Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond op gewicht houden

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn ervaring is dat oude honden vaak mager worden en zelfs meer voeren werkt dan niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Mijn Roan werd ook zo mager
Die bleek nierfalen te hebben , en mijn kat Breezer ook

Dus als een oudje van mij mager zou worden zou ik dat wel als eerste laten checken
Kenji is ruim 11 geworden maar nooit te mager geweest
Die kreeg 500 gr vlees pd en dat is tot dr dood zo geweest
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Mit »

Wat ik zelf in mijn zoektocht begrijp is dat seniorenvoer inderdaad is afgestemd op een mindere energiebehoefte en dus minder kcal bevat. Ik zou (na eventuele check dierenarts) normaal voer gaan geven en kijken of dat helpt.
Afbeelding
Tamaartje
Zeer actief
Berichten: 605
Lid geworden op: 04 nov 2012 13:09
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Goed om te lezen. Mijn oudje staat ook op seniorenvoer en is door de pup een stuk actiever, maar valt wel af.
Nu eet hij ook wat slechter, al verschilt dit per dag. Maar het valt te proberen om 'normale' brokken te geven.
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door tomaat »

Als een adult brok te veel van het goede is (te veel eiwit en vet), maar een senior weer te weinig... Dan kun je ze ook allebei geven, gewoon half om half door elkaar doen.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door DeDiana »

Seniorenvoer is vaak laag in eiwit en ik merkte bij Taartje destijds dat ze er mager op bleef en ook geen spieren mee opbouwde. Dus zij kreeg bij mij hetzelfde als de rest: kvv en een high energy brok. Daarmee kwam ze wel aan en kreeg ze ook weer wat spieren.
Taartje liep tot ca. het laatste jaar bij mij ook nog makkelijk wandelingen van 1,5 uur, dus ze had gewoon meer nodig en een seniorbrok paste helemaal niet bij haar energiebehoefte. Nu had ze natuurlijk al wat onder de leden, maar ze heeft altijd veel moeten eten om goed op gewicht te blijven, ongeveer twee keer zo veel als Amoz.
Die trouwens ondertussen ook een senior is (11 jaar), maar ook nog steeds gewoon hetzelfde krijgt als de rest.
Peter27
Zeer actief
Berichten: 1674
Lid geworden op: 21 jul 2008 20:51
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Peter27 »

Bumper wordt ook mager. Ze is altijd schraal geweest maar nu wordt ze echt scharrig. Combi van spier verlies en minder spekkies.

Ik geef haar een fractie meer voer en verwen haar wat extra met tafelresten, een gevulde Kong of een boterham tussendoor. Uiteindelijk doe je er volgens mij weinig aan.
blablabla :)
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Maar moddervet is ook niet goed

Nu hadden mijn ouwtjes wel altijd een mooi strak lijntje
Daar zorgde ik wel voor
Ook de honden waarmee niet meer getraind word
Ik hou niet van honden met spekjes

De reu die we nu tijdelijk terug hebben is echt te dik
Gisteren gewogen en kwa schatting zat ik er niet ver naast
Hij is 7 kg te zwaar, mijn reu van 9 jaar past daar 2 keer in
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Caro »

Ik zit met het tegenovergestelde. Shep van 13.5 jaar zou wat af moeten vallen maar ook al geef ik minder, ze blijft op die 29 kilo zitten. Ik ben daardoor juist senior brok gaan geven omdat die inderdaad meer light is. Eerst kreeg ze gewone welby zalm nu welby zalm senior. Paar weken geleden was ze die brok even beu en nu meng ik het met edgar & cooper konijn senior. Gisteren ben ik haar toevallig gaan wegen en nog steeds 29.1 kg. Nou ja een jaar geleden woog ze nog 32 kg, dus dit is al wel beter maar mager wordt ze niet. Wel wordt haar achterkant steeds smaller door het spierverlies. Voel daar echt die botjes zitten. Ze zakt ook sneller door die achterkant heen. Zelf in een auto springen kan ze niet meer. Op de bank springen lukt nog wel gelukkig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nicoline
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 16 dec 2013 14:21
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Nicoline »

Ik heb mijn ouwetje destijds, die nog heel actief was en vooral nog heel graag actief mee wilde doen, juist op high energy/sportvoeding gezet. Juist om dat oude lijf te steunen met alles wat ze nog wilde doen, die kreeg op d’r 10e ondanks cushing opeens weer een vacht en spieropbouw mede vanwege sportvoeding. En daar is ze toch nog 14 op geworden. Seniorenvoer is denk ik juist om te voorkomen dat een hond te dik wordt ivm meestal mindere activiteit, maar dat geldt niet voor de kwieke oudjes.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Budkes »

Caro schreef:Ik zit met het tegenovergestelde. Shep van 13.5 jaar zou wat af moeten vallen maar ook al geef ik minder, ze blijft op die 29 kilo zitten. Ik ben daardoor juist senior brok gaan geven omdat die inderdaad meer light is. Eerst kreeg ze gewone welby zalm nu welby zalm senior. Paar weken geleden was ze die brok even beu en nu meng ik het met edgar & cooper konijn senior. Gisteren ben ik haar toevallig gaan wegen en nog steeds 29.1 kg. Nou ja een jaar geleden woog ze nog 32 kg, dus dit is al wel beter maar mager wordt ze niet. Wel wordt haar achterkant steeds smaller door het spierverlies. Voel daar echt die botjes zitten. Ze zakt ook sneller door die achterkant heen. Zelf in een auto springen kan ze niet meer. Op de bank springen lukt nog wel gelukkig.
Als ze nog wel voldoende beweegt zou je kunnen overwegen om haar met enige regelmaat een injectie anabole steroïden te laten geven door de DA. Komt haar kracht in de achterhand wel ten goede.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Oudere hond op gewicht houden

Ongelezen bericht door Caro »

Ja zitten vaak grote verschillen in he, in hoeveel ze van bepaalde brokken poepen. Shep wordt kritisch op haar oude dag en wil opeens verschillende brok niet meer eten. Heb nu dus ook verschillende dingen en van het ene poept ze met moeite 1 x per dag terwijl ze van bijvoorbeeld edgar & cooper 3 x moet. Nu wil ze sinds gisteravond echt niks meer maar wel heel enthousiast snacks aannemen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”