Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voerhoeveelheid en verbazing

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik sta elke dag weer versteld. Vroeger al omdat ik Lucca van 28 kg evenveel moet voeren als Dalí van 18 kg. Maar Lucca is een kalme, weinig actieve hond met een neiging tot dik worden dus vooruit. Maar kleine Taro eet nu met z'n 11-12 kg evenveel als Lucca en Dalí samen :LOL: ik vraag me af hoe hij het wegkrijgt in dat smalle lijf. Hij krijgt 4,5 keer zoveel per kg lichaamsgewicht als Lucca! Haar absolute droom. Misschien moet ik in de toekomst toch aan verschillende soorten voer, vetarm en vetrijker.

Ik hoor mezelf nog zeggen dat zo'n kleine hond ook niet zoveel eet.

Hebben jullie ook een roedel met rare voerhoeveelheden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door crutz »

Met de Duitse jachtterriërs had ik dat.
At een hondje van 10 kilo net zo veel weg als een volwassen mechelse herder reu van 30+ kilo
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door maart »

nee, Treskor eet hetgeen Runar en Piiri samen eten, maar ik verwacht dat dat nog wel zal minderen naarmate hij volwassen is. Ze eten hier allemaal de eerste jaren heel veel, maar eenmaal uitgegroeid, gaan ze over naar normale porties.
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Gimmick »

Taro gaat straks echt minder nodig hebben.
Ik dacht ook bij Taxi de eerste 1,5 a 2 jaar waar laat hij het.
Maar zo in een keer werd hij wat vadsig en is het voer opeens ve minder.
Veyron vrat in het begin echt idiote hoeveelheden voer op een dag (denk aan 1200gr Cavom op een dag)
Maar nu is het niet meer nodig en eet hij aanzienlijk minder.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door crutz »

Gimmick schreef:Taro gaat straks echt minder nodig hebben.
Ik dacht ook bij Taxi de eerste 1,5 a 2 jaar waar laat hij het.
Maar zo in een keer werd hij wat vadsig en is het voer opeens ve minder.
Veyron vrat in het begin echt idiote hoeveelheden voer op een dag (denk aan 1200gr Cavom op een dag)
Maar nu is het niet meer nodig en eet hij aanzienlijk minder.

Bij de herders heb ik dat ook. De eerste 2-3 jaar zijn dat net holle vaten ;) daarna kan ik het iets gaan beperken.

De DJTs bleven van die holle vaten waar je het in kon blijven gooien :LOL:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ja de eerste 1,5-2 jaar zijn het echt bodemloze putten. En dan nog rank en slank blijven ook.
Quira van 6 eet 500 gr, Bayleigh van 3 jaar 700 gram en Donner een ruime kg plus veel extra's, Cato ook een kilo (en die weegt maar 24,5 kg zelf, dus 8 kg minder dan Don) die is in mei 1 jaar.
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hier ook.
In verhouding tot het lichaamsgewicht eet Tux 2x zoveel als Bronco.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ja, hier ook honden die tot een jaar of 3 bodemloze putten waren, dat gold zowel voor Mila, Amy als voor Arlo. En dan waren ze nog aan de schrale kant, ondanks die flinke hoeveelheden voer.
Bij Mila en Amy is dat behoorlijk genormaliseerd sinds ze een jaar of 3 waren. Hoewel ze beide nog steeds wat meer krijgen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor hun gewicht, zijn ze daarmee nu goed op gewicht te houden en ook niet meer schraal.
Amoz was natuurlijk al zes toen hij bij mij kwam en gecastreerd, die heeft iets meer aanleg om wat dikker te worden. Hij is mijn zwaarste hond (tussen de 23-24 kilo) en krijgt ongeveer de helft van wat Amy en Arlo (beide 20 kilo) krijgen.
80564M

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door 80564M »

Lothian schreef: 24 mar 2021 07:33 Ik sta elke dag weer versteld. Vroeger al omdat ik Lucca van 28 kg evenveel moet voeren als Dalí van 18 kg. Maar Lucca is een kalme, weinig actieve hond met een neiging tot dik worden dus vooruit. Maar kleine Taro eet nu met z'n 11-12 kg evenveel als Lucca en Dalí samen :LOL: ik vraag me af hoe hij het wegkrijgt in dat smalle lijf. Hij krijgt 4,5 keer zoveel per kg lichaamsgewicht als Lucca! Haar absolute droom. Misschien moet ik in de toekomst toch aan verschillende soorten voer, vetarm en vetrijker.

Ik hoor mezelf nog zeggen dat zo'n kleine hond ook niet zoveel eet.

Hebben jullie ook een roedel met rare voerhoeveelheden?
Ja, dat krijg je met een pup. Teun krijgt 3x zoveel op een dag als Sis. Duur hondje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Patricia.
moderator
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 okt 2015 17:37
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4
Locatie: Borssele

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Patricia. »

Bij Fire moet ik echt opletten dat hij niet te zwaar wordt met zijn 22 kilo.
Bella met 10 kilo krijgt net zo veel als Fire en soms wat meer, maar blijft schraal ondanks dat ze gecastreerd is.
Pepper is nog een bodemloze put maar goed dat mag met 5,5 maand
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Frootje schreef: 24 mar 2021 10:10 Hier verbazen mensen zich er altijd over hoe weinig Froo eet, ondanks het feit dat ze zo klein is en het dus eigenlijk gewoon helemaal niet onlogisch is. Elke dag een kwart van een Smuldierbakje. Aan eten kost Froo zo’n tien euro per maand, waarschijnlijk nog niet eens. Ik vind dat niet raar maar anderen verbazen zich er eigenlijk altijd over. Of ze vinden Froo zielig omdat ze zo weinig eten krijgt, terwijl ze verder hartstikke verwend wordt en ook gewoon snacks krijgt. :F: Ik snap wel waarom mensen zo’n kleintje zo makkelijk overvoeren als ik de reacties om me heen zo hoor af en toe. :engel:
Sjaak eet 200 gram vlees of 100 gram vlees en 50 brok. Dat zou voor mij dus ook wel heel karig voelen, maar hij is natuurlijk een intacte reu van drie.
Naar verhouding eet hij dan veel, letterlijk vijf brokjes per dag meer of minder en hij is te mager of te dik.
Als er veel loopse teven zijn, Zus loops is, of hij damesbezoek heeft gehad, valt hij op een paar dagen snel af en krijgt meteen zo'n eng bottig ruggetje. Voer ik meer, is ie twee weken later tonnetje rond :hmmm:

Jaap eet op verzoek, Zus geen hap meer dan ze nodig heeft. Wat ze precies eten weet ik niet. Jaap grofweg de helft van Niko die eeuwig ondergewicht had.
Jaap is een paar kilo zwaarder en heeft een randje spek. Dat is een goedkope hond :mrgreen:
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Floortje »

Rakoes at op een gegeven moment 350 gr per dag :80: 6 kilo is dat ding!
Noise was 22 kilo en at 400 gr.
Nu is Rak uitgegroeid en eet ze zo'n 200 gr per dag.

Ik ben benieuwd wat de pup straks gaat eten, ik heb al wel hoeveelheden van meer dan een kilo per dag gehoord :80: We gaan het zien.
Gebruikersavatar
Galga's
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 10 mar 2018 11:12
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6
Locatie: WFO

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Galga's »

De Galgo's wegen tussen de 22 en 24 kilo, maar de ene krijgt nog geen 400 gram kvv op een dag, de ander blijft met 500 gram net aan mooi op gewicht. De hoeveelheid beweging is hetzelfde, eigenlijk krijgen de 2 die het meest loslopen, het minste eten. Mijn Silken van 11 kilo komt aan als ze meer dan 180 gram op een dag krijgt.

Aislynn van 6 maanden (19 kilo, eindgewicht zal rond de 25 kilo worden) krijgt nu al ruim een maand dezelfde hoeveelheid vlees, terwijl ze goed groeit en niet mager is. Ze krijgt nu 600-700 gram. En dan nog eet ze regelmatig haar bak niet leeg. Ik had wel verwacht dat ze over de kilo per dag zou gaan, maar dat zit er niet in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Galga's schreef: 24 mar 2021 12:49Mijn Silken van 11 kilo komt aan als ze meer dan 180 gram op een dag krijgt.
:80: Gewoon minder dan mijn pinkeltje van 3,8 kilo.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco en Gait krijgen met z'n tweeën 1 kilo kvv in 3 dagen. Gait ongeveer 10 gram meer dan Elco, maar hij is dan ook net een paar mm hoger en 2 ons ofzo zwaarder dan Elco. Weinig verschil meer nu ze volwassen zijn. Als pup aten ze allebei tot 3 keer zo veel als wat ze nu nog nodig hebben. Bijna zo veel als onze labrador vroeger at. Als ik ze zou laten castreren, moeten ze waarschijnlijk terug naar 100-120 gram kvv per dag. En inderdaad, een afwijking van zo'n 5 gram per dag kan maken dat ze duidelijk molliger of duidelijk schraler worden, dus ik blijf hun eten afwegen
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door pioenroos »

Grappig hoeveel het toch kan verschillen.
Flora (schapendoes) is juist een uiterst sober hondje. Haar ideale gewicht is 13,5 kg denk ik. Het schommelt wel wat omdat ze wisselend eet: meer in paar maand voor loopsheid en minder daarna. (Nu met puppies eet ze gelukkig wel heel veel meer dus er is melk genoeg.)

Maar zij eet dus tijdenlang maar zo'n 100 a 150 gram kvv en wat snacks/beloningsworst. Ze valt dan niet eens noemenswaardig af, max halve kilo ofzo.
In goede tijden eet ze 3 a 6 keer per week 50 gram brokken erbij.
Ze heeft in haar puberjaren nog minder gegeten maar ze wilde gewoon niet meer. Als ze al eens een normaal portie at dan at ze de volgende dag gewoon helemaal niks. Ze was toen ook echt schraal/mager. Laatste jaar is ze goed op gewicht gebleven. In mei wordt ze 4.
Afbeelding
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door lucie »

hier eten ze allemaal(ruim) meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Kailen van bijna 13 krijgt nu nierdieetvoer, bijna 1 1/2x dan wat ie zou moeten. Hij is gecastreerd en zeer slank.
Maverick krijgt nog geen gram vet aan zijn lijf al zou je hem iedere dag een pakje roomboter geven. Hij krijgt hoog-energie brokken (niet dat hij dat in energie omzet :mrgreen: ), net als Mara. Beide zijn gecastreerd maar hebben dit nodig om op gewicht te blijven.
Kleine Liza krijgt weer andere brok; ook hoog in energie en 2x zoveel als wordt aanbevolen. Ook bij haar zit er geen gram vet op :19:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Berichten: 7560
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:00
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah (nu 32 kilo in topjaren 30 kilo) krijgt een halve kilo en Perry (21 kilo) krijgt ook een halve kilo per dag. Hoewel ik nu wel het idee krijg dat Perry iets minder kan hebben, hij is bijna 2 jaar oud. Zou wel tijd worden
Perry en Noah

Afbeelding
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door schelsey »

Elke keer ze mijn berners zien zeggen de mensen, dat zal wel veel geld kosten aan voeding

Neen, want Nisha eet 300 gram brok per dag aangevuld met groenten en weegt 51 kilo en is nog te dik
Mila eet 360 gram brok en weegt 49 kilo, gewicht ok maar kantje boord

Bij kvv eten ze beide slechts 250 gram op 1 maaltijd, met groenten erbij, Mila paar extra brokjes ertussen
Trixi
Actief
Berichten: 286
Lid geworden op: 22 okt 2006 15:47
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Re: Voerhoeveelheid en verbazing

Ongelezen bericht door Trixi »

De jonge wocker (2 jaar) van 10 kilo krijgt meer dan de grote oude border collie (13 jaar) die 21 kilo weegt.
Groetjes van Bo en de honden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”