Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"vak" stuur vragen.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

"vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

We zijn begonnen met de GG2 en staan nu voor het aanleren van "naar het vak sturen".
Ezio kent de "terug naar plaats" oefening heel goed. De plaats is voor hem zijn riem. Naast de standaard oefening kan ik ook zijn riem in het wilde weg ergens neer gooien en hem vervolgens naar zijn (riem) "plaats" sturen Hij kent ook "zoek plaats" als b.v. de riem in het hoge gras terecht komt of zelfs in de bosjes. Hij zal altijd proberen op de riem te gaan liggen of er zo dicht mogelijk tegenaan. Op school werd deze oefening altijd binnen een vak (4 pylonen) gedaan maar Ezio heeft daar totaal geen benul van. Een "vak" zegt hem niks.

Wat ik me nu afvraag is wat hij van deze oefening moet begrijpen. Is het niet gewoon een "ga maar" met vervolgens dirigeren op afstand ("stop" (blijven staan) en "liggen") ???

Ik heb het dus eens uitgeprobeerd op een parkeerplaats (vakken zat, haha) om te zien wat hij zou doen als ik iets totaal nieuws deed. Dus de terug naar plaats oefening gedaan, hem aan het eind laten blijven zitten en met zijn riem weggelopen. Toen hem weer voor geroepen etc. Toen hij weer naast zat heb ik dezelfde arm beweging gemaakt als "plaats" en of "ga maar" en heb ik op de zelfde toon als "plaats" of "ga maar" nu "vak" gezegd.
Enfin hij ging als vanuit reflex vooruit en op het moment dat hij bijna dit :denken: ging doen heb ik hem "stop" gegeven, laten staan wachten en vervolgens "liggen".

Als dit de oefening is waarom moet je hem dan doen onder het commando van "vak" ?

Ik snap wel dat hij in dat vak terecht moet komen maar hij zal toch nooit het begrip "vak" aanleren. Ik vraag me af of een hond een vak zou herkennen louter en alleen omdat daar 4 pylonen staan of er wat linten/planken op de grond ligt.

Dus waarom niet gewoon "vooruit" en op afstand dirigeren ?

kan iemand mij zeggen wat ik mis in deze ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
maaiike17
Actief
Berichten: 290
Lid geworden op: 06 mar 2012 13:40
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik dacht dat het idee was dat een hond terug gaat naar de plaats waar hij is neergelegd. Maar als hij snel gaat liggen op afstand kan je het volgens mij prima met dirigeren aanleren. Je hoeft toch niet per se het commando vak te gebruiken? Volgens mij maakt het niet uit wat je zegt als je maar niet teveel commando's nodig hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

maaiike17 schreef:Ik dacht dat het idee was dat een hond terug gaat naar de plaats waar hij is neergelegd. Maar als hij snel gaat liggen op afstand kan je het volgens mij prima met dirigeren aanleren. Je hoeft toch niet per se het commando vak te gebruiken? Volgens mij maakt het niet uit wat je zegt als je maar niet teveel commando's nodig hebt.
Precies :ok:

Gebruik het commando dat je wilt gebruiken en dat hij snapt.
Voor een hond is "vak" overigens net zo idioot/onzinnig als "plaats".
Het gaat er om dat hij bij een bepaald geluid (= commando) weet wat de bedoeling is.

Lang geleden kwam er iemand op een jachtproef met haar hond, maar ze had nooit meegedaan aan trainingen en wist de gebruikelijke commando's niet.
Waar een ander "apport" zei, gaf zij het commando "haal de krant".
Werkte uitstekend.
Hondje heeft op dat commando uitstekend een eend uit het water gehaald enz..
Prima toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:"haal de krant"
:LOL:
Tsja, op die manier had ze het apporteren aangeleerd... de krant uit de brievenbus halen :U: :mrgreen:

De keurmeester die me het verhaal indertijd vertelde genoot nog steeds van die bijzondere herinnering :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Habibi »

Hoe je het aanleert, en met welk woord maakt volgens mij niet zo bar veel uit. Als de hond het uiteindelijk maar snapt, en het gevraagde laat zien.

Maar 1 ding zie je mijns inziens wel verkeerd. Een hond kan wel degelijk begrijpen dat "vak" (of welk gekozen commando dan ook) betekent dat hij tussen de vier pionnen moet gaan liggen.

Mijn hond snapt dat in ieder geval prima. Of ik nu dichtbij sta, of meters ver weg (Tot ong 60 meter geprobeerd) of ik nu met mijn gezicht naar het vak toe sta, of er niet eens naar kijk, of er een rechte lijn te lopen is naar het vak, of met een omweg omdat er wat voor staat, dat maakt voor mijn hond niets meer uit. Een vak van 3x3 meter, 1x1 of 4x4 maakt ook niet uit.
Vak betekent voor haar dat ze de vier pionnen (of colaflessen, of blokken hout) opzoekt, en daar midden tussen gaat liggen.

Als je echt GG loopt, is het prettig als de hond op een gegeven moment echt het commando kent. Want een hand of armgebaar, en ook instappen (Pasje mee verzetten met de hond) mag dan niet meer.

Overigens zit het vak volgens mij al in de GG1. GG2 is vak zenden, Zelf naar het vak lopen, wegglopen en de hond na enige meters naast je roepen. GG3 is pion zenden, vak zenden, en dan ook weeg zelf richting vak, weer weglopen en de hond naast roepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

OK, hele zinnige antwoorden. Inderdaad is "vak" net zo onzinnig als "plaats" voor de hond en tussen 4 pylonen liggen net zo goed te doen als op een riem liggen (en dat dan "plaats" noemen). Ik denk weer eens teveel vanuit mijn menselijke logica :roll:

We hebben bij GG1 inderdaad in een vak gewerkt maar dan met riem als "plaats". Dus je stuurde hem niet naar een leeg vak maar naar de "plaats", zijn riem. Ik heb me verder nooit de betekenis van het vak echt door laten dringen omdat Ezio altijd perfect op de riem ging liggen. Ik heb dus nooit hoeven kijken of hij wel helemaal in het vak lag etc. etc. Zoals de hond van Habibi desnoods rond een obstakel naar het vak loopt zo loopt Ezio dus naar zijn plaats = de riem.

Enfin, mijn kwartje is gevallen en ik ga hem dus leren wat een "vak" is en dat het de bedoeling is dat hij daar in het midden moet gaan liggen. Ik zal het maar bij "vak" houden want dat gebruiken ze op school en ik had inderdaad een internet filmpje gezien van wedstrijd waarin ook de term "vak" werd gebruikt.

En ik wijk al wat af omdat ergens bij de EG1 het nog niet zo belangrijk leek wat je zei waardoor de "naast" bij de meeste bij mij de "voet" (met "nog voeterder" als hij niet helemaal waterpas zit) is en omgekeerd en "af" is bij mij "liggen".
Maar met "haal de krant" ipv "apport" op de jachttraining staan vind ik echt geweldig :E:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:OK, hele zinnige antwoorden. Inderdaad is "vak" net zo onzinnig als "plaats" voor de hond en tussen 4 pylonen liggen net zo goed te doen als op een riem liggen (en dat dan "plaats" noemen). Ik denk weer eens teveel vanuit mijn menselijke logica :roll:

We hebben bij GG1 inderdaad in een vak gewerkt maar dan met riem als "plaats". Dus je stuurde hem niet naar een leeg vak maar naar de "plaats", zijn riem. Ik heb me verder nooit de betekenis van het vak echt door laten dringen omdat Ezio altijd perfect op de riem ging liggen. Ik heb dus nooit hoeven kijken of hij wel helemaal in het vak lag etc. etc. Zoals de hond van Habibi desnoods rond een obstakel naar het vak loopt zo loopt Ezio dus naar zijn plaats = de riem.

Enfin, mijn kwartje is gevallen en ik ga hem dus leren wat een "vak" is en dat het de bedoeling is dat hij daar in het midden moet gaan liggen. Ik zal het maar bij "vak" houden want dat gebruiken ze op school en ik had inderdaad een internet filmpje gezien van wedstrijd waarin ook de term "vak" werd gebruikt.

En ik wijk al wat af omdat ergens bij de EG1 het nog niet zo belangrijk leek wat je zei waardoor de "naast" bij de meeste bij mij de "voet" (met "nog voeterder" als hij niet helemaal waterpas zit) is en omgekeerd en "af" is bij mij "liggen".
Maar met "haal de krant" ipv "apport" op de jachttraining staan vind ik echt geweldig :E:
Eigenlijk jammer.
Als je toen al meteen "vak" had aangeleerd had hij nu geen ander commando hoeven leren om naar diezelfde plek te gaan.
Tenzij je nu gewoon "plaats" zou blijven gebruiken?

Daarbij neem je eerst nog een oude riem en die halveer je steeds tot er nog maar een snippertje riem in het vak ligt.
En je gaat het "af"commando ( of "liggen") gebruiken op het moment dat hij in het centrum van het vak is aangekomen.

Ik heb bij de laatste hond een "touch" op een klein matje aangeleerd (stukje vloerbedekking van 5 x 5 cm) en dat steeds kleiner gemaakt tot het eigenlijk niet meer nodig was ..... en zo goed als onzichbaar was geworden :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Eigenlijk jammer.
Als je toen al meteen "vak" had aangeleerd had hij nu geen ander commando hoeven leren om naar diezelfde plek te gaan.
Tenzij je nu gewoon "plaats" zou blijven gebruiken?

Daarbij neem je eerst nog een oude riem en die halveer je steeds tot er nog maar een snippertje riem in het vak ligt.
En je gaat het "af"commando ( of "liggen") gebruiken op het moment dat hij in het centrum van het vak is aangekomen.
Stel dat ik ooit wedstrijden zou willen gaan doen is dan "plaats" ook geldig? Ik had er al aan zitten denken om het zo te doen als jij beschrijft maar dan zegt straks weer iemand (tijdens een examen) "nee je moet hem naar het "vak" sturen, niet naar de plaats".

Wat ik ook kan doen is "vak" leren door eerst de pylonen dichter bij elkaar te zetten, zodat hij weet dat hij daar tussen iets moet gaan doen. Als dit werkt de pylonen steeds verder uit elkaar zetten. De riem blijft dan gewoon de "plaats" en een vak word dan ook echt een "vak".

Wat mij even niet duidelijk is; Nu mag hij nog direct op de "plaats" gaan liggen maar ik meen begrepen te hebben dat hij in later stadium moet blijven staan en pas op directie mag gaan liggen. Klopt dit wel of niet. Zo ja, dan leer ik hem dit ook maar gelijk aan (op de "plaats" mag je gaan liggen, in het "vak" blijf je staan (tot nader order)).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Eilfy »

Volgens mij maakt het commando wat je gebruikt niet zoveel uit. Het moet een logisch commando zijn, 1 woord en zonder handgebaar als je de ambitie hebt om wedstrijden te gaan lopen. Ik zou aanleren dat hij tussen de pionnen gaat liggen, eerst met behulp van target/riem en dit dan steeds kleiner maken tot je het zonder kan gaan doen. Of je het dan vak, plaats of vooruit noemt, maakt niet zo heel veel uit.

Het is juist handig om je op de pionnen te richten want in 2016 worden het vak en het komen op bevel volledig losgekoppeld als oefeningen (ook op examens, op wedstrijden is dit volgens mij al zo, vanaf de GG-B). Dat betekent dus dat de hond naar een vak moet zonder hier vooraf geweest te zijn. Als hij de pionnen als richtpunt kan gebruiken, is het voor de hond makkelijker.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:
Eigenlijk jammer.
Als je toen al meteen "vak" had aangeleerd had hij nu geen ander commando hoeven leren om naar diezelfde plek te gaan.
Tenzij je nu gewoon "plaats" zou blijven gebruiken?

Daarbij neem je eerst nog een oude riem en die halveer je steeds tot er nog maar een snippertje riem in het vak ligt.
En je gaat het "af"commando ( of "liggen") gebruiken op het moment dat hij in het centrum van het vak is aangekomen.
Stel dat ik ooit wedstrijden zou willen gaan doen is dan "plaats" ook geldig? Ik had er al aan zitten denken om het zo te doen als jij beschrijft maar dan zegt straks weer iemand (tijdens een examen) "nee je moet hem naar het "vak" sturen, niet naar de plaats".

Wat ik ook kan doen is "vak" leren door eerst de pylonen dichter bij elkaar te zetten, zodat hij weet dat hij daar tussen iets moet gaan doen. Als dit werkt de pylonen steeds verder uit elkaar zetten. De riem blijft dan gewoon de "plaats" en een vak word dan ook echt een "vak".

Wat mij even niet duidelijk is; Nu mag hij nog direct op de "plaats" gaan liggen maar ik meen begrepen te hebben dat hij in later stadium moet blijven staan en pas op directie mag gaan liggen. Klopt dit wel of niet. Zo ja, dan leer ik hem dit ook maar gelijk aan (op de "plaats" mag je gaan liggen, in het "vak" blijf je staan (tot nader order)).
Het commando maakt geen barst uit als het goed is.
Je kunt dat eventueel nog even checken bij je trainer/hondenschool.
Als je een hond naar het vak stuurt en hij moet daar op commando in gaan liggen, dan geef je dat commando meteen als hij op de beoogde plek is aangekomen.
Lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk.
Ook niet als hij oorspronkelijk wel altijd op de riem meteen zelf af ging.

Je geeft gewoon snel het commando.
Ik kan me niet herinneren dat ik daar bij mijn honden ooit een probleem mee had :U: :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Als je een hond naar het vak stuurt en hij moet daar op commando in gaan liggen, dan geef je dat commando meteen als hij op de beoogde plek is aangekomen.
Lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk.
OK. Ik dacht dat hij eerst een paar seconden moest blijven staan en dan pas "liggen". Enfin, onze vorige trainer was altijd zo te spreken over dat Ezio geleerd had om rust te kunnen houden. Dus b.v. "Zit" (1,2,3,4,5) "Kom voor" (1,2,3,4,5) e.d. Op de "plaats" mag hij direct zonder opdracht gaan liggen. Ik dacht bij het "vak" niet.

Ik ga de riem toch als "plaats" houden. Van de week weer eens gezien hoe makkelijk dat is toen er van alles omviel tijdens opzetten van spullen voor demo en ik even handen tekort kwam omdat ik Ezio nog vast had. Ik gooi de riem een eindje opzij in het gras, zeg "plaats" en daar ging hij dus netjes liggen wachten. Riem heb ik altijd bij me, pylonen niet.

Ik heb me 4 pylonen gekocht en ga dus met hem aan de slag. Neem een ander target, snoepje w.s.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:
Als je een hond naar het vak stuurt en hij moet daar op commando in gaan liggen, dan geef je dat commando meteen als hij op de beoogde plek is aangekomen.
Lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk.
OK. Ik dacht dat hij eerst een paar seconden moest blijven staan en dan pas "liggen". Enfin, onze vorige trainer was altijd zo te spreken over dat Ezio geleerd had om rust te kunnen houden. Dus b.v. "Zit" (1,2,3,4,5) "Kom voor" (1,2,3,4,5) e.d. Op de "plaats" mag hij direct zonder opdracht gaan liggen. Ik dacht bij het "vak" niet.

Ik ga de riem toch als "plaats" houden. Van de week weer eens gezien hoe makkelijk dat is toen er van alles omviel tijdens opzetten van spullen voor demo en ik even handen tekort kwam omdat ik Ezio nog vast had. Ik gooi de riem een eindje opzij in het gras, zeg "plaats" en daar ging hij dus netjes liggen wachten. Riem heb ik altijd bij me, pylonen niet.

Ik heb me 4 pylonen gekocht en ga dus met hem aan de slag. Neem een ander target, snoepje w.s.
Dat klopt :ok:
Aangezien je direct "af" zegt (en ook mag zeggen) op het moment dat hij bij de juiste plek is aangekomen is dat niet zo'n punt hoor :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Eilfy »

Let wel: op wedstrijden moet de hond eerst staan en dan op commando af, dus niet direct af. Ik weet dat dit sowieso in de GG3 zo is en met aanpassing van de reglementen in 2016 is er grote kans dat dit ook op de lagere niveaus zo is.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Eilfy schreef:Let wel: op wedstrijden moet de hond eerst staan en dan op commando af, dus niet direct af. Ik weet dat dit sowieso in de GG3 zo is en met aanpassing van de reglementen in 2016 is er grote kans dat dit ook op de lagere niveaus zo is.
Oh, zonder iets te zeggen, dus zonder commando eerst in het vak blijven staan? :?
Het worden steeds meer kunstjes :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Het worden steeds meer kunstjes
Juist ja. Soms moet ik daar zelf even omheen denken.
Zitten, staan (etc. etc.) op commando, de "plaats", blijven uit zicht, zich laten bepotelen, dat kan ik allemaal plaatsen als zijnde "da's ook best nuttig". Vooruit sturen, over hekje, apport, sorteren, dat is ook helemaal te volgen (ik wil graag ook nog eens een speur-/jachttraining gaan doen)

Maar je hond naar een vak sturen heeft voor mij nog geen enkele betekenis. Enfin, hem "vooruit" sturen of vrij geven om hem dan op afstand te dirigeren naar een stop en liggen etc. etc. kan ik wel plaatsen. Ik vermoed dat dat "vak" er in gekomen is om louter logistieke redenen. Iedere hond moet op het zelfde plekje de oefening uitvoeren anders geeft dit ruimte voor discussies of zoiets. Verrvolgens is de oefening naar "vak" sturen gaan heten. ???????
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:
Het worden steeds meer kunstjes
Juist ja. Soms moet ik daar zelf even omheen denken.
Zitten, staan (etc. etc.) op commando, de "plaats", blijven uit zicht, zich laten bepotelen, dat kan ik allemaal plaatsen als zijnde "da's ook best nuttig". Vooruit sturen, over hekje, apport, sorteren, dat is ook helemaal te volgen (ik wil graag ook nog eens een speur-/jachttraining gaan doen)

Maar je hond naar een vak sturen heeft voor mij nog geen enkele betekenis. Enfin, hem "vooruit" sturen of vrij geven om hem dan op afstand te dirigeren naar een stop en liggen etc. etc. kan ik wel plaatsen. Ik vermoed dat dat "vak" er in gekomen is om louter logistieke redenen. Iedere hond moet op het zelfde plekje de oefening uitvoeren anders geeft dit ruimte voor discussies of zoiets. Vervolgens is de oefening naar "vak" sturen gaan heten. ???????
Oh dat mag van mij hoor.
"Opoe" mag ook als naam.

Maar wat mij stoort is dat de hond kennelijk zelf in dat vak stil moet gaan staan en dan het commando "af" krijgt.
Dan wordt het een kunstje.
Als je een hond naar het vak stuurt (ik vroeger met commando "vooruit vak") en de hond was mooi vooruit gelopen en was min of meer midden in dat vak aangekomen dan kwam het commando "af".(is in feite het afstoppen van een vooruit gaande beweging en de hond op rust leggen, niks mis mee)
Niet dat de hond eerst zelfstandig op dat plekje daar moest gaan staan wachten tot je "af" zegt.

Zuiver gevoelsmatig hoor en heel persoonlijk.
Ik heb steeds meer een hekel gekregen aan dat soort "finesses" :wink:
Dus die examens kan ik met geen mogelijkheid meer halen :mrgreen:

Het is wel goed dat ik dat soort lessen ook niet meer geef. :tongue: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Eilfy
Zeer actief
Berichten: 4464
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:31
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Eilfy »

Volgens mij mag je wel wat zeggen als ze in het vak staan maar ze mogen niet automatisch gaan liggen


Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Enfin, hij kent het "vak" dus inmiddels. De "plaats" blijft voor hem op zijn riem gaan liggen ongeacht waar ik die neer leg/gooi en het "vak" is dan ergens achterin tussen 4 "pylo's" gaan liggen. Dit aangeleerd met een prulletje wat steeds kleiner geknipt werd. Door naast het prul te gaan liggen leerde hij meteen de opdracht "beter" en liet ik hem op het prul liggen. Tot mij verbazing schijnt hij ook direct te begrijpen wat "beter" betekend bij andere zaken (nooit eerder "beter" gebruikt) Dus bij wat afwijken in los volgen is "beter" weer direct aan de voet komen tot en met zijn etensbak goed ("beter") uitlikken. Behalve beter aan de voet zitten want dat blijft "nog voeterder".

Toch blijf ik dat "vak sturen" een vreemde oefening vinden. Het is echter wel weer geweldig leuk om te zien dat hij weer iets onder de knie krijgt (en ik dus ook).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tja, als ie een riem kan leren zien als een plek kan dat met een pylon toch ook?
En dan krijg je de afstandscommando's nog, ook leuk.

Overigens wordt er gesteggeld over de regels van de oefeningen, begreep ik.
Benieuwd wat daaruit komt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Tja, als ie een riem kan leren zien als een plek kan dat met een pylon toch ook?
Zal wel meer over mij zeggen. OP een riem gaan liggen of in het midden van en dan net iets voor 2 pylo's. Maar enfin, als hij het maar snapt, haha.

Op afstand dirigeren doet hij goed.

Ben nu bezig met "liggen" in de loop wat goed gaat en "staan" in de loop wat iets moeilijker voor hem is. Hij weet wat "stop" is. Dat is dus gewoon ophouden met lopen. Of hij dus gaat zitten, liggen of gewoon blijft staan maakte mij niet uit. Het is meer voor tijdens los lopen en er komt iets aan of hij moet even wachten etc. Ik denk dat in die zin "stop" en "staan" hem nog wat verwarrend is. Maar dat komt wel goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Tja, als ie een riem kan leren zien als een plek kan dat met een pylon toch ook?
En dan krijg je de afstandscommando's nog, ook leuk.

Overigens wordt er gesteggeld over de regels van de oefeningen, begreep ik.
Benieuwd wat daaruit komt.
Dat is lastiger omdat hij bij voorkeur niet bij een van de 4 pylonnen moet gaan liggen, maar ergens tussenin.
Vanaf de handler gezien, iets achter het midden tussen die 4.
Aanleren met een prulletje werkt goed.
En bij sommige honden nog sneller als er in het begin een "touch" van wordt gemaakt.

Ik ben benieuwd wat dat "gesteggel" op gaat leveren. :ok:
Tot nu toe heeft bijna elk gesteggel de boel in mijn ogen moeilijker gemaakt en in zekere zin onnatuurlijker.

De houdingen op afstand zijn leuk om te oefenen.
Net als het roepen en afstoppen.
Ita en ik doen die houdingen zeer geregeld bij de laatste boterham van de dag, gewoon voor de lol. :mrgreen:
Ik heb met haar geen enkel G&G diploma gedaan.
Ben zelfs nooit met haar op een gewone hondenschool geweest. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
nathalie
Zeer actief
Berichten: 12166
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:15
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door nathalie »

Eilfy schreef:Volgens mij mag je wel wat zeggen als ze in het vak staan maar ze mogen niet automatisch gaan liggen


Sent from my iPhone using Tapatalk
De keurmeester zegt "commando" en dan moet je af/down/liggen zeggen. Ze mogen niet uit eigen initiatief gaan liggen.

Doe je officieel GG Cornelia? Want "vak" zit ook al in de GGB.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Doe je officieel GG Cornelia? Want "vak" zit ook al in de GGB.
Daar heb je me, het zal wel niet officieel zijn want ik weet dus niet wat je bedoeld. Het is een erkende hondenschool ????
We hebben gewoon route puppy, EG 1 t/m 3, GG1 en dan nu GG2 gevolgd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Ranetje, jij heb me ooit eens uitgelegd hoe jij dat deed met die "zoek/aport" stokjes aanleren toestand.

Heb je tips opgevolgd (inclusief vast leggen van foute stokje) en het duurde even, maar afgelopen week leek hij opeens te snappen dat het dus een neus ding is. Hij ging steeds op zicht een stokje pakken zodra er dus 2 lagen en/of pakte dan bij toeval het goede. Afgelopen week leek hij opeens te begrijpen dat het om het luchtje ging. Hij was opeens druk aan het snuffelen aan stokje 1 (het goede) toen weer aan stokje 2 en toen liep hij naar stokje 1 en pakte die op. Enfin, ik heb een rondje met hem staan dansen en ben toen gestopt met de oefening omdat ik dacht "als hij het hierna weer fout doet.....................".

Morgen ben ik vrij en dan gaan we weer proberen. Ben zo benieuwd of zijn kwartje blijvend is gevallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Habibi »

Kijk voor het officiële programma maar eens bij de link onder aan dit berichtje.

Het is een pdf-file van de cynophilia site, waarin alle reglementen staan. Per klasse (GGB t/m GG3 ofwel obedience b, 1,2 en 3) staan alle oefeningen omschreven. de wijze van uitvoeren, waar je aftrek voor kunt krijgen etc.

Dit zijn zeg maar de officiële wedstrijdreglementen voor NL.
Ik vermoed dat jij inderdaad geen volledig cynophilia GG programma doet.

Maakt op zich niet zo bar veel uit, lol met je hond is verruit het belangrijkste.

Maar als je dit doorleest, of doorbladert, dan zie je in ieder geval wat er op wedstrijdniveau GGB,1 2 en 3 gevraagd wordt.


http://www.cynophilia.nl/images/publica ... 2-2013.pdf



edit, ik zie dat het het reglement van 2012 is, derde druk. Een nieuwere versie kan ik niet vinden. Er zijn op de cynophilia-site linkjes naar de FCI reglementen (Internationaal dus) maar die linkjes functioneren niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Habibi »

Even over de gekozen commando's:

dit is wat het reglement ervan zegt:
De beschreven commando’s in dit reglement zijn voorbeelden. Andere korte woorden zijn acceptabel. Com-
mando’s mogen niet onoirbaar zijn en moeten logisch zijn voor de keurmeester. De naam van de hond mag,
indien dit is aangegeven, worden gecombineerd met het commando. De naam en het commando moeten in
dit geval direct achter elkaar worden uitgesproken, zodat niet de indruk wordt gewekt dat er twee commando’s
worden gegeven.
Kortom: een zelfgekozen woord mag, mits kort en de fatsoensregels niet overschrijdend.
Enigszins logisch gekozen ook. Dus lig of af, plaats of vak, sorteer of zoek dat doet er allemaal niet zo toe, mag prima.

Alle tien de wedstrijdoefeningen intrainen op schunnige woorden is meteen het eerste waar ik aan denk als ik het woord onoirbaar lees... Lijkt me nog wel lollig... Maar niet slim dus, als je een beetje bovenin wilt eindigen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:Ranetje, jij heb me ooit eens uitgelegd hoe jij dat deed met die "zoek/aport" stokjes aanleren toestand.

Heb je tips opgevolgd (inclusief vast leggen van foute stokje) en het duurde even, maar afgelopen week leek hij opeens te snappen dat het dus een neus ding is. Hij ging steeds op zicht een stokje pakken zodra er dus 2 lagen en/of pakte dan bij toeval het goede. Afgelopen week leek hij opeens te begrijpen dat het om het luchtje ging. Hij was opeens druk aan het snuffelen aan stokje 1 (het goede) toen weer aan stokje 2 en toen liep hij naar stokje 1 en pakte die op. Enfin, ik heb een rondje met hem staan dansen en ben toen gestopt met de oefening omdat ik dacht "als hij het hierna weer fout doet.....................".

Morgen ben ik vrij en dan gaan we weer proberen. Ben zo benieuwd of zijn kwartje blijvend is gevallen.
Wat mooi :ok:
En een hele goeie beslissing om direct te stoppen voor vandaag.
Zal best nog wel een keer fout gaat (of vaker) maar fijn dat dit eerste kwartje gevallen is :D

Zorg je er ook goed voor dat de "foute" stokjes niet jouw geur dragen? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Habibi schreef:Even over de gekozen commando's:

dit is wat het reglement ervan zegt:
De beschreven commando’s in dit reglement zijn voorbeelden. Andere korte woorden zijn acceptabel. Com-
mando’s mogen niet onoirbaar zijn en moeten logisch zijn voor de keurmeester. De naam van de hond mag,
indien dit is aangegeven, worden gecombineerd met het commando. De naam en het commando moeten in
dit geval direct achter elkaar worden uitgesproken, zodat niet de indruk wordt gewekt dat er twee commando’s
worden gegeven.
Kortom: een zelfgekozen woord mag, mits kort en de fatsoensregels niet overschrijdend.
Enigszins logisch gekozen ook. Dus lig of af, plaats of vak, sorteer of zoek dat doet er allemaal niet zo toe, mag prima.

Alle tien de wedstrijdoefeningen intrainen op schunnige woorden is meteen het eerste waar ik aan denk als ik het woord onoirbaar lees... Lijkt me nog wel lollig... Maar niet slim dus, als je een beetje bovenin wilt eindigen...
Oh jee :mrgreen: :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door Habibi »

Daar had ik nog een soort van overheengelezen.... :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cornelia
Zeer actief
Berichten: 2101
Lid geworden op: 25 jan 2010 13:11
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: "vak" stuur vragen.

Ongelezen bericht door cornelia »

Dit is wat wij doen op school voor het GG2 examen;

2 minuut zitten uit zicht
3 minuut liggen uit zicht
Los volgen met stop, staan en liggen tijdens het volgen.
Aansluiten
Komen met liggen en staan
Vak zenden, af en aansluiten
Richtingapport
Vooruit sturen naar pylon.
Sorteren
Apport
Apport over de hoogtesprong
Algemene indruk en omgang hond/baas

Ik weet echter nog niet precies de beoordelingscriteria op deze school (zal ik nog navragen) Ik weet nog van de EG's examens dat we veel dingen hebben gedaan tijdens het examen maar dat daarvan dan weer verplichte onderdelen waren en andere weer niet. Van GG1 waren dus alle onderdelen verplicht maar dan ook met zo'n punten systeem (minimum vereiste score) Dit was op een andere school.

Maar als ik het vergelijk met Cynophilia (waar school wel bij aangesloten is) dan is het toch een vrij identiek programma.
Als alles mee word genomen in punten telling dan lijkt examen op school zelfs zwaarder met die uit-zicht onderdelen er nog in.

Ik zal het eens navragen.
Hieronder de GG2 zoals beschreven bij officieel programma Cynophilia

© K.N.K. Cynophilia 2012 3e DRUK
36
PROGRAMMA G&G II.
(ALS BEDOELD IN ARTIKEL II.C.3 VAN HET REGLEMENT).
Puntentelling. 0 - 5 - 5.5 - 6 - 6.5 - 7 - 7.5 - 8 - 8.5 - 9 - 9.5 - 10.
Oefening Coëfficiënt Punten
1. 1 minuut zitten in zicht 2 20
2. Los volgen 3 30
3. Sta en Zit (tijdens het volgen) 3 30
4. Komen met staan 4 40
5. Vak zenden, af en aansluiten 4 40
6. Richtingapport 3 30
7. Sorteren 4 40
8. Sorteren 4 40
9. Apport over de hoogtesprong 3 30
10. Algemene indruk 2 20
—— ——
32 320

Maar verder is het mij inderdaad vooral om het plezier te doen alhoewel op de vorige school er wel een beetje competitie in verwerkt werd middels een prijsje voor de "1ste plaats" etc. Maar dat had een heel gemoedelijk karakter. Dat is voor mij misschien dan ook wel makkelijk te zeggen want Ezio is in volgorde; puppy-2de, EG1-1ste, EG2-gedeelde 1ste, EG3-1st en GG1- 1ste geworden. Natuurlijk ben ik daar dan ook wel weer trots op. Voor Agility is hij hopeloos gezakt (maar was ik niet minder trots)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”