Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Griffon Korthals

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Griffon Korthals

Ongelezen bericht door Branka »

Rasbeschrijving en foto’s zijn aangeleverd door Ranetje

De raskenmerken van de Korthals Griffon zijn in oktober 1887 te Mainz door 16 erkende fokkers protocollair vastgelegd en zijn sindsdien niet gewijzigd.
Dit ras is derhalve één van de oudste -misschien wel het oudste- jachthonden-ras op het continent. De Korthals Griffon dankt zijn naam en zijn bestaan aan Eduard Karel Korthals (1851-1896) , zoon van een rijke Amsterdamse reder. Hij was een man die alleen voor honden, kynologie en de jacht leefde. Zijn hele leven was daaraan gewijd.

Reeds op twintigjarige leeftijd gaf hij blijk van zijn vaste voornemen om jachthonden te gaan fokken. Zijn “Eerste Kennelboek”, dat nog steeds in het bezit van de club is, dateert al van januari 1872. In 1874 begon hij met de opbouw van een constant verervend ruwharig jachthondenras. In dat jaar koopt hij van zijn vriend Amand een zevenjarige teef, genaamd Mouche en de driejarige reu Hector. Uit deze combinatie worden in september van hetzelfde jaar de eerste Korthals Griffons geboren.

Door zorgvuldige fokkeuze en voortdurende selectie wilde hij bepaalde raskenmerken vastleggen. Het doel dat hem voor ogen stond was een onverschrokken, harde en snelle hond met een scherpe neus, spoorvast, die graag te water gaat.

Tussen 1874 en 1886 is hem dit gelukt, dankzij enorme praktische kennis, een rijke ervaring met jachthonden, goed inzicht in de erfelijkheidsmogelijkheden, een groot doorzettingsvermogen en de beschikking over voldoende financiële middelen.
Hij noemde deze hond: Griffon. Dit was de naam die reeds eeuwenlang in West-Europa werd gebruikt voor ruwharige honden van verschillend slag. 29 Juli 1888 richtte hij met een groot aantal ander Griffonliefhebbers een Europese rashonden-vereniging op die de “Griffonclub” werd genoemd. De club begon met twee nieuwigheden: zij organiseerde veldwedstrijden in het voor- en najaar en zij gaf een Griffon Stamboek uit waarin alle raszuivere Korthals Griffons werden opgenomen. Deze club heeft de twee wereldoorlogen helaas niet overleefd.

Momenteel zijn er gelukkig weer Griffonclubs in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Denemarken en Noord-Amerika (VS en Canada).


De Griffon is een temperamentvolle veelzijdige jachthond, zowel voor als na het schot. Een hond met een prima neus, die rotsvast voorstaat, goed onder appel staat en alles te land of te water apporteert. Hij mag dan ook geen watervrees hebben. Hij is bovendien in de winter tegen koude en vorst bestand en ondanks zijn temperament en jachtpassie kan hij lang afliggen
en op post zitten.
Het is een goed gebouwde, ruwharige hond, vol kracht en adel met een niet te brede schedel en een lange en vierkante voorsnuit. De donkergele tot bruine ogen hebben borstelige wenkbrauwen; de goed ontwikkelde snor en baard geven de hond zijn kenmerkende vaste en zelfverzekerde uitdrukking.

Zijn kleur is blauwgrijs met bruin, grauw met bruine platen of eenkleurig bruin, dan wel bruin met grijs doorschoten. Wit met bruine kop is ook toegestaan, doch komt erg weinig voor. Op de kop ruig dicht haar en bovendien een garnituur (snor en baard) om de snuit. In Holland werden zij daarom smousbaarden of ruigbaarden genoemd. De vacht van een Korthals Griffon moet regelmatig verzorgd worden. De vacht is ruig en hard, voelt aan als fijn draad- of varkenshaar, nooit wolachtig of gekruld. Onder het ruwe, langere bovenhaar bevindt zich dicht, zacht onderhaar. Bij voorkeur blauwgrijs, grijs met bruine platen of geheel effen bruin, vaak met grijze haren doorschoten. Wit met bruin of wit met oranje is ook toegestaan.
De hond moet rechthoekig gebouwd zijn, d.w.z. ongeveer 10% langer dan hoog. De stokmaat van de teven is 50 - 55 cm en van de reuen 55 - 60 cm. Tenslotte heeft hij bij voorkeur donkere ogen.

Fresia Aster (Claire) van "t Holtlaand
Afbeelding

Ita van de Mennink Weide
Afbeelding

Bron: https://www.griffonkorthals.nl
Afbeelding
Sam!
Zeer actief
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 aug 2012 07:58

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door Sam! »

@ranetje omdat jij degene was die het laatst een stuk heeft aangeleverd, heb ik even bij de Griffon Korthals gekeken. Ik zie een rasbeschrijving, maar geen rasstandaard. Ik geloof niet dat een rasbeschrijving de bedoeling van deze rubriek was/is.

De FCI rasstandaard van de Griffon Korthals: http://www.fci.be/en/nomenclature/WIRE- ... S-107.html

Enkele zaken vond ik wel opmerkelijk:

Jij stelt:
Branka schreef: 06 mei 2021 12:15 De raskenmerken van de Korthals Griffon zijn in oktober 1887 te Mainz door 16 erkende fokkers protocollair vastgelegd en zijn sindsdien niet gewijzigd.
De FCI standaard: Date of publication of the official valid standard 5/6/1964

Wat ik ook opmerkelijk vind: Country of origin of the breed: FRANCE?
Ik ging er altijd vanuit dat het een Nederlands ras was. Op basis van jouw verhaal zou ik nog eventueel Duitsland (Mainz) verwachten. Enig idee waar France vandaan komt?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

@sam ik heb het indertijd zo aangeleverd en gevraagd of het zo goed was.
Het is zo geaccepteerd en geplaatst.

Na de 2e wereldoorlog zijn veel rassen pas toegekend aan het land van oorsprong, om het zo maar te noemen.
De heer Korthals was een Nederlander, maar het grootste deel van zijn activiteiten heeft hij uitgevoerd in Duitsland.
Dat klopt.
De honden die Korthals bij het fokken gebruikte waren voor een groot deel van Franse komaf.
Van wat ik er van heb begrepen is dat de reden dat Frankrijk het ras heeft geclaimd als zijnde Frans.

Tineke Antonisse schreef in haar cursus boek over jachthondentraining dat de Griffon Korthals een Duits ras was.
Ik heb het daar nog met haar over gehad.
Zeker omdat ze vervolgens de Duitse Voorstaande honden als "hard" beschreef en dat ze een stevige aanpak goed konden hebben.
Bij de Griffon is dat geen juiste insteek als je de hond wilt trainen.

Dat de FCI de rasstandaard in 1964 heeft geratificeerd wil niet zeggen dat er vóór die tijd geen (zelfde!) rasstandaard was.
Die was er dus wel.

Dit is de FCI rasstandaard (in het Engels :tongue: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sam!
Zeer actief
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 aug 2012 07:58

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door Sam! »

Nou ja, dat hebben die Fransen dus ook mit dem Pudel gemacht.
ranetje schreef: 04 apr 2022 21:14 Dat de FCI de rasstandaard in 1964 heeft geratificeerd wil niet zeggen dat er vóór die tijd geen (zelfde!) rasstandaard was.
Die was er dus wel.
Mahhhh, je bron: www.griffonkorthals.nl heeft de tekst inmiddels gewijzigd:
De raskenmerken van de Korthals Griffon zijn in oktober 1887 protocollair vastgelegd. Dit protocol is door zestien erkende kynologen, fokkers en keurmeesters ondertekend. Deze raskenmerken zijn sindsdien, afgezien van enkele kleine details, niet meer gewijzigd.
bij andere rassen wijzigen ook alleen de kleine details :W:

Ik had de link naar de Rasstandaard (in 4 talen zelfs!) al voor jou gepost. :tongue:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sam! schreef: 04 apr 2022 21:55 Nou ja, dat hebben die Fransen dus ook mit dem Pudel gemacht.
ranetje schreef: 04 apr 2022 21:14 Dat de FCI de rasstandaard in 1964 heeft geratificeerd wil niet zeggen dat er vóór die tijd geen (zelfde!) rasstandaard was.
Die was er dus wel.
Mahhhh, je bron: www.griffonkorthals.nl heeft de tekst inmiddels gewijzigd:
Ja dat krijg je hé als er een nieuwe website wordt gemaakt :mrgreen:
Dan veranderen teksten en linkjes weer

Bij de Griffon zijn ook geen "kleine details" gewijzigd in de rasstandaard.
Nog steeds een Continentaal Voorstaande Jachthond>
Multifunctioneel, dus op veel verschillende taken in te zetten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sam!
Zeer actief
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 aug 2012 07:58

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door Sam! »

Kijk eens wie we vandaag tegen kwamen:

Ik denk gezien het gedrag een jonge reu.
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wat een leuk filmpje
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Denk ook dat het een reu is, er ging wat onder :tongue:
Leuk filmpje, lang samen gespeeld?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sam!
Zeer actief
Berichten: 400
Lid geworden op: 03 aug 2012 07:58

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door Sam! »

ranetje schreef: 10 apr 2022 22:04 Denk ook dat het een reu is, er ging wat onder :tongue:
Ja, dat er wat onder hing had ik wel gezien, het ging me meer om de leeftijd. De Griffon was redelijk onder de indruk van Oscar, ... en dat zijn eigenlijk alleen maar jonge reuen... volwassen reuen zijn nooit zo onder de indruk, hahaha.
ranetje schreef: 10 apr 2022 22:04 Leuk filmpje, lang samen gespeeld?
Nah, de dijk drie keer op en neer achterelkaar aangerend, maar dat was voldoende om de telefoon uit mijn jaszak te vissen, de camera app te zoeken en het filmpje te maken.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sam! schreef: 13 apr 2022 15:26
ranetje schreef: 10 apr 2022 22:04 Denk ook dat het een reu is, er hing wat onder :tongue:
Ja, dat er wat onder hing had ik wel gezien, het ging me meer om de leeftijd. De Griffon was redelijk onder de indruk van Oscar, ... en dat zijn eigenlijk alleen maar jonge reuen... volwassen reuen zijn nooit zo onder de indruk, hahaha.
Onder de indruk is op het filmpje niet te zien, maar ik geloof je wel hoor :lol1:

Griffons kunnen gek blijven doen tot op hoge leeftijd.
De oma van mijn jongste Griffon deed nog net zo gek toen ze 15 was :wink:
Dus dat zegt niet alles over de leeftijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Rasgroep 7: Staande Honden”