Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando's leren

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
chielwellenberg
Vaste gebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jun 2019 07:41
Aantal honden: 0

Commando's leren

Ongelezen bericht door chielwellenberg »

Toch maar even wat vragen.

Onze lieve eddy is nu 4 maand oud en kent inmiddels al wel commando's als zit, lig, voorkomen, blijven, naar de plaats sturen en poot geven. Ik ben nu met hem aan het oefenen om aan de voet te komen zitten vanuit voorkomen. Alleen lijkt ie t niet helemaal te snappen, hij gaat zitten, liggen en pootjes geven maar laat zich niet zo makkelijk naar de voet begeleiden.

Ik heb het op de cursus als volgt geleerd, hond moet voorkomen, met een snoepje van rechts naar links achterlangs begeleiden om dan aan de voet te gaan zitten.

Hoelang duurt het bij jullie voordat jullie honden commando's goed volgden? Ik wil graag met eddy verder in de gehoorzaamheid omdat we t beide leuk vinden om te oefenen. Puur interesse deze vraag, ben absoluut niet gefrustreerd of teleurgesteld.

De commando's die hij nu kent had ie heel snel door.

Bedankt!
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Commando's leren

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Dat verschilt
De ene oefening vinden ze makkelijker als de andere
En dat verschilt ook per hond
Ik heb er eentje die poot pas heel laat doorhad terwijl andere oefeningen er met 5 min in zitten

Mijn pup van 4 mnd kent zijn naam , poot en op je kont
Owja en omdraaien , maar dat heb ik m niet aangeleerd
We wonen in een hele lange straat en met wandelen draaien we op een gegeven moment om terug naar huis
En dan zeg ik altijd omdraaien

Maar meer commando’s kent hij nog niet
Zijn in de trainingen nog bezig met de oefeningen goed aan te leren en daarna komt t commando pas

Moet je trouwens perse achterlangs aan de voet laten komen ?
Anders zou je ook kunnen proberen om hem te laten indraaien
Dus voor je en gelijk aan t linkerbeen laten gaan i.p.v. achterlangs
Dat vinden ze vaak makkelijker en gaat ook sneller
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: Commando's leren

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb mijn honden destijds leren pivoteren, gaat een stuk gemakkelijker dan dat gezwaai met die hand is mijn ervaring.
Op YouTube vind je tal van filmpjes als voorbeeld.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Commando's leren

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het op dezelfde manier aangeleerd zoals jij het beschrijft, ik kan me niet meer herinneren hoe snel mijn hond het commando volledig beheerste.
Maar jouw hond is pas vier maanden, dus ik zou me er niet druk om maken ;-) Misschien is dit nu nog even lastig voor hem, en snapt hij het over een maand wel opeens heel snel. Ik zou het zelf even laten rusten en over een paar weken nog eens proberen, eventueel de stapjes iets kleiner maken. Laat op de hondenschool de instructeur ook even goed meekijken naar hoe je de oefening aanleert, misschien maak je zelf ergens een verwarrende beweging bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Commando's leren

Ongelezen bericht door Caro. »

Je kan de hond ook direct een draai laten maken, dus naar de linkerzij (wat ruimte overlaten tussen jou en de hond) en hem dan draaien
als in een 'u' en dan zit. Ik vind dat makkelijk dan het hele gedoe achterlangs, maar ik ben zelf ook niet zo flexibel dus dat scheelt :F:

Maar op de leeftijd van 4 maanden zou ik het lekker rustig aan doen allemaal en hem zeker niet overvragen.
Gewoon lekker spelen en ravotten en dan spelenderwijs weer wat dingetjes toepassen, bv 'los' vind ik altijd erg handig als ze dat
redelijk jong leren. Dat kan je met een bal heel leuk oefenen en daarmee kan je supergoed belonen ook.
Maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten en wellicht doe je dat ook allemaal al. In ieder geval kan je voet dus ook op bovenstaande manier doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gebruikersavatar
chielwellenberg
Vaste gebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jun 2019 07:41
Aantal honden: 0

Re: Commando's leren

Ongelezen bericht door chielwellenberg »

Bedankt voor jullie reacties, ik ben me er natuurlijk van bewust dat ie pas 4 is, ik dring er ook niet op aan. Maar naast alle beheerste commandos probeer ik 2/3x per week ong 5/10 min ook nieuwe commandos aan te leren.

We gaan lekker verder zo samen, we hebben er allebei veel plezier van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”