Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apenkooien

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Apenkooien

Ongelezen bericht door Marlett »

Tosca is gek op gymmen, ze is ontzettend behendig en houdt erg van balanceren en springen. Ik heb geïnformeerd of ik terecht kon bij agility, maar vanwege de kerona is er voorlopig geen plek, helaas.

Nu zit ik er aan te denken om misschien iets aan te schaffen voor in de tuin waar we samen mee aan de slag kunnen maar waar ze zelf haar goddelijke gang mee kan gaan, apenkooien dus. Ik heb geen plek om een hele balansbaan op te slaan, dus ik twijfel een beetje wat dan een leuk, veelzijdig attribuut is waar ze -hopelijk- niet te snel op uitgekeken is. Ze raust nu weleens op een oud luchtbed en op een bilibo van de kinderen, maar dat is allebei niet echt ideaal.

Mocht je je afvragen "Hoe behendig is ze dan?" check het filmpje vanaf 1:35, op 2:05 staat ze zich even lekker uit te schudden op het grote ronde balanskussen. :lol1:

Ik vond een balansbord wel leuk, maar de donut vond ze zelf ook heel interessant, daar sprong ze zonder schroom op.

Is het wat, zie ik nog iets over het hoofd of hebben jullie nog tips?
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Balans&coordinatie zou ik echt zelf niet gaan doen, maar beslist onder begeleiding. Natuurlijk ziet 'apekooien' er leuk uit maar B&C is niet iets wat je moet gaan doen als je daar niet een beetje verstand van hebt. Het gaat niet om het "zonder aarzeling iets doen" maar om iets heel bewust te doen. Juist het rausen op dit soort dingen is funest (voor de hond dan)

Suzanne
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Marlett »

Dat was dus ook even mijn twijfel, moet je dat wel doen zonder begeleiding. Maar kijk even hoe ze over die kussens gaat... ze kan prima zonder me. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb seminars van Sam Turner en balansexperts bijgewoond en je kan heel veel met balanstraining en er zijn erg mooie ideeën en stappenplannen rondom hoe je dat aan moet pakken. Maar, onpopulaire mening, er hangt ook best wel een sfeertje van interessantdoenerij rondom de balanskussens. Alsof je hond gelijk een blessure oploopt wanneer jij niet eerst een driedelige cursus hebt gevolgd om je hond te begeleiden :mann:

Zorg voor veilige spullen, laat je hond zelf aanbieden wat ze kan en overdrijf het niet, dan komt het wel goed hoor. Sommige honden zijn van nature gewoon al heel behendig en vaardig. Als ze nogal van het rausen en onstuimig is alles laag houden en samen rustig er doorheen lopen.

Veel plezier!
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Marlett schreef: 18 dec 2020 22:24 Dat was dus ook even mijn twijfel, moet je dat wel doen zonder begeleiding. Maar kijk even hoe ze over die kussens gaat... ze kan prima zonder me. :mrgreen:
mMaar dat is dus helemaal niet de bedoeling!
Het is de bedoeling dat een hond conditie opbouwt, spieropbouw. Door maar wat te kloten kun je dus echt lichamelijk letsel veroorzaken. Het gaat om kleine beweging die de hond moet maken, niet om het lomp eroverheen donderen zeg maar. Dat kan elke hond. Juist door de heel kleine beweging bouw je spieren op.

Echt, NIET doen zonder begeleiding!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Cleva schreef: 18 dec 2020 21:42
~Suzanne~ schreef: 18 dec 2020 21:34 Balans&coordinatie zou ik echt zelf niet gaan doen, maar beslist onder begeleiding. Natuurlijk ziet 'apekooien' er leuk uit maar B&C is niet iets wat je moet gaan doen als je daar niet een beetje verstand van hebt. Het gaat niet om het "zonder aarzeling iets doen" maar om iets heel bewust te doen. Juist het rausen op dit soort dingen is funest (voor de hond dan)

Suzanne
Wat gebeurt er dan?

Ik begrijp dat ik een ander resultaat krijg als ik bij Sporthond in Conditie een behandeling volg maar heeft het ook echte nadelen om het niet zo te doen?
Ja, dat heeft echt nadelen. Je moet leren "zien" hoe je de hond belast. 10 seconden op zo'n bal staan levert meer spier-gebruik op dan maf rondrennen. Mensen vinden het leuk en knap als een hond een minuut op zo'n bal staat, en hebben geen idee wat dat doet in een lijf. Ik heb er ook niet voor doorgeleerd maar genoeg lessen gevolgd om te weten dat je dit echt niet met je hond moet gaan doen als je gene idee hebt waar je mee bezig bent.
Het is geen trucje, het is geen spel. Het is sport. Je kunt je hond echt verpesten als je niet weet waar je op moet letten.
Het is niet de bedoeling dat ze erover rausen, maar bewust aan poot-verplaatsing doen. DAT is het idee.. niet "ren ergens over heen" .. het is geen behendigheid zeg maar.

Suzanne
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:LOL: Mongolengym.


:wink: Denk dat je best wat houtje touwtje dingen kunt verzinnen. Zelf wat verhogingen maken met borderrol en aarde, bouwemmers met zand en een stukje rubber mat op de onderkant kitten. Of een beetje netjes twee sleuven uitsnijden voor een plank, vershoudfolie om de uiteinden, plank tussen de emmers en daar beton in storten.
Zus krijgt komende zomer een uitkijkpost, dat is ook zo'n aap. :mrgreen: Van het onderstel van een work-mate met restjes hout.
Op stapels stoeptegels klimmen of zo'n kinderschelp die ondersteboven ligt vindt ze ook al leuk.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: 18 dec 2020 23:06 Nee! Had je nooit mogen laten gebeuren!
Dat zegt ze toch?

Dalijk gaat het mis!!
:mrgreen: Dat is hier nog het minst kwalijk. Als Suzanne die binnenshuis zag klimmen en springen had ze terstond een dosis nitroclycerine onder haar tong nodig.

Moet het eigenlijk eens filmen, maar ben te bedonderd al dat haar weg te poetsen.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Cleva schreef: 18 dec 2020 22:58 Maar er overheen rauzen en toch dom rennen is dus niet gevaarlijk, ofzo?
Ja, het risico op letsel is beslist aanwezig. Zoals je ook een hond niet over een behendigheidsparcours laat gaan als een bezetene/ongecontroleerd.

Suzanne
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Er zijn heel veel dingen die je kunt doen en neerzetten hoor. Zonder je hond meteen stuk gaat.

Je zou zelf een paar hoopers kunnen maken. Ik gebruik mijn eetkamerstoelen soms als hoopers (Chihuahuas kunnen daar makkelijk onder)
Een paar pionnen neerzetten.
Je kunt dingetjes neerzetten waar je je hond naartoe kunt sturen.
Je hond leren de riem op te pakken en bij je te brengen.

Als je een ladder hebt kun je die neerleggen en je hond eroverheen laten stappen (plat hè) treedje voor treedje (over balance oefeningen gesproken)

Ik heb zelfs met een hardloop setje pionnen en platic buisjes sprongetjes gemaakt.

Ik had een tunnel gescoord bij de kringloop en daarvoor gebruikten wij een kattentunnel 😉

Mijn hondjes zijn wel makkelijk beheerst te houden en gaan dus niet als een idioot.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door crutz »

Een uitgegroeide hond die wat toestellen heeft om over te apenkooien gaat echt niet zomaar stuk.
Uitgegroeid = groeischijven gesloten en daar geen kans meer op schade
Apenkooien = op eigen initiatief, dus niet een door ons gedwongen mogelijk verkeerde beweging op materiaal. Dat laatste is nl wat veel gebeurd en waardoor veel blessures ontstaan.
Wel zou ik hem alleen laten apenkooien en dus niet samen met een andere hond, omdat ze dan ook vaak grenzen over gaan.
Verder vooral zorgen dat de materialen niet te hoog (tov de hond) zijn en niet te klein. Dan kan de hond namelijk gemakkelijker een (technisch) goede houding aannemen als deze er even wat langer op stil staat.

Zodra je met technisch moeilijkere parcoursen wil gaan werken en met losse oefeningen is juiste sturing en begeleiding inderdaad van belang. Maar wat ik zo lees wat jij zoekt niet.
Denk dus alleen aan voldoende oppervlakte, niet te hoog en inderdaad dingen als leren tussen of over de sporten van een ladder lopen is ook erg leuk, mentaal intensief, goed voor het bewustzijn en niet iets waar je iets mee stuk maakt.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:
Cleva schreef: 18 dec 2020 22:58 Maar er overheen rauzen en toch dom rennen is dus niet gevaarlijk, ofzo?
Ja, het risico op letsel is beslist aanwezig. Zoals je ook een hond niet over een behendigheidsparcours laat gaan als een bezetene/ongecontroleerd.

Suzanne

Er is wel een verschil tussen laten rauzen op een opgejut tempo of op eigen initiatief van de hond ;)
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ook deze schijven kun je gebruiken voor balans oefeningen (helaas gaan mijn hondjes vaak poseren zodra ik mijn camera pak) maar ik laat ze hierop zitten. En zodra ze netjes zitten heel even echt erop blijven en dan er af 😉

We hebben ook een belletje. Als ik zeg ping drukken ze erop ping ping. Ook leuk dat is meer nadenken tijdens het aanleren.

Afbeelding

De volgende foto's zijn slecht. Had ze niet meer dus van mijn Facebook geupload 😉

Wachten voor de sprong

Afbeelding

En gaan
Afbeelding

Afbeelding


Trapje twee treedje en de bovenste netjes zitten 😉
Afbeelding
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Wat een leuk filmpje! Tosca is behendig zeg, superleuk om te zien. En Charlie doet ook voor spek en bonen mee :I:

Ik lees even mee, want ik wil voor Alfil ook een parcourtje uitzetten in de tuin. Niveau 0,5 nog, want hij is niet een kwart zo behendig als Tosca. Maar hij vindt het wel leuk om trucjes en opdrachtjes te doen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Apenkooien

Ongelezen bericht door Marlett »

Haha, ja ik kan er ook naar blijven kijken. Ze verbaast me onderweg ook weleens, dan springt ze met vier pootjes op een paaltje met een diameter van 15 cm ofzo. :eek: Of ze loopt over een muurtje en springt dan over het tussenliggende tuinpaadje.
Ik maak ook weleens gebruik van speeltuintjes met balanceertoestellen en geef dan een zit en af, dat doet ze met gemak.

Ik wilde ze niet onbewaakt over een heel parcours door de tuin laten sjezen, maar stel dat ik alleen zo'n balansbord zou kopen en dat laat in de tuin liggen, kan dat dan kwaad als ze daar zelf mee gaat(/gaan) spelen?
Die donut is dan misschien een beetje te veel van het goede. (Ik zocht nog wel een poefje, trouwens. :8): )
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”