Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergoedin

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 31 jul 2011 17:55
Aantal honden: 2

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Rocco »

crutz schreef:
Rocco schreef:Mooi en helder verwoord door Budkes het is niet allemaal zo eenvoudig, de maatschappij wordt steeds gewelddadiger met jongere daders die met pistolen,messen en zelfs met een automatisch geweer lopen.
De politie krijgt meer en meer te maken met regels van bovenaf waarbij ze in mijn beleving worden beperkt om zelfstandig
en daadkrachtig te kunnen handelen.Van mij mogen ze juist harder op treden in sommige gevallen en niet over zich heen laten lopen
en ontzag uitstralen want dit ontbreekt meer en meer in mijn beleving.Ik ga de videos hier niet plaatsen maar soms zie je zoveel gestuntel
in uitvoering dat het lijkt of ze niet meer mogen ingrijpen uit angst om zelf slachtoffer te worden van sancties een heel fout signaal naar de eigen agenten toe.
Ehhhh, niet allemaal zo eenvoudig als budkes schrijft. Ze schrijft het gewoon duidelijk en helder op. En ik denk dat zij een beter beeld heeft vd situatie dan jij

Ahumm, ik denk dat je mij verkeerd begrijpt , gezien de reacties van sommige mede forumers bedoel ik uiteraard niet Aniek
die maakt het dichter bij mee uit de praktijk en een betere beeldvorming heeft dan wat hier wordt gepost.
En volgens mij gaf ik al aan dat ze het helder verwoord.


Fijne dag verder.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Als iemand in elkaar geslagen word door een groepje.
Of als je ziet dat een dier mishandeld word.
Als iemand je letterlijk te lijf gaat.
Of als je willens en wetens een terrein op gaat waar je weet dat er honden bewaking is.

Zomaar wat voorbeelden, dan vind ik het terecht dat je een Mechelaar aan je kont hebt hangen.

Ik neem gewoon aan dat een agent zonder diensthond zo'n situatie als in de openingspost ook kan oplossen.
Er is nog niets gebeurd.
Ja, hij luistert niet :19:

Tuurlijk snap ik dat men geen risico wil lopen maar ja, je bent wel bij de politie.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dennenappel schreef:Als iemand in elkaar geslagen word door een groepje.
Of als je ziet dat een dier mishandeld word.
Als iemand je letterlijk te lijf gaat.
Of als je willens en wetens een terrein op gaat waar je weet dat er honden bewaking is.

Zomaar wat voorbeelden, dan vind ik het terecht dat je een Mechelaar aan je kont hebt hangen.

Ik neem gewoon aan dat een agent zonder diensthond zo'n situatie als in de openingspost ook kan oplossen.
Er is nog niets gebeurd.
Ja, hij luistert niet :19:

Tuurlijk snap ik dat men geen risico wil lopen maar ja, je bent wel bij de politie.
We kennen in Nederland de trias politica. Het is aan de rechter te horen en straffen.
De uitvoerende macht heeft voor een veroordeling niet naar hoe de wind staat lijfstraffen met mogelijk zwaar lichamelijk letsel uit te delen.

Daarbij heeft een hond geen afstandbediening en geen eigen inzicht.
Een hond inzetten in een gevaarlijke situatie is wat mij betreft misplaatst en achterhaald, ook wat betreft het welzijn van de hond.
Vervang die maar door een taser en deugdelijke training voor de extreme gevallen. Dan gaat het om overmeesteren en je houdt het in eigen hand.
Afschaffen die hap (letterlijk). We leven niet in een of ander apenland.

Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Dennenappel »

dagmar88 schreef:
Dennenappel schreef:Als iemand in elkaar geslagen word door een groepje.
Of als je ziet dat een dier mishandeld word.
Als iemand je letterlijk te lijf gaat.
Of als je willens en wetens een terrein op gaat waar je weet dat er honden bewaking is.

Zomaar wat voorbeelden, dan vind ik het terecht dat je een Mechelaar aan je kont hebt hangen.

Ik neem gewoon aan dat een agent zonder diensthond zo'n situatie als in de openingspost ook kan oplossen.
Er is nog niets gebeurd.
Ja, hij luistert niet :19:

Tuurlijk snap ik dat men geen risico wil lopen maar ja, je bent wel bij de politie.
We kennen in Nederland de trias politica. Het is aan de rechter te horen en straffen.
De uitvoerende macht heeft voor een veroordeling niet naar hoe de wind staat lijfstraffen met mogelijk zwaar lichamelijk letsel uit te delen.

Daarbij heeft een hond geen afstandbediening en geen eigen inzicht.
Een hond inzetten in een gevaarlijke situatie is wat mij betreft misplaatst en achterhaald, ook wat betreft het welzijn van de hond.
Vervang die maar door een taser en deugdelijke training voor de extreme gevallen. Dan gaat het om overmeesteren en je houdt het in eigen hand.
Afschaffen die hap (letterlijk). We leven niet in een of ander apenland.

Ik vind ook absoluut dat er geen honden ingezet moeten worden als wapen of bij geweld.
Maar ik dacht das misschien dan weer een andere discussie :mrgreen:

Inderdaad geen apenland, maar ik vind wel dat je met je kont op de blaren mag zitten als iets overduidelijk is.
Maar wel graag een beetje balans.
Rocco
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 31 jul 2011 17:55
Aantal honden: 2

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Rocco »

Het gebruik kunnen maken van de neus van de hond en het lokaliseren van een verdachte is een geweldig middel in combinatie met het inzetten van de hond indien mogelijk ,denk dat velen dit onderschatten hoe effieciënt dit is,dit kan ook preventief zijn
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rocco schreef:Het gebruik kunnen maken van de neus van de hond en het lokaliseren van een verdachte is een geweldig middel in combinatie met het inzetten van de hond indien mogelijk ,denk dat velen dit onderschatten hoe effieciënt dit is,dit kan ook preventief zijn
Normaal doen uit angst. We zien elders hoe goed dat werkt ja.
Dat is een groot deel van het probleem, Roccobokito's met een verstand en testikeltjes ter grootte van een aardnoot.

Een cockertje heeft ook een neus.
Ik wil het hele type "bijthond" zien verdwijnen. In het algemeen trouwens, niet alleen DH/HH/MH gerelateerd.
Nederland leent zich daar simpelweg niet voor.
De fok en aanschaf door particulieren, bijtwerkclubjes en verkeerde trainingsmethoden die toch de kop op blijven steken, de handel, de manier van houden, de asielklanten, 16 "bazen" op een hondenleven, de grote kans op verwaarlozing en mishandeling. Weg er mee.
Daar ben je heel snel als het gewoon klaar is met (mens)scherpe politie- en beveiligingshonden in de openbare ruimte.
Dat is hoe dan ook een belachelijk gegeven.
Alleen nog inzetten in het kader van opsporing. Niet om bruut mee te doen of te bijten.

De echte liefhebbers blijven gewoon fijne, sociale gezinsherders fokken en daar leuk mee sporten.
Mensen die sporten voor hun hond, niet de hond gebruiken als tennisracket in dienst van de "sport".
Die driedubbel ingeteelde stoornisjes hebben dan vanzelf geen bestaansrecht meer.
Rocco
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 31 jul 2011 17:55
Aantal honden: 2

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Rocco »

dagmar88 schreef:
Rocco schreef:Het gebruik kunnen maken van de neus van de hond en het lokaliseren van een verdachte is een geweldig middel in combinatie met het inzetten van de hond indien mogelijk ,denk dat velen dit onderschatten hoe effieciënt dit is,dit kan ook preventief zijn
Normaal doen uit angst. We zien elders hoe goed dat werkt ja.
Dat is een groot deel van het probleem, Roccobokito's met een verstand en testikeltjes ter grootte van een aardnoot.

Een cockertje heeft ook een neus.
Ik wil het hele type "bijthond" zien verdwijnen. In het algemeen trouwens, niet alleen DH/HH/MH gerelateerd.
Nederland leent zich daar simpelweg niet voor.
De fok en aanschaf door particulieren, bijtwerkclubjes en verkeerde trainingsmethoden die toch de kop op blijven steken, de handel, de manier van houden, de asielklanten, 16 "bazen" op een hondenleven, de grote kans op verwaarlozing en mishandeling. Weg er mee.
Daar ben je heel snel als het gewoon klaar is met (mens)scherpe politie- en beveiligingshonden in de openbare ruimte.
Dat is hoe dan ook een belachelijk gegeven.
Alleen nog inzetten in het kader van opsporing. Niet om bruut mee te doen of te bijten.

De echte liefhebbers blijven gewoon fijne, sociale gezinsherders fokken en daar leuk mee sporten.
Mensen die sporten voor hun hond, niet de hond gebruiken als tennisracket in dienst van de "sport".
Die driedubbel ingeteelde stoornisjes hebben dan vanzelf geen bestaansrecht meer.
Ja een cockertje daar zullen de criminelen nou net op zitten de wachten :LOL: maar gelukkig selecteerd de politie dan ook en jij gelukkig niet.

Een hoop blah blah blah :blah: totaal geen inzicht en verstand wat het werk en enige training en inhoud hier zijn er veel te veel van die
dan nogal ondeskundig hun mening willen opdringen., ga eerst nou maar eens zo,n hond proberen af te richten en ervaring opdoen dan mag jij ook
ook een mening geven... enneh wat jij wilt willen velen gelukkig niet.. ... :oohja: maar dat zijn dan ook mensen die er
wel verstand van hebben....NEXT
Laatst gewijzigd door Rocco op 06 nov 2019 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rocco schreef: Ja een cockertje daar zullen de criminelen nou net op zitten de wachten :LOL: maar gelukkig selecteerd de politie dan ook en jij gelukkig niet.

Een hoop blah blah blah :blah: totaal geen inzicht en verstand wat het werk en enige training en inhoud hier zijn er veel te veel van die dan nogal ondeskundig hun mening willen opdringen., ga eerst nou maar eens zo,n hond proberen af te richten en ervaring opdoen dan mag jij ook ook een mening geven...
Dat je dat grappig vindt is al veelzeggend. Net als denken te kunnen dicteren wat anderen mogen.
Krijg je geen harde pielie van he, cockertjes?


Trainen is geen hogere wiskunde met een heel klein beetje gevoel voor honden. Ik heb een getrainde werkhond. Leuke hobby. Meer dan dat moet het niet zijn.
Het woord africhten slaat al als een tang op een varken. Drillen, dresseren, temmen. Voor sneue ventjes die thuis niets te vertellen hebben.
Halve tammen met "HOME" aan de taupegesausde wand en zogenaamd speelse bordjes over hoe de mevrouw haar huishouden bestiert.
Hier zijn er gelukkig genoeg die iets veel waardevollers bereiken met positief trainen en samenwerking. Plezier en een vertrouwensband.
Voorzien in de behoeften van de hond, in plaats van dat die gekneusde egootjes van angsthazen omhoog moet houden.
Gebruikersavatar
Tenmashi
Zeer actief
Berichten: 1359
Lid geworden op: 15 jun 2013 19:39
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0
Locatie: gem. Terneuzen (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Heeft nu nog niemand gezegd dat het wel bijzonder is dat die politiehond 7660 euro krijgt? :mann:
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik vind honden inzetten niet meer van deze tijd , er moeten inmiddels al best goede alternatieven zijn met de huidige moderne middelen.
Zo'n snuffel Beagle op het vliegveld vind ik dan weer van een andere orde, daar zie ik geen probleem in.
Ik vraag me ook af hoe vaak het mis gaat , hier even verderop is een tijdje geleden een schizofrene jongen gearresteerd met hulp van een hond.
Hij dreigde niet met geweld, noch had hij dat ooit eerder gebruikt , hij wilde enkel niet komen omdat hij op het lichtschip zat te wachten volgens hemzelf :ugh:
Echt joh , daar moet je een hond op los laten.
Een week eerder zat hij in een bunker en toe nam de boswachter die hem daar vond hem zonder problemen mee, gewoon met een praatje en dat ging prima.
Maar nee hoor nu moest er een hond op worden losgelaten , jongen zit nu onder de littekens en het is zelf nog wel zo'n dierenliefhebber :ugh:
Ik ben echt niet anti politie maar dat kon ik echt niet begrijpen , het is een verward mens, zonder wapens die duidelijk geen kwaad in de zin had maar de weg kwijt was.
Dat moet toch anders kunnen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik vind juist de honden een prima aanvulling zeker nu agenten vaak alleen op pad zijn.
En bij voetbalrellen, mensen reageren eerder op een hond dan op agenten.
Mag een paard volgens jullie nog wel gebruikt worden? Die raken ook wel eens gewond.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pemba schreef: Mag een paard volgens jullie nog wel gebruikt worden? Die raken ook wel eens gewond.
Nee.
Gebruikersavatar
Bonnie F
Zeer actief
Berichten: 10310
Lid geworden op: 12 mei 2009 21:46
Aantal honden: 1

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik denk dat de verwarde mensenhype echt meespeelt in dit verhaal.
Blijkbaar zijn die mensen per definitie gevaarlijk.
En nee, uit onderzoek blijkt dat agressie bij mensen die bekend zijn binnen de ggz niet vaker voorkomt.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door korthaar »

Gooi er een paar centen tegenaan voor iets moderners.
Het lijkt de cavalerie van Napoleon wel.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Of je wel of geen honden in wilt blijven zetten is een andere discussie, waar we hier toch niet uit zullen komen vrees ik.
Ik zie zeker de voordelen ervan. Wat men meestal niet ziet is de afschaling van geweld zowel bij de politie als bij de verdachten, dan wel bij de agressors, door de aanwezigheid van een politiehond.
Zodra er een honden auto in zicht komt kiest 75 % vd mensen eieren voor hun geld, zodra de hond uit de auto komt 95 % van de mensen en wordt het conflict of de aanhouding geweldloos opgelost. Dat vindt je nooit terug in cijfers, geweld wat niet heeft plaatsgevonden, letsel wat niet gemaakt is wordt niet geregistreerd, maar het werkt wel zo. Gemiddeld genomen, en dat hebben wij wel geregistreerd over de afgelopen 2 decennia, haalt een geleider zo'n 70 tot 80 keer per jaar zijn hond uit de auto en zet hem gemiddeld 4 x per jaar in, oftewel daadwerkelijk bijten. Oftewel gemiddeld 75 x per jaar per geleider is de aanwezigheid van de hond voldoende om de zaak op te lossen zonder geweld. In Oost-nederland hebben we 94 honden met hun geleiders, dat is dan toch zo'n 7000 x per jaar. Persoonlijk vind ik dat best een hele waardevolle kant van de hond bij de politie.

Daarnaast is het economisch gezien, voor wie dat belangrijk vindt (of niet, maar we hebben het er maar gewoon mee te doen helaas) , ook een goed middel. Ik houd in mijn eentje met mijn hond net zoveel kwaadwillenden in bedwang als 6 collega's. Dat red je niet met een drone. Met het huidige personeelstekort bij de politie stuurt men momenteel in mijn werkgebied na 2 uur 's nachts 1 dubbele bezetting naar huis (2 collega's) mits er een hond aanwezig is. Bezuinigingen, blijft een kutreden, maar we hebben het er maar mee te doen.

Persoonlijk vind ik het geen middeleeuws middel. Als agressor/verdachte heb je altijd een keuze. Je wordt altijd gesommeerd. De foute inzetten moeten niet tot maatstaf worden gemaakt, op verwarde mensen hoor je geen hond in te zetten, tenzij deze een direct gevaar vormen voor de onmiddellijke omgeving. Bewust of opzettelijk fout handelende hondengeleiders moeten uit hun functie worden gezet, wat mij betreft geen discussie mogelijk.
Pepperspray en, indien aanwezig, taser, hebben niet altijd resultaat. Een hond inzetten als er geen ander middel voorhanden is in plaats van neerschieten heeft mijn persoonlijke voorkeur. Een verward iemand moet, wat mij betreft, met zo min mogelijk letsel worden aangehouden, maar alle overige betrokkenen moeten ook veilig zijn.

Goed geselecteerde en opgeleide hondengeleiders zijn geen eencellige zee-anemonen maar moedige integere mensen die net een stapje harder vooruitzetten dan de meeste politiemensen in complexe- en gewelds zaken.
De opleiding ontwikkeld door. Ik ben net weer begonnen met een klas van 6 nieuwe jongens die tot nu toe vooral worden vol gestampt met operante en klassieke conditionering, positieve en negatieve bekrachtiging, positieve en negatieve correcties. Ze mogen pas met de hond aan de slag als ze deze leerprincipes begrijpen. Het welzijn van de hond en de samenwerking met je maatje staan voorop. Al deze jongens zijn intelligente mensen, deze hebben toevalligerwijs allen minimaal een Havodiploma op zak, die dolenthousiast zijn en tot over hun oren verliefd op hun hond, die ze al wel een hele week hebben. Ze mogen pas de straat op met hun hond als ze hun bevoegdheden, hun ambtsinstructie en hun mogelijkheden kennen en overtuigd zijn van hun proportioneel handelen.

Al deze jongens moet ik op hun hart drukken dat een collega in uiterst geval van nood voor de hond gaat.
Want allemaal willen ze gevoelsmatig hun leven geven voor hun hond.
Natuurlijk kun je daarover een andere mening hebben, maar ik vind een mensenleven belangrijker dan een hondenleven.
En ook ik ben maar een mens, en een extreme hondenliefhebber, dus wens elk mens op afstand eerder dood dan mijn geliefde hond, maar in een directe confrontatie zal ik altijd een mensenleven boven een hondenleven stellen.
Ik ben er van overtuigd, en zie dat dus ook dagelijks, dat deze honden een meer dan prima leven hebben. Ze zijn niet zielig, ze zijn niet bang, ze worden top verzorgd, er wordt van ze gehouden. Als ik mijn honden uitlaat en er wordt 50 meter verderop geschreeuwd, dan moet ik ze tegen houden, dan willen ze erop af. Dat is hun aard en bij mij mogen ze hun aard volgen. Meerdere keren per week. Daarnaast mogen ze gewoon hond zijn net als mijn niet politiehonden.

Dat materieel voor sommige mensen hier niet belangrijk is kan uiteraard. Prima ook. Echter veel mensen hechten wel veel waarde aan mijn en dijn. Ik ben het er mee eens dat daar niet per definitie letsel op moet volgen, vandaar ook dat de steler de kans krijgt om zich netjes te melden als ik hem waarschuw dat hij/zij zich moet melden omdat anders de hond wordt ingezet, en dat de agressor wordt aangeroepen zijn verzet/agressie te staken omdat anders de hond wordt ingezet. Aan hem /haar de keuze.
Ik voel me zeer zeker niet geroepen om verdachten maar te laten lopen omdat de meesten sowieso niet gepakt worden, ik doe mijn stinkende best om er zoveel mogelijk op te sporen, en veel collega's met mij.

En wat betreft mijn diskwalificerende keuze als mens voor dit beroep. Gelukkig is de lijst van mensen die steun aan mij hebben gehad en blij waren met mijn komst én dit hebben uitgesproken een stuk langer dan de lijst van mensen die een klacht tegen mij hebben ingediend. Daar haal ik mijn voldoening uit. Daar was mijn keuze überhaupt al op gebaseerd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:
Pemba schreef: Mag een paard volgens jullie nog wel gebruikt worden? Die raken ook wel eens gewond.
Nee.
Van mij wel. Ik denk dat je beter politiepaard kunt zijn dan suffe manegeknol of opgehypte springbok die met sporen in zijn pens over hindernissen van twee meter hoog gejaagd wordt.
:mrgreen: Ik vind het allemaal niets. Daarom rijd ik niet meer. Het moet allemaal binnen vijf seconden en hun eigen onkunde reageren ze af.
Dan wil ik een hobbelknol waar niemand aan mag komen :pffff:

Ik ben principieel tegen op het inzetten van dieren in gevaarlijke situaties.
Maar goed, dat is zoals eerder gezegd werd een ander onderwerp.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: De mond van een paard is kwestbaar. Dat wel. Maar de rest?
Zelf leren schoenen aantrekken omdat je er zo lekker mee door de bramen kan maar een paard is ineens een soort hyperkwetsbare pudding.
Je moet niet voor niets met een leeuwengebit aan komen kakken om een zebra neer te halen, hoor.
Nee hoor. Maar ook niet direct tractorbestendig.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Nee, dat verwacht je ook niet dat er zo'n bietenmongool op paarden inrijdt.

Zijn er daar gewonde paarden gevallen?

:LOL: Z'n "voet schoot van de rem". Die zak hooi heeft het paard gelukkig alleen een zet gegeven.


https://www.pzc.nl/binnenland/boeren-pr ... a~a61236c6
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Nou, dat is een mooi verhaal. Lekker lang.

Ik begrijp dat je je ingraaft in de status quo. Veranderen is niet alleen niet nodig maar we gaan er ook niet eens over praten.
Dat is inderdaad een vrij duidelijk einde aan een verder gesprek. Precies wat je van politie verwacht.
En wat betreft mijn diskwalificerende keuze als mens voor dit beroep. Gelukkig is de lijst van mensen die steun aan mij hebben gehad en blij waren met mijn komst én dit hebben uitgesproken een stuk langer dan de lijst van mensen die een klacht tegen mij hebben ingediend. Daar haal ik mijn voldoening uit. Daar was mijn keuze überhaupt al op gebaseerd.
Helder. Eerst het midden van het midden bepalen en dan pas kiezen wie je wil worden.
Dat ga ik nooit begrijpen.
Nee hoor, ik heb al heel vroeg bepaald wie ik wilde worden, om precies te zijn 38 jaar geleden, op 14 jarige leeftijd, met volle overtuiging. Daarna kwam pas het midden van het midden, dat wist ik toen nog niet. Dat het een voor mij goede keuze was weet ik nu, gelukkig maar, anders zat ik er al 38 jaar naast.

Voor wat betreft de door jouw genoemde status quo, de huidige stand van zaken is niet te vergelijken met de bestaande toestand 10 tot 20 jaar geleden, alleen al op het gebied van kennis in de psyche van een hond. En wat betreft het politiewerk bestaat er geen status quo, deze veranderd mee met de waan van de dag. Een mooier leven dan meedraaien in een maatschappij die erom vraagt om je elke dag flexibel op te stellen bestaat er wat mij betreft niet.
En dan ook nog de medewerking krijgen om wetenschappelijke inzichten over het welzijn van dieren en de correcte en integere uitvoering van bevoegdheden uit te mogen leren aan nieuwe enthousiaste mensen is de kers op de taart.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:
Al deze jongens moet ik op hun hart drukken dat een collega in uiterst geval van nood voor de hond gaat.
Want allemaal willen ze gevoelsmatig hun leven geven voor hun hond.
Natuurlijk kun je daarover een andere mening hebben, maar ik vind een mensenleven belangrijker dan een hondenleven.
Hysterische quatsch.
Bij het onder een auto vandaan krijgen van een dief staat niemands leven op het spel. Tenminste, dat is niet de bedoeling.

De keuze is niet tussen mens of hond maar tussen het wel of niet pakken van zo'n sneue junk die de drop uit je auto jat.
Dan vind ik het onbestaanbaar om je hond bloot te stellen aan het gehak van zo'n drugspatiënt.
Dan kun je daarna wel gaan wauwelen over hoeveel je van je hond houdt en ik wil niet zeggen dat ik het niet geloof maar aan je gedrag zie ik het alvast niet.
Hysterisch uit verband trekken van voorbeelden.Het leven van je hond op het spel zetten noemde ik in het geval van de keuze tussen het leven van bv een collega of van je hond. Elke inzet is een andere, elke beslissing is een andere ingegeven door de omstandigheden van dat moment, tot in details. Gemeenplaatsen gaan niet op.
Het gedrag van de geleider die daar aan het werk is zie jij op dat moment niet, daar kun je alleen maar ongefundeerd en gebaseerd op aannames over oordelen. Aannames maken een oordeel niet zo sterk.
Be-, ge- en veroordeeld wordt er vanuit de instructeurs, de rechter, de officier van justitie, de klachtencommissie en de ombudsman, op basis van bodycam beelden, omgevingscamera's en het horen van alle betrokkenen. Om de kwaliteit n de veiligheid van geleiders, honden en hun gezamenlijk optreden zoveel mogelijk te waarborgen worden op basis van alle beschikbare beelden en gegevens elke inzet besproken met de geleider en alle collega's in de trainingsgroep.
De gedetailleerde feiten worden beoordeeld, gewauwel voegt voor niemand iets toe.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Nou ja, en dat is dus de essentie van de WC-eend aanbeveling.

Ga maar bij Rocco zitten.
Ach het is inderdaad prettig voor jezelf om vol te houden dat ombudsman, klachtencommissie, rechter, officier van justitie en politie 1 pot nat zijn.
Dat je mensen die beroepsmatig en met passie bezig zijn om kwaliteit te waarborgen en te verhogen niet op hun blauwe ogen geloofd snap ik volkomen hoor. Geen punt.
Die andere genoemde beroepsgroepen/personen onder wc-eend noemer scharen maken op aannames gebaseerde (voor)oordelen niet echt tot overtuigende feiten.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Nou ja, en dat is dus de essentie van de WC-eend aanbeveling.
Ga maar bij Rocco zitten.

Ondertussen hadden we het over een kwajongen met een invalide arm. Niet over de heldengang van onze broeders in het blauw.
Die kwajongen met die invalide arm werd achteraf een kwajongen met een invalide arm. De enige die op dat moment wist dat het om een kwajongen ging was die bewuste kwajongen die er voor koos niet kenbaar te maken dat hij een kwajongen was. Wat desondanks die broeder in blauw toch had moeten kunnen bedenken. :U:
Een ellendig verhaal. Maar heel misschien is de kwajongen zelf ook een beetje verantwoordelijk, of ligt deze verantwoordelijkheid geheel en alleen bij de broeders in blauw die buiten het feit dat ze sowieso al niet zo slim zijn ook nog eens over voorspellende gaven moeten beschikken?
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:Ja, prima hoor.
Ik had ook niet meer verwacht.

Ik vind het trouwens niet een pot nat. Het is een pot nat.
Het zijn letterlijk dezelfde mensen die laar als carrière hebben gekozen.
Ik noem het heel bewust niet corrupt maar dat ze elkaar al in de mobiel hebben staan lijkt me een bekend gegeven.
Daar zijn toch heel veel veroordeelde collega's het niet mee eens, of zaten die misschien dan net in de verkeerde pot :idea: Dat zal dan wel, want jij hebt er schijnbaar verstand van, laten we dat dan maar beter als feit aannemen.
Gr. Aniek

Afbeelding
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door korthaar »

Een beetje machtsvertoon met die honden op het malieveld en heel nederland mag weer denken dat protesterende bouwvakkers boeven zijn.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Budkes »

Cleva schreef:
Budkes schreef:
Cleva schreef:Nou ja, en dat is dus de essentie van de WC-eend aanbeveling.
Ga maar bij Rocco zitten.

Ondertussen hadden we het over een kwajongen met een invalide arm. Niet over de heldengang van onze broeders in het blauw.
Die kwajongen met die invalide arm werd achteraf een kwajongen met een invalide arm. De enige die op dat moment wist dat het om een kwajongen ging was die bewuste kwajongen die er voor koos niet kenbaar te maken dat hij een kwajongen was. Wat desondanks die broeder in blauw toch had moeten kunnen bedenken. :U:
Een ellendig verhaal. Maar heel misschien is de kwajongen zelf ook een beetje verantwoordelijk, of ligt deze verantwoordelijkheid geheel en alleen bij de broeders in blauw die buiten het feit dat ze sowieso al niet zo slim zijn ook nog eens over voorspellende gaven moeten beschikken?

Ja nee, is goed.

Leggen we de schuld bij een jongetje van 16. :ok:
Omdat er anders een dertienduizende autokraker niet gepakt had kunnen worden.

Alles is goed als je het maar goed bedoelt. Het is helder. :wink:
Kweet niet hoor maar tussen 'heel misschien een beetje verantwoordelijk' en 'de schuld leggen bij' zit in mijn optiek een klein beetje verschil.
En tussen 'goed bedoelen' en 'zoveel als mogelijk kansen geven' zit ongeveer het zelfde verschil.
Althans naar mijn bescheiden mening, maar ach wat weet ik er ook van. Ik hoef die beslissimgen nooit te nemen ad hoc.
Geef anders nog even je kenteken, dan kan "de politie" dat in haar beslissing meenemen op het af te vinken lijstje; vindt niet dat de politie wat aan diefstal van zijn of haar bezit moet trachten te doen/vindt wel dat de politie wat aan zijn of haar bezit moet trachten te doen.:U:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Biet
Zeer actief
Berichten: 4865
Lid geworden op: 12 sep 2005 15:07
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Biet »

Budkes schreef:Of je wel of geen honden in wilt blijven zetten is een andere discussie, waar we hier toch niet uit zullen komen vrees ik.
Ik zie zeker de voordelen ervan. Wat men meestal niet ziet is de afschaling van geweld zowel bij de politie als bij de verdachten, dan wel bij de agressors, door de aanwezigheid van een politiehond.
Zodra er een honden auto in zicht komt kiest 75 % vd mensen eieren voor hun geld, zodra de hond uit de auto komt 95 % van de mensen en wordt het conflict of de aanhouding geweldloos opgelost. Dat vindt je nooit terug in cijfers, geweld wat niet heeft plaatsgevonden, letsel wat niet gemaakt is wordt niet geregistreerd, maar het werkt wel zo. Gemiddeld genomen, en dat hebben wij wel geregistreerd over de afgelopen 2 decennia, haalt een geleider zo'n 70 tot 80 keer per jaar zijn hond uit de auto en zet hem gemiddeld 4 x per jaar in, oftewel daadwerkelijk bijten. Oftewel gemiddeld 75 x per jaar per geleider is de aanwezigheid van de hond voldoende om de zaak op te lossen zonder geweld. In Oost-nederland hebben we 94 honden met hun geleiders, dat is dan toch zo'n 7000 x per jaar. Persoonlijk vind ik dat best een hele waardevolle kant van de hond bij de politie.

Daarnaast is het economisch gezien, voor wie dat belangrijk vindt (of niet, maar we hebben het er maar gewoon mee te doen helaas) , ook een goed middel. Ik houd in mijn eentje met mijn hond net zoveel kwaadwillenden in bedwang als 6 collega's. Dat red je niet met een drone. Met het huidige personeelstekort bij de politie stuurt men momenteel in mijn werkgebied na 2 uur 's nachts 1 dubbele bezetting naar huis (2 collega's) mits er een hond aanwezig is. Bezuinigingen, blijft een kutreden, maar we hebben het er maar mee te doen.

Persoonlijk vind ik het geen middeleeuws middel. Als agressor/verdachte heb je altijd een keuze. Je wordt altijd gesommeerd. De foute inzetten moeten niet tot maatstaf worden gemaakt, op verwarde mensen hoor je geen hond in te zetten, tenzij deze een direct gevaar vormen voor de onmiddellijke omgeving. Bewust of opzettelijk fout handelende hondengeleiders moeten uit hun functie worden gezet, wat mij betreft geen discussie mogelijk.
Pepperspray en, indien aanwezig, taser, hebben niet altijd resultaat. Een hond inzetten als er geen ander middel voorhanden is in plaats van neerschieten heeft mijn persoonlijke voorkeur. Een verward iemand moet, wat mij betreft, met zo min mogelijk letsel worden aangehouden, maar alle overige betrokkenen moeten ook veilig zijn.
Juist.
Escalaties die voorkomen worden, halen de sociale media niet.
Met de ellende die niet gebeurd door de aanwezigheid van politie (al dan niet met hond), kan je niemand afzeiken.
Over de omvang: 7000x per jaar is 19x per dag.
Elke dag.
Wiel
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door korthaar »

De buurtwhatsapp is de sleutel tot succes.
Ook bij foute energieverkopers en mensen die de leer komen brengen.
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

De tijd dat een gestolen bromfiets of een gekraakte safe de voorpagina's van de landelijke dagbladen haalden is voorgoed voorbij. De maatschappij is in slechts enkele decennia enorm verhard. Het mijn en dijn wordt respectloos mee omgegaan. Geweldsdelicten zijn schering en inslag. Het doel heiligt de middelen om dit de kop in te drukken. Gelukkig hebben we daar de politie voor. Dingen die ons niet bevallen kun je de politieman/vrouw niet op afrekenen. Vaak weten ze dat zelf ook wel. Maar helaas, de politiek bepaalt het beleid. En dat er om politiek correcte redenen vaak sprake is van wanbeleid, dat geldt overigens niet alleen voor de politie, moge inmiddels wel duidelijk zijn. Maar dat is slechts een kwestie van tijd, ook het politieke klimaat zal veranderen.
En mensen als Budkes en de meerderheid van haar collega's heb ik dan ook heel hoog in het vaandel staan. En ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen zo denken.
En zij die niet willen luisteren moeten maar voelen. Of dat nou een kogel in je kont is of een beet van een politiehond, dat is mij om het even.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
korthaar
Zeer actief
Berichten: 6348
Lid geworden op: 14 jun 2009 12:21

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door korthaar »

Als ik op twitter het politie optreden in Frankrijk zie, hoop ik niet dat het die kant heen gaat met dat politieke klimaat.
Laatst gewijzigd door korthaar op 08 nov 2019 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Habibi
Zeer actief
Berichten: 6969
Lid geworden op: 27 jun 2011 12:55
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Politiehond bijt messentrekker, krijgt 7660 schadevergo

Ongelezen bericht door Habibi »

Dankjewel Budkes, voor jouw verhelderende antwoorden, cijfers, uitleg en wat het in de praktijk met je doet.
Valt me wel vaker op op het hondenforum, en hier ook weer.

Ik waardeer het.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”