Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Apport

Ongelezen bericht door dre »

Oke, na (glansrijk) geslaagd te zijn voor de veg, gaan we door naar de club-gg.

Maar, dan gaan we apporteren en mevrouw wenst niets in haar bek te dragen :schrik:


Ik wil dus rustig aan alvast gaan beginnen met het aanleren van apporteren. Na wat rondzoeken hier op het forum zag ik wel dat mijn idee juist is.
Eerst belonen voor aanraken, dan voor "happen", vasthouden en dat steeds wat verder gaan uitbreiden.

Ik heb een (lichte) dummie gezien waar ik mee wil gaan starten (als ze het snapt wil ik het gaan "uitbreiden" met een bal en eventuele andere voorwerpen, maar ze is niet de snelste met aanleren :tongue: ).

Mijn vraag is eigenlijk: Is het handig om met een dummie te beginnen en dit later uit te breiden of is het "beter" gelijk met een juist apport te beginnen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Apport

Ongelezen bericht door JML »

Ik zou direct met een hout apport beginnen en dan met de clicker aanleren.
Zelf altijd helemaal blij zijn als je het apport pakt.
Ik legde mijn blok altijd aan de rand van het veld en als het dan tijd voor het apport was ging ik dat Samen halen. "Oooooooh is dat jouw blok??".
Het maakte het blok in elk geval interessant.
Ik zou op een stole gaan zitten en de hond voor laten komen tussen mijn benen. Blok zelf vasthouden en click als hij ernaar kijkt. Uitbreiden naar snuffelen, aanraken, bijten, net welke stapjes dat er tussen nodig zijn.
Je kan dan later ook uitbreiden naar het apport voor je op de grond leggen en aan laten geven.

Cheeky vond het aanleren heel lastig, dief bracht alles uit haarzelf al terug.
Met de clicker vinden een aantal honden het toch wel erg leuk om aan te leren als het normale spelen en lopen niet helpt.
Succes!
Gebruikersavatar
-Lilo-
Zeer actief
Berichten: 8163
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:04
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Apport

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik had hetzelfde probleem en ben gaan trainen met backchainen zoals hier uitgelegd http://www.joostpeschier.nl/nederlands/ ... ren_nl.htm

Ik ben gelijk.met een dummy begonnen, maar wel een lichte en smalle.

Succes!
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Bedankt voor de tips!

Die laatste link legt het mooi uit trouwens :ok: kan daar nog wat tips van meenemen zag ik.
Inge O schreef:als ik je een tip mag geven qua gemakkelijk voorwerp (daar begin ik straks met de pup ook weer mee) : een stevig opgerolde broodzak :ok: . en ineengerolde (versleten) kousen, liefst niet gewassen :mrgreen: .
Gewoon een plastic broodzak oprollen? Of hebben jullie andere broodzakken dan wij?
Die opgerolde sokken ga ik proberen :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door mito »

Ik heb nog wel een tip: Geduld ;) niet te snel willen gaan.
Barra was er eentje die weigerde ook maar iets beet te pakken, laat staan apporteren. Nu vindt ze het de leukste oefening die er is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Inge O schreef: ah nee, juist, wij hebben inderdaad andere : leuke, heerlijke (voor honden) papieren broodzakken :mrgreen: .
Dat wordt dus een r ritje België begrijp ik :mrgreen:
mito schreef:Ik heb nog wel een tip: Geduld ;) niet te snel willen gaan.
Barra was er eentje die weigerde ook maar iets beet te pakken, laat staan apporteren. Nu vindt ze het de leukste oefening die er is.
:ok:
Ik moet zeggen dat mijn geduld aardig getest wordt door mevrouw. Maar ik weet dat ze het uiteindelijk wel gaat snappen, al is het dan alleen maar op het veld. Zo heeft ze 4 weken nodig gehad voor de touch en deed ze die uiteindelijk alleen maar omdat ik er snoepjes op had gelegd (in overleg met trainer uiteraard).

Lichte dummy is besteld, sokken gaan opgerold worden en het geduld is aangevuld.

Hopelijk kan ik jullie ooit nog gaan berichten dat het gelukt is :F:
Afbeelding
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Apport

Ongelezen bericht door JML »

Heel veel succes! Gaat zeker lukken!
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

De dummie is inmiddels binnen en we gaan deze eerst maar eens leuk maken geloof ik :schrik:

Inmiddels is ook besloten even een seizoen over te slaan om op deze manier rustig aan het apport te werken en lekker even zelf bezig te gaan met gehoorzaamheid in eigen tijd.
Gewoon even rustig aan en in eigen tijd de oefeningen "perfectioneren", want we zijn wel heel hard gegaan en ik merk dat ze niet geheel betrouwbaar is.


Dus komend seizoen gaan we voor het plezier maken zonder "druk" van een examen en beginnen we met behendigheid om in het zomerseizoen de club-gg weer op te pakken :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
-Lilo-
Zeer actief
Berichten: 8163
Lid geworden op: 18 okt 2011 20:04
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Apport

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Succes! Lola vindt apporteren ook stom. Ik ben met haar heel simpel begonnen: dummy op de grond en belonen voor ernaar kijken, ernaartoe bewegen, aantikken met de neus, aanraken met de bek, etcetc. Maar wel structureel belonen voor het beste wat ze al kon. Dus als ze al eens was beloond voor aanraken met de bek, dan kreeg ze daarna geen beloning voor aantikken met de neus. Anders vindt Lola het op een gegeven moment wel goed namelijk :mrgreen: dan doet ze het makkelijkste en verwacht daar een beloning voor.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Apport

Ongelezen bericht door ranetje »

dre schreef:De dummie is inmiddels binnen en we gaan deze eerst maar eens leuk maken geloof ik :schrik:

Inmiddels is ook besloten even een seizoen over te slaan om op deze manier rustig aan het apport te werken en lekker even zelf bezig te gaan met gehoorzaamheid in eigen tijd.
Gewoon even rustig aan en in eigen tijd de oefeningen "perfectioneren", want we zijn wel heel hard gegaan en ik merk dat ze niet geheel betrouwbaar is.


Dus komend seizoen gaan we voor het plezier maken zonder "druk" van een examen en beginnen we met behendigheid om in het zomerseizoen de club-gg weer op te pakken :mrgreen:
Leg die dummy maar een tijdje tussen de vuile was (niet mee in de wasmachine) of stop hem in een lekkere vieze stinksok.
Daar wordt die dummy vele malen leuker van :ok:
Er goed overheen wrijven met een stuk worst of kaas kan ook.

Dat canvasgeurtje van "net gekocht" vinden veel honden totaal onaantrekkelijk :wink:
Inge O schreef:ik leer het mijn moeilijke apporteurs eerst aan met hele makkelijke, aantrekkelijke dingen - eens ze het principe doorhebben is het uitbreiden naar andere voorwerpen (geleidelijk aan moeilijkheidsgraad van de voorwerpen opbouwen) nog een fluitje van een cent.

als ik je een tip mag geven qua gemakkelijk voorwerp (daar begin ik straks met de pup ook weer mee) : een stevig opgerolde broodzak :ok: . en ineengerolde (versleten) kousen, liefst niet gewassen :mrgreen: .
Ben met Inge eens, beginnen met iets heel eenvoudigs.
Bijvoorbeeld die vuile stinkende opgerolde sok.
Die dan daarna als overgang weer om de dummy kan :ok:

Je kunt ook beginnen met een voerdummy http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=268099
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Bedankt voor de tips ranetje!

ze vind het voorlopig nog erg spannend en ivm de feestdagen ook weinig tijd gehad met oefenen.

WE gaan oude sokken sparen en de dummy gaat de wasmand in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, heel veel tijd en veel heel heel veel geduld.
We zijn er nog lang niet, maar omdat ik nogal wat handige en nuttige tips heb gehad hier. We zijn inmiddels zover:

Afbeelding

:cheer: :cheer: :cheer:
Laatst gewijzigd door dre op 24 jul 2014 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Inge O schreef:ik kan de video niet zien (bestand beschadigd zegt hij) :( .
:(: ik stuur je even een link via pb. Die is van de video op facebook, maar heb ik liever niet openbaar :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Apport

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik kan het wel zien.
Goed zo :ok:
De eerste stappen zijn gezet :E:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

ranetje schreef:Ik kan het wel zien.
Goed zo :ok:
De eerste stappen zijn gezet :E:
Bedankt :cheer:
We gaan natuurlijk ook verder, maar voorlopig ben ik zo blij met deze eerste stappen. De voerdummy was echt een grote hulp :ok:
Inge O schreef:ha, maar nu kon ik hem ook gewoon hier zien :ok: !

goed hoor, hij apporteert én met plezier, de afwerking komt nog wel :ok: .
Ja had de link hier ook aangepast, blijkbaar werkt dit beter :wink:

Bedankt :cheer: en dat ze ( :mrgreen: ) er plezier in heeft vind ik ook het belangrijkste en gelukkig doet ze het niet alleen omdat ik dat zo graag wil, maar echt omdat ze het ook leuk lijkt te vinden :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door mito »

Leuk dat het al zo goed gaat!
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door dre »

Gisteren geslaagd voor de clubgg met een 7 voor vlak apport :cheer:
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Apport

Ongelezen bericht door mito »

Goed zeg!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Apport

Ongelezen bericht door ranetje »

dre schreef:Gisteren geslaagd voor de clubgg met een 7 voor vlak apport :cheer:
:E:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”