Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor meer snelheid

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi doet het leuk in de gg/obedience.
Gg1/OB1 diploma heeft ze, alle oefeningen uit het 2 kent ze, en merendeel van de 3 (ook de nieuwe oefening al) kent ze ook.


Het is een hondje dat nauwkeurig werkt, en relatief weinig fouten maakt.
Maar in alle oefeningen eigenlijk voor het mooie wat te traag.
Niet extreem traag, maar wat meer snelheid is beslist welkom.

Nu ken ik verschillende trucjes en mogelijkheden om de snelheid wat omhoog te krijgen, maar nog steeds zou ik graag wat meer tempo zien.
Zeker omdat ik toch in mijn hoofd heb om dit jaar wat officiële wedstrijden te gaan lopen.

Wie hebben er tips!
Hoe meer verschillende tips hoe liever, ik ga dan vanzelf uitproberen wat in welke situatie bij haar werkt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door mito »

Ik heb een snelle "hier" geoefend met Misty door het af te wisselen met de bal. Dat werkt natuurlijk alleen als je hond gek is op een balletje.
Dus de ene keer roepen en dan moet ze gewoon netjes voor komen zitten
De andere keer roepen en als ze bijna bij me is de bal achter me weggooien zodat ze langs me rent achter de bal aan.
En een keer roepen en zodra ze zit de bal gooien
Dat werkte bij ons heel goed.

Maar het is afhankelijk van wat voor oefening je wilt dat ze sneller doet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Waar mis je snelheid, Habibi?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

Dank al voor de antwoorden.

Eigenlijk in het totaal.
Alles gaat relatief traag. Wel vooruitgang nog steeds, maar in iets stressvolle situatie (voor mij met name, examen of wedstrijd oid) direct terugslag.

Nergens vlotte galop, hooguit sukkeldrafje. Aport, vak zenden, voor roepen etc.

Appel op afstand doet ze extreem netjes op de plek, maar het is net of er enige vertraging zit tussen mijn commando en de uitvoering.
(de meeste border collies die ik ken gooien zich zowat tegen de grond bij het commando af/down. Habibi zet afwisselend haar voorpootjes steeds iets verder naar voren, tot ze ligt. En dat vrij traag)

Volgen is vaak net iets achter, ipv aan de knie.

Dus totaal beeld is wat traag/sloom.

Er is vooruitgang, maar iedere extra tip is welkom.

Ze is met voer vrij goed te motiveren. Maar als dat uitblijft wordt ze meteen minder fanatiek.
Bal, blok, hoog stemmetje 'braaf zo', aanhalen, commando touch (naar hand springen) is allemaal bruikbaar als beloning.

Opvallend is wel dat mijn lichaamshouding kan zorgen voor nog meer vertraging.

Maar eigenlijk zou het hele totaalbeeld dus wat vlotter mogen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Duidelijke beschrijving :ok:

Heb je ooit na elke oefening een voertjescircuit gedaan?
Daar heb ik jaren geleden de snelheid bij Rana mee opgevoerd.
Ik gebruikte daarvoor gekookte tortellini (kaas of vlees vulling) :mrgreen: goed zichtbaar in het gras dus er hoeft niet naar gezocht te worden.
Rana vond dat zo'n zaligheid dat ze als een speer ging :lol1:

Doe je de oefeningen altijd helemaal?
Je kunt het afwisselender maken door de oefeningen af en toe ook in stukjes te breken en elk onderdeeltje even goed te belonen met wat ze leuk of lekker vindt.
Eventueel even iets anders doen daarna, dus niet de rest van de oefening er altijd achteraan doen.

Verder weet ik even niets, maar hopelijk komen er nog meer suggesties :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Paisley »

Niet in de G&G, maar ik kan Mayke in de behendigheid wat meer op stoom krijgen door mijn beloningsvoertjes een beetje mystiek te maken. Soms doe ik vlak voor een rondje alsof ik ze zelf opeet.

Ook kan een trage uitvoering een symptoom zijn van een hond die bang is om 'nee' te horen of onzeker is over de uitvoering.
Als Mayke een verkeerd toestel pakt, doe ik nu alsof het erbij hoort en houd ik de flow erin. Dat werkt stukken beter dan principieel te zijn over de volgorde en daarmee de motivatie te verminderen.
Ook in de gehoorzaamheid reageert ze een stuk feller wanneer ze zeker weet dat ze doet wat ik bedoel, en daarmee moet ik voor mijn gevoel soms overdreven duidelijk zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Mila speelt dat ook. Bij haar is het een combinatie van dat zij zelf heel precies is en geen fouten wil maken (onzekerheid). Mila is niet een hond die eerst doet, die denkt eerst na en dán doet ze pas.
Belonen met de bal werkt bij Mila erg goed, omdat ze dan door haar drive minder denkt en gewoon zo vlug mogelijk die bal wil hebben.
Omdat die bal soms onhandig was/is, ben ik het ook eens ooit gaan clickeren. Begonnen met eenvoudige commando's en alleen clicken als het heel vlot werd uitgevoerd en anders alleen een stembeloning.
Ik doe het nu in huis nog wel eens, omdat ze er een handje van heeft om het commando 'plaats' traag op te voeren. Dan gooi ik er weer een clickersessie tegenaan en dan stuift ze weer naar haar plaats.
Wij doen overigens geen GG, dus geen idee of je hier voor de GG wat aan hebt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

ranetje schreef:Duidelijke beschrijving :ok:

Heb je ooit na elke oefening een voertjescircuit gedaan?
Daar heb ik jaren geleden de snelheid bij Rana mee opgevoerd.
Ik gebruikte daarvoor gekookte tortellini (kaas of vlees vulling) :mrgreen: goed zichtbaar in het gras dus er hoeft niet naar gezocht te worden.
Rana vond dat zo'n zaligheid dat ze als een speer ging :lol1:

Doe je de oefeningen altijd helemaal?
Je kunt het afwisselender maken door de oefeningen af en toe ook in stukjes te breken en elk onderdeeltje even goed te belonen met wat ze leuk of lekker vindt.
Eventueel even iets anders doen daarna, dus niet de rest van de oefening er altijd achteraan doen.

Verder weet ik even niets, maar hopelijk komen er nog meer suggesties :ok:
Dank je!
Voertjescircuit is volgen, en steeds na rechtswending voertje ongeveer een meter voor haar gooien?
Die oefening ken ik, en ze wordt er zeker vlotter van. Ze richt zich dan wel héél erg op het voer en mijn rechterhand.
Gebruik je deze oefening / deze beloning dan na iedere oefening even kort?
Ik ben heel benieuwd hoe je dit precies inpast in je training!



Het afwisselend maken doe ik absoluut (meer dan mijn trainers prettig vinden soms, geloof ik....)
Als ik een oefening 3x of vaker achter elkaar op dezelfde manier doe, kan ik het echt vergeten bij Habibi. Dan is ze er ook echt klaar mee.

Ik oefen eigenlijk alle oefeningen uit gg1 t/m gg3 dwars door elkaar heen.
Soms een stukje uit een oefening, soms de hele oefening.
En af en toe combineer ik dingen op een idiote manier. (stuur haar met blok naar vak of zoiets, of roep voor terwijl er met bollen een slalom ligt, en stuur haar dan op handcommandos links/rechts langs de bollen.
Met name van nieuwe oefeningen of rare combinaties lijkt ze wel vrolijker te worden. Dan moet ze ècht denken, en dat lijkt ze leuk te vinden.
Scheelt ongetwijfeld ook dat ik zelf erg blij wordt als ze zoiets heel snel begrijpt, dus mijn hele houding zal dat dan ongetwijfeld ook uitstralen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

mito schreef:Ik heb een snelle "hier" geoefend met Misty door het af te wisselen met de bal. Dat werkt natuurlijk alleen als je hond gek is op een balletje.
Dus de ene keer roepen en dan moet ze gewoon netjes voor komen zitten
De andere keer roepen en als ze bijna bij me is de bal achter me weggooien zodat ze langs me rent achter de bal aan.
En een keer roepen en zodra ze zit de bal gooien
Dat werkte bij ons heel goed.

Maar het is afhankelijk van wat voor oefening je wilt dat ze sneller doet?
Bal werkt erg fijn, kan hem bijvoorbeeld ook gebruiken om te belonen als ze in het vak ligt, en dan achter het vak gooien.

Voorkomen werkt ook prima met bal, voorkomen met stop ook.
Die is mooi strak als ik de bal hef in combi met het sta commando.

Als ze traag komt gooi ik de bal achter me, als ze vlot is komt soms (niet altijd) wel de sta.
Soms rond ik de oefening af door alsnog aan de voet te roepen, soms gooi ik de bal over haar heen (waar ze staat dus), achter haar om de scherpe stop te kunnen belonen.

Jammer is wel dat de bal niet mee de ring in mag, helaas.

Maar het werkt voor haar zeker motiverend.

Dank je voor je input!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

Paisley schreef:Niet in de G&G, maar ik kan Mayke in de behendigheid wat meer op stoom krijgen door mijn beloningsvoertjes een beetje mystiek te maken. Soms doe ik vlak voor een rondje alsof ik ze zelf opeet.

Ook kan een trage uitvoering een symptoom zijn van een hond die bang is om 'nee' te horen of onzeker is over de uitvoering.
Als Mayke een verkeerd toestel pakt, doe ik nu alsof het erbij hoort en houd ik de flow erin. Dat werkt stukken beter dan principieel te zijn over de volgorde en daarmee de motivatie te verminderen.
Ook in de gehoorzaamheid reageert ze een stuk feller wanneer ze zeker weet dat ze doet wat ik bedoel, en daarmee moet ik voor mijn gevoel soms overdreven duidelijk zijn.

Dat eerste ken ik wel. Mijn snoepjes zitten vaak in een jaszak. Daar kan ik een hele show van maken. Erop wijzen, psssst, weet je wat dit is? Echt? Wil je dat? En een keer subtiel naar die jaszak wijzen, of een keer kraken met de stof van de jas



In je laatste alinea lees ik iets dat bij Habibi echt wel eens waar kan zijn.
Ik lees het nog een paar keer rustig over, en ga dan de komende tijd eens opletten of dit bij Habibi een dingetje is.
Zou me niet verbazen. Ze is zo precies, en lijkt inderdaad trager te worden als ik niet in alles uitstraal dat het góéd is.

Dank je wel, ik ga ermee aan de gang!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

DeDiana schreef:Bij Mila speelt dat ook. Bij haar is het een combinatie van dat zij zelf heel precies is en geen fouten wil maken (onzekerheid). Mila is niet een hond die eerst doet, die denkt eerst na en dán doet ze pas.
Belonen met de bal werkt bij Mila erg goed, omdat ze dan door haar drive minder denkt en gewoon zo vlug mogelijk die bal wil hebben.
Omdat die bal soms onhandig was/is, ben ik het ook eens ooit gaan clickeren. Begonnen met eenvoudige commando's en alleen clicken als het heel vlot werd uitgevoerd en anders alleen een stembeloning.
Ik doe het nu in huis nog wel eens, omdat ze er een handje van heeft om het commando 'plaats' traag op te voeren. Dan gooi ik er weer een clickersessie tegenaan en dan stuift ze weer naar haar plaats.
Wij doen overigens geen GG, dus geen idee of je hier voor de GG wat aan hebt. :mrgreen:
Klinkt wel als een beetje vergelijkbaar karakter.

Klikkeren kan prima in de gg, op mijn club wordt er -helaas- totaal niets mee gedaan.
Zelf vind ik klikkeren regelmatig (niet altijd) een fijne trainingsmethode. En Habibi wordt er ook blij van.
Klikker pakken in huis levert automatisch een blije hond op.

Habibi weigerde permanent om te apporteren. (ong 4 jr geleden) verschillende instructeurs (vrijwel alle) op mijn club hadden al eens meegekeken en tips gegeven.
Meer dan een half jaar, van alles geprobeerd. Maar niets leek echt te helpen.

Ik ben me toen echt gaan verdiepen in de klikker (meteen ook bij het paard, die er ècht super op reageert)
Met klikkeren heb ik haar uiteindelijk wel zo ver gekregen dat ze wil apporteren.
Heeft even geduurd, in extreem kleine tussenstapjes, naar inmiddels apporteert ze goed. (ook ijzer, rare voorwerpen, duivenvleugels...)


En hoe prettig ik de klikker ook vind, ik heb er nooit over nagedacht om te klikken voor snelheid. Wel voir precisie, en dat gaat me goed af.

Mede naar aanleiding van jouw berichtje ben ik nu ook gaan klikken voor snel vlot op de goede plek volgen, en dan de klik op oogcontact.
Dat begint nu, na een paar dagen al echt vruchten af te werpen.
Ik ga ook nadenken over klikken voor snelheid, even kijken hoe en op welke momenten ik dat invoeg.


Dankjewel voor je input!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

Boutje schreef:Ik geef bij ons op de club de pre-agility lessen. Wat je beschrijft zie ik helaas vaak bij honden die ik niet op 7- 8 maand in de groep krijg maar iets ouder, die dus wat langer gehoorzaamheid gedaan hebben.
Zeker bij shelties en andere gevoeligere hondjes moet je enorm opletten met (te veel) druk gebruiken. Dan gaan ze idd ofwel lopen snuffelen en weg lopen of zo ofwel, als ze het toch echt wel heel goed willen doen worden ze traag-nauwkeurig. Dat zie je bij vb border collies veel minder, die blijven meer door gaan.

Denk er ook aan dat je lichaamstaal vb bij een "kom voor" heel erg blokerend kan werken. Maar die houding wordt nu eenmaal gevraagd bij gehoorzaamheid.

Wat ik in de lesjes doe met dergelijke hondjes zijn vb.
-geleiders om beurt elkaars hondje laten vasthouden, de baas staat dan enkele meters verder, roept hondje en lokt met speeltje (liefst0 of pennezak met voertjes in of zo en als hondje goed trekt laat de helper hem los en rent baasje zo weg dat hond die wel kan inhalen en samen spelen-voertje krijgen. De hele "brave" hondjes durven in het begin zelfs niet trekken...
-zit, wacht en GO: hondje laten zitten en wachten, zelf wat verder gaan staan zijdelings naar hond toe (dus niet in de "kom voor" houding) met speeltje/zakje met snoepjes en hond wat wild maken, voorbereiden, bijvoorbeeld ies zeggen op luide fluitsertoon van waaachteeeeen... waaachteeeen... en dan aftellen: 1-2-3 GO en op de go mag je hond vertrekken en ren je zelf weg, zie vorige oefening.

Naar gehoorzaamheid toe zou ik dan vb als dat allemaal goed gaat en je de spanning in de wacht kan opbouwen eerst overschakelen naar een kom voor met komen en spelen (speeltje voor je buik houden of zo en er in laten happen) en afwisselen met nu en dan eens omdraaien en weg lopen en dan pas naar de "gewone" manier.

Hoe meer positievespanning je kan opbouwen in de wachthouding hoe explosiever je start, vertrek en uiteidnelijk je hele oefening wordt.

En als dat niet lukt kan je natuurlijk nog altijd behendigheid gaan doen :D :D :D
Dat traag-nauwkeurig dat je omschrijft herken ik heel erg....

Het werkt bij Habibi inderdaad leuk als ik spanning opbouw.
Bijvoorbeeld bij het vak.
Als we op afstand klaar zitten, en ik fluister een paar keer met veel energie in mijn stem "heb je hem gezien?" "ja hè?" "nou, let op dan"
Als ik vervolgens ook nog door mijn knieën ga, en ik haar zachtjes een tikje op haar kont geef aan dan vak roep, dan vliegt ze inderdaad heel veel vlotter. (en met een blijere kopuitdrukking)
In de training werkt dat dus.

Jammer genoeg mag ook dit weer absoluut niet in een wedstrijd situatie.
Dan moet je nogal statisch staan, zeg maar...
Zelfs uitgebreid met stem belonen mag nauwelijks.

En dat is voor Habibi toch best belangrijk.

Naar aanleiding van dit bericht ben ik deze week wel het blok in combinatie met uitstellen/wachten als beloning gaan gebruiken.
Blok apporteren vindt ze inmiddels leuk, niet zoals jaren geleden gelukkig.

Deze week geprobeerd :
Ik gooi het blok, goed duidelijk zodat ze het ziet weg.
Ze mag er niet achteraan.
Ik doe eerst een oefening, bv volgen of appel op afstand.
Op het moment dat het mij uitkomt (desnoods halverwege een oefening) geef ik het apport commando.
(heel kort "port" in mijn geval)
Ze lijkt dat wel als soort beloning te ervaren, en ze wil eigenlijk best erg graag het blok.

Het lijkt dus al wat te doen.

Het grote voordeel: de apport oefening is geloof ik meestal de 7e oefening.
Omdat ze dit als uitgestelde beloning is gaan zien, heb ik in feite ìn de wedstrijd een beloonmoment....

Ik hoop dat ook dit wat gaat opleveren.

Dank!


Wat betreft behendigheid : ik ben daar ooit mee begonnen.
Habibi leek het leuk te vinden, en in feite was ze ook knap handig en heel fijn te sturen voor een beginner.

Maar onder andere de wip en de slurf vond ze wat eng.
De instructeur op mijn club is borders gewend.
En ging -ook na mijn verzoek om andere aanpak voor mijn hond- wat lomp en met veel druk om met haar.
Ze begon het minder leuk te vinden, en na meerdere keren dat ik echt duidelijk aangaf dat het voor mijn hond niet ging werken op die manier, en toch lomp doorgaan was ik er klaar mee.
(in combi met zijn commentaar dat ik nooit serieus gg kon trainen naast serieus behendigheid)

Ik ben daar dus ook mee gestopt.
Heel af en toe, als het rustig is in de behendigheidsgroep, en ik tijd heb, en die instructeur is een keer afwezig, dan sluit ik voor de lol wel eens aan in een groep.
(wordt bij mij niet zo moeilijk over gedaan)
En dan doet ze het eigenlijk verrassend leuk voor een hond die er niet op getraind wordt.
Tunnel en A-schutting is echt feest, vindt ze super.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

Dank voor ieders input tot nog toe!
Ik ga met alle tips proberen wat te doen.


Nog meer tips zijn uiteraard meer dan welkom!

Ik ben benieuwd. Komende zondag 1e wedstrijd.
Nu nog even gg1, het is erg lang geleden dat ik wat gedaan heb qua wedstrijden.

De bedoeling is om vlot door te gaan naar de 2, als de 1 een beetje oké valt nu zondag.
In principe kent ze alles uit de 2 ook prima, alleen voorkomen met staan ben ik nog niet helemaal tevreden iver.

(ze heeft diploma 1, ze mag nog starten in de 1, ze mag in feite ook al naar de 2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door JML »

Zondag samen even kijken Femke?
Ook met de gouden tip ga je het voor zondag niet oplossen, moet je ook niet willen proberen denk ik.
Er zijn hele goede tips gegeven (echt gaaf), zoals een voedselcircuitje kan echt helpen. Dat is niet hetzelfde als zoals jij het beschrijft icm volgen, maar echt gericht op snelheid (aktie en reactie).
Misschien ook een keertje samen trainen? :)
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door Habibi »

JML schreef:Zondag samen even kijken Femke?
Ook met de gouden tip ga je het voor zondag niet oplossen, moet je ook niet willen proberen denk ik.
Er zijn hele goede tips gegeven (echt gaaf), zoals een voedselcircuitje kan echt helpen. Dat is niet hetzelfde als zoals jij het beschrijft icm volgen, maar echt gericht op snelheid (aktie en reactie).
Misschien ook een keertje samen trainen? :)
Gezellig, en graag!
Zie je morgen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Tips voor meer snelheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Habibi schreef:
ranetje schreef:Duidelijke beschrijving :ok:

Heb je ooit na elke oefening een voertjescircuit gedaan?
Daar heb ik jaren geleden de snelheid bij Rana mee opgevoerd.
Ik gebruikte daarvoor gekookte tortellini (kaas of vlees vulling) :mrgreen: goed zichtbaar in het gras dus er hoeft niet naar gezocht te worden.
Rana vond dat zo'n zaligheid dat ze als een speer ging :lol1:

Doe je de oefeningen altijd helemaal?
Je kunt het afwisselender maken door de oefeningen af en toe ook in stukjes te breken en elk onderdeeltje even goed te belonen met wat ze leuk of lekker vindt.
Eventueel even iets anders doen daarna, dus niet de rest van de oefening er altijd achteraan doen.

Verder weet ik even niets, maar hopelijk komen er nog meer suggesties :ok:
Dank je!
Voertjescircuit is volgen, en steeds na rechtswending voertje ongeveer een meter voor haar gooien?
Die oefening ken ik, en ze wordt er zeker vlotter van. Ze richt zich dan wel héél erg op het voer en mijn rechterhand.
Gebruik je deze oefening / deze beloning dan na iedere oefening even kort?
Ik ben heel benieuwd hoe je dit precies inpast in je training!
Daar is het wel van afgeleid denk ik, maar ik gebruikte het anders.

Ik deed na elke oefening een soort van carrousel met voertjes gooien.
Dus als de oefening "klaar" was even samen met Rana uit mijn dak gaan, met dan goed zichtbaar naar links, naar rechts en/of achter me zo'n tortellini gooien.
De laatste lekkere hap kreeg ze dan weer uit mijn hand (heb je meteen je hond weer bij je).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”