Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding bij overgewicht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Asta01
Actief
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 mar 2020 13:55
Mijn ras(sen): Labrador wetterhoun
Aantal honden: 1

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Asta01 »

Ik heb geen ervaring met lightbrokken maar vaak Kan je met kvv toch wel relatief wat meer voeren. En daar heb je magere soorten in.
Ook gewoon dagelijks groenten bij doen tijdelijk. Volgens mij kan dat naast sperziebonen ook komkommer oid zijn wat goed vult en weinig calorieen inzit
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Opvangertje podenco Rico is bij mij in tien maanden van 30 naar 15 kg gegaan. Ik voerde Hill's metabolic mobility, iedere portie afgewogen, 's-avonds een stukje runderkophuid. Daarnaast het wandelen opgevoerd, we hebben samen heel wat kilometers in de benen!
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door tomaat »

sirene schreef:...Het voordeel van een goede lightbrok is dat er heel veel voedingsstoffen zitten in weinig brok. Dus je hoeft maar heel weinig te voeren om toch aan een gezonde voeding te komen. ...
Heel weinig voeren... Er zitten genoeg voedingsstoffen in, maar hebben de honden niet de hele dag een hongergevoel daarmee? Heel weinig vult niet echt... ;)
Gebruikersavatar
Shibby
Zeer actief
Berichten: 11078
Lid geworden op: 07 feb 2006 11:42
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1
Locatie: Net niet Limburg

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Shibby »

Bij Lou heb ik gekozen voor kvv met een laag vetpercentage. Was even een zoektocht, maar ze is er wel goed door afgevallen zonder dat ik extreem weinig hoefde te voeren en ze dus weer op strooptocht moest. Ze krijgt nog steeds dezelfde soorten kvv maar nu wat meer zodat ze mooi op gewicht blijft.
Als ze niet zo stikallergisch was, had ik het misschien wel in brokken gezocht. Maargoed dat was/is bij Lou geen optie. Ze krijgt qua kvv 1,2 tot 1,5% van haar lichaamsgewicht nu. En dan heb ik nog ruimte om haar ook snacks te geven.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat snelle afvallen was in mijn ogen echt wel nodig hoor, hij kwam heel moeilijk de trap op en af. Gijs loopt al 10 keer beter dan in het begin, dan maar even afzien qua eten. En zo’n slecht kosthuis heeft hij hier niet gehad, hij kreeg ook regelmatig een pensstaafje en groenten tussendoor.
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Gollum schreef:Dat snelle afvallen was in mijn ogen echt wel nodig hoor, hij kwam heel moeilijk de trap op en af. Gijs loopt al 10 keer beter dan in het begin, dan maar even afzien qua eten. En zo’n slecht kosthuis heeft hij hier niet gehad, hij kreeg ook regelmatig een pensstaafje en groenten tussendoor.
Ja, die kickstart had hij wel echt nodig, want hij zat zichzelf echt in de weg. Ik denk ook dat dat gewoon heel goed is geweest, uiteindelijk gaat afvallen natuurlijk ook minder hard maar die eerste paar kilo's hebben echt wel geholpen om dat verder te kunnen uitbreiden qua beweging. Van mijn kant dus geen klachten hoor ;) Maar ik verdiep me nu wel in hoe dat nu verder zo goed te kunnen laten verlopen, ook omdat ik weet dat afvallen uiteindelijk minder hard gaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Boomer, labrador, op FarmFood HE gezet, in 3 porties per dag. Ja, hij had honger in het begin. Letterlijk een lege maag. Hij was tenslotte gewend aan 1 keer per dag dieetbrokken. Dat was een paar weken doorbijten, maar toen was z'n lijf eraan gewend om kleinere porties per keer te krijgen. Hij kreeg een hoeveelheid die volgens de richtlijn voldoende was voor een hond van 32 kilo, hij woog uiteindelijk iets onder de 30
Peter27
Zeer actief
Berichten: 1674
Lid geworden op: 21 jul 2008 20:51
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Peter27 »

Mijn lab pup was 5 maanden toen ik hem kreeg en was veel te spekkig. Vorige eigenaar vond dat horen bij pups en zag het probleem niet. Vanaf dag 1 op rantsoen gezet. Helemaal met zijn slechte ellebogen is elke kilo teveel.
Hij is nu 2 jaar en zit op 29kg. Je kan zijn ribben zien en dat is niet iedereen z'n smaak. Maar gezien zijn gestel wil ik hem schraal.

Gewoon normaal voeren, geen tussendoortje anders dan een wortel of komkommer en wat wandelen. Dan komt het wel goed. Verder is het een oud beest dus maak je vooral niet al te druk. Op zijn leeftijd hoeft hij geen superstrak lijntje meer te hebben.
blablabla :)
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Even een update; ik voer inmiddels op streefgewicht, hoewel ik daarin heb gekozen voor zijn minimumgewicht, 35 kilo. Ik denk dat hij prima mooi is als hij 40 weegt, maar hij krijgt met het op 35 kilo voeren al een stuk meer dan eerst.

Hij is dus ook weer ietsjes romiger geworden heb ik het idee, maar dat stabiliseert vast wel snel. Hij krijgt nu nog brok in de ochtend en in de avond KVV van Lotgering/Prins.

We hebben een vriezer gekocht en stappen toch helemaal over op KVV, dat voelt voor mij toch het prettigst. Klopt het dat je dan 2% van het streefgewicht moet pakken? Dan zou hij 700 gram krijgen, maar qua beweging kan hij niet enorm veel aan.
Bij een check van mijn DA bleek dat hij erge pijn aangeeft bij heupen en in zijn rug op 2 plaatsen, wat duidt op HD en verzakkingen/vergroeiingen, dus hij staat de rest van zijn leven op Novacam.
Dat betekent dat het opbouwen van beweging dus ook wat lastiger gaat, hij loopt gewoon vrij regelmatig heel langzaam en kan niet veel loslooprondes aan. Zou die 700 gram dan ook gelden?

Ik wil Lotgering met Smuldier gaan geven, als ik dat eenvoudig geeft dan zou hij 650 gram krijgen, is het toch handig dat ik dat aanvul tot 700 gram? Of gewoon maar proberen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bram en thijs
Zeer actief
Berichten: 27682
Lid geworden op: 05 nov 2002 09:09
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Fijn dat hij pijnbestrijding krijgt en verder gewoon proberen. Een strakke jonge god gaat het niet meer worden dus het moet leuk voor hen blijven
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Habibi »

Dat laatste lijkt mij ook superbelangrijk eigenlijk.

Het is een oudere hond, die toch ergens in zijn laatste paar jaar zit.
Die moeten vooral prettig en leuk zijn.


Voldoende voer met -voldoende vitaminen en mineralen- om niet continue met een hongergevoel rond te lopen.
Een hoeveelheid waarop hij liefst in ieder geval niet meer aankomt.

En wat mij betreft het idee loslaten dat hij naar het streefgewicht toe moet van een jonge gezonde hond van zijn formaat.


Ging het hier nu om een hond van 2 jaar, die nog jaren voor zich heeft, dan zou ik wat harder proberen om hem evht naar een gezond gewicht te krijgen.

Maar bij zo'n ouwetje kun je op een gegeven moment meer kwaad dan goed doen.
Hij is al veel gewicht kwijt, is daardoor al een stuk mobieler.
En meer dan dat zou wat mij betreft niet hoeven.

Je verwacht van een omaatje van 70 fie haar hele leven overgewicht gehad heeft ook niet meer dat ze als een malle aan haar overgewicht gaat werken. Dat doe je met in je achterhoofd het idee dat het wel leuk moet blijven.
Laatst gewijzigd door Habibi op 04 apr 2020 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou inderdaad beginnen met 2%. Smuldier heeft op de verpakking zelfs 3% staan, meen ik. Dan is in totaal 650 gram wellicht te weinig. Je zou er best mee kunnen beginnen en dan goed kijken naar hoe Gijs het erop doet.

Zelf geef ik Elco en Gait samen 1 kilo lotgering in 3 dagen, Gait een fractie meer dan Elco. Als ze me te veel afvallen (want het is eigenlijk wat te weinig als ze hun normale beweging krijgen) vul ik dat aan met tafelrestjes en/of brokjes en/of een haring oid. Als ik alleen kvv geef, zullen ze afvallen, maar door wat ik erbij geef, hebben ze en een gevariëerder dieet én kan ik ze makkelijk op gewicht houden ongeacht hoeveel ze bewegen.
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Tja, hij is geen pup meer, doe maar wat het beste voor hem is :ok:

Heeft hij een mogelijkheid om te zwemmen?
Niet laten springen van bank, bed, auto ...... een opstapje als hij wat hoger moet.

Dat doe je zeker allemaal al...... verder veel knuffelen en bankhangen :I:
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

Nee, daarom vraag ik ook advies. Ik zat steeds met het idee in mijn hoofd dat het voor zijn heupen en alles beter zou zijn als hij nog meer gewicht zou kwijtraken, hij sleept regelmatig met zijn poten en ik wil hem zo comfortabel mogelijk hebben.
Maar goed, comfortabel voor hem is misschien inderdaad gewoon voldoende eten en verder zijn rondjes en die pijnstilling.

Ik ga beginnen met de Lotgering en Smuldier, mocht dat te weinig blijken (hoewel ik geen idee heb hoe ik dat kan merken) dan kan ik overstappen naar bijvoorbeeld 2 pakjes Smuldier dus 800 gram.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

mosquito1980 schreef:Tja, hij is geen pup meer, doe maar wat het beste voor hem is :ok:

Heeft hij een mogelijkheid om te zwemmen?
Niet laten springen van bank, bed, auto ...... een opstapje als hij wat hoger moet.

Dat doe je zeker allemaal al...... verder veel knuffelen en bankhangen :I:
De bank komt hij niet op, hij heeft een Biabed-kloon waar hij graag in ligt, loopt geen trap, voor de auto hebben we een loopplank en hij heeft de mogelijkheid te zwemmen. Liefde en knuffels krijgt hij in elk geval genoeg (hoewel het voor hem nooit genoeg is :mrgreen: ) en hij krijgt er vroeg of laat nog een ouwe vriendin bij ook.
Ik denk dat hij het ook wel fijn heeft zo, misschien moet ik accepteren dat wat ik nu doe voldoende is voor hem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Omega »

2% kvv is een richtlijn, het kan zijn dat het teveel voor hem is, als hij al wat spekkiger wordt zou ik hem toch minder geven.
Aanvullen kan met gekookte groente, dan heeft hij nog wat aan de vitamines en mineralen die daar in zitten. En bijvoorbeeld psylliumvezels toevoegen, is goed voor zijn darmen, worden niet verteerd maar geven wel een gevuld gevoel.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Het ligt ook echt aan t merk KVV en de diersoorten die je geeft
Geit , lam , eend zijn bijv vette diersoorten en die zou je dan weinig of niet moeten voeren

Ik heb Rex nu volledig op KVV ipv brok , die was de eerste week KVV meteen 1,5 kg afgevallen
Nu zit hij weer tussen de 800 gr en 1 kg wat hij afvalt
Er moet nog 2 kg ongeveer af
Hij zit nu op 1,5 % zoiets , soms iets meer soms wat minder
Dit omdat ik normaal niet afweeg
Alleen als ik wat barfspul erbij geef weeg ik af
Ik geef ook dagelijks een eetlepel appelazijn en een paar x pw gember ipv de appelazijn bij zijn eten
Dat helpt ook goed met afvallen


Het rare is wel , en ik weet niet of dat bij anderen ook zo is
In zijn omvang merk je vrij weinig dat die kilo’s eraf zijn
Hij heeft net als z’n moeder wel een vrij ronde borstkas dus ze lijken al dikker dan ze zijn
Maar ik moet best nog wat moeite doen om z’n ribben te voelen
In z’n flanken zie je wel iets maar ook niet veel
Z’n tuig heb ik ook nog niet hoeven verstellen
Z’n halsband daarentegen wel , die moest ik toch zeker 1 cm kleiner zetten

T zal deze week wrs ook niet hard meer gaan met afvallen
Donderdag bij de dierenarts geweest ivm erg manken
Hij liep al niet zuiver toen we m ophaalden van de vorige eigenaar
Maar toen dachten we dat het kwam omdat hij zo dik was

Hij is gelukkig kwa botwerk helemaal perfect , maar zit wel muurvast
Dus ff stapje terug en alles ff goed los maken
Plus z’n k9 tuig de deur uit want dat is met grote zekerheid een vd redenen voor z’n problemen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

misschien moet ik accepteren dat wat ik nu doe voldoende is voor hem.


Vergeet niet waar hij vandaan kwam, alles wat jij doet is beter en meer :ok:
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zou niet heel erg aan die 2% vasthouden. Morris en Ayla krijgen een stuk minder. Maar daar gaan ook regelmatig een rondje brokjes speuren in de tuin, snacks, restjes van mijn eten etc in natuurlijk, dat telt ook mee.
Maar als ik ze echt 2% geef groeien ze dicht. En ze bewegen best veel :19: Ayla kreeg eerst toen ze nog in de groei zat bijna 5%, daarna ben ik ietsjes gezakt, maar veel minder kon echt niet. Na 2 keer loops te zijn geweest werd ze ineens spekkig. Toen ben ik dus af gaan bouwen en zo kwam ik echt onder de 2% uit. Ze doen het er goed op en hebben geen razende honger. Dus het zal wel goed zijn. Morris wordt weer een beetje mager, dus die krijgt de komende tijd weer wat extra.
Gebruikersavatar
Mit
Zeer actief
Berichten: 50837
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:14
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1
Locatie: Ons Dorp

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Mit »

nomo schreef:Ik zou niet heel erg aan die 2% vasthouden. Morris en Ayla krijgen een stuk minder. Maar daar gaan ook regelmatig een rondje brokjes speuren in de tuin, snacks, restjes van mijn eten etc in natuurlijk, dat telt ook mee.
Maar als ik ze echt 2% geef groeien ze dicht. En ze bewegen best veel :19: Ayla kreeg eerst toen ze nog in de groei zat bijna 5%, daarna ben ik ietsjes gezakt, maar veel minder kon echt niet. Na 2 keer loops te zijn geweest werd ze ineens spekkig. Toen ben ik dus af gaan bouwen en zo kwam ik echt onder de 2% uit. Ze doen het er goed op en hebben geen razende honger. Dus het zal wel goed zijn. Morris wordt weer een beetje mager, dus die krijgt de komende tijd weer wat extra.
Trial and error dus. Ik begin gewoon met die 650, is het te weinig dan ga ik naar 2 x smuldier, is het teveel dan ga ik naar 2 x lotgering. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen op volledig KVV.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassol
Actief
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 jul 2009 02:13
Mijn ras(sen): Meestal Labrenco, soms Podador.
Aantal honden: 1
Locatie: Nijmegen

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door Sassol »

-- Bericht gewijzigd wegens onoplettendheid --

Issie al slank? :D
Laatst gewijzigd door Sassol op 26 aug 2020 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Doggo = life

Party Puma :balon:

Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Voeding bij overgewicht

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joehoe? Stop je er even mee Sas?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”