Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Moderator: moderatorteam

Caat*
Zeer actief
Berichten: 1987
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:30
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik heb zo'n 5 jaar geleden een Sony Alpha a3000 gekocht, waar een 18-55 lens bij zat. Ik ben tevreden over mijn toestel en denk dat hij nog wel een aantal jaartjes mee kan voor wat ik er mee doe, al weet je dat nooit zeker. Ik heb toentertijd expres gekozen voor een toestel met een verwisselbare lens maar nog geen extra lens gekocht. Nou ga ik in april een paar weken op vakantie en het lijkt me leuk om ook ander soort foto's te kunnen maken, omdat ik met deze lens niet verder kom dan dichtbij foto's of heel erg globale foto's. Welk type lens zou ik dan moeten kiezen? En een tweede vereiste is dat ik niet een gigantische lens mee wil slepen, het hoeven ook geen close up foto's te worden ;)
En de samenhangende vraag: ik heb een camera met e-mount van Sony, passen daar dan ook lenzen van andere merken op? Ik kom er zelf nog niet uit.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij zijn er van die aanpassings ringen in de handel en dan zou je de lenzen van andere merken kunnen gebruiken... en lenzen bakkers als tamron en sigma maken vaak al lenzen ook voor sony en zo en wat voor objectief handig is hang helemaal af van wat je voor ogen hebt, de tele lenzen zijn vaak wat zwaarder maar daarmee kun je wel echt een object eruit halen zeg maar, de breedbeeld zijn vrij algemeen,.. wat over t algemeen een leuke tussen lens is , is de 50 mm.. en die zijn heel goed koop aan te schaffen...
Caat*
Zeer actief
Berichten: 1987
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:30
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Caat* »

Dank voor je antwoord Sandra! Een 50 lens ziet er wel interessant uit, ik denk dat het mooiere foto's op levert dan de kitlens die ik nu heb. Maar ik vraag me wel af of het voor mijn reis ook een interessante lens zou zijn. Ik zie dat ik gisteren vergeten ben te specificeren wat ik er dan mee zou willen fotograferen: wat steden en overzichtsfoto's daarvan, en natuur onderweg met overzichtsfoto's daar weer van. Is dan een lens met meer zoom interessanter misschien?

Edit: lenzen voor de Sony blijken erg duur zeg, zo'n 50 lens geschikt voor mijn toestel is even duur als een 55-210 zoomlens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
TessaThomas
Zeer actief
Berichten: 7459
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:27
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Sony lenzen zijn duur inderdaad.

Voor wat jij wil is een lens met grotere zoom juist niet het eerste waar ik aan denk. De overzichtfoto's die je noemt kunnen juist wel met de lens die je al hebt of je moet een lens met nog minder mm. De 55-210 zoomlens is een soort lens waar je bijvoorbeeld portretfoto's mee kan maken. Ik heb een Sony gehad met die zoomlens en daar maakte ik foto's mee van de honden, paarden en voetbalwedstrijden, maar een overzicht van een landschap red je er niet mee. Je krijgt dan te weinig op beeld. Het kán wel, ligt er aan hoeveel ruimte je hebt en hoeveel je op beeld wilt.

Zoom je huidige lens maar eens in tot 55mm. Het beeld dat je dan krijgt is wat je krijgt bij de 55-210 als je niet inzoomt. Is dat niet al te 'klein'/dichtbij voor het overzicht?
Caat*
Zeer actief
Berichten: 1987
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:30
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Caat* »

Dat is een goede, ik heb even gekeken naar fotodetails van foto's die ik al gemaakt heb. Onderstaande 2 foto's zijn vanaf dezelfde plek genomen, bovenste is minste zoom (18) en onderste is meeste zoom (55). En dan heb ik inderdaad geen grotere lens nodig. Zou een 50 lens dan wel nog iets toevoegen als dit de doorsnee foto's zijn die ik maak?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het hangt van het diafragma af of het wat toevoegt, voor portret en honden foto`s kan het zeker iets toevoegen, want meestal is een kitlens niet zo licht sterkt.... voor landschappen zal het niet veel toevoegen denk ik :wink:
Gebruikersavatar
LongFields
Zeer actief
Berichten: 49618
Lid geworden op: 16 jan 2003 11:07
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat Sandra zegt inderdaad, je wint alleen iets met de vaste 50mm omdat die meestal een groter diafragma heeft (kleiner getal) en dus bij minder licht betere foto's geeft dan je kitlens.
Dat is bij actiefoto's/snelle sluitertijden belangrijker dan bij foto's van stilstaande objecten/landschappen over het algemeen.

Wat je wel zou kunnen overwegen, is een zoomlens met een bereik van bijvoorbeeld 24-105mm. Ik heb die voor mijn Canon (diafragma 4.0) en die vind ik als allround lens best heel fijn. Je kunt iets inzoomen maar hebt ook je 24mm voor een wat meer groothoekachtig beeld wat voor landschappen/overzichtsfoto's fijn is.
Over het algemeen zijn lenzen met een diafragma van 4.0 niet heel zwaar, anders wordt het als je een diafragma van 2.8 of nog kleiner getal aanschaft. De prijs is ongeveer evenredig met het gewicht, hoe lichtsterker hoe kostbaarder en hoe zwaarder.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

OK. Ik heb de a6000. En heb de Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS Le.

Dit is wel een fijne allround objectief maar niet heel goedkoop. Voor wat jij wil is deze wel ideaal denk ik.
Het fijne is dat hij, ofwel groothoek als Tele bereik heeft daarmee kun je eigenlijk in elke situatie iets.

Ik heb daar naast een samyang full frame e mount macro objectief maar voor op reis heb je zo iets niet nodig.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Caat*
Zeer actief
Berichten: 1987
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:30
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Caat* »

LongFields schreef:Wat Sandra zegt inderdaad, je wint alleen iets met de vaste 50mm omdat die meestal een groter diafragma heeft (kleiner getal) en dus bij minder licht betere foto's geeft dan je kitlens.
Dat is bij actiefoto's/snelle sluitertijden belangrijker dan bij foto's van stilstaande objecten/landschappen over het algemeen.

Wat je wel zou kunnen overwegen, is een zoomlens met een bereik van bijvoorbeeld 24-105mm. Ik heb die voor mijn Canon (diafragma 4.0) en die vind ik als allround lens best heel fijn. Je kunt iets inzoomen maar hebt ook je 24mm voor een wat meer groothoekachtig beeld wat voor landschappen/overzichtsfoto's fijn is.
Over het algemeen zijn lenzen met een diafragma van 4.0 niet heel zwaar, anders wordt het als je een diafragma van 2.8 of nog kleiner getal aanschaft. De prijs is ongeveer evenredig met het gewicht, hoe lichtsterker hoe kostbaarder en hoe zwaarder.
Dank je, voor de vakantie voegt de 50 lens dan niet zo veel toe maar voor de foto's die ik normaal maak (veel hondenfoto's :engel:) ga ik er toch serieus over nadenken om die aan te schaffen.
Chihuahua-paws schreef:OK. Ik heb de a6000. En heb de Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS Le.

Dit is wel een fijne allround objectief maar niet heel goedkoop. Voor wat jij wil is deze wel ideaal denk ik.
Het fijne is dat hij, ofwel groothoek als Tele bereik heeft daarmee kun je eigenlijk in elke situatie iets.

Ik heb daar naast een samyang full frame e mount macro objectief maar voor op reis heb je zo iets niet nodig.


Wat jij en Longfields beide aangeven is een zoomlens die zowel kleine als grote mm heeft wel interessant, ga ik daar naar kijken voor de vakantie.

Allemaal bedankt voor de tips!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dit objectief is ook goed ter vervanging van de 50mm maakt mooie portretjes ook
Je zou dan geen lens meer hoeven wisselen.
Met een diafragma 3.5 ook best groot diafragma maar er hangt wel een klein prijskaartje aan.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Tijdens onze vakantie gemaakt met het zoom objectief
Afbeelding


Afbeelding
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien is het nog een optie om gewoon een kleine ( digitale) camera te kopen, meestal hebben die een zoomlens met een groot bereik en ze kosten vaak minder dan een dure zoom lens, en je doe ze zo in je binnen zak :wink:
Caat*
Zeer actief
Berichten: 1987
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:30
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Caat* »

Chihuahua-paws schreef:Dit objectief is ook goed ter vervanging van de 50mm maakt mooie portretjes ook Afbeelding
Je zou dan geen lens meer hoeven wisselen.
Met een diafragma 3.5 ook best groot diafragma Afbeelding maar er hangt wel een klein prijskaartje aan.
Mooie foto's inderdaad! Die lens ligt jammer genoeg zwaar buiten mijn budget voor nu, maar wellicht wel iets voor in de toekomst.

Sandra, dat is ook een idee, dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb wel een compact camera, met groothoeklens zelfs. Ga ik die gewoon even uit het stof trekken om te kijken of ik daarmee voor elkaar krijg wat ik zou willen.

Fijn dat jullie zo mee hebben gedacht in dit topic!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Je zou dat objectief ook 2e kans kunnen kopen. Via bijv marktplaats. Dan kan zo de helft schelen.

Ik vond het ook een hoop geld maar vind het ook echt een fijn objectief.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
jacq1970
Zeer actief
Berichten: 14721
Lid geworden op: 15 feb 2005 18:04
Aantal honden: 1
Locatie: Baasje Bowie
Contacteer:

Re: Welk lenstype kan ik het beste kiezen?

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wil je wel even een tip geven.. de sony @ gaat er zo goed als uit, het worden allemaal systeem camera's.. kijk anders eens of je bij bv kamera express een 2e hands lens kan aanschaffen, daar heb je ook garantie nog op en kost je veel minder.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fotografievragen & -tutorials”