Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is obedience?

Moderator: moderatorteam

Sita
Zeer actief
Berichten: 8875
Lid geworden op: 08 feb 2006 10:34

Wat is obedience?

Ongelezen bericht door Sita »

Wat is Obedience?
Obedience is een wedstrijd sport,welke is komen overwaaien van uit Engeland. Obedience betekent letterlijk vertaald gehoorzaamheid’. Het is een soort "Hogeschool-Gehoorzaamheid", waarbij alles tot in de puntjes uitgevoerd moet worden.

Geschiedenis
De aller eerste vormen van obedience als wedstrijd sport is vanaf 1924 terug te voeren. Indertijd waren er nog hoogte sprongen in een parkoers. En de meeste deelnemende honden waren Duitse herders. Ten opzichte van nu, zie je veel working sheepdogs en Border Collie’s. Tegenwoordig worden er in Engeland iedere week Obedience wedstrijden georganiseerd met als klap op de vuurpijl de Crufts. Waar de beste handlers zich met elkaar meten en strijden om de eer en de beker van dat jaar. Diegene die wint mag zich kampioen noemen van dat jaar.

Organisatie
De ontwikkelingen zijn gegroeid zowel in de opbouw van het wedstrijd programma als ook in de trainingsmethoden. Zoals in zoveel sporten is obedience een reglementeerde wedstrijd sport. Sinds 15 jaar heeft obedience zijn intrede gedaan in Nederland. Steeds meer mensen ontdekken deze geweldige honden sport.
In Nederland worden deze wedstrijden georganiseerd door de Dutch Obedience Society en haar actieve leden. In Nederland wordt 2x per maand een wedstrijd georganiseerd. In de zomer buiten en in de winter binnen.

Wedstrijd klassen
Het wedstrijdprogramma bestaat uit zes verschillende klassen. Te weten Prebeginners,beginners,novice,a-,b-,c-klasse. Als je twee keer een bepaalde klas hebt gewonnen, dan moet je de volgende keer in een hogere klasse starten. Voor een wedstrijd mag je je inschrijven voor de klasse waarin je loopt en een klasse hoger.

Voor wie en waar?
Obedience is een sport voor alle bazen en honden,voor jong en oud. Ras honden, zowel rasloze honden mogen mee doen. Obedience train je niet om een goed luisterende hond te krijgen, maar om mee te draaien met wedstrijden. Een ander plus punt is dat je met een klein budget obedience kunt trainen. En de plaats hoeft ook geen handicap te zijn ,want zelfs op een vierkante meter kan men obedience trainen.

Methode bruikbaar voor iedereen?
Obedience is een moeilijke sport om je hond goed te blijven motiveren. De kunst is het om de hond tijdens de oefeningen zijn plezier en motivatie te blijven behouden. Bij een sport als flyball, behendigheid heb je de bal / hindernissen als motivatie, bij schapendrijven de schapen. Met een niet gemotiveerde hond is het zinloos om hem bloot te stellen aan de stress van een wedstrijd. Motivatietraining is erg belangrijk bij trainingen voor obedience. Daarom zijn veel oefeningen ook goed te gebruiken in andere disciplines dan alleen in de obedience.

Voor meer informatie:http://www.obedience

Volgen
Afbeelding

Afbeelding

Apporteren
Afbeelding

Afbeelding

Handtouch
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
linda met 4
Vaste gebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2011 19:39
Mijn ras(sen): rasloos en markiesjes

Re: Wat is obedience?

Ongelezen bericht door linda met 4 »

prebeginners hoef je maar 1 keer te winnen.
AfbeeldingWat zou het leven zijn zonder honden?
Gebruikersavatar
joyce83
Zeer actief
Berichten: 1386
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:57
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Vlodrop, Limburg

Re: Wat is obedience?

Ongelezen bericht door joyce83 »

Mooie uitleg! Toch nog een vraag, wat is het verschil tussen obedience en GG trainen?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
AnneMarie
Zeer actief
Berichten: 3998
Lid geworden op: 06 jan 2005 18:10
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Wat is obedience?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Volgens mij is het verschil dat je obedience moet zien als dressuur, dus heel precies, hond strak naast je, bij GG mag dat allemaal wat losser. Hond moet bij je lopen maar hoeft niet strak naast je te lopen.

Nadeel van obedience vind ik dat het zeer belastend is voor de hond....koppie steeds zo strak omhoog houden is vragen om nekhernia zei mijn dierenarts. Ik zou wel eens willen weten hoe het met wedstrijd top obedience honden gaat als ze ouder worden.
Gebruikersavatar
Trinand
Actief
Berichten: 227
Lid geworden op: 20 feb 2010 23:28
Mijn ras(sen): Briard.
En ik zou héél graag een Pyrenees herdertje erbij willen :-)
Aantal honden: 2
Locatie: Ergens in de provincie Groningen.
Contacteer:

Re: Wat is obedience?

Ongelezen bericht door Trinand »

Ga zo weer naar obedience les. Ik doe veel honden sporten. Maar dit vind ik zooooo gaaf!
Gebruikersavatar
laura86
Zeer actief
Berichten: 2177
Lid geworden op: 20 aug 2009 13:01
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de berg
Contacteer:

Re: Wat is obedience?

Ongelezen bericht door laura86 »

Heej, wat een leuk foto's :engel:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”