Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt eten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
jamner
geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2018 22:52
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door jamner »

Een kleine week hebben wij nu een herplaats witte herder (reu) van 8 jaar in huis. Hij kwam bij de fokker terug ivm een echtscheiding situatie, en is daar 2 dagen geweest voordat hij naar ons toe ging. Al met al best een stressvolle situatie dus, en wat dat betreft ook niet vreemd dat hij minder eet.

Bij het vorige adres en ook bij de fokker kreeg hij Cavom Compleet. De fokker gaf al aan dat hij die dag ervoor amper wat gegeten had, maar inmiddels zijn we 6 dagen verder, en eet hij ongeveer de helft van de hoeveelheid die we zouden mogen verwachten (450gr.) op basis van zijn formaat. Nu zijn we vorige week ook al even bij de DA langs geweest, en hij heeft ook wel wat overgewicht. Gezien zijn leeftijd & gewicht raadde de DA ons aan om te kijken naar senioren voer.

Mijn vraag hier is dus wat dan een geschikte brok zou zijn? Geperst of krokant, en welk merk?

Daarnaast lukt het me ook nog niet om hem aan het kluiven te krijgen. De verschillende soorten botten die ik hem tot nu toe heb gegeven ruikt hij vooral eventjes aan, maar doet er niet echt wat mee. Dat kan natuurlijk ook komen door stress en andere omgeving, etc. Maar misschien is het wel nooit een kluiver geweest? En voor zijn ontspanning zou ik het hem ook gunnen om lekker op een bot te kluiven.
Laatst gewijzigd door jamner op 08 sep 2020 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door Domor »

Wat hoort hij te wegen? Want met 450g brokken gewenst en overgewicht, zou ik verwachten dat hij 40-45kg hoort te wegen?

Als hij eigenlijk 30-35kg hoort te wegen, zou ik in ieder geval uitgaan van 350g brokken, dat scheelt al een stuk met hoeveel hij te weinig eet. En met 8 jaar zou ik hem eerder op een gewone goede dieetbrok zetten. Wat is je budget?

Royal Canin Maxi Light is een prima voer om mee te starten.

Waar ik in ieder voor zou gaan is een voer met minimaal 25% ruw eiwit en maximaal 15% vet (en liever 10-12%). Voer minimaal 75% van de minimum aanbevolen hoeveelheid op de zak. De aanbevolen hoeveelheid is namelijk waar ze de hoeveelheid vitaminen en mineralen per kg op gebaseerd hebben. Voer je veel minder dan wat de zak zegt, krijg je een tekort aan deze nutrienten. Een brok kan overigens dan alsnog te dikmakend zijn, dat staat er los van. Een hond met overgewicht kan tegelijkertijd ondervoed zijn.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Aan mij heb je nix, ik zette 'm op vers ;-)

Suzanne
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door natalie »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de botten die je hem geeft. Bedoel je echte botten (van die dinobotten) of bedoel je gedroogde kauwsnacks? Die kauwsnacks geuren meestal wat sterker en die zijn ook daadwerkelijk op te eten (in plaats van alleen maar kluiven). Probeer bijvoorbeeld eens pensstaafjes, gedroogde runderkophuid, of kippennekken. Die gaan niet lang mee, maar dan is hij toch even met iets ontspannends bezig.

Maar als jouw hond daadwerkelijk overgewicht heeft, dan zou ik nu niet de focus leggen op het eten. Laat hem eerst maar eens thuis voelen. Mijn hond is eens tien dagen uit logeren geweest en heeft toen ook twee dagen niets willen eten. Dat verbaasde mij enorm want het is een goede eter en hij was dol op zijn oppas, die hij al twee jaar kende. Maar toch gaf het stress, blijkbaar. Wat betreft een geschikte brok: dat verschilt echt heel erg per hond. Ik gaf altijd krokante brok, maar ik heb onlangs Canis Purus geperste brok gekocht en mijn honden zijn daar dol op. En het valt erg goed (geen diarree of te harde ontlasting). Edgar & Cooper viel hier ook altijd heel erg goed in de smaak. Soms doe ik er wat zalmolie overheen om het nóg lekkerder te maken.
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Lekker een verse pens of ander vlees kan je altijd wat brokjes erbij doen
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Berichten: 2194
Lid geworden op: 11 apr 2004 10:42
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3
Locatie: Groningen

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door chaos »

Als het gebit verder in orde is, zou ik het even laten voor wat het is. Witjes zijn gevoelig voor stress, wisselende situaties.
Gewoon ff de helft van de helft, kwartiertje geven om te eten en daarna opruimen.
En om te kunnen kluiven heeft hij misschien nog even wat tijd nodig. En niet alle honden kluiven graag. Geef hem even de tijd om te wennen.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door Persistence »

Hoe is de ontlasting? Als die wisselend of gewoon niet goed is zou ik dat even laten testen op giardia. Dat kan ook voor misselijkheid of buikpijn zorgen waardoor de hond niet wilt eten. Maar dit kan natuurlijk ook nog gewoon stress van de situatie zijn.
Gebruikersavatar
jamner
geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2018 22:52
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door jamner »

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik had ze gisteravond al wel gelezen, maar was nog niet in de gelegenheid geweest om te reageren.

Bij de fokker hadden wij gelijk een zak Cavom meengenomen, zodat hij dezelfde brok zou krijgen. Ze pakte er een maatbekertje bij, 'hier ongeveer anderhalve beker van'. Eenmaal thuis even 1 bekertje gewogen, en dat was 300gr. Zodoende kwam ik op geadviseerde hoeveelheid van 450gr. uit.

In zijn paspoort zagen we dat hij in juli 41kg woog, terwijl hij het jaar ervoor rond de 33 zat, bij de DA vorige week was het 37, nogiets, maar ons streven ligt eerder naar de 34 toe als mooi gewicht (hij heeft een schofthoogte van 64cm). In die zin is het ook helemaal niet erg dat hij geen 450gr. eet en mag dat ook zeker wat minder, al lijkt 300gr. me ook nog te weinig juist.

Vers voer, KVV, zou ik ook zeker wel voor open staan. Wilde mij daar ook nog weleens in verdiepen maar dacht dat het eerst verstandig zou zijn om niet te veel te wisselen. Maar aangezien hij nu toch ook niet veel eet kan het misschien ook juist geen kwaad. Ik begrijp dat het met een geperste brok ook goed te combineren is, want dan zou ik gewoon eens af en toe een dag KVV kunnen proberen, al weet ik nog niet zo goed waarmee te beginnen dan. Ik kan me voorstellen dat het voor een hond veel lekkerder ruikt en aantrekkelijker is om op vers voer aan te vallen :)
Persistence schreef:Hoe is de ontlasting? Als die wisselend of gewoon niet goed is zou ik dat even laten testen op giardia. Dat kan ook voor misselijkheid of buikpijn zorgen waardoor de hond niet wilt eten. Maar dit kan natuurlijk ook nog gewoon stress van de situatie zijn.
De ontlasting is goed tot zacht. Niet dun, zeker geen diarree, maar ook lang niet altijd een mooie stevige drol. Hij poept ook dagelijks in elk geval.
chaos schreef:Als het gebit verder in orde is, zou ik het even laten voor wat het is. Witjes zijn gevoelig voor stress, wisselende situaties.
Gewoon ff de helft van de helft, kwartiertje geven om te eten en daarna opruimen.
En om te kunnen kluiven heeft hij misschien nog even wat tijd nodig. En niet alle honden kluiven graag. Geef hem even de tijd om te wennen.
Zijn gebit ziet er netjes uit maar bij de grote hoektanden wel wat (beginnend) tandsteen. De DA adviseerde dan ook al om te poetsen.
natalie schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de botten die je hem geeft. Bedoel je echte botten (van die dinobotten) of bedoel je gedroogde kauwsnacks? Die kauwsnacks geuren meestal wat sterker en die zijn ook daadwerkelijk op te eten (in plaats van alleen maar kluiven). Probeer bijvoorbeeld eens pensstaafjes, gedroogde runderkophuid, of kippennekken. Die gaan niet lang mee, maar dan is hij toch even met iets ontspannends bezig.
Ik had een pakket gekocht met verschillende soorten botten, wel echte kluif botten: https://www.hondenschool.online/bakery/ ... botten-85/
Van die kauwsticks (rood/groen/geel/wit) met 100 in een pak heeft hij er nu 3 gegeten, maar als ik er eentje geef dan snuffelt hij, maar laat weer liggen. Soms pakt hij hem dan de volgende dag opeens en eet hem op. Het voelt dus (nog) niet dat ik hem er een groot plezier mee doet, maar hij lust het wel.
Van de fokker hadden we ook nog twee geperste botten mee gekregen. Een 'stok' van zo'n 20cm en zo'n bot vorm, maar ook daar doet hij niks mee.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Helaas zijn dat feitelijk geen geschikte botten. Botten moet je onverhit geven. Daarbij zijn dit vooral dragende botten en die zijn te hard. Kunnen ze hun kiezen op kapot bijten. Als je al dragend bot geeft, dan om het rauwe vlees dat er nog aan zit af te knabbelen, maar dus echt alleen onder toezicht dat de hond er niet echt op gaat kluiven. Je kunt beter kijken naar kophuid en bullepezen. Zijn ook stevig en doen ze over het algemeen lang mee, maar die zijn niet zo hard dat het gebit erop kapot kan gaan
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door Pauline »

jamner schreef:Vers voer, KVV, zou ik ook zeker wel voor open staan. Wilde mij daar ook nog weleens in verdiepen maar dacht dat het eerst verstandig zou zijn om niet te veel te wisselen. Maar aangezien hij nu toch ook niet veel eet kan het misschien ook juist geen kwaad. Ik begrijp dat het met een geperste brok ook goed te combineren is, want dan zou ik gewoon eens af en toe een dag KVV kunnen proberen, al weet ik nog niet zo goed waarmee te beginnen dan. Ik kan me voorstellen dat het voor een hond veel lekkerder ruikt en aantrekkelijker is om op vers voer aan te vallen :)
gewoon in de supermarkt paar pakjes smuldier halen van verschillende smaken.

Dat hij op zijn vorige adres alleen maar brok kreeg, wil nog niet zeggen dat hij dat dan ook het lekkerst vindt. Mijn laatste hond kreeg bij zijn vorige bazen ook droge brok, en was daar eigenlijk helemaal niet zo blij mee. We zijn als basismenu uitgekomen op 's morgens brokjes met wat blikvoer erdoor, en 's avonds een pakje smuldier met wat brood of restje warm eten erbij. Dat ging er vlot in en beviel hem veel beter dan alleen maar brok.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Fotogravinnetje schreef:Helaas zijn dat feitelijk geen geschikte botten. Botten moet je onverhit geven. Daarbij zijn dit vooral dragende botten en die zijn te hard. Kunnen ze hun kiezen op kapot bijten. Als je al dragend bot geeft, dan om het rauwe vlees dat er nog aan zit af te knabbelen, maar dus echt alleen onder toezicht dat de hond er niet echt op gaat kluiven. Je kunt beter kijken naar kophuid en bullepezen. Zijn ook stevig en doen ze over het algemeen lang mee, maar die zijn niet zo hard dat het gebit erop kapot kan gaan
Heel erg +1.
Wil je deze botten alsjeblieft weggooien? Je doet er meer kwaad dan goed mee.
Probeer idd bullepezen of van mij part die geperste staven.
Rauw voeren (en het geven van botten) ben ik erg voor maar het moet wel veilig. Dit is niet veilig.

Suzanne
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door lucie »

idd verse pens/kvv erbij geven of als je dat nog niet meteen aandurft, gewoon eens wat blikvoer door zijn brokken. Ik ken geen hond die dat niet eet.
Qua kluiven zou je ook eens gedroogde (runder)oren kunnen proberen. Daar ze zijn ze een stuk langer mee bezig dan bv gedroogde kippepoten of pens (wat ze allemaal heerlijk vinden) maar is niet kneiterhard. Of anders Dentastick :mann:
En lekker bewegen, daar krijgen ze honger van; ik voer zelf altijd na de wandeling (niet dat ze het anders niet lusten maar ik vind het logischer).
Fijn trouwens, dat je een senior hond nog een kans op een fijn leven geeft :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door fenneke »

Dentastix daarvan stinken mijn honden een uur in de wind :engel:

Gedroogde runder oren of pensstaafjes eten ze meestal wel.
Ik heb ook 2 x een witte herplaatser gehad maar rust en regelmaat hielp ze weer op de benen te komen :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat soort botten krijgen ze hier niet nee. Vooral omdat ze echt wat te snaaien willen en geen hard bot om op te knabbelen/schrapen. Ze kennen vers voer met botten en als het te hard is, willen ze er zelf niet op bijten.
Geen botten van poten/parma/hambotten, schouderbladen, ruggen en ribben van grote dieren.
Wel huid, pezen, nekken van gevogelte, oren, luchtpijp, hele vis.
Je kunt eens kijken bij Schecker, Zooplus of Keetjes.
Gebruikersavatar
jamner
geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2018 22:52
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door jamner »

Vanmiddag in de supermarkt kauwsticks omhuld met zalm meegenomen (https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... ticks-zalm), maar die nam hij gelijk aan en ging er direct van eten. En toen ik er vanavond nog eentje gaf hetzelfde... dus hij wil zeker wel (wat) kluiven gelukkig.

Dat dat bottenpakket dan niet geschikt is is jammer, maar het klinkt logisch dat het gewoon te hard is.
Maar geld dat dan ook voor die geperste botten als https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... uid/378370. En de link is dan even ter voorbeeld, want ik heb geen idee welke variant het precies is, maar wel een look-a-like ;)
Overigens heb ik het geperste bot en de geperste staaf (iets wat lijkt op dit: https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... cks/378381) weer weg gelegd om het gewoon op een later moment weer te proberen. Ik vermoed dat het continue laten liggen ook niet triggert om te gaan kijken/kauwen.

Overigens heeft hij zijn portie van 300gr. die ik vandaag had gegeven ook weer bijna op. Ik zou er zelf wel een voorstander van zijn om regelmatig ook vers vlees te kunnen geven. Op dit moment vind ik het nog een stap te ver om helemaal daarnaar over te gaan, met name ook omdat ik door de bomen het bos niet zie van mogelijkheden daarin, en dan met name om een complete voeding neer te zetten. Als ik een geschikte brok heb die ik aan kan vullen met vers is dat een mooie tussenstap denk ik. En als ik me goed heb laten voorlichten kan je geperste brokken goed combineren met vers/kvv? Dat zou dan voor mij wel een reden (kunnen) zijn om bij geperste brokken te blijven en niet naar krokante/geëxtrudeerde te gaan. Prijstechnisch zal brokken voordeliger zijn vermoed ik zo?
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Honden die geen spijsverteringsproblemen hebben, kunnen prima alle soorten brok en vlees door elkaar eten. Hier krijgen ze als dat zo eens uitkomt gerust kvv, geperste brok en krokante brok door elkaar zonder problemen
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door dagmar88 »

jamner schreef: Maar geld dat dan ook voor die geperste botten als https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... uid/378370. En de link is dan even ter voorbeeld, want ik heb geen idee welke variant het precies is, maar wel een look-a-like ;)
Nee, want dat is huid :mrgreen:

Je kunt zowel geperste als gebakken brokken met vers aanvullen.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door natalie »

Als je hond een liefhebber is van vis/zalm is dit ook echt een aanrader: zalmhuid
Je kan het eventueel met een snoeischaar door midden knippen voor dubbel zo lang plezier ;-) Ik heb trouwens ook de geperste brok van Keetjes gekocht om eens te proberen. Wederom een succes hier :E:
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door fenneke »

Plaats eens foto's :engel:

Ben erg benieuwd naar je witje en van welke fokker komt hij weg?
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
jamner
geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2018 22:52
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door jamner »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste twee foto's zijn van voor de trimbeurt die hij vanmiddag heeft gehad (2e foto is bij de trimmer).
Het is een dekreu van Alma Groot
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door fenneke »

Hij lijkt op mijn Buster , net zo'n dikke vacht
Afbeelding
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
jamner
geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2018 22:52
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Re: Herplaats witte herder in huis, maar wil nog niet echt e

Ongelezen bericht door jamner »

Wat een prachtig witje ook zeg!
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Herplaatser in huis, maar wil nog niet echt eten

Ongelezen bericht door Pauline »

jamner schreef:Overigens heeft hij zijn portie van 300gr. die ik vandaag had gegeven ook weer bijna op.
dit klinkt of je een dagportie brok neerzet waar hij dan de hele dag over doet? Zo kreeg mijn hond ook te eten op vorig adres, en dat was dus eigenlijk best wel sneu. De hele dag lopen kieskauwen op saai droog eten, in plaats van gewoon twee keer per dag een feestje.
Zie mijn bericht hierboven voor voersuggestie.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”