Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Gos »

Op 16 juni ben ik met Faiza opgeweest voor het Basiscertificaat Speurhonden van de KNPV. Omdat er te weinig deelnemers waren in Brabant, mochten we meedoen in Limburg, en omdat ik de enige was voor basis, ging alles in een rap tempo achter elkaar (m.u.v. een onderbreking toen ze naar het puin gingen en ik moest wachten).

We hebben eerst samen PH1 gedaan en na een flinke pauze tussendoor door omstandigheden, zijn we pas weer laat met het Speurhondenprogramma begonnen, maar gelukkig is ze overal voor te porren.

Neem de hond maar niet kwalijk wat ik als geleider tekort kom :schrik: Vooral bij het sorteren doe ik iets erg verkeerd in haar ogen, dus daar gaan we nog wel naar op zoek, maar desondanks haalden we een prachtig certificaat met lof van 212 punten (van de 215).

Wat waren we kwijt? 1 punt met de volgoefening met insluiten, ze was even afgeleid (het is overigens niet gebruikelijk op de keuring dat een van de inlopers ineens zo gaat versnellen); 1 punt omdat ze de lijn even een moment strak had met aangelijnd volgen met tempo versnellen, en ik 1 punt omdat ik bij het speuren bij de tweede hoek even stopte omdat ze naar mijn gevoel even op iets anders tekende met haar neus en de keurmeester dat interpreteerde als tegenhouden omdat ik de hoek zou zien. Het komische was dat het gras zo ruw en hoog was, dat ik alleen het spoor vlak voor me kon zien en niet de hoeken. Maakt niets uit, ik snap van de video waarom ze het dachten, zij kunnen niet in mijn hoofd kijken natuurlijk.

Een ander grappig ding was dat het gebruikelijk is dat je de oefeningen op verschillende plaatsen doet. Maar deze keer besloot men om de oefening zoeken van kleine voorwerpen op een plek te doen tegen de bosrand aan, het zoeken van grote voorwerpen in dezelfde bosrand en het slachtoffer revieren te beginnen vanaf dezelfde plek als het zoeken (daar is geen video van omdat je niet mag meelopen met de geleider, maar dat had ze vol en heel snel). Gelukkig kon ons dat niks schelen en ik was ervan overtuigd dat het haar niet uit zou maken, en dat bleek ook zo te zijn.

Heel trots op mijn meisje! Dus na een mooie PH1 met lof van 420 nu een vet Speurcertificaat erbij en weer veel ervaringen rijker!

Afspeellijst van de gefilmde onderdelen:
Laatst gewijzigd door Gos op 25 mei 2020 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maryanne
Zeer actief
Berichten: 10112
Lid geworden op: 15 feb 2007 11:25
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Locatie: Regio Amsterdam
Contacteer:

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Maryanne »

Wat knap zeg, gefeliciteerd! :I:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door crutz »

Had je al gefeliciteerd, maar ook hier nogmaals natuurlijk
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Gos »

Er waren 2 keurmeesters in opleiding, daarom staan er bij het begin van de oefeningen steeds zoveel mensen om me heen. Omdat de aspirant keurmeesters ook langer nodig hadden om de instructies te geven (en soms gecorrigeerd/aangevuld werden door de begeleidende keurmeester) duurde het stuk vanaf het los voorbrengen van de hond bij de keurmeester tot het begin van de oefening steeds nogal lang en heb ik dat eruit geknipt. Ik was er in ieder geval geen punten op kwijt. Maar het was voor de hond steeds wel lang afwachten :wink:
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Mooi om te zien, heel knap. Gefeliciteerd!
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door maart »

gefeliciteerd :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Wie waren de aspirant keurmeesters?
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Gos »

janinca2002 schreef:Wie waren de aspirant keurmeesters?
Eric Scholl en Ad Boone. Het toeval wil dat ik Ad als keurmeester had toen ik met Noeska op ging voor PH1, kijk maar: :mrgreen:
Rocco
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 31 jul 2011 17:55
Aantal honden: 2

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Rocco »

Nog gefeliciteerd is een mooi programma het speurhonden wordt veel te weinig gepromoot zouden veel leden nog eens wat van kunnen leren.

Toch raar dat de meeste zaken/delicten bij de diverse overheden en instanties het zoeken,speuren en detecteren betreft en niet het bijt gebeuren.

Leuke hond ook trouwens zo zie ik ze graag heeft genoeg drift en temperament als ik dat zo zie.
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door kloesje »

Van harte gefeliciteerd! Wat een heerlijke stuiterbal zo naast je! Genieten!

Ik heb het speurhonden programma overwogen om te doen met Benthe, maar hier in de buurt word het eigenlijk niet getraind, terwijl het wel een mooi veelzijdig programma is.
Afbeelding
Gos
Zeer actief
Berichten: 8486
Lid geworden op: 18 aug 2006 14:56

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Gos »

Rocco schreef:Leuke hond ook trouwens zo zie ik ze graag heeft genoeg drift en temperament als ik dat zo zie.
Dankjewel, ja dat klopt wel. Ik had er toen ze wat jonger was, ook meer dan mijn handen vol aan, als geleider met weinig ervaring en met haar als eerst pup (de andere hond waar ik dit programma en PH1 mee heb gehaald, had al een basis van mijn man).
Enkele aanwezigen waren verrast door haar energieniveau op haar leeftijd (ik ben niet anders gewend dus sta er niet eens bij stil). Ze is altijd in om te werken, en vindt alles leuk, maar thuis is de rustig en relaxed dus ze kan fijn schakelen.
Rocco
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 31 jul 2011 17:55
Aantal honden: 2

Re: Keuring KNPV basis Speurhonden met Faiza

Ongelezen bericht door Rocco »

Gos schreef:
Rocco schreef:Leuke hond ook trouwens zo zie ik ze graag heeft genoeg drift en temperament als ik dat zo zie.
Dankjewel, ja dat klopt wel. Ik had er toen ze wat jonger was, ook meer dan mijn handen vol aan, als geleider met weinig ervaring en met haar als eerst pup (de andere hond waar ik dit programma en PH1 mee heb gehaald, had al een basis van mijn man).
Enkele aanwezigen waren verrast door haar energieniveau op haar leeftijd (ik ben niet anders gewend dus sta er niet eens bij stil). Ze is altijd in om te werken, en vindt alles leuk, maar thuis is de rustig en relaxed dus ze kan fijn schakelen.
Een fijne hond zo te horen ,beter te veel energie dan niks over zeg ik maar en als ze goed kunen schakelen heel belangrijk. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”