Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is KNPV?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Inge »

Afbeelding
KNPV staat voor Koninklijke Nederlandse Politiehond Vereniging.

De KNPV is een tak van hondensport die zich het volgende ten doel stelt:
a) Daartoe geschikte honden af te richten als politiehonden, bewakingshonden, speurhonden en reddingshonden; eventueel ook voor andere diensten en taken.
b) de opleiding van personen tot bekwame dresseurs en geleiders van de onder a. bedoelde honden;alsmede van keurmeesters en helpers bij de onder auspicien van de vereniging te houden keuringen,examens en wedstrijden;
c) de behartiging van de belangen van de leden van de vereniging als zodanig.
d) de bevordering van het gebruik in de praktijk van afgerichte honden, als onder a. bedoeld.

Binnen de KNPV zijn er een aantal certificaten waarvoor men kan trainen, te weten PH1 (politiehond1), PH2 (Politiehond2), Objectbewakingshond, Basis Zoekhonden en Zoekhonden.

Bij PH1, PH2 en objectbewakingshond zijn de volgende honden toegelaten voor de keuring: Herdershond (in al zijn variëteiten), Dobermann, Riesenschnauzer, Bouvier, Airedale Terriër, Rottweiler, Boxer en alle kruisingen tussen deze rassen. Het hoofdbestuur is bevoegd honden van andere rassen tot een keuring toe te laten. Pitbull terriërs en kruisingen daarvan zijn uitgesloten van keuringen.
Bij de deze keuringen wordt de hond getoetst op een aantal appèloefeningen, een aantal zoek- en revieroefeningen en een aantal bijtoefeningen. Bij PH1 en PH2 wordt ook een zwemoefening getoetst.

Bij Basis Zoekhonden en Zoekhonden (het vervolgprogramma) zijn alle rassen toegestaan behalve Pitbull Terriers en kruisingen daarvan.
Bij Basis Zoekhonden wordt de hond getoetst op een aantal appèloefeningen en een aantal zoekoefeningen (dus géén bijtoefeningen). Na het behalen van het Basiscertificaat Zoekhonden kan men verder met Zoekhonden, waarin er op 4 vlakken certificaten kunnen worden behaald, steeds in 2 moeilijkheidsgraden. Dit betreft Speurhond, Sorteren, Vlakterevieren en Puinrevieren.

Het trainen binnen de KNPV vraagt behoorlijk wat inzet. Een vereniging bestaat doorgaans uit een handvol leden, die samen proberen de honden klaar te stomen voor een keuring. Er zijn doorgaans geen instructeurs, iedereen helpt elkaar. Daarnaast onderhoudt men samen het terrein en de kantine. Doorgaans staan mensen 3 á 4x per week in weer en wind voor elkaar klaar. Een hond is gemiddeld 3 jaar oud voor hij naar de keuring PH1 gaat.

De KNPV richt honden af met een doel (praktijk of sport), niet-geschikte honden worden dus vaak geweerd op verenigingen. Ze kosten energie en tijd welke mensen niet willen investeren als het duidelijk is dat de hond het certificaat niet zal behalen. Zeker binnen de bijtprogramma’s geldt dit. Binnen de zoekprogramma’s ligt dit wellicht iets anders.

Wat foto's

Basis Zoekhonden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PH1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op- en aanmerkingen en aanvullingen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Inge op 31 dec 2011 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
Tony
Zeer actief
Berichten: 437
Lid geworden op: 15 nov 2005 00:17
Mijn ras(sen): Mastín Español, Lurcher en zwarte x Herder, rest wijzigt nogal eens...
Aantal honden: 4
Locatie: Zuiden des lands...
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Tony »

Het africhten van een hond tot een PH1-certificaat duurt gemiddeld zo’n 3 jaar.
Uitgaande van een pup zou dat wel kunnen (al staan de meesten toch wel met een 2 á 2,5 jaar klaar.
Beginnen met een volwassen hond duurt het ongeveer 1,5 tot 2 jaar (afhankelijk van zowel hond en/of geleider).
Daarnaast zie je geregeld honden die ruim binnen een 1,5 jaar klaar zijn (gestoomd !).
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Selena
Zeer actief
Berichten: 2219
Lid geworden op: 06 jan 2004 23:54
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9
Locatie: Scherpenzeel (Fr)

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Selena »

Tony schreef:
Het africhten van een hond tot een PH1-certificaat duurt gemiddeld zo’n 3 jaar.
Uitgaande van een pup zou dat wel kunnen (al staan de meesten toch wel met een 2 á 2,5 jaar klaar.
Beginnen met een volwassen hond duurt het ongeveer 1,5 tot 2 jaar (afhankelijk van zowel hond en/of geleider).
Daarnaast zie je geregeld honden die ruim binnen een 1,5 jaar klaar zijn (gestoomd !).
Hangt ook van bloedlijn en regio af ;-) in NH zijn ze gemiddeld toch echt 3 als honden naar de keuring gaan, afhankelijk van de bloedlijn/ trainingsmethode. Maar kennen ze dan een "kunstje" of zijn ze echt " doorgeoefend"?!?!
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Gebruikersavatar
Tony
Zeer actief
Berichten: 437
Lid geworden op: 15 nov 2005 00:17
Mijn ras(sen): Mastín Español, Lurcher en zwarte x Herder, rest wijzigt nogal eens...
Aantal honden: 4
Locatie: Zuiden des lands...
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Tony »

Selena schreef:Hangt ook van bloedlijn en regio af ;-) in NH zijn ze gemiddeld toch echt 3 als honden naar de keuring gaan, afhankelijk van de bloedlijn/ trainingsmethode. Maar kennen ze dan een "kunstje" of zijn ze echt " doorgeoefend"?!?!
Oh, maar dat is in het zuiden ook hoor ;-) Maar je zegt dat ze 3 zijn als ze naar de keuring gaan, hou oud zijn ze dan toen er mee begonnen werd ?
Waar ik op doelde is dat er staat dat het africhten gemiddeld zo'n 3 jaar duurd, en dát vind ik toch erg ruim genomen !
(Stel je koopt een groene hond van net een jaar, die kun je toch zeker met 3 jaar voor brengen ? Heeft de 'africhting' toch 'maar' 2 jaar geduurd ;-) )

Dat de meesten alleen maar een kunstje kennen en niet volledig 'doorgeoefend' zijn dat ben ik zeker met je eens !
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Inge »

Tony schreef:
Selena schreef:Hangt ook van bloedlijn en regio af ;-) in NH zijn ze gemiddeld toch echt 3 als honden naar de keuring gaan, afhankelijk van de bloedlijn/ trainingsmethode. Maar kennen ze dan een "kunstje" of zijn ze echt " doorgeoefend"?!?!
Oh, maar dat is in het zuiden ook hoor ;-) Maar je zegt dat ze 3 zijn als ze naar de keuring gaan, hou oud zijn ze dan toen er mee begonnen werd ?
Waar ik op doelde is dat er staat dat het africhten gemiddeld zo'n 3 jaar duurd, en dát vind ik toch erg ruim genomen !
(Stel je koopt een groene hond van net een jaar, die kun je toch zeker met 3 jaar voor brengen ? Heeft de 'africhting' toch 'maar' 2 jaar geduurd ;-) )

Dat de meesten alleen maar een kunstje kennen en niet volledig 'doorgeoefend' zijn dat ben ik zeker met je eens !
Hmm... ik bedoelde dus met 3 jaar naar de keuring....ff aanpassen
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Berichten: 2219
Lid geworden op: 06 jan 2004 23:54
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9
Locatie: Scherpenzeel (Fr)

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Selena »

Zo las ik het ook Inge ;-)
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Inge »

Selena schreef:Zo las ik het ook Inge ;-)
Maar blijkbaar kon het ook anders gelezen worden :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
sky
Zeer actief
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007 13:28
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3
Locatie: Den Haag

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door sky »

ligt ook zeker wel aan de hond en geleider.
De ene zal een hond die veel werk nodig heeft weg doen, de ander heeft het er voor over om nog jaren door te trainen voor een mooi certivicaat.
Al blijven die dan wel weer vaak bij de geleider wonen ipv verkocht te worden.

Ik had mijn teef ook weg kunnen doen vanwegen haar hernia, maar ze blijft en nu ze hersteld is train ik gewoon weer verder.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door crutz »

sky schreef:
Ik had mijn teef ook weg kunnen doen vanwegen haar hernia, maar ze blijft en nu ze hersteld is train ik gewoon weer verder.

wegdoen niet altijd, maar zou ook niet blijven trainen met een teef met een hernia...ook al is ze "hersteld"
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Inge »

crutz schreef:
sky schreef:
Ik had mijn teef ook weg kunnen doen vanwegen haar hernia, maar ze blijft en nu ze hersteld is train ik gewoon weer verder.

wegdoen niet altijd, maar zou ook niet blijven trainen met een teef met een hernia...ook al is ze "hersteld"
Ik ook niet, althans geen bijtwerk. Zoekwerk zou ik wel gewoon trainen als het kan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
sky
Zeer actief
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007 13:28
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3
Locatie: Den Haag

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door sky »

Waarom niet?
Ze staat onder toezicht van een specalist en op de foto is geen hernia meer te zien.

Bijten is haar alles, de rest vindt ze niets en met zoeken doe ik haar geen plezier.
Stilzetten al helemaal niet dan kan ik net zo goed laten afspuiten, dat bleek wel toen ze niets mogt doen nadat de hernia was vastgesteld.
Ze was gelukkiger daarvoor toen ze met hernia en pijn mog stellen.
Als ik er geen vertrouwen in zou hebben zou ik echt niet doorgaan net als mijn club.
Deniseee
geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 aug 2014 11:36
Mijn ras(sen): Moeder mechelse Herder / rotweiller
Vader mechelse Herder / Labrador
Aantal honden: 1
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Deniseee »

Ik heb een vraagje, ik ben druk bezig met onze Jack van 10 maanden (hij is wat onzeker/angstig)
Maar dit is tegenstrijdig want zodra hij op zijn gemak voelt, is hij heel zeker van zichzelf..
In elk geval met een therapeute nu hard aan de slag...

Ik denk dat hij wel een hele geschikte werkhond zou kunnen zijn,
Hij is erg waaks, intelligent, en ik weet vrijwel zeker dat hij alles voor ons zou doen..

Nu vraag ik me af.. ik wil binnenkort bij een vereniging gaan kijken.. en zoiso om te vragen of hij indd zo geschikt is als ik denk.. Zou hij wel als kruising mogen?

Moeder is mechelse herder x rottweiler
en vader Mechelse herder x labrador

(kwa karakter en bouw 100% mechelse herder haha
en kwa kleur de rottweiler)
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door maart »

onzeker en angstig zijn geen eigenschappen die je bij een hond moet hebben als je ze wil leren bijten ;)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:onzeker en angstig zijn geen eigenschappen die je bij een hond moet hebben als je ze wil leren bijten ;)
Precies wat ik hier en in je eigen topic over de hond wilde zeggen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door crutz »

Overigens zou zo'n kruising inderdaad wel toegestaan zijn.
Gebruikersavatar
Inge
Zeer actief
Berichten: 20173
Lid geworden op: 22 apr 2002 05:31
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Locatie: V'waard Baasje van Kobe en TikA
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door Inge »

Kruising mag wel, maar ik ben het eens met mijn voorgangers, een wat onzekere en angstige hond moet je niet leren bijten (die gaan het ook niet redden in het bijtprogramma van de KNPV).
Maar wellicht dat het zoekhondenprogramma wel een optie is, daar wordt niet in gebeten :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat is KNPV?

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:onzeker en angstig zijn geen eigenschappen die je bij een hond moet hebben als je ze wil leren bijten ;)
Dit dus
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”