Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Na wat getwijfel over de leeftijd van Chester zijn we tot een vrij accurate schatting gekomen dat hij 1 jaar is. Dat komt overeen met zijn gedrag en het feit dat hij bleef bijkomen en afvallen ondanks dat er geen medische oorzaak voor te vinden was.

Na de tests bij de dierenarts zijn we overgestapt naar andere voeding om te kijken of dat zijn raargekleurde diaree op zou lossen en daardoor voeren we nu Cavom. We willen ons eerst even focussen op de juiste hoeveelheid voeding, voordat we gaan kijken of we toch weer een overstap moeten gaan maken. Hij blijft namelijk last houden van wisselende ontlasting. Ik vraag me hierbij dan ook weer af of dat er niet mee te maken kan hebben dat hij misschien nog te weinig krijgt.

We voeren hem op dit moment 600 gram brokken en 100 gram vers vlees. Ondanks dat ik schat dat hij zo'n 35 kilo zal wegen nu mogen er wel nog wat kilotjes bij. De man van de dierenzaak, die ook zijn hele leven al Mechelse herders heeft, gokt erop dat hij rond de 40 kilo zal gaan wegen. Omdat voor een jonge hond vaak (veel) meer voeding nodig is dan voor een volwassen hond lopen we nu een beetje stuk op het vinden van de juiste hoeveelheid voeding. Welke vuistregel valt over het algemeen aan te houden bij het bepalen van de juiste hoeveelheid voeding voor een jonge hond? Aan het dubbele wat op de verpakking staat zitten we nu wel ongeveer aan. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat we het gaan overdrijven, dus dan vraag ik me ook weer af hoeveel voeding nou echt te veel is.

Elke wijsheid is wat mij betreft welkom.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cavom geeft ook vaak veel en slappe ontlasting.

Als hij niet mager is, krijgt hij niet te weinig, maar zo veel voer kan wel de darmen te zwaar belasten.
Ik zou een high energy brok gaan voeren (kijk eens naar royal canin sporting life energy 4800), naar verhouding wat meer vlees en eens kijken wat een extra voermoment doet.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Emma »

Ja kan even een foto op het forum zetten van opzij en van bovenaf.
Want mij lijkt 35 kilo voor een jaar oude mechel niet bepaald mager. Maar ik heb zelf geen mechels. Dat weet een ander op het forum vast beter.

Als je de ribben ziet en erg goed voelt, kan je wat meer eten geven.
Je hoeft je niet aan de richtlijnen op de verpakking te houden, want elke hond is anders.
Je kan beter op gevoel voeren, en als de hond te mager is, meer gaan voeren.

Wat betreft de ontlasting, je schrijft dat je én kvv voert én brok. Je zou natuurlijk een week lang alleen brok kunnen voeren, en kijken hoe de ontlasting dan is. Is dat slap, kun je hetzelfde doen met kvv. Van kvv blijven ze meestal slanker, maar er is veel verschil in kvv.
Carnibest is g goed, en geeft vaak betere ontlasting. Onze Buster werd er in zijn jonge jaren wel te dun op, en wij hebben toen gekookte aardappel erbij gegeven, om wat aan te zetten. Dit hielp goed. Later deed hij het niet zo goed meer op kvv, en zijn we na wat soorten brokken geprobeerd te hebben ook op Cavom overgestapt.

Elke hond is anders, en op voorhand is niet te zeggen op welke voeding je hond het goed doet. Dat blijft uitproberen.

Ik neem aan dat de dierenarts de ontlasting heeft onderzocht op wormen/ Gardia etc. ?
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

dagmar88 schreef:Cavom geeft ook vaak veel en slappe ontlasting.

Als hij niet mager is, krijgt hij niet te weinig, maar zo veel voer kan wel de darmen te zwaar belasten.
Ik zou een high energy brok gaan voeren (kijk eens naar royal canin sporting life energy 4800), naar verhouding wat meer vlees en eens kijken wat een extra voermoment doet.
Dat Cavom vaker slappe ontlasting geeft is goed om te weten. We zijn net 3 a 4 weken aan het voeren met Cavom, dus daar heb ik dan wel wat twijfels of we zo snel de conclusie moeten trekken dat het niet gaat verbeteren.
We geven hem nu 4x per dag te eten. De 600 verspreid over 3 voermomenten en het vlees op een 4e. Kan altijd uitgebreid worden met een 5e als dat verstandig is, maar dit lijkt me al vrij gespreid.
Emma schreef:Ja kan even een foto op het forum zetten van opzij en van bovenaf.
Want mij lijkt 35 kilo voor een jaar oude mechel niet bepaald mager. Maar ik heb zelf geen mechels. Dat weet een ander op het forum vast beter.
Afbeelding
Hij is al een heel eind op weg van wat het was, en dit is eigenlijk vooral waarom hij nog wel wat kan hebben. Dit is nog wat hoekkig en moet naar mijn idee geleidelijk aflopen maar niet uitsteken.
Afbeelding
Hierop is datzelfde hoekige te zien bij de flank maar ook in de billen nog.
Afbeelding
En dit was de training woensdag. Hij staat hier wel wat gestrekt, maar dit voel je nog duidelijk als je hem aait.
Toen ik het gangbare gewicht voor een reu opzocht kwam ik uit op tussen 29 en 34 kg het ideaalgewicht. De eerste keer bij de dierenarts woog hij die 29 kg en dat was absoluut geen mooi gezicht. Tweede keer bij de dierenarts woog hij 32,8, nog steeds reden voor zorgen anders had de dierenarts ons wel weggestuurd omdat we ons aanstellen. Daarna is hij nog aangekomen, en ten tijde van het wisselen van het voer schatte ik hem op 35 kg, maar we hebben hem niet meer kunnen wegen. Betreffende eigenaar van de dierenwinkel was toen van mening dat hij nog niet op gewicht was. Het kan goed zijn dat we ons druk maken en dat het nu goed is, maar mijn gevoel zegt dat hij nog een klein beetje mag.
Emma schreef:Als je de ribben ziet en erg goed voelt, kan je wat meer eten geven.
Je hoeft je niet aan de richtlijnen op de verpakking te houden, want elke hond is anders.
Je kan beter op gevoel voeren, en als de hond te mager is, meer gaan voeren.

Wat betreft de ontlasting, je schrijft dat je én kvv voert én brok. Je zou natuurlijk een week lang alleen brok kunnen voeren, en kijken hoe de ontlasting dan is. Is dat slap, kun je hetzelfde doen met kvv. Van kvv blijven ze meestal slanker, maar er is veel verschil in kvv.
Carnibest is g goed, en geeft vaak betere ontlasting. Onze Buster werd er in zijn jonge jaren wel te dun op, en wij hebben toen gekookte aardappel erbij gegeven, om wat aan te zetten. Dit hielp goed. Later deed hij het niet zo goed meer op kvv, en zijn we na wat soorten brokken geprobeerd te hebben ook op Cavom overgestapt.

Elke hond is anders, en op voorhand is niet te zeggen op welke voeding je hond het goed doet. Dat blijft uitproberen.

Ik neem aan dat de dierenarts de ontlasting heeft onderzocht op wormen/ Gardia etc. ?
We hebben inderdaad geprobeerd op gevoel te voeren, maar als je probeert te voeren op een volwassen hond en het ten tijden daarvan een 8 a 9 maanden oud beestje is dan begint het bij 200 gram boven het aanbevolen gewicht wel te voelen alsof er iets niet goed gaat. Nu zijn we dus in totaal al 4 maanden aan het sukkelen met zijn voeding en het wordt echt tijd dat hij de juiste hoeveelheid voeding gaat krijgen zodat hij zich eindelijk naar zijn potentie kan ontwikkelen.
We kunnen inderdaad wel eens proberen wat gebeurt als we eens alleen brokken voeren. Op alleen kvv overstappen staat ook nog op het lijstje om te proberen als zijn ontlasting nou echt niet goed blijft. Nu hebben we "Honden eten gezond", naar mijn idee best goed maar zoals gezegd is dit mijn eerste hond.

De dierenarts heeft zowel een ontlastingsonderzoek gedaan naar giardia enz., daar kwam een wat verhoogde waarde salmonella uit en daarvoor is hij aan de antibiotica geweest. Vervolgens een algemeen bloedbeeld en met name ook gekeken naar de alvleesklier. Uitslag: 100% in orde. Uiteindelijk kregen we de conclusie dat hij waarschijnlijk gevoelige darmen had, maar we gaven hem al voer voor gevoelige darmen toen omdat vanuit het asiel bekend was dat hij veel van voer gewisseld was en aan de diaree was. We hebben het dus op safe gespeeld toen. Daarom dat ik wat eigenwijs dan eerst normaal voer wil uitproberen voordat we de dr Hills gaan uitproberen. Na de overstap op Cavom heeft hij wel een stuk minder last van geel gekleurde ontlasting en gele diaree, maar we zijn er nog niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Gimmick »

ik ben altijd heel nuchter over voer.
Voer op zicht en niet op hoeveel gram hij krijgt. Je zegt dat hij nog wat aan moet komen persoonlijk zie ik een jonge hond liever wat te schraal dan voller.
Grote kans dat als hij wat ouder is hij vanzelf meer aankomt. Ik heb bij al mijn jonge honden kunnen voeren wat ik wilde maar ze kwamen niks aan. Later komt dat vanzelf goed.
Voer waar jij je goed bij voelt en zet dat een tijdje door.
Het voer is zo goed als dat de hond het erop doet.

Ik kan mijn naaktloper het duurste voer geven en die schijt het er in diarree weer uit en nu staat hij op cavom en is het na enige tijd van gewenning prima nette keutels.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door DeDiana »

joan1995 schreef:We hebben inderdaad geprobeerd op gevoel te voeren, maar als je probeert te voeren op een volwassen hond en het ten tijden daarvan een 8 a 9 maanden oud beestje is dan begint het bij 200 gram boven het aanbevolen gewicht wel te voelen alsof er iets niet goed gaat.
Die aanbevolen hoeveelheid zou ik helemaal loslaten. Er gaat inderdaad iets niet helemaal goed als zijn ontlasting zo wisselend is, maar een hogere voedingsbehoefte is verre van abnormaal, zeker voor een jonge actieve hond in de groei. Mijn collie was in haar jonge jaren ook zo'n gratenpakhuis en kreeg ook ongeveer 2 x de aanbevolen hoeveelheid voer. Zij is pas wat aan gaan zetten toen ik koolhydraten (rijst, havermout, pasta) aan de kvv toe ging voegen en toen ze eenmaal echt volwassen en uitgegroeid was, zo rond de 3 jaar. Haar ontlasting was wel altijd prima, haar energieniveau, spieropbouw en verdere gezondheid ook, alleen was er gewoon geen grammetje vet op te krijgen en voelde je onder haar vacht de ribben en heupbotten duidelijk uitsteken.
Mijn galgokruising krijgt ook ongeveer 2 x de aanbevolen hoeveelheid, ook een jonge, actieve hond van 3 jaar. Hij is daarmee mooi op gewicht, zeker niet mager, maar als ik minder geef, valt hij wel redelijk snel in en gaat de hele dag op zoek naar eten.
Ze krijgen hier overigens allemaal een high energy-brok afgewisseld met barf.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Sommige honden hebben dat gewoon, daar kan je in blijven steken

Heb er hier eentje die nu met bijna 3 jaar eindelijk eens op dieet moet ipv dat ik veel vlees voer
Die is nu op 800 gr vlees ipv de 1200 gr die ze normaal kreeg
Dat hondje is ook altijd in beweging , traint veel en dat stabiliseert nu
Stond er net zo mager bij als jouw hondje

Oma was hetzelfde trouwens

Mijn jonge reu van 14 mnd is een halfbroertje van deze dame
Weegt nu 35.5 kg maar die is dan weer een stuk rustiger dan zn zus
Die pakt wel zn rust , en dus makkelijker op gewicht te houden

Hondje bij ons op de club scheelt 2 dagen met mijn jongste , krijgt ook Cavom toevallig
Die geeft wel 2x zo veel als normaal moet , plus nog de nodige worst met trainingen
Blijft ook zo mager staan , komt allemaal van zelf wel

Ik maak me er na ons Kenji die t ook had ( tot 2 kg vlees pd aan toe ) iig niet druk meer om
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:Cavom geeft ook vaak veel en slappe ontlasting.

Als hij niet mager is, krijgt hij niet te weinig, maar zo veel voer kan wel de darmen te zwaar belasten.
Ik zou een high energy brok gaan voeren (kijk eens naar royal canin sporting life energy 4800), naar verhouding wat meer vlees en eens kijken wat een extra voermoment doet.
Een hond van die leeftijd (net een jaar) zou ik nog niet op de 4800 zetten maar eerder de RC maxi puppy active nog voor een paar maanden
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Ik voel dat de gezamenlijke mening wel neigt naar "niet te druk om maken, tis nu een bodemloze put en dat komt wel goed met leeftijd". Dus dan kunnen we ons beter gaan focussen op het normaal krijgen van de ontlasting. De tip om eens een weekje geen vers vlees naast de brok te geven is iets wat we wel uit willen proberen. Ik denk dat we nog een week tot anderhalve week aan voer hebben, dus dat kunnen we wel een weekje proberen. Als het dan na 3 dagen nog niet uitziet alsof het verbetert kunnen we al uit gaan zoeken waar we een andere brok kunnen krijgen en welke. Dan hebben we in ieder geval duidelijk wat we willen als verbetering idd uitblijft en het voer op is. Hierbij vraag ik me dan wel af hoeveel brokken ik tegenover dit deel vers vlees moet zetten, of dat we dan gewoon even een paar dagen alleen 600 gram brokken moeten voeren.

Waar ik verder nog wat vragen over heb is in hoeverre het kwaad kan om steeds als de zak leeg is op andere brokken over te gaan. Dit is namelijk de eerste zak Cavom en als we gaan zoeken naar een andere brok, wat is dan een gangbare termijn om vast te stellen of iets werkt of niet en hoeveel wisselen is dan teveel? En wat zijn de voordelen om hem nu voor zo kort nog terug te zetten naar puppy brokken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door annnie »

Ik zou me eerder zorgen over de diarree maken dan de hoeveelheid voer. Dat heeft hij nog steeds of begrijp ik je verkeerd?
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door natalie »

Geef je veel (verschillende) snacks tussendoor? Bij mijn hond kwam daar de wisselende ontlasting door. Ik heb ook met verschillende merk brok gestoeid, maar ik gaf daarnaast ook nog diverse snacks. En dat bleek bij Jip niet altijd goed te vallen. Ik kan aan de ontlasting van Jip direct zien wanneer ik toch per ongeluk weer te veel gevarieerd heb met de snacks tussendoor. Voer ik alleen brok met een stuk kophuid om op te knagen, dan is er niets aan de hand. Ik heb overigens ook kvv geprobeerd, zonder succes. Dus een week alleen brok voeren, lijkt mij best de moeite waard inderdaad. Ik persoonlijk zou dan wel wat meer dan die 600 gram geven, maar ik zou 'm niet drie of vier keer per dag uit een bak laten eten. Misschien kun je de brokken spelenderwijs of tijdens trainingsmomenten voeren, zodat het steeds kleine beetjes zijn?
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

annnie schreef:Ik zou me eerder zorgen over de diarree maken dan de hoeveelheid voer. Dat heeft hij nog steeds of begrijp ik je verkeerd?
Nee dat begrijp je goed. Dat is nog zeer wisselend. De enige dag is het bijna goed en dan de volgende dag kan hij ineens 4x op een wandeling poepen waarbij het er bij elke keer slechter op wordt. We gaan er wel vanuit dat dit met voeding te maken heeft want verder is hij helemaal in orde. We hebben ook een tijdje gedacht dat hij misschien zo'n dunne ontlasting had omdat hij misschien te weinig voer kreeg en wel genoeg vocht.
natalie schreef:Geef je veel (verschillende) snacks tussendoor? Bij mijn hond kwam daar de wisselende ontlasting door. Ik heb ook met verschillende merk brok gestoeid, maar ik gaf daarnaast ook nog diverse snacks. En dat bleek bij Jip niet altijd goed te vallen. Ik kan aan de ontlasting van Jip direct zien wanneer ik toch per ongeluk weer te veel gevarieerd heb met de snacks tussendoor. Voer ik alleen brok met een stuk kophuid om op te knagen, dan is er niets aan de hand. Ik heb overigens ook kvv geprobeerd, zonder succes. Dus een week alleen brok voeren, lijkt mij best de moeite waard inderdaad. Ik persoonlijk zou dan wel wat meer dan die 600 gram geven, maar ik zou 'm niet drie of vier keer per dag uit een bak laten eten. Misschien kun je de brokken spelenderwijs of tijdens trainingsmomenten voeren, zodat het steeds kleine beetjes zijn?
Ik weet niet hoeveel als veel (verschillende) snacks telt. We hebben nu 3 verschillende hondensnoepjes die hij soms tijdens het wandelen krijgt en zo tussendoor wel eens als we hem ergens voor willen belonen. Zeker niet overmatig (misschien zelfs wat weinig). In het begin hebben we 1 soort hondensnoepje gehad en daar was het bagger, alleen zaten we toen wel nog op die andere brok. Soms krijgt hij een varkensoor en heel soms een kauwbot van runderhuid. Hier zijn we al wat huiverig in omdat mijn vriend denkt dat het daar van kan zijn, maar ook als hij dat al een week niet heeft gehad is het verre van optimaal.

Eventueel kunnen we als we een weekje zonder kvv erbij gaan proberen dan zo'n 50 gram erbij doen. Hij krijgt zijn maaltijden (behalve de kvv) uit zo'n slowfeed bak. We hebben ook een Kong die we kunnen gebruiken (maar we doen iets fout met invriezen ben ik bang want dat valt na 2 minuten al allemaal eruit).
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Heb je al eens van 3 dagen ontlasting laten onderzoeken op giardia ?
Of evt toch worminfectie
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door crutz »

** Angela ** schreef:Heb je al eens van 3 dagen ontlasting laten onderzoeken op giardia ?
Of evt toch worminfectie
Inderdaad waar ik ook aan dacht.
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

** Angela ** schreef:Heb je al eens van 3 dagen ontlasting laten onderzoeken op giardia ?
Of evt toch worminfectie
Ja, we hebben een diareeprofiel laten doen waarbij ook op giardia enz is getest. Alles wat medisch met hem mis zou kunnen zijn volgens de dierenarts is uitgesloten. Daarom dat we nu vooral naar het voer aan het kijken zijn.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind hem er redelijk normaal uitzien. Te veel voeren kan ook dunne ontlasting geven. Het lijkt soms mode te zijn om te kunnen stoefen hoeveel voer je hond krijgt.
Mijn jongste (bijna 14 maanden) zit al meerdere maanden op 1kg vlees per dag.
De andere 2 (5 en 9.5 jaar) krijgen 1 kg en soms maar
500 gr verdeeld per 2 aangevuld met wat korrels.

Daar doen ze het uitstekend op. Goed voer moet je geen kg's van geven. (Mijn mening/ervaring)
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

maart schreef:Ik vind hem er redelijk normaal uitzien. Te veel voeren kan ook dunne ontlasting geven. Het lijkt soms mode te zijn om te kunnen stoefen hoeveel voer je hond krijgt.
Mijn jongste (bijna 14 maanden) zit al meerdere maanden op 1kg vlees per dag.
De andere 2 (5 en 9.5 jaar) krijgen 1 kg en soms maar
500 gr verdeeld per 2 aangevuld met wat korrels.

Daar doen ze het uitstekend op. Goed voer moet je geen kg's van geven. (Mijn mening/ervaring)
Gekeken naar bijvoorbeeld deze scorekaart voor honden https://www.wellopet.be/sites/default/f ... -tabel.pdf vind ik hem iets richting nr 2 neigen, al is het ook niet zo rampzalig meer als een maand geleden. Het fluctueert ook wel een beetje per dag, sommige dagen zeg ik "ja, bijna goed" en andere dagen denk ik "hmm issie nou weer afgevallen". Het is ook ergens wel een beetje dat we er nu al 4 maanden lang mee aan het sukkelen zijn, hem medisch hebben laten onderzoeken en het nog steeds voelt alsof we er nog niet helemaal zijn.

Maar na het advies hier denk ik dat we de zorgen om zijn gewicht wat moeten laten gaan en ons vooral nog focussen op de onregelmatige ontlasting. Ik denk eerlijk gezegd dat we hem niet te veel geven, met minder voer was hij duidelijk ook een stuk magerder, maar misschien dat een andere brok waar minder grammen van gegeven hoeven te worden dan wel weer positieve invloed hebben.
joan1995 schreef:Waar ik verder nog wat vragen over heb is in hoeverre het kwaad kan om steeds als de zak leeg is op andere brokken over te gaan. Dit is namelijk de eerste zak Cavom en als we gaan zoeken naar een andere brok, wat is dan een gangbare termijn om vast te stellen of iets werkt of niet en hoeveel wisselen is dan teveel? En wat zijn de voordelen om hem nu voor zo kort nog terug te zetten naar puppy brokken?
Dit vind ik echter wel nog belangrijk. Dat geeft wat houvast met het zoeken naar een brok waar hij het goed op doet. Prijs is voor ons minder belangrijk, dus we kunnen naar mijn idee nog heel veel kanten op.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco zat tot hij bijna 2 jaar was op licht ondergewicht tot onderkant normaal. Meer voeren resulteerde in stoppen met eten. Hij was verder gewoon tierig, dus heb me erbij neergelegd dat zelfs een klein beetje reserves op de botjes er niet in zat. Bij hem moest ik overigens sowieso afwisselen met soorten voer en smaken, anders stopte hij ook met eten.

Ik las dat hij antibiotica gehad heeft. Heb je daarna ook probiotica gegeven om de darmflora te helpen herstellen? Want antibiotica doden niet alleen de slechte bacteriën...
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door annnie »

Heb je het met je dierenarts ook over een voedselallergie/intollerantie gehad? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je begint met een eliminatie dieet. Maar lees je daarover goed in als je daaraan begint, zodat je het ook echt goed doet
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Een hond van een jaar die wat mager is is niet echt een drama, de ontlasting is dan nu belangrijker. Teveel voeren krijg je ook diarree van. Dan kan je er wel meer instoppen maar komt t er toch allemaal weer uit omdat het er doorheen vliegt.
Hier ook een bijna 1-jarige die eet voor een volwassen hond van 55 kg. Nouja actieve jonge hond van 32 kg die slecht kan stilzitten. Dat gaat dan. Toch probeer ik af te bouwen. Krijgt 3 keer per dag eten waarvan 1 maaltijd eigenlijk altijd uit de hand tijdens trainen. Geen beloningssnoepjes verder, alleen worst op de club.

Volgens mij duurt het 6 weken tot 3 maanden voordat je écht weet hoe een hond het doet op een bepaald voer. Niet te vaak (of te plots) wisselen dus. Donner krijgt Greenheart Summerstyle large breed, 2*190 gram en 1 keer KIVO (ong 250-300 gram) of 3*190 gram brok op dagen dat ik niet genoeg thuis ben.

Moet zeggen dat hij ook snel last heeft van slappe ontlasting, vaak na teveel snacks (als oma langskomt...stopt ze hem bonzo koeken toe stiekem...) of het eten van tuinafval. Maar is meer omdat hij dan blijft poepen na de eerste keer. Als ik dat zie gebeuren draai ik om en wandel ik een paar uur later pas. Dan is het vaak over. Ik heb het idee dat het dan meer irritatie is. Kan het zoiets zijn? Want als ie 4 keer op een wandeling poept komt er de laatste keer natuurlijk niets moois meer uit...en dat probleem herken ik wel helaas. Het gebeurt me niet meer zo vaak maar soms vreet ie toch iets wat ik niet zie in de tuin :hmmm: nouja eigen schuld denk ik dan, zolang het bij 1 of 2 keer per maand blijft
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Fotogravinnetje schreef:Elco zat tot hij bijna 2 jaar was op licht ondergewicht tot onderkant normaal. Meer voeren resulteerde in stoppen met eten. Hij was verder gewoon tierig, dus heb me erbij neergelegd dat zelfs een klein beetje reserves op de botjes er niet in zat. Bij hem moest ik overigens sowieso afwisselen met soorten voer en smaken, anders stopte hij ook met eten.

Ik las dat hij antibiotica gehad heeft. Heb je daarna ook probiotica gegeven om de darmflora te helpen herstellen? Want antibiotica doden niet alleen de slechte bacteriën...
Hoe bedoel je stoppen met eten? In zijn geheel of gewoon het extra voer?
Na de antibiotica hebben we hem geen probiotica gegeven. De dierenarts had het wel over diareeremmers, maar die keuze hebben we niet gemaakt omdat de darmflora zich ook op natuurlijke wijze weer herstelt (wat ook aan de hand is na wissel van brokken). We wilden er niet teveel in stoppen. Maar probiotica is denk ik iets anders, daar hebben we het met de DA niet over gehad. De antibiotica is wel alweer 2 a 2 en n half maandje geleden.
Ik weet niet of er misschien behoefte is aan een soort tijdlijn van stappen tot het punt waar we nu zijn voor de overzichtelijkheid. Wij maken er al geen kaas van, laat staan als je er wat van moet maken zo warrig als ik het hier allemaal opschrijf.
annnie schreef:Heb je het met je dierenarts ook over een voedselallergie/intollerantie gehad? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je begint met een eliminatie dieet. Maar lees je daarover goed in als je daaraan begint, zodat je het ook echt goed doet
Voedselallergie is nergens genoemd nee. Alleen de mededeling dat hij dan wel gevoelige darmen moest hebben en een aanbeveling voor de Hills voeding voor gevoelige darmen. Ik meende dat bij allergie vaak wel ook andere klachten aanwezig moeten zijn, zoals veel aan eigen tenen likken en krabben enzo. Maar misschien heeft hier iemand beter zicht op.
Doyaquba schreef:Een hond van een jaar die wat mager is is niet echt een drama, de ontlasting is dan nu belangrijker. Teveel voeren krijg je ook diarree van. Dan kan je er wel meer instoppen maar komt t er toch allemaal weer uit omdat het er doorheen vliegt.
Hier ook een bijna 1-jarige die eet voor een volwassen hond van 55 kg. Nouja actieve jonge hond van 32 kg die slecht kan stilzitten. Dat gaat dan. Toch probeer ik af te bouwen. Krijgt 3 keer per dag eten waarvan 1 maaltijd eigenlijk altijd uit de hand tijdens trainen. Geen beloningssnoepjes verder, alleen worst op de club.

Volgens mij duurt het 6 weken tot 3 maanden voordat je écht weet hoe een hond het doet op een bepaald voer. Niet te vaak (of te plots) wisselen dus. Donner krijgt Greenheart Summerstyle large breed, 2*190 gram en 1 keer KIVO (ong 250-300 gram) of 3*190 gram brok op dagen dat ik niet genoeg thuis ben.

Moet zeggen dat hij ook snel last heeft van slappe ontlasting, vaak na teveel snacks (als oma langskomt...stopt ze hem bonzo koeken toe stiekem...) of het eten van tuinafval. Maar is meer omdat hij dan blijft poepen na de eerste keer. Als ik dat zie gebeuren draai ik om en wandel ik een paar uur later pas. Dan is het vaak over. Ik heb het idee dat het dan meer irritatie is. Kan het zoiets zijn? Want als ie 4 keer op een wandeling poept komt er de laatste keer natuurlijk niets moois meer uit...en dat probleem herken ik wel helaas. Het gebeurt me niet meer zo vaak maar soms vreet ie toch iets wat ik niet zie in de tuin :hmmm: nouja eigen schuld denk ik dan, zolang het bij 1 of 2 keer per maand blijft
In principe is dit niet teveel in 1x voeren ook deel van waarom we hem 4x op een dag voeren. Als het inderdaad 6 weken tot 3 maanden kan duren dan is het misschien niet verstandig om nu alweer op een andere brok over te springen. Zelf meende ik (in verband met darmflora) dat diaree na 3 weken na de wissel abnormaal is, maar als dit langer nodig heeft kunnen we nog niet echt een conclusie trekken na de eerste verpakking voer.

Fijn he die oma's :lol1: . Maar nu je het over tuinafval hebt valt me wel in dat ik nog niet vermeld heb dat hij vaak gras eet tijdens de wandelingen. Als het bij jou helpt om langer te wachten dan is dat misschien ook wel het proberen waard. Maar het valt me wel op dat als ik eens 10 minuten langer wacht dat hij dan zomaar op de stoep poept, terwijl hij anders echt specifiek zoekt naar een plekje met gras dat hem bevalt. Het lijkt dan alsof hij toch wel nodig moet. Bij 4x poepen is het meestal bij de eerste keer al wat aan de slappere kant, maar er zit wel nog vorm in. Als hij maar 2x poept dan is het de eerste keer gewoon goed vast en de tweede keer dan ietsje losser.
Dat gauw vanalles vreten dat herken ik ook wel. Al zijn ze nu bij ons aan het werken dus hij mag al twee weken niet in de tuin. Het patroon blijft echter wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gewoon een dag vasten, eten laten staan. En dus nog magerder worden.
De wisselende ontlasting kan ook komen doordat z'n darmflora niet op orde is. Dus voordat je allerlei verschillende soorten voer gaat uitproberen, zou ik eerst die darmflora aanpakken
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 13 jun 2020 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door crutz »

joan1995 schreef:
maart schreef:Ik vind hem er redelijk normaal uitzien. Te veel voeren kan ook dunne ontlasting geven. Het lijkt soms mode te zijn om te kunnen stoefen hoeveel voer je hond krijgt.
Mijn jongste (bijna 14 maanden) zit al meerdere maanden op 1kg vlees per dag.
De andere 2 (5 en 9.5 jaar) krijgen 1 kg en soms maar
500 gr verdeeld per 2 aangevuld met wat korrels.

Daar doen ze het uitstekend op. Goed voer moet je geen kg's van geven. (Mijn mening/ervaring)
Gekeken naar bijvoorbeeld deze scorekaart voor honden https://www.wellopet.be/sites/default/f ... -tabel.pdf vind ik hem iets richting nr 2 neigen, al is het ook niet zo rampzalig meer als een maand geleden. Het fluctueert ook wel een beetje per dag, sommige dagen zeg ik "ja, bijna goed" en andere dagen denk ik "hmm issie nou weer afgevallen". Het is ook ergens wel een beetje dat we er nu al 4 maanden lang mee aan het sukkelen zijn, hem medisch hebben laten onderzoeken en het nog steeds voelt alsof we er nog niet helemaal zijn.

Maar na het advies hier denk ik dat we de zorgen om zijn gewicht wat moeten laten gaan en ons vooral nog focussen op de onregelmatige ontlasting. Ik denk eerlijk gezegd dat we hem niet te veel geven, met minder voer was hij duidelijk ook een stuk magerder, maar misschien dat een andere brok waar minder grammen van gegeven hoeven te worden dan wel weer positieve invloed hebben.
joan1995 schreef:Waar ik verder nog wat vragen over heb is in hoeverre het kwaad kan om steeds als de zak leeg is op andere brokken over te gaan. Dit is namelijk de eerste zak Cavom en als we gaan zoeken naar een andere brok, wat is dan een gangbare termijn om vast te stellen of iets werkt of niet en hoeveel wisselen is dan teveel? En wat zijn de voordelen om hem nu voor zo kort nog terug te zetten naar puppy brokken?
Dit vind ik echter wel nog belangrijk. Dat geeft wat houvast met het zoeken naar een brok waar hij het goed op doet. Prijs is voor ons minder belangrijk, dus we kunnen naar mijn idee nog heel veel kanten op.
Een mechel reu van die leeftijd die wat mager is vind ik inderdaad niet echt schokkend.
De wisselende ontlasting zou ik me meer zorgen om maken. Desnoods ondanks worm en giardia negatief toch 3 dagen panacur bv
En de hoeveelheid die je voert, 600 gram + vind ik veel. Heb ook zo’n reu gehad. Die had idiote hoeveelheden nodig en dus uiteindelijk ander voer waar hij het op normale hoeveelheden goed op deed
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Fotogravinnetje schreef:Gewoon een dag vasten, eten laten staan. En dus nog magerder worden.
De wisselende ontlasting kan ook komen doordat z'n darmflora niet op orde is. Dus voordat je allerlei verschillende soorten voer gaat uitproberen, zou ik eerst die darmflora aanpakken
Oei, daar zou ik wel van schrikken. Ik ben bang dat die van ons makkelijk een kilo wegwerkt als we het hem aanbieden, dat is dan ook weer het andere uiterste.
Deze tip nemen we in ieder geval mee! Ik probeer me een beetje te verdiepen in probiotica, maar zie dat er veel verschillende van zijn. Kun je daar erg mee de fout in gaan, of werkt het allemaal vrijwel hetzelfde?
crutz schreef:Desnoods ondanks worm en giardia negatief toch 3 dagen panacur bv
En de hoeveelheid die je voert, 600 gram + vind ik veel. Heb ook zo’n reu gehad. Die had idiote hoeveelheden nodig en dus uiteindelijk ander voer waar hij het op normale hoeveelheden goed op deed
We hebben hem in maand 2 wel al een ontwormingskuur gegeven maar of die ook effectief was tegen giardia weet ik niet. Ben momenteel op het werk dus het merk kan ik ook zo gauw niet nakijken.
De man van de dierenwinkel klapperde ook eerst met zijn oren, maar omdat jonge honden nog wel eens het dubbele nodig hebben vond hij het niet alarmerend. Er zijn in ieder geval al twee tips die we kunnen proberen voor zijn ontlasting. Helpt dat niet dan is er ook weer wat tijd overheen zodat weer over op nieuw voer hem hopelijk niet te zwaar valt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Ik heb vanmorgen even met vriendlief overlegd en we hebben besloten als allereerst de probiotica te proberen, voordat we andere dingen gaan proberen/aanpassen. We hebben op dit moment twee probiotica's(?) op het oog. Sana-Pron en GRAU intestinal plus. Heeft hier iemand ervaring mee?
Afbeelding
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Mijn mechel reu at met een jaar oud en 45kg ook 1.5 kg vlees en twee handjes brokken. Nu met 9 jaar oud eet hij nog maar 500gram met een handje sport brok (beide van kivo)
Ze krijgen hier vanaf 9 maanden 1x per dag eten en dan nog wel iedere dag een kauwding.
Ik zou juist naar een goede KVV kijken vooral omdat de ontlasting niet geheel is zoals het zou moeten zijn.
Juist op een goede KVV hebben veruit de meeste honden harde ontlasting. En dan wel de brok erbij/erdoor voeren voor de koolhydraten.
Hier met alle mechelse herders werk dat super maar ook met KVV zit er veel verschil in kwaliteit.
Ik heb andere merken gehad waar ze het echt niet goed op deden namelijk.
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Caro »

Allergie of gevoeligheid voor bepaalde stoffen/ingrediënten zou kunnen. Mijn hond kreeg vroeger Hill's lam/rijst, daarna Hill's hypo allergeen, ging van beide aan de diarree. Of toch in ieder geval brijige ontlasting, nooit een stevige poep. Door uittesten kwam ik erachter dat zij ook gevoelig is voor kip, rund en granen. Krijgt nu graanvrije brok zalm met maar 1 eiwit, namelijk dat van de zalm. Al jaren mooie stevige drollen. Ook de snacks die ik geeft zijn altijd zonder granen, kip en rund. Het kan een zoektocht zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Heavy schreef:Cavom is een geperste brok toch ? Als hij al zolang slappe ontlasting erop heeft zou ik toch veranderen.

Hoe ziet hij er verder uit ? Glanst zijn vacht zijn de oren schoon aan de binnenkant?
Ja dat is een geperste brok. Het probleem is dat hij van begin af aan slappe ontlasting heeft, dus er is voor ons geen lijn op te trekken. De medische zaken waar de dierenarts aan denkt bij zijn situatie zijn allemaal uitgesloten (behalve gevoelige darmen). Het kan (naar mijn idee) goed dat hij dus langer tijd nodig heeft om te herstellen, waardoor ik nog niet direct wil concluderen of de brok niet voor hem werkt. Toen we net overgingen op Cavom was wel direct verbetering te zien, maar deze is gewoon niet consistent.

Verder ziet hij er (naar mijn idee) prima uit, maar dat vind ik nu (nog) wat lastig te beoordelen (ook omdat dit mijn 1e hond is). Hij is flink in de rui en als ik hem nu kam vind ik hem wel redelijk glanzen (heeft wel dan wat losse huidschilfertjes), maar na 3 uur komt zijn ondervacht alweer los en lijkt hij weer een stuk doffer. Oren zijn in ieder geval schoon.
Kaylee# schreef:Ik zou juist naar een goede KVV kijken vooral omdat de ontlasting niet geheel is zoals het zou moeten zijn.
Juist op een goede KVV hebben veruit de meeste honden harde ontlasting. En dan wel de brok erbij/erdoor voeren voor de koolhydraten.
Enkel KVV staat zeker ook op het lijstje om te proberen, maar dan wel vrij ver onderaan. Eerst willen we de dingen uitproberen die de minst grote verandering met zich meebrengen omdat hij al zo lang als wij weten (vanaf dat hij in het asiel zat) hier last van heeft en in het asiel 2 a 3 keer gewisseld is van brok en bij ons in die 4 maanden tijd al twee keer (waarvan de laatste keer vrij recent (3 tot 3,5 week geleden). Daarnaast hebben we niet echt de plaats in de diepvries als hij elke dag anderhalve kilo vlees zou moeten eten, maar daar wordt wel een oplossing voor gezocht als dat toch nodig is.
Tara schreef:Geeft allemaal niks, haar moeder was net zo, haar grootvader ook. Het heeft gewoon tijd nodig.
Dat is inderdaad waar we ons dan maar bij neer moeten leggen voor nu. Als hij straks een volwassen leeftijd bereikt heeft zien we vanzelf of het dan wat rechtgetrokken wordt.
Caro schreef:Allergie of gevoeligheid voor bepaalde stoffen/ingrediënten zou kunnen.
Sluiten we op dit moment niet uit, ondanks dat hij niet gigantisch veel symptomen heeft. Al kunnen we dat niet meer als meenemen in de zoektocht naar geschikte voeding.


Op dit moment willen we eigenlijk:
- Eerst probiotica proberen
- Dan kijken of het verschil maakt om de kvv een weekje weg te laten
- Nog maar eens over op een andere brok, eventueel eerst een normale waar minder van gevoerd hoeft te worden en dan misschien eens iets in de richting proberen van de door de DA aanbevolen Hills brok.
- En als dat hem allemaal niet is eens volledig over op kvv.

En als we het dan NOG niet gevonden hebben, moet ik zeggen dat mijn ideeën wel een beetje op zijn.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Berichten: 1674
Lid geworden op: 16 mei 2007 16:02
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Als je de darmflora op wilt bouwen en al wat kvv voert zou ik juist wat méér kvv gaan voeren en wat minder brok. Cavom is een brok die prima kan aanzetten bij schrale honden maar als je er meer van voert dan aanbevolen is diarree niet zeldzaam. Vaak zie je dat juist bij kvv de ontlasting sterk verbeterd! Mechelaars op die leeftijd zijn vaak wat schraal, dat wordt vaak vanzelf beter als ze wat ouder worden. Ik zou zeker de helft of tweederde van de voeding uit kvv laten bestaan en brok bijgeven voor wat extra energie. Toen wij onze mecheldame kregen was ze ook nét wat te dun. ( ze was toen wel al 4,5) Eerst geperste brok geprobeerd van Biofood maar altijd honger en slappe ontlasting. Toen maar overgezet op 800 gr kvv per dag en toen kwam ze netjes bij. Nu alweer een hele tijd op een handje geperste Markus Muhle brok sochtends en 500 gr kvv savonds en ze ziet er super uit en prima ontlasting.
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Heavy schreef:Ik vind 600 gram brokken echt enorm veel dan gaat er toch echt iets mis.
Als je niet weet waar de gevoeligheid vandaan komt zou je kunnen kiezen voor een hypoallergene brok en die een week of 4 geven hopelijk komt alles dan tot rust en als dat beter gaat dan heel langzaam aan iets van 1 soort vlees toevoegen zoals rund of kip of wat dan ook

Huidschilfers is ook een teken dat hij wat mist
Mijn hond heeft dat ook gehad in combinatie met doffe vacht en die knapte op van Proplan zalm rijst dat is ook een brok voor gevoelige darmen en goedkoper dan dieeetbrok
Dat is een uitspraak die ik inderdaad nu al een paar keer hoor. Ik was in de veronderstelling dat een jonge hond vaak het dubbele aan voer nodig heeft, dus was niet echt geallarmeerd, maar misschien is ook de diaree weer de oorzaak dat hij zo slecht aankomt (ofja aankwam, want hij lijkt nu echt bijna goed te zijn al is ook de afgelopen 2 dagen de diaree weer minder aanwezig).

Die huidschilfers moeten we dan misschien iets mee. Ik vind het niet overmatig en het is alleen na het kammen. Gewoon aaien zorgt niet voor roos. Maar misschien dat er iets is wat we aan zijn dieet toe kunnen voegen om dit tegen te gaan.
SuzieC1970 schreef:Als je de darmflora op wilt bouwen en al wat kvv voert zou ik juist wat méér kvv gaan voeren en wat minder brok. Cavom is een brok die prima kan aanzetten bij schrale honden maar als je er meer van voert dan aanbevolen is diarree niet zeldzaam. Vaak zie je dat juist bij kvv de ontlasting sterk verbeterd! Mechelaars op die leeftijd zijn vaak wat schraal, dat wordt vaak vanzelf beter als ze wat ouder worden. Ik zou zeker de helft of tweederde van de voeding uit kvv laten bestaan en brok bijgeven voor wat extra energie. Toen wij onze mecheldame kregen was ze ook nét wat te dun. ( ze was toen wel al 4,5) Eerst geperste brok geprobeerd van Biofood maar altijd honger en slappe ontlasting. Toen maar overgezet op 800 gr kvv per dag en toen kwam ze netjes bij. Nu alweer een hele tijd op een handje geperste Markus Muhle brok sochtends en 500 gr kvv savonds en ze ziet er super uit en prima ontlasting.
Dat is ook nog iets om te overwegen in plaats van volledig over op kvv en wisselen van brok. Ik moet het eigenlijk afkloppen, maar gisteren en vandaag had hij geen diaree en misschien dat ik net iets TE snel heb willen handelen. Even in de gaten houden of deze stijgende lijn van lange duur is of niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”