Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup rustig leren laten eten

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door renee-uk »

sky2014 schreef:
Niet accepteren vat ik op als straffen?
Ik weet nog helemaal niet wat we ermee zouden moeten doen. En wat is er mis mee dat we hem gewoon laten eten en af en toe onze hand bij hem in de bak doen zodat hij weet dat hij zich geen zorgen hoeft te maken dat we het wegpakken dan???? Als een hond dat normaal vindt, zal hij toch ook niets doen, of wel.....

Natuurlijk houden we kleine kinderen weg bij een etende of slapende hond, trouwens...de eigen ouders moeten hun kinderen zo opvoeden dat ze de hond met rust laten, toch??? Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als het toch misgaat.

Je kunt het hier ook nooit goed doen volgens mij....IK ben de baas, niet de hond....
maar dat gaat niet op bij eten :idea:
eens gegeven blijft gegeven voor een hond en die mag het eten dat hem gegeven is ook verdedigen tegenover een ranghogere.
daarmee doet ie niks tegennatuurlijks en het heeft ook helemaal niks met rangorde te maken.

laat dat beest nou gewoon rustig eten op een plek waar hij niet gestoord wordt.
bedenk eens hoe je het zelf zou vinden als er steeds iemand met zijn handen in je bord zit als je aan het eten bent.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 21 okt 2014 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door malinois »

sky2014 schreef:
Niet accepteren vat ik op als straffen?
Ik weet nog helemaal niet wat we ermee zouden moeten doen. En wat is er mis mee dat we hem gewoon laten eten en af en toe onze hand bij hem in de bak doen zodat hij weet dat hij zich geen zorgen hoeft te maken dat we het wegpakken dan???? Als een hond dat normaal vindt, zal hij toch ook niets doen, of wel.....

Natuurlijk houden we kleine kinderen weg bij een etende of slapende hond, trouwens...de eigen ouders moeten hun kinderen zo opvoeden dat ze de hond met rust laten, toch??? Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als het toch misgaat.

Je kunt het hier ook nooit goed doen volgens mij....IK ben de baas, niet de hond....
Ik heb werkelijk nog nooit mn handen in de hondenbak gedaan maar toch kan ik alles afpakken indien nodig. Ik vind dat een beetje hondje pesten. Mijn honden vertrouwen me gewoon ook zonder handinbak.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
MirjamV
Zeer actief
Berichten: 1011
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:07
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2
Locatie: Noord-Holland

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik gaf een klein gedeelte in de voerbak en de rest van de brokjes in een Kong. Dan had hij er ook nog wat werk van.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door ranetje »

sky2014 schreef:
Niet accepteren vat ik op als straffen?
Ik weet nog helemaal niet wat we ermee zouden moeten doen. En wat is er mis mee dat we hem gewoon laten eten en af en toe onze hand bij hem in de bak doen zodat hij weet dat hij zich geen zorgen hoeft te maken dat we het wegpakken dan???? Als een hond dat normaal vindt, zal hij toch ook niets doen, of wel.....

Natuurlijk houden we kleine kinderen weg bij een etende of slapende hond, trouwens...de eigen ouders moeten hun kinderen zo opvoeden dat ze de hond met rust laten, toch??? Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als het toch misgaat.

Je kunt het hier ook nooit goed doen volgens mij....IK ben de baas, niet de hond....
Je kunt honderd keer roepen dat jij de baas bent.
Maar wat eten betreft heeft zelfs de laagste in rang het recht om op te eten wat hij veroverd heeft.

Ga in vredesnaam geen gevecht aan om eten.
Leer die hond dat het hartstikke leuk is als er een hand in de bak komt.
Dat doe je door er een stuk worst bij te leggen.
Of je geeft het eten handje voor handje.
Dat levert voor kleine kinderen vele malen meer veiligheid op dan die hond te straffen voor grommen.
Ik zorg er voor dat grommen niet meer hoeft, niet dat hij dat niet meer mag.
Een hond verbieden om te grommen is hem zijn taal afnemen.
Dan loop je flink risico dat hij de volgende keer gewoon direct bijt omdat hij geen signaal mag afgeven dat hem iets niet bevalt.

Die reacties van de anderen staan hier echt niet voor niets.

Wat je doet moet je zelf weten.
Je wordt alleen nogal nadrukkelijk gewaarschuwd.
En terecht.

En als de hond moeite heeft met gedoe om zijn bak dan zorg je dat hij rustig kan eten.

Ondanks dat geen van mijn honden baknijd had heb ik kleine kinderen nooit in de buurt van de bak met voer laten komen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door blondie »

Het is een oud topic Ranetje. Ik wilde ook al reageren op het eten aanbieden vanuit de hand. Maar toen las ik dat het een topic uit 2006 was.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:Het is een oud topic Ranetje. Ik wilde ook al reageren op het eten aanbieden vanuit de hand. Maar toen las ik dat het een topic uit 2006 was.
Dank je, dat weet ik :ok:
Maar Sky2014 is nieuw en heeft het topic omhoog gehaald.
Ik reageer op Skye 2014 :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
blondie schreef:Het is een oud topic Ranetje. Ik wilde ook al reageren op het eten aanbieden vanuit de hand. Maar toen las ik dat het een topic uit 2006 was.
Dank je, dat weet ik :ok:
Maar Sky2014 is nieuw en heeft het topic omhoog gehaald.
Ik reageer op Skye 2014 :wink:
Ohw, ik had van Skye niet zo'n reactie verwacht en dacht dat je reageerde op TS. Heb ik niet goed gelezen :oohja:
Gebruikersavatar
sky2014
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 okt 2014 14:23
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door sky2014 »

Ga in vredesnaam geen gevecht aan om eten.
Leer die hond dat het hartstikke leuk is als er een hand in de bak komt.
Dat doe je door er een stuk worst bij te leggen.
Of je geeft het eten handje voor handje.
Dat is ook precies wat eigenlijk de bedoeling was, precies wat ik bedoelde, het is alleen af en toe moeilijk te verwoorden wat ik precies bedoel. De hond kan leren dat het geen ramp is als er iemand bij hem in de buurt komt als hij eet, of dat er een hand in zijn etensbak komt en dat het zelfs leuk is door af en toe iets lekkers bij zijn eten te doen en dat hij eraan went (echt niet 4x per dag bij elke maaltijd, ik ben niet gek!!) . Zo leert hij dat het inderdaad niet nodig is om te grommen.

Natuurlijk moeten vreemden de hond gewoon met rust laten als hij eet of slaapt (en wijzelf ook en in ons gezin zijn geen kleine kinderen), maar ik zou het mezelf nooit vergeven als er toch per ongeluk een kind iets doet wat de hond niet leuk vindt en reageert met een grauw, of nog erger bijten....(op een verjaardag bijvoorbeeld, als de huiskamer vol zit met mensen, je het druk hebt en je niet op andermans kinderen kunt passen).

Maar dat is een heel ander verhaal, ieder moet zijn eigen kinderen opvoeden en wijzen op dieren-manieren...

Op dit moment is het ook nog helemaal niet aan de orde, maar ik wil liever van jongs-af-aan een pup aan dit soort dingen laten wennen, dan dat het straks te laat is als hij eenmaal volwassen is.
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

wat vind je dan dat je hond moet doen als
sky2014 schreef:er toch per ongeluk een kind iets doet wat de hond niet leuk vindt
als dit niet mag
sky2014 schreef:reageert met een grauw, of nog erger bijten....(op een verjaardag bijvoorbeeld, als de huiskamer vol zit met mensen, je het druk hebt en je niet op andermans kinderen kunt passen).
:idea: Als je een verjaardag hebt en als de huiskamer vol zit met mensen, je het druk hebt en je niet op andermans kinderen kunt passen, dan kun je de hond beter veilig elders laten verblijven met een lekkere kluif. Want als hij reageert met een grauw, of nog erger bijten.... dan is Leiden in last en trekt jouw hond aan het kortste eind. Moet je ook niet willen.
Gebruikersavatar
JoyJip
Vaste gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 okt 2014 02:57
Aantal honden: 2

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door JoyJip »

hoii ik weet niet of iemand al zelfde informatie heeft gegeven, maar gebruik zijn voer als beloning tijdens training of wandeling, of verstop een keer zijn voer.. het schijnt te helpen
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door Odi »

Meagan en Judy eten hun vlees heel erg snel op.
En daarna liggen ze op een afstand te wachten tot Jace op zijn dooie gemak zijn bak leeg eet. Die eet echt heel rustig.
De meisjes hebben er nooit problemen mee, dus ik laat ze schrokken.
Kippennekken, een penslap etc. doen ze wel lang over, dat doen ze op hun gemak.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Gebruikersavatar
sky2014
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 okt 2014 14:23
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door sky2014 »

Rosita Compagner schreef:wat vind je dan dat je hond moet doen als
sky2014 schreef:er toch per ongeluk een kind iets doet wat de hond niet leuk vindt
als dit niet mag
sky2014 schreef:reageert met een grauw, of nog erger bijten....(op een verjaardag bijvoorbeeld, als de huiskamer vol zit met mensen, je het druk hebt en je niet op andermans kinderen kunt passen).
:idea: Als je een verjaardag hebt en als de huiskamer vol zit met mensen, je het druk hebt en je niet op andermans kinderen kunt passen, dan kun je de hond beter veilig elders laten verblijven met een lekkere kluif. Want als hij reageert met een grauw, of nog erger bijten.... dan is Leiden in last en trekt jouw hond aan het kortste eind. Moet je ook niet willen.[/quote]

Als een kind iets doet wat de hond niet leuk vindt zal ik er zeker wat van zeggen tegen het kind, en nogmaals (!) vind ik dat in de eerste plaats de taak van de ouders om het kind te leren om de hond met rust te laten (maar NEWSFLASH!! Ook kinderen luisteren wel eens niet).

Zeker wil ik dat niet, dat de hond aan het korste eind trekt.....ik snap het gewoon ff allemaal niet meer, want hoe vaak heb ik gehoord en gelezen dat, als je de hond "buitensluit" door hem niet erbij te mogen laten zijn, je juist in de hand werkt dat de hond dat buitensluiten gaat asocieren met bezoek of kleine kinderen en hij daar dus een afkeer van krijgt (van dat bezoek). En dat willen we ook weer niet! Als hij er lekker bij wil zijn mag dat van ons, en als hij moe is gaat hij vanzelf wel ergens anders liggen (doet hij nu al)

Nogmaals, het zal wel loslopen en het is nog helemaal niet aan de orde. En aan de karaktereigenschappen van de hond te beoordelen zal het wel goedkomen. We hebben het ras (flatcoated retreiver/labrador) uitgezocht als gezinshond die goed met andere mensen overweg kan (en totaal niet waaks is)...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????

Deze hele discussie loopt naar mijn mening helemaal uit de hand en buiten-proportioneel.
Sky is nog een pup van 12 weken, er zit totaal geen kwaad in en hij doet het goed. Ik ben alleen maar op zoek naar tips/advies over hoe ergens mee om te gaan,maar er wordt al gedaan alsof het "stel-voor-dat" verhaal al harde realiteit is, en dat is het niet.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind dat je gewoon niks moet afpakken...waarom?! Je geeft hem eten dus dan mag hij dat opeten. Punt. Klaar niks afpakken. Anders had je t niet moeten geven. Ik sluit honden wel weg ik vertrouw nl nooit op kinderen of kennis van mensen die nog nooit een hond van dichtbij hebben gezien bwvs.
Ze mogen even hallo zeggen en dan is t klaar. De hond rust, ik rust en t bezoek rust. Hoef ik dat al niet nauwlettend in de gaten te houden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door TessaThomas »

sky2014 schreef:Als een kind iets doet wat de hond niet leuk vindt zal ik er zeker wat van zeggen tegen het kind, en nogmaals (!) vind ik dat in de eerste plaats de taak van de ouders om het kind te leren om de hond met rust te laten (maar NEWSFLASH!! Ook kinderen luisteren wel eens niet).

Zeker wil ik dat niet, dat de hond aan het korste eind trekt.....ik snap het gewoon ff allemaal niet meer, want hoe vaak heb ik gehoord en gelezen dat, als je de hond "buitensluit" door hem niet erbij te mogen laten zijn, je juist in de hand werkt dat de hond dat buitensluiten gaat asocieren met bezoek of kleine kinderen en hij daar dus een afkeer van krijgt (van dat bezoek). En dat willen we ook weer niet! Als hij er lekker bij wil zijn mag dat van ons, en als hij moe is gaat hij vanzelf wel ergens anders liggen (doet hij nu al)

Nogmaals, het zal wel loslopen en het is nog helemaal niet aan de orde. En aan de karaktereigenschappen van de hond te beoordelen zal het wel goedkomen. We hebben het ras (flatcoated retreiver/labrador) uitgezocht als gezinshond die goed met andere mensen overweg kan (en totaal niet waaks is)...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????

Deze hele discussie loopt naar mijn mening helemaal uit de hand en buiten-proportioneel.
Sky is nog een pup van 12 weken, er zit totaal geen kwaad in en hij doet het goed. Ik ben alleen maar op zoek naar tips/advies over hoe ergens mee om te gaan,maar er wordt al gedaan alsof het "stel-voor-dat" verhaal al harde realiteit is, en dat is het niet.
Ik ben heel makkelijk, bij kleine groepen waar mijn vriend of ik de tijd hebben om in te grijpen blijven ze erbij. Bij grote groepen breng ik ze naar de oppas, of mogen ze in een aparte kamer. In mijn huis zorg ik voor mijn honden en wacht niet tot de ouders hun kinderen opvoeden, kan dat niet, dan zorg ik dat er niemand bij kan.

Over het 'vals', als je een hond gaat verbieden om te grommen, dan heb je wel veel kans dat ze het grommen over gaan slaan en dus gaan snauwen of bijten. Grommen is alleen maar communicatie en ik persoonlijk kijk liever hoe ik kan voorkomen dat er gegromd wordt. Dat bedenk ik al, voordat er ooit gegromd is naar ons.

En mijn honden vinden bezoek nog steeds leuk hoor, ook al worden ze soms buiten gesloten. ;)
Gebruikersavatar
Roompie
Zeer actief
Berichten: 7116
Lid geworden op: 23 dec 2010 19:55
Aantal honden: 1

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door Roompie »

Die antischrokbak van de action werkt als een tierelier in ieder geval. Mijn Romy stofzuigt de brokken naar binnen en door die bak kan ze dat dus niet meer. Ideaal.
Oh en ff nog ter informatie.. ik zit nooit bij haar eten want eens gegeven blijft gegeven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door renee-uk »

sky2014 schreef:...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????
nee hoor, maar het is wel fijn als je een hond ook begrijpt en een beetje weet wat ie met bepaalde gedragingen wil zeggen.
vooral als het om eten gaat is dat nogal belangrijk, gewoon omdat eten voor een hond nogal belangrijk is: als ie niet eet gaat ie dood immers ;)
en als je dan weet dat een hond, vanuit zijn hondzijn, zijn eten mag verdedigen ook tegenover ranghogeren, kun je daar alleen maar je voordeel mee doen door geen truukjes toe te passen waarmee je, als je daar een beetje de hond naar hebt, precies het tegenovergestelde bereikt van wat je zou willen bereiken.
als je wil dat je hond geen baknijd heeft en/of krijgt haal je dus zijn eten niet weg; dan geef je hem er wat bij waardoor je hem leert dat hij geen reden heeft zijn bak te verdedigen, stomweg omdat die niet weggehaald wordt.

honden hebben ook graag een rustige plek om te eten.
dat is ook de reden dat sommige honden hun eten opschrokken, weglopen, het ergens anders opbraken en het dan op hun gemak weer opeten.
honden hebben geen jas- of broekzakken waar ze een en ander naar een prettiger plek in kunnen vervoeren, dus doen ze het zo ;)

als je dat dan allemaal weet en ook nog eens weet dat eten verdedigen helemaal niets te maken heeft met rangorde, waarom zou je je hond daarin dan niet tegemoetkomen door hem met rust te laten als ie eet en te zorgen dat ie voor dat eten een plek heeft waar ie niet gestoord wordt?
juist door begrip voor de hondse aard toon je leiderschap, niet door iets te dwingen waar een hond niks van begrijpt en dat volkomen tegen zijn natuur ingaat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Honden kauwen niet echt , tenminste niet in de zin zoals mensen dat doen, ze zetten hun tanden er wel in, maar dat kun je moeilijk echt kauwen noemen, hap knap weg,zolang ze er geen last van hebben vind ik het niet zo erg, ik ben blij dat ze eten als bootwerkers :mrgreen:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:
sky2014 schreef:...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????
nee hoor, maar het is wel fijn als je een hond ook begrijpt en een beetje weet wat ie met bepaalde gedragingen wil zeggen.
vooral als het om eten gaat is dat nogal belangrijk, gewoon omdat eten voor een hond nogal belangrijk is: als ie niet eet gaat ie dood immers ;)
en als je dan weet dat een hond, vanuit zijn hondzijn, zijn eten mag verdedigen ook tegenover ranghogeren, kun je daar alleen maar je voordeel mee doen door geen truukjes toe te passen waarmee je, als je daar een beetje de hond naar hebt, precies het tegenovergestelde bereikt van wat je zou willen bereiken.
als je wil dat je hond geen baknijd heeft en/of krijgt haal je dus zijn eten niet weg; dan geef je hem er wat bij waardoor je hem leert dat hij geen reden heeft zijn bak te verdedigen, stomweg omdat die niet weggehaald wordt.

honden hebben ook graag een rustige plek om te eten.
dat is ook de reden dat sommige honden hun eten opschrokken, weglopen, het ergens anders opbraken en het dan op hun gemak weer opeten.
honden hebben geen jas- of broekzakken waar ze een en ander naar een prettiger plek in kunnen vervoeren, dus doen ze het zo ;)

als je dat dan allemaal weet en ook nog eens weet dat eten verdedigen helemaal niets te maken heeft met rangorde, waarom zou je je hond daarin dan niet tegemoetkomen door hem met rust te laten als ie eet en te zorgen dat ie voor dat eten een plek heeft waar ie niet gestoord wordt?
juist door begrip voor de hondse aard toon je leiderschap, niet door iets te dwingen waar een hond niks van begrijpt en dat volkomen tegen zijn natuur ingaat.
Zo zie ik het ook :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
sky2014
Actief
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 okt 2014 14:23
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door sky2014 »

ranetje schreef:
renee-uk schreef:
sky2014 schreef:...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????
nee hoor, maar het is wel fijn als je een hond ook begrijpt en een beetje weet wat ie met bepaalde gedragingen wil zeggen.
vooral als het om eten gaat is dat nogal belangrijk, gewoon omdat eten voor een hond nogal belangrijk is: als ie niet eet gaat ie dood immers ;)
en als je dan weet dat een hond, vanuit zijn hondzijn, zijn eten mag verdedigen ook tegenover ranghogeren, kun je daar alleen maar je voordeel mee doen door geen truukjes toe te passen waarmee je, als je daar een beetje de hond naar hebt, precies het tegenovergestelde bereikt van wat je zou willen bereiken.
als je wil dat je hond geen baknijd heeft en/of krijgt haal je dus zijn eten niet weg; dan geef je hem er wat bij waardoor je hem leert dat hij geen reden heeft zijn bak te verdedigen, stomweg omdat die niet weggehaald wordt.

honden hebben ook graag een rustige plek om te eten.
dat is ook de reden dat sommige honden hun eten opschrokken, weglopen, het ergens anders opbraken en het dan op hun gemak weer opeten.
honden hebben geen jas- of broekzakken waar ze een en ander naar een prettiger plek in kunnen vervoeren, dus doen ze het zo ;)

als je dat dan allemaal weet en ook nog eens weet dat eten verdedigen helemaal niets te maken heeft met rangorde, waarom zou je je hond daarin dan niet tegemoetkomen door hem met rust te laten als ie eet en te zorgen dat ie voor dat eten een plek heeft waar ie niet gestoord wordt?
juist door begrip voor de hondse aard toon je leiderschap, niet door iets te dwingen waar een hond niks van begrijpt en dat volkomen tegen zijn natuur ingaat.
Zo zie ik het ook :ok:
En ik nu ook.... :engel: Ik ben niet zo koppig als ik lijk hoor
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn honden eten in de keuken en als ze eten (dat is zo gebeurd natuurlijk) mag er niemand bij, alleen ik.
Dus ook geen bezoek en ook geen kinderen. Onze zijn wel volwassen maar als die de keuken in willen als ik voer stuur ik ze net zo hard weg.
Eten moet in rust en daar moet geen langslopen van anderen bij, dat geeft onrust en onrust kan reden zijn voor een hond te willen verdedigen.
Daar moeten ze niet eens aan hoeven denken hier.

Persoonlijk denk ik dat ik naar mijn honden duidelijk aangeef dat ik de baas ben, ik zorg namelijk altijd dat ze rustig kunnen eten en kan anderen wegsturen. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
renee-uk
Zeer actief
Berichten: 51685
Lid geworden op: 02 mei 2008 00:49
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Coventry UK

Re: pup rustig leren laten eten

Ongelezen bericht door renee-uk »

sky2014 schreef:
ranetje schreef:
renee-uk schreef:
sky2014 schreef:...maar als ik jullie zo moet geloven krijg je dus met het minste of geringste elke hond " vals " (tussen aanhalingstekens, dus aub niet over het woordgebruik vallen)????
nee hoor, maar het is wel fijn als je een hond ook begrijpt en een beetje weet wat ie met bepaalde gedragingen wil zeggen.
vooral als het om eten gaat is dat nogal belangrijk, gewoon omdat eten voor een hond nogal belangrijk is: als ie niet eet gaat ie dood immers ;)
en als je dan weet dat een hond, vanuit zijn hondzijn, zijn eten mag verdedigen ook tegenover ranghogeren, kun je daar alleen maar je voordeel mee doen door geen truukjes toe te passen waarmee je, als je daar een beetje de hond naar hebt, precies het tegenovergestelde bereikt van wat je zou willen bereiken.
als je wil dat je hond geen baknijd heeft en/of krijgt haal je dus zijn eten niet weg; dan geef je hem er wat bij waardoor je hem leert dat hij geen reden heeft zijn bak te verdedigen, stomweg omdat die niet weggehaald wordt.

honden hebben ook graag een rustige plek om te eten.
dat is ook de reden dat sommige honden hun eten opschrokken, weglopen, het ergens anders opbraken en het dan op hun gemak weer opeten.
honden hebben geen jas- of broekzakken waar ze een en ander naar een prettiger plek in kunnen vervoeren, dus doen ze het zo ;)

als je dat dan allemaal weet en ook nog eens weet dat eten verdedigen helemaal niets te maken heeft met rangorde, waarom zou je je hond daarin dan niet tegemoetkomen door hem met rust te laten als ie eet en te zorgen dat ie voor dat eten een plek heeft waar ie niet gestoord wordt?
juist door begrip voor de hondse aard toon je leiderschap, niet door iets te dwingen waar een hond niks van begrijpt en dat volkomen tegen zijn natuur ingaat.
Zo zie ik het ook :ok:
En ik nu ook.... :engel: Ik ben niet zo koppig als ik lijk hoor
:ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”