vocht, natvoer dat als hoofdvoeding bedoeld is zit tussen de 60-75% vocht. Van een natvoer met 60% droge stof hoef je maar de helft te voeren van die je nu laat zien als de samenstelling verder gelijk is (alleen dus ingedikt tot 40% droge stof).

Dit natvoer kan je trouwens waarschijnlijk niet als hoofdvoer geven. Zou je het vochtpercentage omrekenen naar brok, dat op 10% vocht gemiddeld zit (90% droge stof), dan zou het 34% vet zijn. Enorm veel dus juist. Als dat wel goed gaat, kan je eigenlijk alles gewoon weer voeren.

Deze worst zit op 7% vet (en 15% eiwit) met 63% vocht. Dit betekent dat je op 17% vet zou zitten als het een brok was geweest.

Edit: Dat je van de vet-arme brokken meer moet geven is overigens logisch, het bevat namelijk sowieso minder kcal door het lagere vetgehalte. Je zal van vet-arme kvv's/natvoeren dus ook wat meer moeten voeren.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

Domor schreef: 29 apr 2021 17:37 Dit valt onder de voedingsarmere natvoeren. Dit heeft 80% vocht, natvoer dat als hoofdvoeding bedoeld is zit tussen de 60-75% vocht. Van een natvoer met 60% droge stof hoef je maar de helft te voeren van die je nu laat zien als de samenstelling verder gelijk is (alleen dus ingedikt tot 40% droge stof).

Dit natvoer kan je trouwens waarschijnlijk niet als hoofdvoer geven. Zou je het vochtpercentage omrekenen naar brok, dat op 10% vocht gemiddeld zit (90% droge stof), dan zou het 34% vet zijn. Enorm veel dus juist. Als dat wel goed gaat, kan je eigenlijk alles gewoon weer voeren.

Deze worst zit op 7% vet (en 15% eiwit) met 63% vocht. Dit betekent dat je op 17% vet zou zitten als het een brok was geweest.

Edit: Dat je van de vet-arme brokken meer moet geven is overigens logisch, het bevat namelijk sowieso minder kcal door het lagere vetgehalte. Je zal van vet-arme kvv's/natvoeren dus ook wat meer moeten voeren.
Ok, je berekening snap ik niet helemaal maar de beredenering wel. Dit blikvoer gaf ik overigens alleen een beetje als smaakmaker over de brokken toen hij zo slecht at, nu niet meer. (ja soms een beetje over de lickimat, maar dat is dan een lepel).

Van het RC low fat voer wat ik in brokken heb, heb je dat ook in blik. Dan moet je voor 20 kilo 184g brokken + 1 blik (410g) geven per dag volgens de richtlijnen op de zak, dat zijn deze: https://www.royalcanin.com/nl/dogs/prod ... er-natvoer. En dat bestaat uit:
Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 8,1 %, Ruw vet 1,7 %, Ruwe celstof 1,5 %, Ruwe as 1,7 %, Vochtgehalte 73,6 %, Omega-3 vetzuren (%) 0,04 %, Essentiële vetzuren: Linolzuur 0,35 %.

Of bij blik alleen, 1049g per dag.
Ik dwaal gigantisch af maar ik vond het zelf wel even interessant om te bekijken.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Domor »

Royal Canin heeft inderdaad ook de neiging om enorme hoeveelheden natvoer te laten voeren. Daar heb ik geen goede verklaring voor, al is het wel vrij nat en is het vetgehalte zeer laag in dit geval.

Hoe laag? Omgerekend naar brok zit het op 5.8%. De hoeveelheid kcal zal per kg ook veel lager zijn door het lage vetpercentage.

Voor jou, om zelf om te rekenen kan je deze formule invullen om een grove schatting te krijgen:
Ruw vet percentage / (100 - vochtpercentage) * 90 = ongeveer het percentage vet als het een brok was geweest.

Dus in dit geval:
1.7 / (100 - 73.6) * 90 = 5.795% dus 5.8%

Een andere manier om de hoeveelheid vet die je voert te vergelijken, die misschien gemakkelijker is voor je, is berekenen wat de hoeveelheid vet is voor de aanbevolen hoeveelheid voer:
Ruw vet percentage * hoeveelheid voer per dag in grammen / 100 = aantal gram vet per dag.
1.7 * 1049 / 100 = 17.8g vet per dag.

Vergelijk dat met die andere voersoorten:
- rodi lam en rijst: 7.0 * (35 * 20 = 700g voer) / 100 = 49g vet per dag
- Yarrah paté met kip: 7.5 * 1050 / 100 = 79g vet per dag.
- Renske vers kalkoen graanvrij: 10 * (20 * 20 = 400g voer) / 100 = 40g vet per dag.

Van Renske hoef je dus, in ieder geval volgens de verpakking, veel minder te voeren en daardoor geeft het iets hogere vetgehalte alsnog een lager resultaat dan Rodi en al helemaal dan Yarrah. Het bevat wel 2x zoveel vet als RC low fat.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door ranetje »

Boutje schreef: 29 apr 2021 19:29
Persistence schreef: 29 apr 2021 16:32
Ja, gewoon niet te gek doen dus. Zou je verschillende brokken kunnen mengen of is dat weer niet goed voor de darmen?
Ik meng altijd alles. Nu geef ik weer even helemaal vers.
Er voor brokken en dan 3 wisselende door elkaar, plus wat tafelrestjes, 's avonds meestal vers,...
Ook voor Pippa, al krijgt ze vb geen kivo tenzij met voor haar extra groenten doorheen.
Hangt er ook wat van af wat je hond gewend is natuurlijk.
Ik ken honden die jaren en jaren de zelfde brok eten en bij verandering direct darmlast hebben ook.
Misschien ook wel begrijpelijk dat de honden darmproblemen hebben als ze opeens iets anders krijgen dan ze al jaren hebben gegeten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Charlie
Zeer actief
Berichten: 581
Lid geworden op: 23 aug 2010 08:23
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Charlie »

Onze hond heeft heel lang speciaal dieet kvv gekregen, maar op een gegeven moment had hij het niet meer nodig. Nu krijgt hij in de ochtend natvoer (van goede kwaliteit) en 's avonds brokken. Deze kan ik alleen via dierenarts krijgen. Hij doet er heel goed op.

https://www.happydog.nl/hondenvoer/droo ... itivity-1/
Groetjes Charlie


Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door Persistence »

Domor schreef: 29 apr 2021 18:56 Royal Canin heeft inderdaad ook de neiging om enorme hoeveelheden natvoer te laten voeren. Daar heb ik geen goede verklaring voor, al is het wel vrij nat en is het vetgehalte zeer laag in dit geval.

Hoe laag? Omgerekend naar brok zit het op 5.8%. De hoeveelheid kcal zal per kg ook veel lager zijn door het lage vetpercentage.

Voor jou, om zelf om te rekenen kan je deze formule invullen om een grove schatting te krijgen:
Ruw vet percentage / (100 - vochtpercentage) * 90 = ongeveer het percentage vet als het een brok was geweest.

Dus in dit geval:
1.7 / (100 - 73.6) * 90 = 5.795% dus 5.8%

Een andere manier om de hoeveelheid vet die je voert te vergelijken, die misschien gemakkelijker is voor je, is berekenen wat de hoeveelheid vet is voor de aanbevolen hoeveelheid voer:
Ruw vet percentage * hoeveelheid voer per dag in grammen / 100 = aantal gram vet per dag.
1.7 * 1049 / 100 = 17.8g vet per dag.

Vergelijk dat met die andere voersoorten:
- rodi lam en rijst: 7.0 * (35 * 20 = 700g voer) / 100 = 49g vet per dag
- Yarrah paté met kip: 7.5 * 1050 / 100 = 79g vet per dag.
- Renske vers kalkoen graanvrij: 10 * (20 * 20 = 400g voer) / 100 = 40g vet per dag.

Van Renske hoef je dus, in ieder geval volgens de verpakking, veel minder te voeren en daardoor geeft het iets hogere vetgehalte alsnog een lager resultaat dan Rodi en al helemaal dan Yarrah. Het bevat wel 2x zoveel vet als RC low fat.
Super bedankt voor je uitleg! :E:
Charlie schreef: 30 apr 2021 10:19 Onze hond heeft heel lang speciaal dieet kvv gekregen, maar op een gegeven moment had hij het niet meer nodig. Nu krijgt hij in de ochtend natvoer (van goede kwaliteit) en 's avonds brokken. Deze kan ik alleen via dierenarts krijgen. Hij doet er heel goed op.

https://www.happydog.nl/hondenvoer/droo ... itivity-1/
Gaat die wel over een schildklierprobleem, of over een allergie misschien? Want er zit 16% vet in.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Levenslang vetarm voer na alvleesklierontsteking?

Ongelezen bericht door blondie »

Ga even niet quoten, reageer even op die vraag over hoeveelheid vers wat ik dan nu geef.

Ze moest aankomen, dus kreeg ze een kilo per dag aangevuld.
Langzaam aan ben ik porties speciaal voer aan het verkleinen, en aanvullen met ander voer. Brok, ander KVV en soms ook dus pensstukken en nu ook af en toe wat aanvulling qua groenten.
Maar dit is i.v.m. die vastgestelde EPI. Door die verse pancreasvoer kan ik dus een basis leggen zodat ze eten kan verteren, alternatief is ander droog voer geven maar als supplement Zymoral poeder erbij geven.
Dan vind ik het gemakkelijker om ongeveer 250 gram vers per maaltijd te geven, gecombineerd met ander voer.
Maar goed, ik heb al jaren een diepvries staan omdat ik alle honden al KVV gaf.

In ons geval vind ik het ook weer opvallen dat ze met relatief weinig pancreas als basis, na een paar uur zonder problemen dus bepaalde kluifjes zonder problemen verteerd.
Ben ik alleen maar blij mee, maar bij sommige honden met haar aandoening is het darmstelsel direct van pad na eten van gekke dingen of een paar brokken zonder enzymen erbij.
En van straat toch dingen kunnen vreten :ugh: (botjes ineens, poep van sommige honden, ganzenstront is een delicatesse)

Als Vic echter geen last heeft met verteren van normaal voer of light voer, dan is dit natuurlijk niet aan de orde! Vandaar dat ik me afvroeg of je bij twijfel of slechte ontlasting niet toch voor de zekerheid bloedtest kunt laten doen om dingen uit te sluiten.

Want als hij verder geen last heeft of dat er niets is aangetast, dan zou je m.i. gewoon weer kunnen zien of hij bepaalde variatie in voer kan verdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”