Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel pens?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Swissy
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 sep 2019 17:14
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 1

Te veel pens?

Ongelezen bericht door Swissy »

Even een vraagje. Ik heb lang met Odin gezocht naar goede voeding. Op een bepaald punt zijn we overgestapt naar FarmFood, doormiddel van eerst twee weken Pens en Hart voeren, daarna langzaam op de geperste brok, met twee versvleesdagen in de week. Dit ging een tijd goed, maar ik merkte dat zijn ontlasting weer dunner werd op de brok. Nu voer ik op aanraden van FarmFood 50/50 pens (compleet) en brok. Dat gaat goed, maar ik kan niet terug op alleen brokken, omdat zijn ontlasting dan weer steeds dunner wordt.

Maar nu vraag ik mij dus af; bestaat zijn dieet niet te veel uit pens? Ik voer pens compleet, niet enkelvoudig. Maar als je barft, hoor je op 10 %(?) pens te zitten. Ik zit op meer. Hij heeft 50/50 vlees en brok en het vlees is 70% (ongeveer, ligt eraan welk merk vlees) uit pens.

Hij doet het er goed op, echt perfect. Maar gaat hij niet op termijn tekorten krijgen? Is er ook zoiets als teveel pens?
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Te veel pens?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Compleet mag alleen op een voer staan dat aan de richtlijnen voor complete voeding voldoet. In principe hoort een hond daar geen tekorten bij op te lopen
Gebruikersavatar
tomaat
Actief
Berichten: 202
Lid geworden op: 18 jun 2019 05:48
Mijn ras(sen): Podenco & Poedel
Aantal honden: 2

Te veel pens?

Ongelezen bericht door tomaat »

Pens compleet is als het goed is (en de naam al zegt) compleet, aangevuld met vitaminen en mineralen. Dus Odin krijgt geen tekorten.
Die 10% pens bij Barf gaat over enkelvoudige, dus alleen pens, zonder iets eraan toegevoegd.

Maar je voert nu half/half pens compleet/brok omdat alleen brok niet goed gaat. Je zou kunnen proberen om na 1 of 2 weken naar bijvoorbeeld 1/3 pens compleet en 2/3 brok te gaan, en na nog eens twee weken 1/4 / 3/4.
Misschien dat de overgang van alleen brokdagen naar hele vleesdagen niet lekker gaat bij Odin en gewoon elke dag een beetje vlees bij de brokken wel. ;) Gaat dat ook niet, dan is deze brok is niet geschikt voor hem.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Te veel pens?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou die brokken voorlopig aanhouden (ook de verhoudingen) en kvv merken/smaken afwisselen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”