Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Haring

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Haring

Ongelezen bericht door lilalila »

Hoe zit het ook al weer met haring ? Mag je je hond rauwe haring geven , of is het veiliger die eerst in te vriezen, en later te gegeven ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Re: Haring

Ongelezen bericht door lilalila »

Ik heb het antwoord al gevonden : https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... iekte.html

In Nederland wordt alle haring al kort ingevroren en is dus veilig, mooi dan krijgt Pippa haar eerste haring vandaag!
Afbeelding
Gebruikersavatar
lilalila
Zeer actief
Berichten: 469
Lid geworden op: 05 feb 2005 16:56
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Re: Haring

Ongelezen bericht door lilalila »

Oh Nanna, dank voor je aanvulling !

Er zit dus ook nog thiaminase in, dus of weinig geven, of verwarmen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Haring

Ongelezen bericht door fenneke »

lilalila schreef: 17 mar 2021 09:45 Hoe zit het ook al weer met haring ? Mag je je hond rauwe haring geven , of is het veiliger die eerst in te vriezen, en later te gegeven ?

Als ik haring eet krijgt baloe de staart . Nooit geweten dat dat niet zou kunnen.
Zondag had ik een makreel dan krijgt hij de kop en het vel en de graat .

Mijn honden kwijlen in het algemeen niet maar als ze merken dat ik vis eet gaat de douche open :LOL:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Haring

Ongelezen bericht door malinois »

Hier eten ze een hele haring per hond, een grote. Wel ingevroren geweest want zo koop ik ze
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Haring

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

hier krijgen ze al jaren iedere zaterdag een rauwe vuile haring. gewoon met kop, ingewanden, graten en staart. zodra manlief thuis komt met de plastic tas worden ze wild.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Haring

Ongelezen bericht door Omega »

Nanna schreef: 17 mar 2021 09:55 Er zit thiaminase in haring en eigenlijk mag een hond dat niet hebben. Maar goed, wij mogen ook geen patat hebben.
Dus als je maar heel af en toe wat geeft dan geldt het volgende credo: boeien.
Durf je het niet aan: verwarm alle vis (diepvries of vers, dat maakt niet uit) ca. vijf minuten in water van ca. 80 °C. en de thiaminase is onwerkzaam.
Dat is geen probleem als ze af en toe haring / vis krijgen, wordt pas een probleem als ze langere tijd alleen maar vis te eten krijgen.
https://www.voerwijzer.com/vette-vis/
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Haring

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja, geen probleem, maar idd niet in grote hoeveelheden maar gewoon 's zo'n harinkje 1 x per week op de markt ofzo.. lekker doen.
Invriezen hoeft niet, goed afspoelen wel; die dingen zijn vaak gezouten (geweest) dus alles wat je eraf kunt spoelen is fijn.
Het is wel "vette vis" dus als je er meerdere op 1 dag geeft zou het kunnen dat de ontlasting van je hond eh.. verandert.. ;-) zullen we maar zeggen.

Suzanne
Sandra&co

Re: Haring

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik geef ze regelmatig (elke week of zo) een haring en ze zijn er niks minder om ;-)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Haring

Ongelezen bericht door malinois »


Cleva schreef:
malinois schreef: 17 mar 2021 16:10 Hier eten ze een hele haring per hond, een grote. Wel ingevroren geweest want zo koop ik ze
Ze zijn allemaal ingevroren geweest. Op de boot al. Om van de hoekworm af te komen.

Haring is niet gezond maar zolang het geen serieus te nemen bestanddeel van het menu is maakt het echt niet uit.
Desalniettemin voer ik liever geen dingen die niet uit mogen maken. Waarom zou je ze niet iets geven wat in positieve zin wel uitmaakt?

Of je moet er een over hebben. Weggooien is zonde. Ik zou het er alleen niet speciaal voor kopen.

Mira krijgt trouwens geen muffe haring want die smeert het meteen achter haar oren. Die is dol op vismeur. Ik niet.
Afbeelding
Nee vis is eetbaar niet smeerbaar hier (gelukkig) :)
Als ik mijn kvv en barf haal bij mn afhaalpunt ligt er soms een zakje bevroren haring, die neem ik dan mee. Zitten dan 3 in van die enorme vissen (in vergelijk bij de visboer) voor elke hond 1.
Vorige week lagen er sprotjes dus die een keer meegenomen, maar daar valt over de smaak te twisten volgens mij. 1 zat er wat moeilijk naar te kijken of dat wel eetbaar was. Het moet wel gelijk op, ik ga t niet weer invriezen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”