Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lichtverteerbaar voedsel?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Piiri heeft gisteren een darmoperatie ondergaan (vreemd voorwerp erin).
Er is geen stuk darm verwijderd moeten worden, dus dat valt mee, maar ik veronderstel dat ik best de komende tijd wel makkelijk voedsel geef en vb nog geen stukken rauw bot? Is stomen een idee?
De DA zal ook wel wat weten natuurlijk, ik telefoneer straks om te horen hoe ze het stelt en wanneer ze naar huis mag, maar alvast een idee hebben wat goed is voor haar, is wel zo fijn. Ik heb probiotica besteld (canicur pro) wat ze ook nog kan bijkrijgen.
Meerdere kleine porties doorheen de dag geven ook aan te raden?
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

ja, ik weet er wel iets van, maar de twijfel slaat toch ineens toe bij zo'n geval, daar nog geen ervaring mee :F: gewoon kip en rijst lijkt me ook maar zo saai en eentonig.
witte vis is denk ik ook licht?
Nu, als de DA me een zak korrels aansmeert, neem ik die uiteraard ook mee :engel:

Ze heeft ondertussen gedronken en heeft geplast, niet moeten overgeven :cheer: vanavond proberen ze eten te geven en dan mag ik er morgen wel om schat ik. Komt nog ideaal uit, dan werk ik woensdag thuis en huisgenoot donderdag en vrijdag, maandag heb ik verlof dus ze zal een klein weekje niet alleen zitten dan.
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Misschien is dit alsnog te zwaar maar als je bv smuldier met wat water in de blender gooit. Een beetje slobber idee?
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amoz kreeg na zijn maagoperatie (beginnende torsie en dag later operatie vanwege verstopping van de maaguitgang door een prop gras) lichtverteerbare brokken en natvoer van de dierenarts (Hills) voor een dag of 4-5 eerst vier kleine maaltijden per dag, later drie maaltijden per dag. Daarna heb ik zijn gewone brokken nog een paar dagen gemengd met gekookte rijst en gekookte kipfilet, met steeds iets meer van de gewone brokken. Na een week at hij dus gewoon zijn normale brokken weer en twee maaltijden per dag.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Ze is thuis :I: en heeft hongerrrrrr :S:
Nog erg slapjes van de verdoving, maar daar heeft zij altijd last van, maar o wee als je er een pot eten voorzet :80: :LOL:
Ze heeft toch wel een klap gehad, ze is enorm afgevallen :ugh:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: 13 apr 2021 18:09 Goed zo. Fijn dat ze zo graag eet, die is zo weer op gewicht.

Mijn kookkunsten zijn natuurlijk ook wel fenomenaal :cool2:
Het blijft straf om te zien, hoe sterk een hond/dier toch is. Toen treskor dacht FF te spelen, gaf ze hem wat verbale klappen en klaar was kees :LOL:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat fijn, hopelijk sterkt ze snel goed aan! Wat heeft de dierenarts nou geadviseerd qua voer?
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Ze zei van geweekte brok te geven. Nu, als piiri brok krijgt, krijgt ze geperste brok, dus dan heeft weken geen zin.
Gestoomde kip en rijst was echter ook ok, zolang alles maar in kleine brokjes was, dus ik heb een lading kipfilets gehaald, om te geven met rijst (en pompoen en wortel heb ik nog), minimum 5 x op een dag.
Tegen het weekend zal ik proberen terug wat KVV te geven, dinsdag komt ze terug alleen te zitten overdag, dus dan zou (max 3) maaltijden per dag terug moeten lukken, hoop ik.
Maar zoals ze nu is , lijkt dit wel te lukken. Huisgenoot is gelukkig tegenovergesteld van mij (ik ga vroeg slapen en sta vroeg op :F: VS omgekeerd) en ik ben morgen en maandag thuis, hij donderdag en vrijdag, dus tijd zat om het in de gaten te houden en tegen het weekend stilaan te kijken of normale voeding/hoeveelheid terug lukt.
Ze is nu nog wel erg zielig, dus ze krijgt zeker nog 2 dagen de hoogste zieligheidsgraad behandeling :engel:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door DeDiana »

maart schreef: 13 apr 2021 21:06 Ze zei van geweekte brok te geven. Nu, als piiri brok krijgt, krijgt ze geperste brok, dus dan heeft weken geen zin.
Gestoomde kip en rijst was echter ook ok, zolang alles maar in kleine brokjes was, dus ik heb een lading kipfilets gehaald, om te geven met rijst (en pompoen en wortel heb ik nog), minimum 5 x op een dag.
Tegen het weekend zal ik proberen terug wat KVV te geven, dinsdag komt ze terug alleen te zitten overdag, dus dan zou (max 3) maaltijden per dag terug moeten lukken, hoop ik.
Maar zoals ze nu is , lijkt dit wel te lukken. Huisgenoot is gelukkig tegenovergesteld van mij (ik ga vroeg slapen en sta vroeg op :F: VS omgekeerd) en ik ben morgen en maandag thuis, hij donderdag en vrijdag, dus tijd zat om het in de gaten te houden en tegen het weekend stilaan te kijken of normale voeding/hoeveelheid terug lukt.
Ze is nu nog wel erg zielig, dus ze krijgt zeker nog 2 dagen de hoogste zieligheidsgraad behandeling :engel:
Bij Amoz hakte die maagoperatie (geen darmoperatie dus zoals bij Piiri) er ook enorm in. Hij moest ook drie dagen in de kliniek verblijven, wat hem ook veel stress heeft opgeleverd, dat heeft vast meegespeeld. Vorige week heeft Amoz een kleine operatie moeten ondergaan waarna hij dezelfde middag alweer naar huis mocht en daar is hij veel sneller van hersteld, eigenlijk was hij de dag erna alweer helemaal de oude.
Van zijn maag en darmen heeft Amoz na de operatie verder gelukkig geen last meer gehad, dus hopelijk gaat dat met Piiri en de kleine porties kip met rijst ook goed :ok: En nu eerst even een paar dagen flink verwennen inderdaad en ervan genieten dat ze weer thuis is!
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Vanmorgen wou ze niet eten :ugh: knaloranje fluo hoopje drek buiten gedaan.
Ze heeft duidelijk pijn, de tuin moet ook via een paar tredes ingegaan worden, en je ziet dat ze daar wel tegenop ziet. Als ze zoveel last blijft hebben, zal ik toch vragen voor een beetje pijnstilling, ze krijgt nu geen.

het verblijf bij de DA zal er bij haar ook wel ingehakt hebben, ze is er echt geen fan van, dus ze zal mede daarom ook wel uitgeput zijn.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ach, arme Piiri :-( Inderdaad maar even pijnstilling vragen :knuffel: Hopelijk gaat ze wel weer snel eten.
joline
Zeer actief
Berichten: 3232
Lid geworden op: 15 feb 2005 17:37
Aantal honden: 2
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door joline »

Ze zal wel flinke pijn hebben als ze niet wil eten en ze tegen een paar tredes op ziet. Ik heb goede ervaringen met Tramadol na een operatie. De NSAID's die mijn honden eerst kregen na een operatie deden zo goed als niks, de Tramadol deed erg veel tegen de pijn. Beterschap met haar!
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

De uitleg van de DA is dat pijnstillers ook een serieuse aanslag zijn op het verteringsstelsel en ze het dus liever vermijdt.
Ze is net weer buiten geweest en nam al terug de sprong ipv de tredes, ze heeft ook een beetje gegeten en drinkt vlot.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef: 14 apr 2021 09:44 De uitleg van de DA is dat pijnstillers ook een serieuse aanslag zijn op het verteringsstelsel en ze het dus liever vermijdt.
Ze is net weer buiten geweest en nam al terug de sprong ipv de tredes, ze heeft ook een beetje gegeten en drinkt vlot.
Kan de DA best gelijk in hebben, maar een hond die niet eet en al ondergewicht heeft door ziek zijn zal wel moeten aansterken.
Gelukkig gaat ze weer eten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

In het weekend zal ik kijken om terug wat KVV te geven, voor nu hou ik het nog even bij gestoomde maaltijden.
Eetlust is terug, vanmorgen zal ze onraad geroken hebben met de probiotica erin :F: dus die laat ik ook nog maar even weg.
Brok geef ik nu idd niet, zij krijgt persbrok en die kan ik niet weken en zal te zwaar zijn voor nu.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Ze doet het ondertussen gelukkig uitstekend, al een compleet andere hond dan toen ik ze ging ophalen. Vacht staat weer mooier, die doffe blik uit haar ogen is weer weg, ze kauwt weer op een nylabone soms, dat scharminkelige is er weer van af :ok:
Daarnet met treskor aan het trainen, en ze stond al weer te piepen dat ze ook wou :LOL:
Dus haar voor de schijn ook laten 'werken', kopje weer voldaan.
Want pijn heeft ze nog wel, maar goed, die opengesneden buikspieren kunnen nu ook niet bepaald prettig aanvoelen. Je merkt het wel doordat als ze stilstaat, ze erg gauw begint te trillen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaat goed :ok:
Dat trillen zal wel weer beter worden als ze goed is aangesterkt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Te vroeg gejuicht dat het goed ging, wonde druipt vandaag.
Vrees voor ontsteking, het voelt ook warm.
Druipt niet echt bloed, maar eerder lichtrood/roze.
Werk laten weten zometeen dat ik vandaag niet zal komen opdraven. :blauwoog:
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door HillieS »

maart schreef: 16 apr 2021 06:10 Te vroeg gejuicht dat het goed ging, wonde druipt vandaag.
Vrees voor ontsteking, het voelt ook warm.
Druipt niet echt bloed, maar eerder lichtrood/roze.
Werk laten weten zometeen dat ik vandaag niet zal komen opdraven. :blauwoog:
Oei :schrik: sterkte ermee!
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Gelukkig heeft ze evenveel interesse in mode gelijk ik :Q: swab van de pus genomen om toch de bacterie te kunnen vaststellen, nog een soort AB en toch een injectie met
ontstekingsremmer gegeven (ze had 39.8 koorts ).
Pakje aan en verband om, want de pus drupt toch behoorlijk. Ik heb er nu nog een incontinentie verband in gedaan ook.

Om het toch nog op voeding te houden, ik heb ook maar wat Renske besteld, DA zou haar graag op makkelijke voeding houden tot ze zeker weten in orde is.
Ze zit onder de 30kg, veel reserve heeft ze niet meer, maar gelukkig is de eetlust er nog wel.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door maart op 16 apr 2021 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door HillieS »

Sexy pakje! Maar goed dat je even terug geweest bent dus.
Beterschap voor haar!
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Ja, het was ook echt nodig hoor, 2 druppels per seconde ofzo, dus er zit echt wel iets te broeien :schrik:
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door HillieS »

maart schreef: 16 apr 2021 19:08 Ja, het was ook echt nodig hoor, 2 druppels per seconde ofzo, dus er zit echt wel iets te broeien :schrik:
Oeh, dat is wel veel! :schrik: hopelijk knapt ze snel weer op!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef: 16 apr 2021 19:08 Ja, het was ook echt nodig hoor, 2 druppels per seconde ofzo, dus er zit echt wel iets te broeien :schrik:
Kan er niet beter een drain in dan?
En let je op die koorts?
Kan zomaar flink omhoog vliegen.
39.8 is al behoorlijk hoog :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door Sassy »

Beterschap voor je hond!
Laatst gewijzigd door Sassy op 09 sep 2021 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Koorts hou ik idd in de gaten, ze is wel gewoon 'oke' gelukkig. Drinkt en eet goed , koorts is gedaald (logischet de medicatie) en die hou ik in de gaten, Da is bereikbaar, dus ik denk dat meer er nu niet aan te doen is. Ik ben nog thuis tem maandag dus op dat vlak is ze ook niet alleen, meer kan/hoeft er niet gedaan worden nu schat ik?
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Koorts hou ik idd in de gaten, ze is wel gewoon 'oke' gelukkig. Drinkt en eet goed , koorts is gedaald (logischet de medicatie) en die hou ik in de gaten, Da is bereikbaar, dus ik denk dat meer er nu niet aan te doen is. Ik ben nog thuis tem maandag dus op dat vlak is ze ook niet alleen, meer kan/hoeft er niet gedaan worden nu schat ik?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef: 16 apr 2021 22:30 Koorts hou ik idd in de gaten, ze is wel gewoon 'oke' gelukkig. Drinkt en eet goed , koorts is gedaald (logischet de medicatie) en die hou ik in de gaten, Da is bereikbaar, dus ik denk dat meer er nu niet aan te doen is. Ik ben nog thuis tem maandag dus op dat vlak is ze ook niet alleen, meer kan/hoeft er niet gedaan worden nu schat ik?
Nee ik denk dat je niet meer kan doen nu.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door maart »

Thnx, bij jezelf ga je dan toch algauw twijfelen he. Temp nu was 39.1, dus licht verhoogd, maar duidelijk gedaald tov vanmorgen.
Ze eet en drinkt en is best actief.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Lichtverteerbaar voedsel?

Ongelezen bericht door ranetje »

maart schreef: 16 apr 2021 23:00 Thnx, bij jezelf ga je dan toch algauw twijfelen he. Temp nu was 39.1, dus licht verhoogd, maar duidelijk gedaald tov vanmorgen.
Ze eet en drinkt en is best actief.
:ok:

Hoe is de wond vandaag?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”