Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppyvoer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
SandraG
Vaste gebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 aug 2020 13:20
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1

puppyvoer

Ongelezen bericht door SandraG »

We hebben voor onze bordercollie pup wat voer meegekregen wat ze daar kreeg.
Het gaat om het merk huismerk. (ja echt)

Nu vinden we, dat ze best vaak uitgebreid moet op een dag, nml wel 6 of 7 x per dag.
We vermoeden dat dit aan het voer ligt en willen daarom graag over stappen op wat betere kwaliteit.

Doen / deden jullie pups ook zo vaak een grote boodschap, of is dit inderdaad te verbeteren met beter voer.
(niet dat het erg is dat ze zo vaak wordt uitgelaten, dat hoort er bij met een pup)

Hebben jullie tips en adviezen wat betreft goed voer, voor een pup van 16 weken.
Ze is een border collie en vermoedelijk wordt ze niet zo groot. max 16 kg als ze volwassen is, denken we.

Ook had iemand het over enkel vers voer (vlees) geven.
Graag hoor ik hier ervaringen over, of dit daadwerkelijk zo veel beter is voor de hond, of dat dit juist ook nadelen heeft.

Alvast heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en delen van ervaringen.
Afbeelding

Sometimes the best therapist, has fur and four legs.

Als je een huisdierenfotograaf zoekt in Noord Brabant, stuur gerust een pb
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben voor vers vlees; dat is, vind ik, het meest natuurlijke.
Je kunt kiezen tussen kvv (compleet, te koop in supermarkt en dierenwinkels, diepgevroren, hoeft niets meer bij) en barf. Dan ga je zelf samenstellen met bot, spiervlees en orgaan en dat moet wel nauwkeurig. Je moet weten wat je doet en daar moet je je op inlezen; de verhoudingen moeten kloppen; niet zomaar elk bot is geschikt!
Op dit moment voer ik kvv, diverse merken en soorten/smaken/diersoorten afgewisseld.

Hoe beter je voer, hoe minder er aan de achterkant weer uitkomt ;-) Bij brok is het hoofdbestanddeel vaak granen of een beendermeel. Er izjn wel goede, betere brokken, maar daar betaal je dan ook voor.

Voor het voeren van kvv heb je gene specifieke kennis nodig, je hoeft je er nauwelijks in te verdiepen ;-) Ga naar een goedgesorteerde dierenwinkel en koop daarhet een en ander en probeer uit. Het is verkrijgbaar in verschillende prijsklasses, van ca 70 cent voor 400 gram tot 5 a 6 euro de kg; dat verschilt qua merk een smaak/diersoort. In principe is een kvv met een natuurlijke calciumbron (dus echt bot maar dan gemalen) beter. Overigens; die merken van 5 a 6 euro (en duurder) koop ik zelf niet of nauwelijks, dat trekt bruin niet. Ook hier is wel in principe een duurdere kvv beter, maar er zijn wel grenzen. Had ik 3 chihuahua's dan krijgen ze wel zulk voer maar goed, die heb ik niet ;-)
Probeer wel voornamelijk de "complete versie" te kopen. Er zijn ook "aanvullende versies" (eigenlijk in elk merk). ls je daarvan veel verschillende koopt, van verschillende merken en van vershcillende smaken, kom je ook een heel eind.

ER zijn specifieke rauwvoerforums.

Suzanne
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door maart »

Ik geef een zak royal canin puppy voer, daar doe ik een paar maanden mee.
Icm vers vlees, als de zak voer op is, schakel ik over op wat het beste lijkt te gaan. Mijn jongste zit op volledig vers (kvv door de week, barf in het weekend).
Mijn oudste eet ''s morgen brok met wat blikvoeding doorheen,' 's avonds een gestoomde maaltijd (maak ik zelf). In het weekend eveneens barf.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mijn jongens zijn afgespeend op kvv. Ik geef er weleens brokjes bij, maar het hoofdvoer is kvv of barf van pup af aan. Ik geef verschillende smaken door elkaar, waardoor ze meer dan de minimaal 5 diersoorten in drie weken krijgen. De hoofdmoot bestaat uit rund, kip en lam, maar verder zit er vis, paard, wild (oa hert en haas), kalkoen en eend bij. Af en toe een halve zalmkop of een makreel, konijnkarkas of parelhoenkarkas (bij karkas geef ik meestal ook nog wel iets van organen en spiervlees erbij om de verhoudingen goed te houden). En ze krijgen regelmatig een tafelrestje of rauw ei. Kortom, lekker afwisseling
Pino01
Zeer actief
Berichten: 2240
Lid geworden op: 17 nov 2013 14:47
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik geef brok (Royal Canin) en Elmo poept maar 1 keer daags.
Sandra&co

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb tot 4 maanden puppyvoer gegeven, daarna overgeschakeld op 'normale' brokken en vlees, bij al m'n honden. Ze poepen gemiddeld 2x per dag keurige hoopjes.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door blacky »

mijn pups van nu 8 weken poepen ook minimaal 5x per dag. na elke maaltijd en ook nog er tussendoor.
1 van mijn volwassen honden poept altijd als we hem uitlaten. meestal heel weinig maar wij zeggen wel eens hij perst zo lang tot er toch wat komt. twee van mijn andere honden poepen maar 2 x per dag.

Hier krijgen ze kvv met brok.
de pups zijn afgespeend op farmfoodvers en farmfood brokken (farmfood kent geen puppy brokken). Dit is erg goed bevallen. na 2 weken hebben ze afwisselend alle merken kvv gehad die er maar te koop waren in de dierenwinkel. maar de brokken bleven steeds de zelfde.

Een hond heeft meer ontlasting op brokken maar een pup eet ook nog veel meer dan een volwassen hond. Ook werkt hun darmstelsel nog wat anders waardoor ze ook vaker poepen. Kijk goed naar je hond doet hij het goed, glimt zijn vacht enz. en kvv geven ben ik altijd voorstander van.
Afbeelding
gevni havanezers
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: puppyvoer

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Hier verschillende pups zelf gefokt en vanaf 4 weken op KVV (kivo) en pups die niet hier geboren zijn vanaf 7 weken uit het nest direct overgezet op KVV.
Met een week of 12 eten ze met de rest van de roedel mee en krijgen ze nog maar 1x per dag een grote portie KVV.
Ik train daarnaast wel iedere dag een of twee keer kort en dan gebruikt ik als beloning, brokken van verschillende merken, wel altijd de wat duurdere varianten omdat dat voor mn gevoel minder ongezond is.
Maar win ik op een wedstrijd een zak brokken dan gebruik ik die tot die op is.
En dan krijgen ze hier iedere dag nog gedroogde snacks, eend, konijn vis enz
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”