Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De weg naar pakwerkster

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

De weg naar pakwerkster

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Hallo allemaal,

Graag zou ik een dagboekje bijhouden hier van mijn opleiding tot IGP pakwerkster. In september heb ik besloten om me hiermee bezig te gaan houden en heb ik alles gelezen over IGP wat ik maar kon vinden en nog niet wist. Ik train op een boxerkringgroep, maar momenteel hebben we daar geen vaste pakwerker, waardoor de bezigheden zich beperken tot speuren en appèl. In pakwerk ben ik dan wel een complete newbie, dus genoeg te leren.
Aangezien ik voor mijn eindstage naar Duitsland zou leek het me dan wel het moment om hier mee te lopen! In de stad van de oorsprong van mijn lievelingsras heb ik helemaal mijn club gevonden en aangezien mijn pup toch 900 km verderop traint en woont op dit moment is het fijn om hier ook zo met honden bezig te kunnen zijn. Ook heb ik hier al af en toe een leenboxertje om mee te trainen!
De afgelopen twee maanden heb ik voornamelijk als schaduw meegelopen met de trainer en pakwerker hier. Vorige week had hij als verrassing voor mij ook een pak meegenomen! :cheer:
Ik heb ontzettend veel geleerd en gevoeld hoe zwaar het is om 10 honden mee te helpen, heel ander verhaal dan die paar losse keren in het verstek staan.
De samenstelling van de groep hier wisselt nog wel eens, maar vorige week waren er toch best veel mensen aanwezig, met 8 boxers, 1 knettergekke DH en een aussie.
De samenvatting is dat ik 2 honden heb laten ontsnappen met een arm :scratch: die nog niet zo snel terug kwamen rennen :roll: , dat er wel eens wat miscommunicaties zijn door de taal, dat ik 3 dagen spierpijn had en dat het vooral heel erg leuk was en naar meer smaakt! :D
Ik moet nog duidelijk heel veel leren, maar sterren vallen nu eenmaal niet zomaar uit de hemel en ik ben ervan overtuigd dat ik goede begeleiding krijg. Hoe het tzt uitpakt als ik weer in Nederland ben moet ik nog zien, wellicht dat ik de cursus van de NBG dan ga volgen.
Morgen mag ik als het goed is weer :wachten: en ben ook stiekem heel erg benieuwd waar jullie op letten bij nieuwe pakwerkers? Wat zijn de belangrijkste dingen voor jullie persoonlijk?
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 24 nov 2020 10:16, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door malinois »

Wij hebben net een nieuwe pakwerker. Onbekend met de sport maar hij is erg leergierig en pakt t snel op. Heeft zeker aanleg.
Wij letten daar dus op aanleg maar met name de veiligheid van de honden. Houdt hij daar rekening mee, luistert hij naar wat de instructeur/3e man vraagt, etc
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Leuk, ik doe het je niet na.
Gezellig ook met boxers, toch net weer even wat anders trainen dan met de doorsnee herder, zonde dat de onenigheid binnen het ras de sport ook niet ten goede komt, er zijn er zo weinig.

Een pakwerker moet voor mij uitstralen dat hij/zij er voor de hond staat en niet voor zichzelf. Kunnen in de hond kruipen.
Vrouwelijke pakwerkers vind ik toch nog altijd moeilijk. Nog maar 1 goeie gezien die het hoog niveau aankan. Het is een beetje zoals vrouwenvoetbal, dat is toch nét niet hetzelfde..

Uiteraard, als er 1 goeie kan zijn, kunnen er 2 zijn ook, dus ik wens je het allerbeste!
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:Leuk, ik doe het je niet na.
Gezellig ook met boxers, toch net weer even wat anders trainen dan met de doorsnee herder, zonde dat de onenigheid binnen het ras de sport ook niet ten goede komt, er zijn er zo weinig.

Een pakwerker moet voor mij uitstralen dat hij/zij er voor de hond staat en niet voor zichzelf. Kunnen in de hond kruipen.
Vrouwelijke pakwerkers vind ik toch nog altijd moeilijk. Nog maar 1 goeie gezien die het hoog niveau aankan. Het is een beetje zoals vrouwenvoetbal, dat is toch nét niet hetzelfde..

Uiteraard, als er 1 goeie kan zijn, kunnen er 2 zijn ook, dus ik wens je het allerbeste!
Inderdaad, ik heb er ooit 1 op een wedstrijd gehad en die deed niet veel onder voor de mannelijke collegas maar verder niet echt veel. Op dit moment loopt er 1 "stage" bij ons. Is van een andere vereniging maar wil (iom haar vereniging) wat meer ervaring op doen. Zeker niet verkeerd maar Xygan en Xanu hebben een feestje als ze op haar mogen bijten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Zeker jammer van de onenigheid, ik hoop dat er geen tweedeling komt tussen sport en showhonden, maar soms lijkt het daar wel op. Ook met de Atibox en alle ophef moet er toch weer meer moeite komen in samenwerking. Qua fok zijn wij daar nu wel mee bezig, om de goede aspecten samen te voegen. Pupkopers zijn weg van onze honden, de kampioensfokkers niet zo... Ik denk dat elk ras wel tegen ellende aanloopt, weinig mensen zo koppig als fokkers heb ik het idee. Ik vind het zelf nog steeds echt een fantastisch ras, ik kan een oefening 50 keer succesvol hebben gedaan met m'n hond en dan bedenkt ie ineens dat het ook anders kan :D Nooit een saai moment.

Bedankt voor de inzichten! Ik heb niet direct wedstrijdambities, nouja wel met m'n hond, maar niet als pakwerker. Wil vooral een goede clubpakwerker worden en ik denk dat dat als vrouw ook goed kan. Voor hoger niveau betwijfel ik of ik genoeg kwaliteit kan ontwikkelen, maar we gaan het zien, vooralsnog is het allemaal nog leren leren leren. Met als nr 1 focus op de hond letten en inderdaad er staan voor de hond. Zou het ook niet zo zijn dat er gewoon veel minder vrouwelijke pakwerkers zijn en dientengevolge ook minder echt goede? Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
We hebben 1 boxer hier die een mannentrauma heeft dus die vindt het eigenlijk fijner om tegenover mij te staan, dan durft ie toch wat meer. Dus ik denk dat het ook voordelen kan hebben?
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Fysiek vind ik het nog steeds eerder een mannen ding.
Daarnaast is het vaak ook gewoon niet praktisch als vrouw. Meeste vrouwen hebben toch ook de huishoudelijke taken, boodschappen doen, kinderen verzorgen, kuis,.... Dan past 2/3 keer per week tot 's nachts of van 'smorgens tot 's avonds als laatste op een club zijn niet in een schema.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Fysiek ben ik het wel met je eens, dat is ook wel een reden waarom ik bij boxers wil blijven, een raketmechel lijkt me zwaarder...
Ik denk inderdaad wel dat de toppakwerkers mannen moeten zijn, maar ik ben blij dat de boxerclubs er in ieder geval geen bezwaar in zien dat ik vrouw ben en mij een kans geven om dit te leren. Ben natuurlijk ook jong en fit, fiets dagelijks 20 km en loop 3 keer in de week hard, zal ook meespelen?
De andere zaken, tsja, die kunnen mannen ook uitvoeren, het is 2020! Bovendien ben ik kinderloos en plan ik dat ook te blijven ;)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Ja, eentje op de club zit ook tegen de 40kg aan. Hij heeft nu een nieuwe jonge hond, die is iets handiger van formaat :lol1:
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Doyaquba schreef:Fysiek ben ik het wel met je eens, dat is ook wel een reden waarom ik bij boxers wil blijven, een raketmechel lijkt me zwaarder...
Ik denk inderdaad wel dat de toppakwerkers mannen moeten zijn, maar ik ben blij dat de boxerclubs er in ieder geval geen bezwaar in zien dat ik vrouw ben en mij een kans geven om dit te leren. Ben natuurlijk ook jong en fit, fiets dagelijks 20 km en loop 3 keer in de week hard, zal ook meespelen?
De andere zaken, tsja, die kunnen mannen ook uitvoeren, het is 2020! Bovendien ben ik kinderloos en plan ik dat ook te blijven ;)
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor, ik vind het helemaal prima dat al wie het wil leren, daar ook de kans toe krijgt.
Maar je vraagt om waaroms, die geef ik je naar mijn mening. Dat ze niet op jou van toepassing zijn, is duidelijk :lol1:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Persistence »

Doyaquba schreef: Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
Dat was wat ze tegen mij zeiden toen ik pakwerker wilde worden. Plus fysiek minder sterk.
Heb ook een keer in pak gestaan met 0 ervaring en vond het hartstikke leuk en leerzaam, maar toen ik moest rennen en een herder als een kanonskogel op me afvloog, hield ik mezelf inderdaad niet staande.
De meningen over een vrouwelijke pakwerker waren verdeeld, de jongere mensen stonden er wel open voor, want er zijn niet veel pakwerkers die vaak willen/kunnen trainen én de nodige kennis hebben.

Ik vind het hartstikke leuk dat je dit doet! Lijkt me best lastig om elkaar goed te begrijpen door het taalverschil.
Foto's zijn ook welkom hoor :mrgreen:
Doet jouw boxer in NL nu ook al pakwerk?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:Fysiek vind ik het nog steeds eerder een mannen ding.
Daarnaast is het vaak ook gewoon niet praktisch als vrouw. Meeste vrouwen hebben toch ook de huishoudelijke taken, boodschappen doen, kinderen verzorgen, kuis,.... Dan past 2/3 keer per week tot 's nachts of van 'smorgens tot 's avonds als laatste op een club zijn niet in een schema.
Het tweede deel van je reactie vind ik wel heel erg ouderwets ;)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

crutz schreef:
maart schreef:Fysiek vind ik het nog steeds eerder een mannen ding.
Daarnaast is het vaak ook gewoon niet praktisch als vrouw. Meeste vrouwen hebben toch ook de huishoudelijke taken, boodschappen doen, kinderen verzorgen, kuis,.... Dan past 2/3 keer per week tot 's nachts of van 'smorgens tot 's avonds als laatste op een club zijn niet in een schema.
Het tweede deel van je reactie vind ik wel heel erg ouderwets ;)
Maar toch is het nog vaak de waarheid ;)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door crutz »

Persistence schreef:
Doyaquba schreef: Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
Dat was wat ze tegen mij zeiden toen ik pakwerker wilde worden. Plus fysiek minder sterk.
In de ringsport zie je toch op clubniveau veel vrouwelijke helpers. De Duitser die ik over had om een Mondioring workshop te geven had ook zijn 3 vrouwelijke clubhelpers mee.
Zelf ben ik nu ook Mondioring pakwerk aan het leren. Na een bijtincident kan ik weinig meer op mijn linker arm hebben qua buiten, maar in de ringsport zitten ze veelal op het been ;)
Op de vereniging waar ik het leer gaf het de eerste keren bij sommige honden wel een vreemde reactie, een vrouw in het pak.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Budkes »

Persistence schreef:
Doyaquba schreef: Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
Dat was wat ze tegen mij zeiden toen ik pakwerker wilde worden. Plus fysiek minder sterk.
Heb ook een keer in pak gestaan met 0 ervaring en vond het hartstikke leuk en leerzaam, maar toen ik moest rennen en een herder als een kanonskogel op me afvloog, hield ik mezelf inderdaad niet staande.
De meningen over een vrouwelijke pakwerker waren verdeeld, de jongere mensen stonden er wel open voor, want er zijn niet veel pakwerkers die vaak willen/kunnen trainen én de nodige kennis hebben.

Ik vind het hartstikke leuk dat je dit doet! Lijkt me best lastig om elkaar goed te begrijpen door het taalverschil.
Foto's zijn ook welkom hoor :mrgreen:
Doet jouw boxer in NL nu ook al pakwerk?
Ik snap sowieso nooit dat er clubs/mensen zijn die honden op volle afstand laten stellen op iemand die voor het eerst in het pak staat, o ja en dan nog rennen ook. Waarom? Mag iemand die interesse heeft ook gewoon rustig aan beginnen?
Dan heb ik het over KNPV. Bij ons, op het werk, begint nu binnenkort een vrouwelijke pakwerkster. Super vind ik dat. Leuke sterke meid. Ze staat zelf in het pak op haar eigen club en bij wedstrijden. Helaas ga ik haar niet zoveel meemaken omdat ik ff tijdelijk ergens anders naar toe ga. Maar ik juich het toe.
Gr. Aniek

Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Het zal vast de vlucht geweest zijn en niet het volle afstandsstellen ;)
Nu, er een keiharde hond laten op bijten vind ik toch ook niet van deskundigheid getuigen.
Mijn 2 jongste zouden dat nooit mogen, op een onervaren iemand bijten. Daar doe je niemand, mens noch dier, een plezier mee.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door dagmar88 »

maart schreef:Fysiek vind ik het nog steeds eerder een mannen ding.
Daarnaast is het vaak ook gewoon niet praktisch als vrouw. Meeste vrouwen hebben toch ook de huishoudelijke taken, boodschappen doen, kinderen verzorgen, kuis,.... Dan past 2/3 keer per week tot 's nachts of van 'smorgens tot 's avonds als laatste op een club zijn niet in een schema.
Ik denk eerder dat vrouwen die fysiek genoeg aanleg hebben kiezen voor een sport waarin wat te (be)halen valt.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door malinois »

Budkes schreef:
Persistence schreef:
Doyaquba schreef: Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
Dat was wat ze tegen mij zeiden toen ik pakwerker wilde worden. Plus fysiek minder sterk.
Heb ook een keer in pak gestaan met 0 ervaring en vond het hartstikke leuk en leerzaam, maar toen ik moest rennen en een herder als een kanonskogel op me afvloog, hield ik mezelf inderdaad niet staande.
De meningen over een vrouwelijke pakwerker waren verdeeld, de jongere mensen stonden er wel open voor, want er zijn niet veel pakwerkers die vaak willen/kunnen trainen én de nodige kennis hebben.

Ik vind het hartstikke leuk dat je dit doet! Lijkt me best lastig om elkaar goed te begrijpen door het taalverschil.
Foto's zijn ook welkom hoor :mrgreen:
Doet jouw boxer in NL nu ook al pakwerk?
Ik snap sowieso nooit dat er clubs/mensen zijn die honden op volle afstand laten stellen op iemand die voor het eerst in het pak staat, o ja en dan nog rennen ook. Waarom? Mag iemand die interesse heeft ook gewoon rustig aan beginnen?
Dan heb ik het over KNPV. Bij ons, op het werk, begint nu binnenkort een vrouwelijke pakwerkster. Super vind ik dat. Leuke sterke meid. Ze staat zelf in het pak op haar eigen club en bij wedstrijden. Helaas ga ik haar niet zoveel meemaken omdat ik ff tijdelijk ergens anders naar toe ga. Maar ik juich het toe.
Ik snap dat ook niet. Toen onze nieuwe pakwerker voor t eerst kwam heeft hij in het verstek gestaan, hondjes opgepakt om te kijken hoe dat voelt etc. De 2e keer mocht hij een kort vluchtje doen als hij dat wilde en was Xygan de gelukkige om te bijten. Hond dichtbij zodat hij niet met hond en al 3 meter verder zou liggen. Afstand stellen was 5 meter en alles onder begeleiding van de ervaren pakwerker. Hij vond en vindt het nog steeds geweldig gelukkig!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:Het zal vast de vlucht geweest zijn en niet het volle afstandsstellen ;)
Nu, er een keiharde hond laten op bijten vind ik toch ook niet van deskundigheid getuigen.
Mijn 2 jongste zouden dat nooit mogen, op een onervaren iemand bijten. Daar doe je niemand, mens noch dier, een plezier mee.
Daar zoek je idd de juiste honden voor uit. Xygan is een goede hond ervoor.
Maar wat ik.eerder schreef we hebben nu ook een 'stagiaire' en die wilde juist wel een lastige hond draaien. Dat mag, maar natuurlijk is dat lastig. Maar ze staat niet alleen natuurlijk, de 3e man/vrouw staat er dichtbii zodat ie niet gaat sleuren of op de rug trekken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Zamunda
Zeer actief
Berichten: 17100
Lid geworden op: 05 mei 2013 07:44
Aantal honden: 0

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Zamunda »

Leuk dat je het doet Doya en ook dat je op die manier nog lekker met honden bezig kunt zijn nu je zo ver van huis bent.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

malinois schreef:
Budkes schreef:
Persistence schreef:
Doyaquba schreef: Of ligt het echt aan de dreiging die een vrouw kan overbrengen?
Dat was wat ze tegen mij zeiden toen ik pakwerker wilde worden. Plus fysiek minder sterk.
Heb ook een keer in pak gestaan met 0 ervaring en vond het hartstikke leuk en leerzaam, maar toen ik moest rennen en een herder als een kanonskogel op me afvloog, hield ik mezelf inderdaad niet staande.
De meningen over een vrouwelijke pakwerker waren verdeeld, de jongere mensen stonden er wel open voor, want er zijn niet veel pakwerkers die vaak willen/kunnen trainen én de nodige kennis hebben.

Ik vind het hartstikke leuk dat je dit doet! Lijkt me best lastig om elkaar goed te begrijpen door het taalverschil.
Foto's zijn ook welkom hoor :mrgreen:
Doet jouw boxer in NL nu ook al pakwerk?
Ik snap sowieso nooit dat er clubs/mensen zijn die honden op volle afstand laten stellen op iemand die voor het eerst in het pak staat, o ja en dan nog rennen ook. Waarom? Mag iemand die interesse heeft ook gewoon rustig aan beginnen?
Dan heb ik het over KNPV. Bij ons, op het werk, begint nu binnenkort een vrouwelijke pakwerkster. Super vind ik dat. Leuke sterke meid. Ze staat zelf in het pak op haar eigen club en bij wedstrijden. Helaas ga ik haar niet zoveel meemaken omdat ik ff tijdelijk ergens anders naar toe ga. Maar ik juich het toe.
Ik snap dat ook niet. Toen onze nieuwe pakwerker voor t eerst kwam heeft hij in het verstek gestaan, hondjes opgepakt om te kijken hoe dat voelt etc. De 2e keer mocht hij een kort vluchtje doen als hij dat wilde en was Xygan de gelukkige om te bijten. Hond dichtbij zodat hij niet met hond en al 3 meter verder zou liggen. Afstand stellen was 5 meter en alles onder begeleiding van de ervaren pakwerker. Hij vond en vindt het nog steeds geweldig gelukkig!
Dit is inderdaad meer de aanpak die voor mij gevolgd wordt, eerste keer verstek twee honden. Toen vorige week voor t eerst wat meer doen en korte vlucht met de betrouwbare duitse herder, verder alles van dichtbij. Helaas zijn er niet zoveel honden op dit moment op de club die 'af' zijn, dat maakt het wel wat lastiger, maar gelukkig staat de ervaren pakwerker altijd dichtbij om in te grijpen waar nodig.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Budkes »

maart schreef:Het zal vast de vlucht geweest zijn en niet het volle afstandsstellen ;)
Nu, er een keiharde hond laten op bijten vind ik toch ook niet van deskundigheid getuigen.
Mijn 2 jongste zouden dat nooit mogen, op een onervaren iemand bijten. Daar doe je niemand, mens noch dier, een plezier mee.
Daar ben ik dan weer niet zo van overtuigd, ik zie het namelijk vaak genoeg gebeuren. En nee je doet er niemand een plezier mee maar het is wel vet stoer. En als je daar niet tegen kunt ben je niet uit het juiste hout gesneden. :roll:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Vandaag tweede echte volle les. Lange dag, veel honden van een vereniging zuidelijker die door ruzie in de tent daar eens bij ons aan kwamen waaien. De 4 mechelaars die er vandaag waren heb ik in actie gezien maar niet gevoeld, dus kan het nog steeds niet vergelijken met de boxers, maar zag er toch een stukje indrukwekkender uit als ik eerlijk ben. Deze honden zijn echter op het pak getraind ipv de arm, dus niet echt handig voor een beginner.
Verder al veel nieuwe dingen gedaan, stukje afstand mee begonnen, meter of 5 en ben niet gevallen, dus lijkt me een goed teken ;)
Zit wel 1 boxerreu bij van rond de 40 kg en die houdt van pirouettes draaien en je heel erg duizelig maken...daar werd ik maar even geholpen want dat kan ik technisch nog niet opvangen en qua kracht en gewicht (58 kg) ook helaas niet. Veel push-ups doen dus als huiswerk voor komende week.
Ik merk vooral bij de grotere reuen dat ik kracht tekort kom om echt te rennen, bij de teven is dat toch een stuk makkelijker.

Ook heb ik een nieuwe vriend hier, Bentley, boxerreu van 3 jaar oud wiens vrouwtje fysiek niet in staat is om de handling te doen tijdens het pakwerk dus mag ik dat mooi oppakken :D
Het is echt heel fijn om elke week m'n nodige hondenvitamines binnen te krijgen en de regen vandaag deed daarom ook niet af aan de lol!

Fijn dat er hier toch ook overwegend positieve geluiden zijn voor vrouwen in het pak, dat doet goed, want ik besef wel dat het me iets meer tijd en moeite gaat kosten om tevreden te zijn over mijn kunnen. Gelukkig ben ik jong en heb ik het er graag voor over! Dan kan ik hopelijk nog lang mee!

@maart: ik snap je redenen absoluut en ik zou het ook begrijpen als mensen zeggen, doe mijn hond maar niet, dat gaat niet goed. Was ook niet zozeer mezelf verdedigen maar wat achtergrondinfo waarom ik mezelf toch best geschikt acht om dit te leren :D

@Persistence: Het taalverschil is pas een probleem als het Beiers wordt, mijn Duits is best goed, maar dat accent komt nog niet altijd goed aan. Mijn boxer in NL doet nog geen pakwerk, onze kringgroep heeft geen pakwerker en wil niet m'n moeder de opbouw laten doen. Als er fouten in sluipen, dan graag mijn eigen fouten. Ik begin met hem dus als hij net 1 is geworden bij een NBG vereniging om het hem te leren en zelf verder te leren. In het speuren en appèl doet ie het overigens al best aardig met 7 maanden nu :D Wellicht dat ik m'n moeder foto's laat maken als ze hier is over een paar weken ;) dan deel ik die wel, vooralsnog zijn er geen foto's gemaakt.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Dan zie je het telkens totaal verkeerd want in het afstand stellen wordt er niet gerend in igp :wink:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

maart schreef:Dan zie je het telkens totaal verkeerd want in het afstand stellen wordt er niet gerend in igp :wink:
Hoe bedoel je? Dat was ook los van elkaar bedoeld? Of was het niet tegen mij?

Wat ik bedoelde was, afstand stellen van maar 5 meter voor t eerst gedaan vandaag, dat is inderdaad zonder rennen.
Verder het wegrennen in gevecht na dichtbij inbijten, waarin ik niet wegkwam bij een paar.
Zo duidelijker? :vaag: misschien kan ik het niet zo goed uitleggen nog haha

edit: wellicht had je het tegen Budkes :blont:
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Budkes »

maart schreef:Dan zie je het telkens totaal verkeerd want in het afstand stellen wordt er niet gerend in igp :wink:
Ik had het dan ook over de KNPV en heb dat er ook bij gezegd. Ik reageerde op Persistence dat was ook KNPV.
Gr. Aniek

Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Dat maakte ik niet op uit haar post en gezien het topic over igp gaat, ging ik er van uit dat ze over igp ging.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Budkes »

Budkes schreef:
Ik snap sowieso nooit dat er clubs/mensen zijn die honden op volle afstand laten stellen op iemand die voor het eerst in het pak staat, o ja en dan nog rennen ook. Waarom? Mag iemand die interesse heeft ook gewoon rustig aan beginnen?
Dan heb ik het over KNPV. Bij ons, op het werk, begint nu binnenkort een vrouwelijke pakwerkster. Super vind ik dat. Leuke sterke meid. Ze staat zelf in het pak op haar eigen club en bij wedstrijden. Helaas ga ik haar niet zoveel meemaken omdat ik ff tijdelijk ergens anders naar toe ga. Maar ik juich het toe.
Dan quote ik mezelf nog maar een keer. Dan kun je zien dat IK het over de KNPV had.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Voor wie om foto's vroeg...

De enige foto van vandaag is van nu :O:
Mocht iemand nog tips hebben voor dit...ik word heel snel blauw :scratch:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door maart »

Budkes schreef:
Budkes schreef:
Ik snap sowieso nooit dat er clubs/mensen zijn die honden op volle afstand laten stellen op iemand die voor het eerst in het pak staat, o ja en dan nog rennen ook. Waarom? Mag iemand die interesse heeft ook gewoon rustig aan beginnen?
Dan heb ik het over KNPV. Bij ons, op het werk, begint nu binnenkort een vrouwelijke pakwerkster. Super vind ik dat. Leuke sterke meid. Ze staat zelf in het pak op haar eigen club en bij wedstrijden. Helaas ga ik haar niet zoveel meemaken omdat ik ff tijdelijk ergens anders naar toe ga. Maar ik juich het toe.
Dan quote ik mezelf nog maar een keer. Dan kun je zien dat IK het over de KNPV had.
Ja en als je nu nog eens de post ervoor leest, kun je zien dat het daar nergens staat dat het over knpv gaat :wink:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: De weg naar pakwerkster - Fase 1

Ongelezen bericht door Persistence »

Budkes schreef:
maart schreef:Dan zie je het telkens totaal verkeerd want in het afstand stellen wordt er niet gerend in igp :wink:
Ik had het dan ook over de KNPV en heb dat er ook bij gezegd. Ik reageerde op Persistence dat was ook KNPV.
Mijn voorbeeld ging om KNPV inderdaad Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”