Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geduld aanleren

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
wolvster
Zeer actief
Berichten: 5683
Lid geworden op: 25 sep 2014 21:07
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Geduld aanleren

Ongelezen bericht door wolvster »

Omdat ik met Murdock verder wil in de Breitensport (waar gehoorzaamheid een onderdeel van is) wil ik gaan oefenen op zijn geduld en impulscontrole.
Murdock heeft een aandachtsspanne van max 10 seconden, dan ziet of hoort hij iets en ben ik hem kwijt (figuurlijk).

Met name het blijf op afstand is lastig voor hem. Met name bij 'zit en blijf' heeft hij de neiging als een razende roeland vol enthousiasme op mij af te rennen.
Ik ben het nu weer van kort en dichterbij aan het opbouwen, maar er zit niet heel veel vooruitgang in.

Heeft iemand tips voor oefeningen die ik met hem kan doen om zijn focus te versterken in combinatie met zijn geduld opbouwen?
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Zamunda »

wolvster schreef:Omdat ik met Murdock verder wil in de Breitensport (waar gehoorzaamheid een onderdeel van is) wil ik gaan oefenen op zijn geduld en impulscontrole.
Murdock heeft een aandachtsspanne van max 10 seconden, dan ziet of hoort hij iets en ben ik hem kwijt (figuurlijk).

Met name het blijf op afstand is lastig voor hem. Met name bij 'zit en blijf' heeft hij de neiging als een razende roeland vol enthousiasme op mij af te rennen.
Ik ben het nu weer van kort en dichterbij aan het opbouwen, maar er zit niet heel veel vooruitgang in.


Heeft iemand tips voor oefeningen die ik met hem kan doen om zijn focus te versterken in combinatie met zijn geduld opbouwen?
Kun je beschrijven hoe je dit precies aanpakt?
Gebruikersavatar
wolvster
Zeer actief
Berichten: 5683
Lid geworden op: 25 sep 2014 21:07
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door wolvster »

@Zamunda, tuurlijk!

Ik zet hem strak links naast mij neer. Geef commando 'blijf', loop met mijn rechtervoet als eerste stap naar zo'n 2 à 3 meter afstand. Daar draai ik mij om naar hem. Ik kijk hem niet in de ogen, maar iets over hem heen.

Soms komt hij op dit punt al in actie, dan zet ik hem weer terug en begin opnieuw.

Zo niet, wacht ik 10 à 20 seconden afhankelijk hoe de vlag er bij hangt en
1)roep hem voor. Ik beloon hem als hij dat goed doet met een koekje.
Of
2) loop terug naast hem en beloon hem als hij blijft zitten/liggen (het commando in deze situatie is eigenlijk 'wacht', maar daar hebben we niet consequent vanaf puptijd mee geoefend. Ik weet ook niet goed hoe ik die aan kan leren, tips?)

Afhankelijk van hoe het op dat moment gaat verleng ik de afstand of de tijd.
Elke keer als hij te vroeg is zet ik hem terug en doe ik het opnieuw.

Ik oefen korte periodes 2x in de week ofzo (het plan is om het te intensiveren) en eindig altijd met een geslaagde oefening. Dus lukt 20 seconden niet, dan eindig ik met 10 seconden dat het wel lukt.
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Hilde »

Bouw je de oefening altijd op, of ook wel eens af? Dus ga je na die eerste stap ook wel eens direct terug om te belonen? Of is het altijd 2 tot 3 meter en verder? En wat is je beloning? Voer, spel, samen rennen, een ‘vrij’?
Afbeelding
Gebruikersavatar
wolvster
Zeer actief
Berichten: 5683
Lid geworden op: 25 sep 2014 21:07
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door wolvster »

@Hilde, ik probeer zowel bij het wachten als bij het soort beloning af te wisselen.
Dus inderdaad soms korter dan daarvoor en met belonen geef ik hem of een voertje, een complimentje en een aai of vrij.
Spel vind ik lastig omdat hij heel erg fel is op een speeltje. Als ik die bij me heb zit hij überhaupt niet naast me, dan springt hij op en neer van ongeremde vreugde...
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier gaat in principe alles vanuit rust. Geen rust, dan ook geen actie. Dus naar buiten gaan? Lijn gaat er pas aan als je rustig bent. Deur gaat pas open als je rustig bent. Naar buiten stappen we pas als je rustig bent. Eten? Eten gaat pas in de bak als je rustig bent. Bak wordt pas opgetild als je rustig bent. Bak wordt pas neergezet als je rustig bent. Je mag pas gaan eten als je rustig bent. Kun je niet rustig wachten op je eten? Zet ik je een stuk verder bij de bak vandaan. Nog niet rustig? Dan op de gang. Nog niet rustig? Om het hoekje. Knuffelen of op de bank? Alleen als je rustig bent. Vanuit rust is blijven veel gemakkelijker en dat begint dus bij het eerste contact 's ochtends en dat blijft de basis bij alles wat we doen. Eerst rust, dan actie en vanuit de actie kan er weer rust gevraagd worden. En ik werk regelmatig vanuit het premack-principe: jij wilt x? Doe dan eerst y, dan krijg je daarna x. Als dat principe door de hond begrepen wordt, kun je dus ook om rust vragen voor de actie komt. De door de hond gekozen actie is dan de beloning, en er gaat weinig boven iets doen wat je op dat moment dolgraag wilt doen ;) Kunst is dan vooral om te voorkomen dat de hond z'n eigen zin kan doen voordat ie jouw zin gedaan heeft...
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door DeDiana »

wolvster schreef:@Hilde, ik probeer zowel bij het wachten als bij het soort beloning af te wisselen.
Dus inderdaad soms korter dan daarvoor en met belonen geef ik hem of een voertje, een complimentje en een aai of vrij.
Spel vind ik lastig omdat hij heel erg fel is op een speeltje. Als ik die bij me heb zit hij überhaupt niet naast me, dan springt hij op en neer van ongeremde vreugde...
Met dat laatste kun je natuurlijk sowieso gaan oefenen, bijvoorbeeld eerst een zit vragen voor het spelen en het zo uitbouwen naar wat heen en weer zwiepen met het speeltje terwijl hij rustig moet blijven zitten en/of liggen, het speeltje een klein stukje wegleggen en hem na een paar seconden pas vrij geven om het te pakken, etc. Uiteraard wel klein en makkelijk beginnen en dan heel langzaam uitbouwen. Als hij minder heftig reageert op voer, kun je dit hele principe ook eerst met een voertje oefenen en daarna pas met een speeltje, zodat hij al een idee heeft wat er van hem wordt verwacht.
Verder zou ik bij zit/af en blijf alleen nog maar belonen op de plek waar hij moet blijven, en niet naar je toe roepen en daarvoor met voer of spel belonen. Als je hem na de zit/af en blijf voor wilt laten komen, zou ik dus ook eerst teruglopen om het blijven te belonen en hem daarna pas voor roepen en dat bijvoorbeeld alleen belonen met stem of een knuffel. Het is voor hem blijkbaar al een beloning dat de blijfoefening voorbij is en dat hij voor mag komen, dus die beloning zou ik wat matigen, anders gaat hij daar natuurlijk op anticiperen (want dat is leuker).
In het dagelijks leven kun je inderdaad, wat Fotogravinnetje ook al schrijft, een heleboel van deze principes gedurende de dag oefenen door altijd iets van rust en zelfbeheersing te vragen bij dingen die hij graag wil.
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik heb even in je quote hieronder gereageerd.
wolvster schreef:@Zamunda, tuurlijk!

Ik zet hem strak links naast mij neer. Geef commando 'blijf', loop met mijn rechtervoet als eerste stap naar zo'n 2 à 3 meter afstand. Daar draai ik mij om naar hem. Ik kijk hem niet in de ogen, maar iets over hem heen.

Soms komt hij op dit punt al in actie, dan zet ik hem weer terug en begin opnieuw.

Zolang het dikgedrukte nog vaak voorkomt zou ik de oefening veel kleiner maken. Dus een stap wegzetten en weer terug en belonen. Dat rustig uitbouwen met meer stappen, meer beweging (dus ipv heel rustig een stap wegzetten juist een sprong naast hem maken). Eerst hem steady krijgen in het blijven zitten aan het begin van de oefening. Ook afwisselen in moeilijkheidsgraad, dus na een extra stap weer even een paar keer heel makkelijk maken.

Zo niet, wacht ik 10 à 20 seconden afhankelijk hoe de vlag er bij hangt en
1)roep hem voor. Ik beloon hem als hij dat goed doet met een koekje.
Of
2) loop terug naast hem en beloon hem als hij blijft zitten/liggen (het commando in deze situatie is eigenlijk 'wacht', maar daar hebben we niet consequent vanaf puptijd mee geoefend. Ik weet ook niet goed hoe ik die aan kan leren, tips?)

Ik ga mee met DeDiana (geloof ik) om hem voorlopig niet voor te roepen na de zit en blijf maar steevast terug te lopen. Is voor Murdock de oefening afgelopen zodra je hem beloond hebt trouwens? Met Lais loop ik binnen één oefening steeds weer naar haar toe (rustig belonen met lekkers en zeggen dat ze het goed doet) en weer weg. Het is pas klaar als ik bij haar kom en een feestje met haar bouw (bouw je ook feestjes bij Murdock of beloon je altijd rustig?).

Afhankelijk van hoe het op dat moment gaat verleng ik de afstand of de tijd.
Elke keer als hij te vroeg is zet ik hem terug en doe ik het opnieuw.

Ik zou er dus op inzetten om het te vroeg zijn te voorkomen. Merk je nog dat hij de af en blijf makkelijker vindt dan de zit en blijf? Dan zou ik de zit-oefeningen veel makkelijker maken en inzetten op altijd succes en de af gebruiken voor het uitbouwen.

Ik oefen korte periodes 2x in de week ofzo (het plan is om het te intensiveren) en eindig altijd met een geslaagde oefening. Dus lukt 20 seconden niet, dan eindig ik met 10 seconden dat het wel lukt.

Wat je ook nog kunt doen is hem ergens op laten zitten (een ton, of de bank bijvoorbeeld, of zoals hierboven juist ergens in (doos)), veel honden ervaren dan wat meer kadering/hogere drempel om aan de wandel te gaan (een handdoek kan ook al effect hebben)
Ik ben benieuwd of je hier wat mee kunt :ok: .
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door GrethavW »

In de tijd dat we vroeger thuis Labradors hadden en daar ook jachttraining en proeven mee deden, maakten we altijd verschil in de commando's "wacht" en "blijf".

Met "blijf" werd de hond altijd weer opgehaald. Hij mocht dus nooit zelf in beweging komen. Daar bouwde je veel rust mee in.
Als het de bedoeling was de hond op een afstand of na een tijdje weer te roepen gebruikten we het commando "wacht".

Maar misschien is dit volledig uit de tijd. :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Pemba »

GrethavW schreef:In de tijd dat we vroeger thuis Labradors hadden en daar ook jachttraining en proeven mee deden, maakten we altijd verschil in de commando's "wacht" en "blijf".

Met "blijf" werd de hond altijd weer opgehaald. Hij mocht dus nooit zelf in beweging komen. Daar bouwde je veel rust mee in.
Als het de bedoeling was de hond op een afstand of na een tijdje weer te roepen gebruikten we het commando "wacht".

Maar misschien is dit volledig uit de tijd. :engel:
Ik doe het ook zo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wolvster
Zeer actief
Berichten: 5683
Lid geworden op: 25 sep 2014 21:07
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door wolvster »

Zamunda schreef:Ik heb even in je quote hieronder gereageerd.
wolvster schreef:@Zamunda, tuurlijk!

Ik zet hem strak links naast mij neer. Geef commando 'blijf', loop met mijn rechtervoet als eerste stap naar zo'n 2 à 3 meter afstand. Daar draai ik mij om naar hem. Ik kijk hem niet in de ogen, maar iets over hem heen.

Soms komt hij op dit punt al in actie, dan zet ik hem weer terug en begin opnieuw.

Zolang het dikgedrukte nog vaak voorkomt zou ik de oefening veel kleiner maken. Dus een stap wegzetten en weer terug en belonen. Dat rustig uitbouwen met meer stappen, meer beweging (dus ipv heel rustig een stap wegzetten juist een sprong naast hem maken). Eerst hem steady krijgen in het blijven zitten aan het begin van de oefening. Ook afwisselen in moeilijkheidsgraad, dus na een extra stap weer even een paar keer heel makkelijk maken.

Zo niet, wacht ik 10 à 20 seconden afhankelijk hoe de vlag er bij hangt en
1)roep hem voor. Ik beloon hem als hij dat goed doet met een koekje.
Of
2) loop terug naast hem en beloon hem als hij blijft zitten/liggen (het commando in deze situatie is eigenlijk 'wacht', maar daar hebben we niet consequent vanaf puptijd mee geoefend. Ik weet ook niet goed hoe ik die aan kan leren, tips?)

Ik ga mee met DeDiana (geloof ik) om hem voorlopig niet voor te roepen na de zit en blijf maar steevast terug te lopen. Is voor Murdock de oefening afgelopen zodra je hem beloond hebt trouwens? Met Lais loop ik binnen één oefening steeds weer naar haar toe (rustig belonen met lekkers en zeggen dat ze het goed doet) en weer weg. Het is pas klaar als ik bij haar kom en een feestje met haar bouw (bouw je ook feestjes bij Murdock of beloon je altijd rustig?).

Afhankelijk van hoe het op dat moment gaat verleng ik de afstand of de tijd.
Elke keer als hij te vroeg is zet ik hem terug en doe ik het opnieuw.

Ik zou er dus op inzetten om het te vroeg zijn te voorkomen. Merk je nog dat hij de af en blijf makkelijker vindt dan de zit en blijf? Dan zou ik de zit-oefeningen veel makkelijker maken en inzetten op altijd succes en de af gebruiken voor het uitbouwen.

Ik oefen korte periodes 2x in de week ofzo (het plan is om het te intensiveren) en eindig altijd met een geslaagde oefening. Dus lukt 20 seconden niet, dan eindig ik met 10 seconden dat het wel lukt.

Wat je ook nog kunt doen is hem ergens op laten zitten (een ton, of de bank bijvoorbeeld, of zoals hierboven juist ergens in (doos)), veel honden ervaren dan wat meer kadering/hogere drempel om aan de wandel te gaan (een handdoek kan ook al effect hebben)
Ik ben benieuwd of je hier wat mee kunt :ok: .
Ja daar kan ik zeker wat mee!

Sowieso fijne tips van iedereen waar ik wat mee kan :ok:

Ik weet niet meer precies wie wat zei (kan op mn telefoon niet het hele topic teruglezen terwijl ik reageer), dus even in het algemeen:

Altijd naar hem toe is een hele goeie! Dat ik daar nog niet eerder aan gedacht heb. Het voorkomen kan hij prima dus die hoef ik niet te gebruiken ipv daarvan ga ik uitsluitend (of bijna uitsluitend) terug naar hem toe.
Feestjes bouwen doe ik liever niet, juist omdat hij al zo debiel hoog in zn energie zit.

Zo'n doos met rand is inderdaad wel een idee, juist omdat je m ook steeds kleiner kan maken.

Het onderscheid tussen wacht en blijf heeft Murdock niet van pups af aangeleerd, maar dat kan ik hem wel aanleren.
Maar ik ga nu eerst de blijf oefenen (Naar hem teruglopen) dus om het nu niet te ingewikkeld te maken voor hem, wacht ik nog met de wacht.


Hij deed het afgelopen zondag bij Breiten trouwens niet slecht, ik hoop dat ik met jullie tips hem nog meer steady krijg!
Gebruikersavatar
wolvster
Zeer actief
Berichten: 5683
Lid geworden op: 25 sep 2014 21:07
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door wolvster »

Fotogravinnetje schreef:Hier gaat in principe alles vanuit rust. Geen rust, dan ook geen actie. Dus naar buiten gaan? Lijn gaat er pas aan als je rustig bent. Deur gaat pas open als je rustig bent. Naar buiten stappen we pas als je rustig bent. Eten? Eten gaat pas in de bak als je rustig bent. Bak wordt pas opgetild als je rustig bent. Bak wordt pas neergezet als je rustig bent. Je mag pas gaan eten als je rustig bent. Kun je niet rustig wachten op je eten? Zet ik je een stuk verder bij de bak vandaan. Nog niet rustig? Dan op de gang. Nog niet rustig? Om het hoekje. Knuffelen of op de bank? Alleen als je rustig bent. Vanuit rust is blijven veel gemakkelijker en dat begint dus bij het eerste contact 's ochtends en dat blijft de basis bij alles wat we doen. Eerst rust, dan actie en vanuit de actie kan er weer rust gevraagd worden. En ik werk regelmatig vanuit het premack-principe: jij wilt x? Doe dan eerst y, dan krijg je daarna x. Als dat principe door de hond begrepen wordt, kun je dus ook om rust vragen voor de actie komt. De door de hond gekozen actie is dan de beloning, en er gaat weinig boven iets doen wat je op dat moment dolgraag wilt doen ;) Kunst is dan vooral om te voorkomen dat de hond z'n eigen zin kan doen voordat ie jouw zin gedaan heeft...
Dat is hier ook standaard, juist omdat hij zo hysterisch kan doen.
Dus dat zit wel goed :wink:
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

wolvster schreef:
Fotogravinnetje schreef:Hier gaat in principe alles vanuit rust. Geen rust, dan ook geen actie. Dus naar buiten gaan? Lijn gaat er pas aan als je rustig bent. Deur gaat pas open als je rustig bent. Naar buiten stappen we pas als je rustig bent. Eten? Eten gaat pas in de bak als je rustig bent. Bak wordt pas opgetild als je rustig bent. Bak wordt pas neergezet als je rustig bent. Je mag pas gaan eten als je rustig bent. Kun je niet rustig wachten op je eten? Zet ik je een stuk verder bij de bak vandaan. Nog niet rustig? Dan op de gang. Nog niet rustig? Om het hoekje. Knuffelen of op de bank? Alleen als je rustig bent. Vanuit rust is blijven veel gemakkelijker en dat begint dus bij het eerste contact 's ochtends en dat blijft de basis bij alles wat we doen. Eerst rust, dan actie en vanuit de actie kan er weer rust gevraagd worden. En ik werk regelmatig vanuit het premack-principe: jij wilt x? Doe dan eerst y, dan krijg je daarna x. Als dat principe door de hond begrepen wordt, kun je dus ook om rust vragen voor de actie komt. De door de hond gekozen actie is dan de beloning, en er gaat weinig boven iets doen wat je op dat moment dolgraag wilt doen ;) Kunst is dan vooral om te voorkomen dat de hond z'n eigen zin kan doen voordat ie jouw zin gedaan heeft...
Dat is hier ook standaard, juist omdat hij zo hysterisch kan doen.
Dus dat zit wel goed :wink:
Dan moet je het verder uitbouwen dan je blijkbaar doet ;) Stil zitten is nog geen rust
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Geduld aanleren

Ongelezen bericht door ranetje »

Altijd teruggaan en belonen voor het blijven.
Wel opletten dat belonen niet gelijk staat aan einde oefening.
Gaat de hond van zijn plaats dan terugbrengen naar waar hij zat en oefening even iets dichterbij/korter houden zodat je het "herstel" kan belonen.

Eventueel kan je er een placeboard oefening van maken of hem eerst een tijdje op een matje laten zitten waar hij niet van af mag.

Stuiteren is moeilijk om te buigen
Ik heb nu ook een stuiteraar die soms nog niet eens op haar placeboard te houden is :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”