Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Wat is IPO

Ongelezen bericht door malinois »

IPO betekend: Internationale Prüfungs Ordnung.
Hierin staan de voorwaarden, regelementen en eisen omschreven volgens welke men de certificaten kan behalen
IPO is onderverdeeld in drie opeenvolgende certificaten, nl. IPO I, II en III, deze laatste is het hoogst mogelijk te behalen certificaat.
Voor je überhaupt aan IPO examens mag deelnemen moet je eerst VZH hebben gehaald, Verkeers Zekere Hond. Het IPO programma valt onder de internationale regels van het FCI. Alle examens worden afgenomen door FCI erkende keurmeesters anders hebben ze geen waarde.

De IPO certificaten bestaan uit 3 onderdelen: het speuren, appel en het manwerk.
Het maximaal te behalen puntenaantal per onderdeel is 100 punten, wat dus een totaal kan opleveren van 300 punten. Het minimumaantal punten per onderdeel is 70 punten.
Hoe de onderdelen moeten worden uitgevoerd en hoe deze gewaardeerd moeten worden staat omschreven in het IPO reglement:
http://www.commissiewerkhonden.nl/downl ... 202011.pdf

Er staan minimale leeftijdsgrenzen genoemd voor elk certificaat, onder deze leeftijd mag en kun je dus geen examen doen in dit certificaat:
VZH 15 maanden
IPO – 1 18 maanden
IPO – 2 19 maanden
IPO – 3 20 maanden
Op examens kunnen alle honden, ongeacht hun ras, grootte en afstamming, deelnemen. De hond moet daarbij wel in staat zijn om aan alle exameneisen te voldoen.

Speuren

Bij IPO I loopt de geleider met het examen zelf een spoor uit van minimaal 300 passen met daarin 2 rechte hoeken. Op het spoor worden 2 voorwerpen gelegd door de geleider op aanwijzing van de keurmeester. Ook geeft de keurmeester aan hoe het spoor gelopen moet worden en wanneer er een hoek gelegd moet worden. Het begin van het spoor wordt aangeduid met een speurpaaltje. Het eind van het spoor d.m.v. het laatste voorwerp. Als geschikte ondergrond komen alle natuurlijke oppervlakten zoals, gras, akker en bos in aanmerking. Als de geleider het spoor gelegd heeft moet deze minimaal 20 minuten blijven liggen en daarna mag het spoor uitgewerkt worden door de hond.
Dit kan vrij zijn, of aan een lijn van 10 meter. De hond blijft, in de ideale situatie, op het spoor en werkt deze intensief uit in een gelijkmatig tempo , laat zich dus niet verleiden door eventuele andere (wild)sporen en verwijst of apporteert de voorwerpen (dit moet vooraf worden aangegeven aan de keurmeester). Indien de hond meer dan 10 meter van het spoor afgaat wordt hij afgefloten.
In het IPO II en III programma worden de sporen uitgelopen door een spoorlegger en worden er resp. 2 en 3 voorwerpen gebruikt. Daarnaast is het IPO II spoor minstens 400 passen, met 3 rechte benen en 2 hoeken en moet voor het uitwerken minimaal 30 minuten liggen. Het IPO III spoor bestaat uit minstens 600 passen, 5 rechte benen en 4 hoeken en moet minimaal 60 minuten liggen voor het uitwerken.

Afbeelding
speuren

Afbeelding
verwijzen van een voorwerp

Appel

Het appel is een gehoorzaamheidsgedeelte. Het bestaat uit de volgende oefeningen:
Vrij volgen
Zit uit de beweging
Afleggen met voor roepen
Apporteren over de grond
Apporteren over de haag
Apporteren over de schuine (dak)wand
Vooruit zenden met afliggen
Afleggen onder afleiding

Voor het IPO II programma komt hier staan uit gewone pas bij.
En voor het IPO III programma staan uit looppas en wordt bij afleggen met voorroepen niet meer afgelegd in gewone pas maar in looppas.

Er zijn bij het appelgedeelte 2 honden op het veld, de ene hond loopt het programma terwijl de andere hond aan de zijkant van het veld, op een aangewezen plaats, afligt. Deze laatste hond is op dat moment de oefening: afleggen onder afleiding aan het uitvoeren.
Tijdens het vrij volgen worden de honden getest op schotvastheid.
Als de hond die het programma in z’n geheel heeft afgewerkt , wordt er gewisseld en gaat de hond die aan de kant lag het programma lopen en de hond die al gelopen heeft zijn laatste onderdeel proberen te volbrengen, het afleggen onder afleiding.

Afbeelding
volgen

Afbeelding
apporteren over de haag

Manwerk

Het, voor de meeste mensen, indrukwekkendste onderdeel van het IPO is het manwerk oftewel pakwerk.
De IPO honden wordt geleerd om alleen in de speciale mouw te bijten, de rest van het pakwerkerspak is ook niet beschermd voor de pakwerker, hooguit tegen de nagels van de honden.
Dit onderdeel is zeker niet ‘lang leve de lol’ voor de honden, juist hierin is zeer goede gehoorzaamheid onontbeerlijk.
Het manwerk bestaat uit de volgende onderdelen:
Revieren
Aanblaffen en bewaken
Vluchtverhindering van de pakwerker
Verdediging van de hond in de bewakingsfase
Aanval op de hond vanuit de beweging

Op het veld staan 6 verstekken waarin de pakwerker staat verscholen. In het IPO I programma zal hij om 2 van deze verstekken moeten gaan en deze ‘onderzoeken’ op pakwerkers. In het II programma zullen dit er 4 worden en in III zijn dit er 6. Hij zal dit in eenzelfde tempo moeten doen.
Als hij de pakwerker gevonden heeft moet hij deze met veel drang en overtuiging aanblaffen, hij mag niet inbijten maar alleen melden dat hij hem gevonden heeft. Op teken van de keurmeester moet de geleider zich op de door de keurmeester aangewezen plaats opstellen achter de hond. De hond moet aan de voet worden geroepen, waarna pakwerker uit het verstek wordt gestuurd die zich enige meters verder opsteld. De hond moet vervolgens de pakwerker verhinderen te vluchten… dit moet op eigen initiatief zonder commando van de geleider en moet loslaten op het los-commando van de geleider nadat de pakwerker tot staan is gebracht. Vervolgens zal de pakwerker proberen de hond te verjagen door een gerichte overval en 2 stokslagen . Er mogen enkel stokslagen gegeven worden op de rug en de schouders De hond moet hierop geen moment twijfelen en direct inbijten en vast blijven houden tot het los-commando van de geleider.
Tenslotte moet de hond over een afstand van 50 meter op commando van de geleider, onder dreiging van de pakwerker, de pakwerker aanvallen en inbijten. Ook hier zal de hond moeten lossen na het commando van de geleider.
In het IPO II en III programma wordt dit programma nog uitgebreid met een rugtransport, overval uit rugtransport, stokslagen na het afstandstellen etc.

Afbeelding
het aanleren van het manwerk bij een pup

Afbeelding
de pakwerker gevonden in het verstek

Afbeelding
overval uit rugtransport

Afbeelding
pakwerker in gevecht met de hond
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kimsiemeling
geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2013 20:05
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door kimsiemeling »

Wow mooie makkelijke test heb er zeker wat aan gehad..
Maxi, mijn mooie mechelaar
kimsiemeling
geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2013 20:05
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door kimsiemeling »

Wow mooie makkelijke test heb er zeker wat aan gehad..
Maxi, mijn mooie mechelaar
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door thom »

Wat een boeiend topic is dit. :ok:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
Laura-V
Zeer actief
Berichten: 729
Lid geworden op: 21 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0
Locatie: Den Bosch

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Laura-V »

Super interessant om eens te lezen, nu snap ik een beetje hoe het allemaal in elkaar zit. :D

Misschien een rare vraag, of een vraag die al 1000x gesteld is, maar ik lees over ''stokslagen'' en als ik naar de afbeelding kijk ziet het er niet heel 'zachtjes' uit.

Is het eigenlijk pijnlijk voor de hond?

Bedankt voor dit topic uitleg, erg verhelderend.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door malinois »

Laura-V schreef:Super interessant om eens te lezen, nu snap ik een beetje hoe het allemaal in elkaar zit. :D

Misschien een rare vraag, of een vraag die al 1000x gesteld is, maar ik lees over ''stokslagen'' en als ik naar de afbeelding kijk ziet het er niet heel 'zachtjes' uit.

Is het eigenlijk pijnlijk voor de hond?

Bedankt voor dit topic uitleg, erg verhelderend.
Het is een zogenaamde softstok, dat wil zeggen dat hij buigzaam is wat je ook op de foto kunt zien. Natuurlijk voel je het maar pijn doet het niet. De hond heeft een behoorlijke vacht die het al absorbeert en daarbij is de stok dus buigzaam. Ook mag de pakwerker maar op bepaalde plekken 'slaan' en maar op bepaalde momenten. Die plekken zijn de minst gevoelige plekken op het lichaam.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Laura-V
Zeer actief
Berichten: 729
Lid geworden op: 21 okt 2012 15:24
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0
Locatie: Den Bosch

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Laura-V »

malinois schreef:
Laura-V schreef:Super interessant om eens te lezen, nu snap ik een beetje hoe het allemaal in elkaar zit. :D

Misschien een rare vraag, of een vraag die al 1000x gesteld is, maar ik lees over ''stokslagen'' en als ik naar de afbeelding kijk ziet het er niet heel 'zachtjes' uit.

Is het eigenlijk pijnlijk voor de hond?

Bedankt voor dit topic uitleg, erg verhelderend.
Het is een zogenaamde softstok, dat wil zeggen dat hij buigzaam is wat je ook op de foto kunt zien. Natuurlijk voel je het maar pijn doet het niet. De hond heeft een behoorlijke vacht die het al absorbeert en daarbij is de stok dus buigzaam. Ook mag de pakwerker maar op bepaalde plekken 'slaan' en maar op bepaalde momenten. Die plekken zijn de minst gevoelige plekken op het lichaam.
Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord. :D
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door malinois »

Laura-V schreef:
Duidelijk, bedankt voor je snelle antwoord. :D
Graag gedaan! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Safari

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Safari »

Wat ik mij dan weer afvraag na het zien van de foto's is dat een hond geleerd wordt in de mouw te bijten. Hebben ze er dan als ze aan het werk zijn geen moeite mee om te bijten zonder de mouw? Bijt een hond ook altijd eerst in de arm als ze aan het werk zijn?
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door malinois »

Safari schreef:Wat ik mij dan weer afvraag na het zien van de foto's is dat een hond geleerd wordt in de mouw te bijten. Hebben ze er dan als ze aan het werk zijn geen moeite mee om te bijten zonder de mouw? Bijt een hond ook altijd eerst in de arm als ze aan het werk zijn?
IPO is iets anders dan KNPV. Ipo is en blijft een sport dus daar komen geen praktijkhonden uit. Deze honden worden dus (in principe) niet verkocht aan de politie als diensthonden. Dat zijn KNPV honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Safari

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Safari »

malinois schreef:
Safari schreef:Wat ik mij dan weer afvraag na het zien van de foto's is dat een hond geleerd wordt in de mouw te bijten. Hebben ze er dan als ze aan het werk zijn geen moeite mee om te bijten zonder de mouw? Bijt een hond ook altijd eerst in de arm als ze aan het werk zijn?
IPO is iets anders dan KNPV. Ipo is en blijft een sport dus daar komen geen praktijkhonden uit. Deze honden worden dus (in principe) niet verkocht aan de politie als diensthonden. Dat zijn KNPV honden.
Duidelijk. :ok:
Gebruikersavatar
shinobi
Zeer actief
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 okt 2014 17:11
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door shinobi »

Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door maart »

shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Chris78
Actief
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 aug 2012 22:51
Aantal honden: 2

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Chris78 »

crutz schreef:
maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik ken 1 vereniging waar dat wel gebeurd, maar of er ooit IPO op komt weet ik niet. Vind de behaalde VZH al een hele prestatie.
Gebruikersavatar
shinobi
Zeer actief
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 okt 2014 17:11
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door shinobi »

crutz schreef:
maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik zag staan dat alle rassen een examen mogen afnemen, maar er zijn dus clubs die alleen bepaalde rassen toelaten.
Gebruikersavatar
shinobi
Zeer actief
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 okt 2014 17:11
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door shinobi »

Chris78 schreef:
crutz schreef:
maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik ken 1 vereniging waar dat wel gebeurd, maar of er ooit IPO op komt weet ik niet. Vind de behaalde VZH al een hele prestatie.
Heb je voor mij de naam van die vereniging dan geef ik dat aan haar door want zij wou heel graag ipo doen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door crutz »

shinobi schreef:
crutz schreef:
maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik zag staan dat alle rassen een examen mogen afnemen, maar er zijn dus clubs die alleen bepaalde rassen toelaten.
Idd de meeste clubs zullen ze niet accepteren.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door crutz »

shinobi schreef:
Chris78 schreef:
crutz schreef:
maart schreef: enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik ken 1 vereniging waar dat wel gebeurd, maar of er ooit IPO op komt weet ik niet. Vind de behaalde VZH al een hele prestatie.
Heb je voor mij de naam van die vereniging dan geef ik dat aan haar door want zij wou heel graag ipo doen.

Sorry maar waarom een tosa aanschaffen en dan IPO willen doen?
Ik schaf toch ook geen Mechel aan om te showen. Dan kan ik beter een "showras" kopen (en ja voor dek in sommige landen is 1 show resultaat verplicht dus soms moet ik, maar voor een ras als de tosa is een IPO certificaat geen verplichting)
Chris78
Actief
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 aug 2012 22:51
Aantal honden: 2

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Chris78 »

Ik sluit me bij Crutz aan, waarom zou je dat willen?
Tenzij ze een ervaren africhtster is op zoek naar de ultieme uitdaging?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door crutz »

Chris78 schreef:Ik sluit me bij Crutz aan, waarom zou je dat willen?
Tenzij ze een ervaren africhtster is op zoek naar de ultieme uitdaging?

In dat laatste geval had ze al een club en zouden die daar (indien juist onderbouwd) zeker in meegaan.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door maart »

crutz schreef:
Chris78 schreef:Ik sluit me bij Crutz aan, waarom zou je dat willen?
Tenzij ze een ervaren africhtster is op zoek naar de ultieme uitdaging?

In dat laatste geval had ze al een club en zouden die daar (indien juist onderbouwd) zeker in meegaan.
en zelfs dan gaan ze er op een club die traint op niveau, geen tijd insteken.
Ik hoef niet met een vreemd ras bij mijn trainer aan te komen in elk geval, die steekt daar (terecht) geen tijd in.

Is al zo intensief, dan wil je wel wat resultaat terug zien.
Chris78
Actief
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 aug 2012 22:51
Aantal honden: 2

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door Chris78 »

shinobi schreef:
crutz schreef:
maart schreef:
shinobi schreef:Leuk om te lezen dat alle rassen mogen meedoen want 1 van de koopsters van mijn pups wil ook ipo doen maar was niet zeker of het ras toegelaten zou worden.
enkel in Nederland en serieuze clubs zullen niet gauw andere rassen aanvaarden denk ik :wink:
En zeker geen Tosa, ook niet in NL
Ik zag staan dat alle rassen een examen mogen afnemen, maar er zijn dus clubs die alleen bepaalde rassen toelaten.
Een trainer moet er ook heil in zien, zonde van alle tijd en energie anders.

crutz schreef:
Chris78 schreef:Ik sluit me bij Crutz aan, waarom zou je dat willen?
Tenzij ze een ervaren africhtster is op zoek naar de ultieme uitdaging?

In dat laatste geval had ze al een club en zouden die daar (indien juist onderbouwd) zeker in meegaan.
Logisch hahaha zover had ik nog ff niet nagedacht.
Gebruikersavatar
shinobi
Zeer actief
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 okt 2014 17:11
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door shinobi »

Chris78 schreef:Ik sluit me bij Crutz aan, waarom zou je dat willen?
Tenzij ze een ervaren africhtster is op zoek naar de ultieme uitdaging?
Dat zal je aan haar moeten vragen, ik weet wel dat de fokker van mijn reu pups heeft verkocht die ipo doen maar dat is niet in Nederland.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door blondie »

Ik dacht altijd dat bepaalde rassen juist geen IPO mochten doen?
Op de NBG site staat dit:
Vraag:
Bestaat er een lijst met daarop de rassen waarmee het in Nederland niet is toegestaan aan man/pakwerk deel te nemen?
Antwoord:
Nee, zo'n lijst bestaat niet. In het blauwe examenreglement is een lijst opgenomen van werkhondenrassen der FCI. Alle niet op deze lijst voorkomende rassen kunnen in principe niet deelnemen aan IPO-trainingen en examens, tenzij de eigenaar beschikt over een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de betreffende rasvereniging.

De lijst er ook maar bij gezocht :mrgreen:
http://ghgdijkzicht.nl/onze-honden/werk ... assen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door maart »

blondie schreef: De lijst er ook maar bij gezocht :mrgreen:
http://ghgdijkzicht.nl/onze-honden/werk ... assen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
die klopt niet meer, want witte herder en border collie mogen ook meedoen ondertussen
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door blondie »

maart schreef:
blondie schreef: De lijst er ook maar bij gezocht :mrgreen:
http://ghgdijkzicht.nl/onze-honden/werk ... assen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
die klopt niet meer, want witte herder en border collie mogen ook meedoen ondertussen
:oeps: ik zoek weer eens wat op..
Gebruikersavatar
shinobi
Zeer actief
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 okt 2014 17:11
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door shinobi »

blondie schreef:Ik dacht altijd dat bepaalde rassen juist geen IPO mochten doen?
Op de NBG site staat dit:
Vraag:
Bestaat er een lijst met daarop de rassen waarmee het in Nederland niet is toegestaan aan man/pakwerk deel te nemen?
Antwoord:
Nee, zo'n lijst bestaat niet. In het blauwe examenreglement is een lijst opgenomen van werkhondenrassen der FCI. Alle niet op deze lijst voorkomende rassen kunnen in principe niet deelnemen aan IPO-trainingen en examens, tenzij de eigenaar beschikt over een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de betreffende rasvereniging.

De lijst er ook maar bij gezocht :mrgreen:
http://ghgdijkzicht.nl/onze-honden/werk ... assen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo weet ik iemand die wou met zijn Tosa de uv test doen en kreeg geen toestemming van de vereniging, toen heeft hij toestemming gevraagd bij de comissie van werkhonden en toestemming gekregen.
Hond was geslaagd en de vereniging ging ermee pronken :scratch:
wilma23
Zeer actief
Berichten: 1621
Lid geworden op: 20 feb 2008 20:32
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
Locatie: Walmer Deal UK

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door wilma23 »

Vanaf welke leeftijd start je met welk onderdeel aan te leren?
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is IPO

Ongelezen bericht door malinois »

Ik begin al met 7 a 8 weken met speuren en appél (spelenderwijs). Manwerk iets ouder AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”