Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Harde poep

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Gaia
Zeer actief
Berichten: 2063
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:49
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Harde poep

Ongelezen bericht door Gaia »

Kunnen jullie eens mee denken?

Jack krijgt al vanaf het begin dat hij hier is (2 jaar in mei) versvoeding en is nooit, maar dan ook nooit aan de dunne. Als ik hem een kippenbout toe gooi om even goed te knagen, heeft meneer gelijk kalk poep.


Maar nu, sinds een paar maanden, heeft hij steeds hardere ontlasting. Toen hij ook een dag niet wilde weten en rondjes bleef draaien om te poepen richting de dierenarts gegaan. Op dat moment zat hij op Smuldier pens kompleet. Niet een KVV soort waar nou zo lekker weinig orgaan in zit. Die krapte ook achter de oren en gaf als advies, wissel eens van merk en doe er wat water bij. Uiteraard meteen gedaan.

Lotgering totaalvoer pens was de gelukkige en na een maand sloeg hij weer een maaltijd over en is hij weer hardere poep aan het produceren. Ik had er gelijk een beetje olijf olie ingegooid, maar dat sloeg meteen de andere kant op. :ugh:

Hij loopt per dag minimaal anderhalf uur. Ik snap er de jota van. Het enige wat ik mij kan bedenken is het beetje pindakaas wat hij gehad heeft voor een moeilijk moment wat even langer duurde dan dat ik wilde.

Iemand?
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gaia schreef: Hij loopt per dag minimaal anderhalf uur. Ik snap er de jota van. Het enige wat ik mij kan bedenken is het beetje pindakaas wat hij gehad heeft voor een moeilijk moment wat even langer duurde dan dat ik wilde.

Iemand?
Ik snap niet wat je wilt zeggen.

Kvv wordt nu eenmaal samengesteld aan de hand van standaardpercentages. Dat wil niet zeggen dat dat voor jouw hond werkt.
Ik zou eerst eens kijken naar een kvv producent die ook mooi spiervlees kan leveren, zoals dogmeat.
Of je koopt in de super kipfilet, rundvlees, koolvis en (diepvries)hart en doet daarvan iedere dag wat bij de kvv.
Werkt dat niet, dan kun je er nog een handje brok door mengen.
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door tomaat »

Bladgroenten. Ik zou wat gekookte en/of gepureerde bladgroenten toevoegen aan de kvv/barf.

Maar het is inderdaad wel raar dat ie van Smuldier ook te harde poep heeft. Nu bevat de pens compleet wel een stuk meer calcium, dan de vlees compleet, maar toch...

Wat voer je allemaal aan kvv/barf?
Gebruikersavatar
Gaia
Zeer actief
Berichten: 2063
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:49
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door Gaia »

dagmar88 schreef:
Gaia schreef: Hij loopt per dag minimaal anderhalf uur. Ik snap er de jota van. Het enige wat ik mij kan bedenken is het beetje pindakaas wat hij gehad heeft voor een moeilijk moment wat even langer duurde dan dat ik wilde.

Iemand?
Ik snap niet wat je wilt zeggen.

Kvv wordt nu eenmaal samengesteld aan de hand van standaardpercentages. Dat wil niet zeggen dat dat voor jouw hond werkt.
Ik zou eerst eens kijken naar een kvv producent die ook mooi spiervlees kan leveren, zoals dogmeat.
Of je koopt in de super kipfilet, rundvlees, koolvis en (diepvries)hart en doet daarvan iedere dag wat bij de kvv.
Werkt dat niet, dan kun je er nog een handje brok door mengen.
Dat is inderdaad een wat rommelige zin. Een wat rommelig bericht trouwens.

Jack had een moeilijk moment toen ik zijn poten aan het bij knippen was. Dat vond hij spannend met de schaar bij zijn voetkussens. Dus gaf ik hem wat pindakaas zodat hij daar mee bezig was in plaats van die schaar. Dat is eigenlijk het enige wat hij anders gehad heeft.
Jion schreef:Psylliumvezels (gewoon die voor mensen bij het Kruidvat) en dan een theelepel mengen met een scheutje water en dat papje dan door elke maaltijd roeren. :ok:
Die ga ik meenemen! Dankjewel!
tomaat schreef:Bladgroenten. Ik zou wat gekookte en/of gepureerde bladgroenten toevoegen aan de kvv/barf.

Maar het is inderdaad wel raar dat ie van Smuldier ook te harde poep heeft. Nu bevat de pens compleet wel een stuk meer calcium, dan de vlees compleet, maar toch...

Wat voer je allemaal aan kvv/barf?
Vlees compleet maakte het ook niet beter. Ik voerde vlees en pens door elkaar. Heb ook Rodi gevoerd en wissel het eigenlijk altijd wel wat af. Die bladgroente kan ik zeker proberen. Alleen wordt het dan wel versneden. Pureren is niet een mogelijkheid bij mij.
Nanna schreef:Doe anders eens wat zalmolie door zijn eten.
En let eens op de ontlasting. Als die een wat afgeplatte vorm heeft kan het ook zijn dat meneer last heeft van zijn prostaat.
Ha! Tot groot ongenoegen van Jack heeft de DA die nog even gecheckt. Samen met z'n anaalklier. Ze zat er toch. Die waren allebei volledig in orde.
Ik moet toch vanavond even richting de groothandel. Zal eens kijken of zalmolie en schapenvet daar ook te verkrijgen is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft ook snel last van (te) harde ontlasting. Hem geef ik regelmatig wat brokjes bij het eten en dan gaat het goed. Of tafelrestjes. Of wat extra orgaanvlees
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Poosje bijhouden welk voer hij krijgt, welke merken/smaken. Want als je idd alleen vleesbot geeft, dan kan dat prima de reden zijn van een hardere ontlasting. Daar "hoort' wel ook spiervlees en orgaanvlees bij. Soms is het best voor een hond te doen om 1 maaltijd een kippepoot te hebben, andere reageren daar meteen op met keiharde poep.

Suzanne
Gebruikersavatar
Gaia
Zeer actief
Berichten: 2063
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:49
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door Gaia »

~Suzanne~ schreef:Poosje bijhouden welk voer hij krijgt, welke merken/smaken. Want als je idd alleen vleesbot geeft, dan kan dat prima de reden zijn van een hardere ontlasting. Daar "hoort' wel ook spiervlees en orgaanvlees bij. Soms is het best voor een hond te doen om 1 maaltijd een kippepoot te hebben, andere reageren daar meteen op met keiharde poep.

Suzanne
Nou, dat niet helemaal. Ik heb hem één keer een kippenbout gegeven vanuit de supermarkt omdat ik die overhad en daar had hij gelijk kalk poep van. Daarna heeft hij dit alleen nog gekregen met orgaan erbij.

Ik ga er een afwisseling van orgaan e bladgroente bij geven. Al hoewel ik het nog steeds een ontzettende prestatie blijf vinden dat hij met pens nog harde poep heeft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Harde poep

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sommige honden hebben dat gewoon sneller dan andere.
Mila heeft het ook op veel soorten kvv en bij barf en dan krijgt ze exact hetzelfde als mijn andere honden die er normale ontlasting op hebben. Niet té hard zodat ze echt moeite heeft met poepen, maar wel snel krijtpoep. Wat extra spier- of orgaanvlees bij geven helpt daar prima tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”