Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding bij overgewicht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Gijs staat nu sinds enkele maanden op DLG brokken, waar hij het goed op doet.
Hij heeft nog altijd aardig wat overgewicht dus daar moeten we verder aan werken. Omdat hij op den duur wel echt honger kreeg op de hoeveelheid brok die hij kreeg bij Gollum is ze iets meer gaan voeren, maar dat stagneerde het afvallen ook wel direct een beetje.

Ik ben nu dus aan het nadenken over het vervolg. Laat ik hem op DLG staan of stap ik over op een dieetbrok? Welke dieetbrokken zijn goed? Of, ondanks dat ik het ook wel gedoe vind, stap ik toch weer over op vers?
En kan ik dan op Smuldier en hoeveel moet hij daar dan van hebben? Hij weegt nu zo'n 47 kilo en moet eigenlijk sowieso wel terug naar 40 (ideaal is 35 denk ik).

Heeft iemand ideeën of ervaring met een echt obese hond laten afvallen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door kipo »

Linda woog ongeveer 50 kilo toen wij haar kregen, binnen het uur had ze haar bijnaam "Bolle Betje" te pakken.
Lopen kon ze nauwelijks, 500 meter was letterlijk teveel.
Ik ben haar virbac weight loss and diabetes brok gaan voeren en we zijn langzaamaan stukjes gaan wandelen, eerst alleen maar een stukje langs de straat, maar naarmate dat beter ging, ook wat verder.
Dat resulteerde in 12 kilo minder en een Linda die elke dag een kilometer of 3-5 wandelde (Ze was - volgens paspoort- al 12 toen). Dat heeft ze volgehouden tot vorig jaar, in de zomer wil ze sowieso niet veel, warmte trekt ze niet, maar nu is dat na de zomer niet meer zoveel veranderd.
Inmiddels is ze ook ruim 15, haar gewicht is nog steeds goed, íets te zwaar allicht, maar dan hebben we het over 1-2 kilo.
Ze krijgt nog steeds dezelfde brok, omdat er dan genoeg ruimte is voor lekkers, zonder dat ze meteen weer aankomt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Nanna schreef:En dan bedoel ik de hond hè :cool2:
Niet alleen de hond, hoor :mann:
Bewegen komt goed, maar dat moeten we ook doseren. Ik vermoed toch wel aardige artrose vanwege dat gewicht en zijn leeftijd. Hij sleept af en toe met de voetjes (daarvoor gaan we eventueel preventieve pijnmedicatie bespreken met de dierenarts, maar da's weer een ander verhaal). We hebben een natuurgebied in de achtertuin, dus daar zullen we vele kilometers met hem maken.

Kipo, wat knap zeg, 12 kilo! Fijn dat dat zo goed is verlopen. Ik zal die brok eens gaan opzoeken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door kipo »

Ik weet niet of die link zo werkt, ik gebruik tapatalk en daar gaan dingen vaak net anders als op de laptop, maar in de link de specificaties van het voer:

https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ho ... s-Diabetes

Die dieetvoedingen zijn zo samengesteld dat het spierverlies minimaal is tijdens het afvallen. Bij deze is dan ook nog het aandeel koolhydraten laag en er zijn ook omega 3 en 6 vetzuren toegevoegd.

Linda krijgt daarnaast al 3 jaar metacam, ik heb haar niet geröntgend, bij een oude hond met overgewicht die stram is, geloof ik het wel. Met medicatie is ze soepeler dan zonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door tomaat »

Geen ervaring, maar ik zou een brok met een laag vetgehalte en wat meer vezel (ruwe celstof) kiezen. De laatste zorgt dat de hond niet met honger naar bed hoeft ;), maar de vezels worden allemaal weer uitgepoept. Je zou bijvoorbeeld ook een halve dagmaaltijd smuldier (of een andere kvv) kunnen geven en die inderdaad mixen met verschillende gekookte en of gepureerde groenten.
En wekelijks wegen! :LOL:
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

kipo schreef:Ik weet niet of die link zo werkt, ik gebruik tapatalk en daar gaan dingen vaak net anders als op de laptop, maar in de link de specificaties van het voer:

https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ho ... s-Diabetes

Die dieetvoedingen zijn zo samengesteld dat het spierverlies minimaal is tijdens het afvallen. Bij deze is dan ook nog het aandeel koolhydraten laag en er zijn ook omega 3 en 6 vetzuren toegevoegd.

Linda krijgt daarnaast al 3 jaar metacam, ik heb haar niet geröntgend, bij een oude hond met overgewicht die stram is, geloof ik het wel. Met medicatie is ze soepeler dan zonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Linkje werkt! Ik denk er bij Gijs ook aan om hem, in overleg met dierenarts en even een lichamelijk onderzoekje, op de Novacam of Metacam te zetten. Hij krijgt wel visolie en Glucosamine, maar ik denk dat een pijnstilling misschien beter zal helpen.
Wij willen hem in principe ook niet laten röntgenen, we willen hem een leuke oude dag geven en gaan niet lopen dokteren. Beetje dezelfde instelling dus :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

tomaat schreef:Geen ervaring, maar ik zou een brok met een laag vetgehalte en wat meer vezel (ruwe celstof) kiezen. De laatste zorgt dat de hond niet met honger naar bed hoeft ;), maar de vezels worden allemaal weer uitgepoept. Je zou bijvoorbeeld ook een halve dagmaaltijd smuldier (of een andere kvv) kunnen geven en die inderdaad mixen met verschillende gekookte en of gepureerde groenten.
En wekelijks wegen! :LOL:
Wekelijks wordt wel een onderneming, maar maandelijks zijn we wel van plan :mrgreen:
Voor de helft KVV kan natuurlijk ook, maar als volledig KVV beter is dan zijn we daar ook wel toe bereid.

Ik geloof alleen dat brokken tegenwoordig echt wel beter zijn, dus ik weet niet meer zo of KVV per definitie beter is.
Afbeelding
Sterre
Zeer actief
Berichten: 5167
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:24

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Sterre »

Mijn vorige hond Sterre moest afvallen. Dat ging maar om zo’n 4 kg. Gelukkig was zij gek op sperziebonen en daarmee was ze heel snel die kilo’s kwijt zonder hongergevoel. Dus brokken aangevuld met sperziebonen. Succes met lieve Gijs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb nu een tijdelijke herplaatser zitten die ook hoognodig moet afvallen
Hij zou een 32-34 kg moeten wegen dus daar krijgt hij ook zijn voer naar
Die zit nu op 200 gr brok ( volgens de zak zou die 275 gr mogen voor 30-32 kg )

Als hij net als mijn andere honden vlees zou krijgen zou dat een 500 gr zijn
Dat is 1,5% van 32 kg
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat hoeft niet eens zozeer dieetbrok te zijn hoor, maar een ander merk kan wonderen doen.
Segno was hier het afgelopen jaar een tikkeltje dichtgegroeid :oeps: En we liepen tegen hetzelfde probleem aan. Om haar te laten afvallen moest ze een dergelijke hoeveelheid krijgen dat ze echt honger bleef houden. Ik heb haar na een tip op Carocroc 23/12 gezet en hierop doet ze het top, en op een normale hoeveelheid! :ok: Zeker omdat je bij Gijs waarschijnlijk geen enorm verschil kan maken qua beweging zou ik gewoon kijken op welk merk hij het beter doet.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Toen de hond van mijn oma moest afvallen (6 kg aangekomen na castratie uit medische noodzaak, herplaatsing naar mijn oma en voer niet aanpassen) kreeg ze nog maar 250 gram brokken per dag (~950 kcal) en aangevuld met sperziebonen. Zet niet aan, maar vult de maag. Geloof dat ze het nu al 6 jaar lang zo krijgt, gewoon zo'n grote zak sperziebonen uit de vriezer en dan even koken.

Het helpt als je kan opzoeken hoeveel kcal er in een kg voer zit. Dan kan je wat beter uitrekenen hoe en wat. Ze zijn natuurlijk gewend aan een maagvulling van zoveel gram maar de ene brok is de andere niet wat betreft energiewaarde.
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

** Angela ** schreef:Ik heb nu een tijdelijke herplaatser zitten die ook hoognodig moet afvallen
Hij zou een 32-34 kg moeten wegen dus daar krijgt hij ook zijn voer naar
Die zit nu op 200 gr brok ( volgens de zak zou die 275 gr mogen voor 30-32 kg )

Als hij net als mijn andere honden vlees zou krijgen zou dat een 500 gr zijn
Dat is 1,5% van 32 kg
Ja dat vroeg ik me nog af, moet je percentages voeren van het streefgewicht of van het huidige gewicht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Maeve schreef:Dat hoeft niet eens zozeer dieetbrok te zijn hoor, maar een ander merk kan wonderen doen.
Segno was hier het afgelopen jaar een tikkeltje dichtgegroeid :oeps: En we liepen tegen hetzelfde probleem aan. Om haar te laten afvallen moest ze een dergelijke hoeveelheid krijgen dat ze echt honger bleef houden. Ik heb haar na een tip op Carocroc 23/12 gezet en hierop doet ze het top, en op een normale hoeveelheid! :ok: Zeker omdat je bij Gijs waarschijnlijk geen enorm verschil kan maken qua beweging zou ik gewoon kijken op welk merk hij het beter doet.
Ik las ook iets over Bosch light brokken, ik denk dat light toch wel zal schelen want dan heeft hij meer maagvulling, maar minder calorieën. Dat dan gecombineerd met pijnstilling waardoor normale beweging beter gaat, zou moeten helpen lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Doyaquba schreef:Toen de hond van mijn oma moest afvallen (6 kg aangekomen na castratie uit medische noodzaak, herplaatsing naar mijn oma en voer niet aanpassen) kreeg ze nog maar 250 gram brokken per dag (~950 kcal) en aangevuld met sperziebonen. Zet niet aan, maar vult de maag. Geloof dat ze het nu al 6 jaar lang zo krijgt, gewoon zo'n grote zak sperziebonen uit de vriezer en dan even koken.

Het helpt als je kan opzoeken hoeveel kcal er in een kg voer zit. Dan kan je wat beter uitrekenen hoe en wat. Ze zijn natuurlijk gewend aan een maagvulling van zoveel gram maar de ene brok is de andere niet wat betreft energiewaarde.
Hij valt op DLG wel goed af, maar dan met kleine porties waardoor hij dus honger heeft. Aanvullen met sperziebonen is sowieso een goed idee inderdaad. Maar ik denk daarnaast dan toch ook over te stappen op light voeding.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Mit schreef:
** Angela ** schreef:Ik heb nu een tijdelijke herplaatser zitten die ook hoognodig moet afvallen
Hij zou een 32-34 kg moeten wegen dus daar krijgt hij ook zijn voer naar
Die zit nu op 200 gr brok ( volgens de zak zou die 275 gr mogen voor 30-32 kg )

Als hij net als mijn andere honden vlees zou krijgen zou dat een 500 gr zijn
Dat is 1,5% van 32 kg
Ja dat vroeg ik me nog af, moet je percentages voeren van het streefgewicht of van het huidige gewicht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb altijd geleerd van t streefgewicht , dus daarom dat ik t zo doe
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door tomaat »

Mit schreef:
Maeve schreef:Dat hoeft niet eens zozeer dieetbrok te zijn hoor, maar een ander merk kan wonderen doen.
Segno was hier het afgelopen jaar een tikkeltje dichtgegroeid :oeps: En we liepen tegen hetzelfde probleem aan. Om haar te laten afvallen moest ze een dergelijke hoeveelheid krijgen dat ze echt honger bleef houden. Ik heb haar na een tip op Carocroc 23/12 gezet en hierop doet ze het top, en op een normale hoeveelheid! :ok: Zeker omdat je bij Gijs waarschijnlijk geen enorm verschil kan maken qua beweging zou ik gewoon kijken op welk merk hij het beter doet.
Ik las ook iets over Bosch light brokken, ik denk dat light toch wel zal schelen want dan heeft hij meer maagvulling, maar minder calorieën. Dat dan gecombineerd met pijnstilling waardoor normale beweging beter gaat, zou moeten helpen lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De light brokken van Bosch ken ik niet, maar wel de senior Bosch brokken. Die voert een kennis en zijn adoptiehond van 6 jaar is er netjes van op gewicht gekomen en gebleven. Hond ziet er nu top uit.
Eiwit 19%, vet 6%, ook meer ruwe celstof en nog een pietsie groenlipmossel voor stramme spieren. ;) Er zit graan in, maar geen tarwe en geen gluten geloof ik.
Hoeveelheid voer geven naar het ideale gewicht.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik zou doen is hem een hele goede voeding geven en het gewicht verliezen totaal loslaten. Zodra hij een geweldig goed dieet krijgt en in topconditie raakt komt de rest vanzelf. Geen dieetvoer en geen geklooi met zijn eten. Hij is al lang zo dik. Dus afvallen is veel minder belangrijk dan een oude hond een hele goede voeding geven. En als je hem van die goede voeding de juiste hoeveelheid geeft is hij binnen een jaar perfect op gewicht.

Dieetvoer is ongezond. Dat is vulling. Je weet zelf dat je op goed gezond eten het minste honger zal hebben. Hoe meer troep je eet hoe hongerig je zal worden. En een oude hond heeft jaren troep gegeten en in dat vet opgeslagen. Dus oppassen met snel afvallen en hem hongergevoel geven. Dat kan een hele nare circel worden.

Geen enkel dier is gebaat bij kunstgrepen. Vanaf vandaag een gezonde kwalitatief goede voeding en daarvan de juiste hoeveelheid. En klaar ben je. Ook niet iets te weinig gaan voeren. Hij heeft voedingsstoffen nodig.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Weet je nog die plakpoep van Bas? Dat heeft ze bij ons ook nog een tijdje gehad. En ze was ineens veel te dik geworden. Toen hadden we het juiste kvv voor haar gevonden. Poep is perfect. Hondje is nog nooit ziek geweest en kan alles eten en blijft perfect op gewicht. De juiste voeding voor Gijs is het enige waar je naar moet zoeken. Eenmaal in balans gaat de rest op een hele gezonde manier volledig vanzelf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:Wat ik zou doen is hem een hele goede voeding geven en het gewicht verliezen totaal loslaten. Zodra hij een geweldig goed dieet krijgt en in topconditie raakt komt de rest vanzelf. Geen dieetvoer en geen geklooi met zijn eten. Hij is al lang zo dik. Dus afvallen is veel minder belangrijk dan een oude hond een hele goede voeding geven. En als je hem van die goede voeding de juiste hoeveelheid geeft is hij binnen een jaar perfect op gewicht.

Dieetvoer is ongezond. Dat is vulling. Je weet zelf dat je op goed gezond eten het minste honger zal hebben. Hoe meer troep je eet hoe hongerig je zal worden. En een oude hond heeft jaren troep gegeten en in dat vet opgeslagen. Dus oppassen met snel afvallen en hem hongergevoel geven. Dat kan een hele nare circel worden.

Geen enkel dier is gebaat bij kunstgrepen. Vanaf vandaag een gezonde kwalitatief goede voeding en daarvan de juiste hoeveelheid. En klaar ben je. Ook niet iets te weinig gaan voeren. Hij heeft voedingsstoffen nodig.
Helemaal mee eens. Ergens in een topic gelezen dat zijn snelle afvallen vooral ook kwam door een periode van zeer weinig voer. Dat lijkt me echt niet ideaal want idd voedingsstoffen te kort. Dat is wat ik lees nu gelukkig niet meer.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, ik ben het er ook mee eens, goed voer, en goede beweging en lekker leven..die stofwisseling moet wel aan de gang blijven
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb inderdaad gevraagd wat meer te gaan voeren, maar het resultaat is wel dat hij dus stagneerde met afvallen.
Ik ben een beetje bang dat we zo ook in een cirkeltje gaan, want hij kan nu niet elke dag ver lopen, als ik hem dan de normale hoeveelheid voer geef dan gaat het afvallen ook niet lukken denk ik?

Ik heb er ook geen ervaring mee, heb mijn honden altijd op het oog gevoerd dus nooit iets afgewogen oid. Maar goed, mijn honden kregen dan wel KVV. Misschien dan toch voor Gijs ook gewoon op de KVV overstappen, in elk geval ter zijner tijd.

Eventueel toch iets minder voeren en aanvullen met sperziebonen? Of denken jullie echt dat het wel goedkomt als ik hem voer qua percentage voor zijn streefgewicht en dan in combinatie met beweging?
Het zal wel gaan schelen als hij op pijnstilling staat denk ik, dan kan hij ook beter bewegen natuurlijk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door sirene »

Ik ben helemaal geen fan van brok of van een bepaalde fabrikant maar ik heb ooit voor studie een dieetplan voor een te dikke hond moeten maken en daarvoor allemaal voer moeten bekijken.
Ik heb toen Eukanuba Weight Control/Sterilised voor de Medium hond aangeraden. We moesten zelf alle voedingsstoffen berekenen. Die hond is er na jaren tobben met het gewicht (het was een heel inactief hondje) er prima en gezond mee afgevallen. Het voordeel van een goede lightbrok is dat er heel veel voedingsstoffen zitten in weinig brok. Dus je hoeft maar heel weinig te voeren om toch aan een gezonde voeding te komen. In de medium zaten de minste calorien dus daar kon je het meeste van voeren.
Geef je de brok ook al bv in een Kong of een speeltje? Dan is hij er iig ook even mee bezig en lijkt het meer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Mit schreef:Ik heb inderdaad gevraagd wat meer te gaan voeren, maar het resultaat is wel dat hij dus stagneerde met afvallen.
Ik ben een beetje bang dat we zo ook in een cirkeltje gaan, want hij kan nu niet elke dag ver lopen, als ik hem dan de normale hoeveelheid voer geef dan gaat het afvallen ook niet lukken denk ik?

Ik heb er ook geen ervaring mee, heb mijn honden altijd op het oog gevoerd dus nooit iets afgewogen oid. Maar goed, mijn honden kregen dan wel KVV. Misschien dan toch voor Gijs ook gewoon op de KVV overstappen, in elk geval ter zijner tijd.

Eventueel toch iets minder voeren en aanvullen met sperziebonen? Of denken jullie echt dat het wel goedkomt als ik hem voer qua percentage voor zijn streefgewicht en dan in combinatie met beweging?
Het zal wel gaan schelen als hij op pijnstilling staat denk ik, dan kan hij ook beter bewegen natuurlijk.
Ook een inactieve hond is totaal niet dik op goed voer. Bas is een super inactieve hond. Ja ze loopt wel twee lange wandelingen op een dag maar ze zet geen stap meer dan rechtdoor en ze ligt verder alleen maar. Ze is super super kalm van karakter. Ze eet heel duur KVV en komt echt niks aan. Guus eet twee keer zoveel. Afvallen doen ze prima als ze de juiste hoeveelheid voer krijgen. Als hij niet meer afvalt krijgt hij nu teveel. Ik ben zelf heel goed in minder voeren maar dat is niet veel mensen gegeven. Die vinden dat een hond een bak vol eten moet wegwerken omdat een hond dat ook doet als je hem de kans geeft. Ik kan prima heel afgepast voeren. En mijn honden zijn echt in perfecte staat kwa gewicht voor castraten. Niks dan complimenten van de dierenarts etc.

Dus als zijn afvallen stagneert eet hij teveel. En als je de kans hebt om er kvv bij te geven en een goede brok dan hoeft hij geen bakken vol te eten.

Inactieve mensen zijn toch ook niet standaard dik? Misschien vormeloos maar ze moeten natuurlijk ook niet net zoveel willen eten als een bouwvakker. :engel:

Bijna elke hondeneigenaar voert teveel. Ik kom zelden honden tegen die goed op gewicht zijn eigenlijk. Veel mensen vinden hun hond wel prima op gewicht maar dat is al echt heel erg overgewicht vaak.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Dit is goed gewicht. Guus. Dat andere witte hondje vinden de meeste mensen prima op gewicht maar die is echt veel te dik. Dus die eet teveel.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Bas is ook super op gewicht. Wij hebben haar al 6.5 jaar en ze is gecastreerd en dus super inactief behalve wandelen. Ze krijgt dus echt letterlijk de helft van het voer van Guus en ze wegen hetzelfde.

Je moet echt op zoek naar hoeveel hij echt nodig heeft en dan valt hij vanzelf af. Als je voert zoveel de hond nodig heeft heeft hij nooit overgewicht.

Zie je Bas ook nog even ;-)
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

laeken schreef:
Mit schreef:Ik heb inderdaad gevraagd wat meer te gaan voeren, maar het resultaat is wel dat hij dus stagneerde met afvallen.
Ik ben een beetje bang dat we zo ook in een cirkeltje gaan, want hij kan nu niet elke dag ver lopen, als ik hem dan de normale hoeveelheid voer geef dan gaat het afvallen ook niet lukken denk ik?

Ik heb er ook geen ervaring mee, heb mijn honden altijd op het oog gevoerd dus nooit iets afgewogen oid. Maar goed, mijn honden kregen dan wel KVV. Misschien dan toch voor Gijs ook gewoon op de KVV overstappen, in elk geval ter zijner tijd.

Eventueel toch iets minder voeren en aanvullen met sperziebonen? Of denken jullie echt dat het wel goedkomt als ik hem voer qua percentage voor zijn streefgewicht en dan in combinatie met beweging?
Het zal wel gaan schelen als hij op pijnstilling staat denk ik, dan kan hij ook beter bewegen natuurlijk.
Ook een inactieve hond is totaal niet dik op goed voer. Bas is een super inactieve hond. Ja ze loopt wel twee lange wandelingen op een dag maar ze zet geen stap meer dan rechtdoor en ze ligt verder alleen maar. Ze is super super kalm van karakter. Ze eet heel duur KVV en komt echt niks aan. Guus eet twee keer zoveel. Afvallen doen ze prima als ze de juiste hoeveelheid voer krijgen. Als hij niet meer afvalt krijgt hij nu teveel. Ik ben zelf heel goed in minder voeren maar dat is niet veel mensen gegeven. Die vinden dat een hond een bak vol eten moet wegwerken omdat een hond dat ook doet als je hem de kans geeft. Ik kan prima heel afgepast voeren. En mijn honden zijn echt in perfecte staat kwa gewicht voor castraten. Niks dan complimenten van de dierenarts etc.

Dus als zijn afvallen stagneert eet hij teveel. En als je de kans hebt om er kvv bij te geven en een goede brok dan hoeft hij geen bakken vol te eten.

Inactieve mensen zijn toch ook niet standaard dik? Misschien vormeloos maar ze moeten natuurlijk ook niet net zoveel willen eten als een bouwvakker. :engel:

Bijna elke hondeneigenaar voert teveel. Ik kom zelden honden tegen die goed op gewicht zijn eigenlijk. Veel mensen vinden hun hond wel prima op gewicht maar dat is al echt heel erg overgewicht vaak.
Jij hebt mijn honden ook gezien, die waren absoluut niet te dik. Zelfs de chihuahua's waren mooi slank. Ik voerde dus wel echt op het oog.

Gijs krijgt nu minder dan wat is aangeraden op basis van streefgewicht, dus hij krijgt zeker niet teveel. Maar dan is een ander soort voer wellicht toch beter voor hem. Ik duik maar weer eens in de wondere wereld van de 80.000 merken hondenvoer en ga eea uitproberen.

Sonja, ook bedankt voor je reactie. De meningen lopen dus erg uiteen merk ik al :mrgreen:
Ik denk dat uitproberen dan toch het beste is en ik ga in eerste instantie voeren op streefgewicht. Dan krijgt hij dus wel meer dan nu, maar dan pak ik een ander soort voer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

laeken schreef:Bas is ook super op gewicht. Wij hebben haar al 6.5 jaar en ze is gecastreerd en dus super inactief behalve wandelen. Ze krijgt dus echt letterlijk de helft van het voer van Guus en ze wegen hetzelfde.

Je moet echt op zoek naar hoeveel hij echt nodig heeft en dan valt hij vanzelf af. Als je voert zoveel de hond nodig heeft heeft hij nooit overgewicht.

Zie je Bas ook nog even ;-)
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
6,5 jaar alweer! :O: Ik vergeet hoe snel de tijd soms gaat, maar ik ging in 2015 al van Lars af natuurlijk :mrgreen:
Het blijft een gek beestje, maar was echt een van de leukste opvangers die we hebben gehad!
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door laeken »

Maar hoe bepaal je dat? Want zoals ik zeg. Guus eet twee keer zoveel als Bas. Als ik zoals de verpakking aangeeft ga voeren wordt Bas twee keer zo dik en gaat Guus dood want dat is veel te weinig voor hem.

Ik vraag me af hoe je bepaalt wat zijn ideale hoeveelheid voer is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

laeken schreef:Maar hoe bepaal je dat? Want zoals ik zeg. Guus eet twee keer zoveel als Bas. Als ik zoals de verpakking aangeeft ga voeren wordt Bas twee keer zo dik en gaat Guus dood want dat is veel te weinig voor hem.

Ik vraag me af hoe je bepaalt wat zijn ideale hoeveelheid voer is?
Het gemiddelde staat op de verpakking, daar begin ik mee. Dan kijk ik hoe hij daarop gaat, wordt hij weer spekkig dan verminder ik het, merk ik dat hij echt gaan lopen zoeken op straat dan doe ik iets meer.
Ik heb echt geen idee hoe ik het voorheen deed, ik keek gewoon naar ze. Werden ze te mager dan gaf ik iets meer, andersom gaf ik iets minder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn Mies (castraat xteckel) was te dik geworden na lang rust ivm revalidatie van een hernia. Ik had haar voer al wel verminderd tijdens de benchrust maar ongewerkt was het toch een spekkie geworden :oeps:

Ik heb haar laten afvallen met Rodi, de kvv uit de diepvries van de supermarkt. Muv de lam/rijst variant is het een mager voer. Het afvallen ging niet snel maar ze kon haar normale hoeveelheid eten en viel toch af. Voor een voller gevoel kreeg ze er wat extra water met psyllium vezels bij. En groentes inderdaad.

Let ook op kauwsnacks, sommige snacks zetten flink aan. Hier krijgen ze stukken gedroogde long. Gaat redelijk snel op maar het schijnt wel heel lekker te zijn :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”