Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Habibi »

Even de andere kant ook meepakken.
In een deel van je andere berichten lees ik dat Chester ook nog niet helemaal stabiel is. Niet helemaal gek, zie dat niet nu niet meteen als kritiek.

Maar stress kan bij gevoelige honden natuurlijk ook uitwerken op de darmen (Bij sommige mensen ook trouwens) Dus als hij zich om wat voor reden dan ook heeft lopen opvreten of heeft lopen binnenvetten, dan zou dat zijn weerslag KUNNEN hebben op zijn ontlasting. Hoeft niet, kan wel.

Als je dat niet meeneemt in het totale plaatje, dan kun je natuurlijk van alles uitproberen qua voer maar er toch net niet lekker uitkomen.
Nu kan ik net als anderen ook wel gaan aangeven met welk voer ik goede ervaringen heb, maar in feite voegt dat weinig toe aan het beeld dat je al hebt.
het "druk maken" dat bij een jonge mechelreu past die bovendien ook nog best een hoop heeft gewisseld qua voer en mensen om hem heen in een relatief korte tijd, is wel iets om niet helemaal te vergeten in het totaal plaatje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Habibi schreef:Even de andere kant ook meepakken.
In een deel van je andere berichten lees ik dat Chester ook nog niet helemaal stabiel is. Niet helemaal gek, zie dat niet nu niet meteen als kritiek.

Maar stress kan bij gevoelige honden natuurlijk ook uitwerken op de darmen (Bij sommige mensen ook trouwens) Dus als hij zich om wat voor reden dan ook heeft lopen opvreten of heeft lopen binnenvetten, dan zou dat zijn weerslag KUNNEN hebben op zijn ontlasting. Hoeft niet, kan wel.

Als je dat niet meeneemt in het totale plaatje, dan kun je natuurlijk van alles uitproberen qua voer maar er toch net niet lekker uitkomen.
Nu kan ik net als anderen ook wel gaan aangeven met welk voer ik goede ervaringen heb, maar in feite voegt dat weinig toe aan het beeld dat je al hebt.
het "druk maken" dat bij een jonge mechelreu past die bovendien ook nog best een hoop heeft gewisseld qua voer en mensen om hem heen in een relatief korte tijd, is wel iets om niet helemaal te vergeten in het totaal plaatje.
In dit opzicht heb je helemaal gelijk. Hij heeft in 4 maanden zo'n gigantisch grote sprongen gemaakt dat we soms vergeten dat hij eigenlijk nog helemaal niet zo lang bij ons is. En zijn verleden en het opnieuw zijn weg moeten vinden in ons gezin is ongemerkt natuurlijk nog volop in gang. Hij is zo'n rustige hond binnen (en buiten afhankelijk van de situatie) dat stress iets is wat in je hoofd dan heel gauw naar de achtergrond verdwijnt. Maar dat is voor mij wel een van de redenen dat het uitproberen van pro-biotica bovenaan mijn lijstje staat in tegenstelling tot weer een grote verandering.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Vandaag weet mijn vriend me te melden dat hij Chester ook vaker over hoort geven vroeg in de morgen. Meestal is dat dan als ik s'nachts niet thuis ben. Nu voegt dat misschien niet zo heel veel toe aan de reden waarvoor dit topic gestart was, namelijk het schrale, maar misschien dat dit voor iemand bepaalde speculaties bevestigt of uitsluit. Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed of ik hier iets mee moet, omdat hij wel volledig onderzocht is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe laat krijgt hij 's avonds zijn laatste maaltijd, en hoe vroeg 's ochtends de eerste?

Rond dat tijdstip wil het een enkele keer wel samenhangen met wat teveel maagzuur, en dat zou ik bij het totale plaatje van toch wat stress ook wel vinden passen zeg meer.

Dat valt soms - niet altijd- wat op te vangen door ook de nacht niette lang te laten zijn qua maaltijden. Dus laatste keer eten bijvoorbeeld als jullie naar bed gaan, eerste keer direct bij opstaan.
Dat is relatief makkelijk uit te proberen.

Maar dit is uiteraard slechts een van de mogelijke hypotheses.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Hij krijgt s'avonds rond half 8 de laatste maaltijd, een tijdje voor zijn laatste wandeling (tenzij dat door omstandigheden anders is). Dan krijgt hij s'morgens afhankelijk van of ik moet werken rond 8 of 9 uur wat te eten. Tussen die tijden krijgt hij dan nog 2 maaltijden, zo goed mogelijk over de dag verspreid.

Het kan samenhangen met stress, omdat mijn vriend aangeeft dat hij dit hoort als ik s'nachts werken ben. Toevallig was er gisteravond ook stress (en vanmorgen heeft hij hem dus gehoord) waardoor we er dus vanmorgen over aan de praat kwamen. Het probleem hiermee is dat het lastig te controleren is of dit alleen gebeurt als ik weg ben, of dat dit vaker gebeurt en we dan gewoon allebei een stuk vaster slapen en het niet horen. Niet dat ik het nu wel hoor (of herken) overigens.

Stel we zouden proberen om hem dan s'avonds pas te eten te geven als we naar bed gaan, kan dat dan geen problemen geven voor hem s'nachts omdat hij dan moet? Ik zou zo denken van niet omdat hij dat overdag ook niet heeft, maar onze lichamen werken s'nachts ook anders.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Habibi »

joan1995 schreef:Hij krijgt s'avonds rond half 8 de laatste maaltijd, een tijdje voor zijn laatste wandeling (tenzij dat door omstandigheden anders is). Dan krijgt hij s'morgens afhankelijk van of ik moet werken rond 8 of 9 uur wat te eten. Tussen die tijden krijgt hij dan nog 2 maaltijden, zo goed mogelijk over de dag verspreid.

Het kan samenhangen met stress, omdat mijn vriend aangeeft dat hij dit hoort als ik s'nachts werken ben. Toevallig was er gisteravond ook stress (en vanmorgen heeft hij hem dus gehoord) waardoor we er dus vanmorgen over aan de praat kwamen. Het probleem hiermee is dat het lastig te controleren is of dit alleen gebeurt als ik weg ben, of dat dit vaker gebeurt en we dan gewoon allebei een stuk vaster slapen en het niet horen. Niet dat ik het nu wel hoor (of herken) overigens.

Stel we zouden proberen om hem dan s'avonds pas te eten te geven als we naar bed gaan, kan dat dan geen problemen geven voor hem s'nachts omdat hij dan moet? Ik zou zo denken van niet omdat hij dat overdag ook niet heeft, maar onze lichamen werken s'nachts ook anders.

Habibi krijgt al jaren als ik opsta en als ik naar bed ga. Dus het is niet per se gezegd dat ze dan 's nachts moeten.

Bij mij is het ritueel altijd dat als het mijn bedtijd is, ik eerst Habibi uitlaat. Dan krijgt ze haar eten. Dan ga ik tandenpoetsen omkleden en dan is het lampen uit en bedtijd.
Ze hoeft 's nachts nooit.
Maar ook dit zal voor iedere hond anders zijn.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld om een uur of elf nog een klein handje brok te geven. Geen complete maaltijd, maar net om die 12 uur tussen die 2 maaltijden wat op te breken. En dan de eerste maaltijd niet om 0900 pas, maar bijvoorbeeld rond 07.00 (Of als je vriend opstaat)


Maar wees ook voorzichtig dat je niet teveel tegelijk wilt uitproberen qua veranderingen. Dan wordt het zo onoverzichtelijk allemaal, en dan weet je nog niet welke verandering welk effect had.
Afbeelding
Gebruikersavatar
joan1995
Vaste gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 mei 2020 12:37
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door joan1995 »

Habibi schreef:Habibi krijgt al jaren als ik opsta en als ik naar bed ga. Dus het is niet per se gezegd dat ze dan 's nachts moeten.

Bij mij is het ritueel altijd dat als het mijn bedtijd is, ik eerst Habibi uitlaat. Dan krijgt ze haar eten. Dan ga ik tandenpoetsen omkleden en dan is het lampen uit en bedtijd.
Ze hoeft 's nachts nooit.
Maar ook dit zal voor iedere hond anders zijn.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld om een uur of elf nog een klein handje brok te geven. Geen complete maaltijd, maar net om die 12 uur tussen die 2 maaltijden wat op te breken. En dan de eerste maaltijd niet om 0900 pas, maar bijvoorbeeld rond 07.00 (Of als je vriend opstaat)


Maar wees ook voorzichtig dat je niet teveel tegelijk wilt uitproberen qua veranderingen. Dan wordt het zo onoverzichtelijk allemaal, en dan weet je nog niet welke verandering welk effect had.
Fijn dat dat waarschijnlijk geen problemen geeft. Misschien wel toch maar dat handje brokken proberen i.p.v. een hele maaltijd. Overdag is t namelijk ook een stinkdier afentoe, dus qua darmen gaat het toch nog niet goed genoeg dat ik het risico met een volledige maaltijd wil nemen.

Dat 's morgens eerder geven moet ik even overleggen. Mijn vriend werkt nu thuis en Chester weet dat hij niet met hem gaat wandelen omdat hij dan ook niks van hem krijgt, dus dan gaat hij ook niet steeds vragen om te gaan wandelen. Kans is dat hij dat wel gaat doen als we het patroon gaan veranderen, maar als het nodig is dan moeten we maar iets passends aanleren.

Dat niet teveel tegelijk veranderen ben ik inderdaad al goed aan het bewaken. We wilden eerst de probiotica proberen, maar het is de afgelopen 2/3 dagen niet meer zo dat hij echt diaree heeft dus daarom ben ik eventjes wat afwachtend daarmee. Het braken is dan ook weer zo'n vraagstuk maar het lijkt me weinig kwaad te kunnen om te proberen wat minder lang tussen de avond en ochtend maaltijd te laten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassol
Actief
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 jul 2009 02:13
Mijn ras(sen): Meestal Labrenco, soms Podador.
Aantal honden: 1
Locatie: Nijmegen

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door Sassol »

Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van 4x per dag voeren bij een hond die darmproblemen heeft, zeker als je nog geen passend voer gevonden hebt. Dan is die darm dus de hele dag in de weer.
Een hond van een jaar kan prima toe met 1x per dag.

Ik zou stoppen met meerdere dingen door elkaar voeren. Kies één brok of vleesvoer en voer dat minimaal 6 weken. Geen snacks, kluifjes of andere zaken. Kies je voor rauw vlees smaak 'konijn' kun je wel gedroogde konijnenlong voeren als snack bijvoorbeeld.

Als je een nieuwe brok zoekt, zou ik vooral naar een eliminatiedieetbrok zoeken. Dus geen kip, rund, lam, granen. Dat zijn de meest voorkomende boosdoeners.

Zuiver elimineren is met KVV of BARF wel een stuk makkelijker, want dan koop je gewoon 'konijn' en dat is het. Je hond zou maar net niet tegen de spinazie kunnen die ze in de groentemix of brok verwerken. Zie daar maar eens achter te komen.

Ondergewicht zelf vind ik niet zo spannend. Ondergewicht met diarree echter wel. Dat geeft namelijk aan dat de hond niet alles goed op kan nemen en kan zo dus ook een vitamine/mineralen tekort oplopen.

Succes met dit frustrerende probleem!
Doggo = life

Party Puma :balon:

Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Aan het sukkelen met hoeveelheid voeding

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:19: Of je let gewoon even op de datum.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”