Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steppen!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb pas geleden een step gekocht om met de honden te gaan steppen en ben helemaal fan! Wat is dit leuk. Ik miste alleen het forum wel om er met jullie over te kunnen praten :D

Wie stept er hier allemaal? Wat vindt je hond er van, in wat voor gebieden ga je, welke doelen heb je en hoe ver ga je?

Ik heb een Kickbike Cross Max 20D. Mijn honden houden wel van fietsen maar daarbij krijg ik zelf amper beweging zo langzaam als we gaan (vlotte draf) dus dit leek me een goed idee.

Mijn honden lopen naast de step. Ze hebben geen interesse in trekken en dat hoeft van mij ook niet. Ik wil vooral over bospaden en dan een kilometer of 10, misschien 15 maar laatst heb ik met Dalí 3 km gesprint en dat was ook leuk.

Ik ben al een keer met Lucca in het donker "verdwaald" - een hek waar ik doorheen ging bleek tien minuten later gesloten en toen heb ik nog een uur door een stikdonker bos gestept met alleen een slecht koplampje, haha.

Ik heb nog geen foto van mezelf met de step maar hier is Lucca tijdens ons donkere avontuur :blont:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
annnie
Zeer actief
Berichten: 1904
Lid geworden op: 24 okt 2007 14:39
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door annnie »

Ik vind het er altijd uitzien alsof het afgrijselijk is om te doen, maar zoals jij het beschrijft klinkt het nog best leuk
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Op een vlakke, harde ondergrond kost het weinig kracht maar over losse bospaden met hoogteverschil is het best aanpoten, maar dat is wel goed voor mijn luie bips.

Het leuke is dat je volgens de wet een wandelaar bent en dus ook over wandelpaden kan steppen. En je bent heel wendbaar - je staat zo weer stil en naast je step als er bijvoorbeeld iemand aankomt of je hond moet poepen. (Dat zal wel anders zijn voor die greysters die de step met 30 km/uur door het bos jakkeren :lol1: )

Ik zie het dus als een leuke manier om de hond wat vlotte beweging te geven. En als een ondergrond te zwaar is ga ik gewoon naast de step lopen want die weegt niks en neem je heel makkelijk mee :mrgreen:

Ik ben pas 3 keer geweest dus ik heb nog geen bakken ervaring maar dit is wat ik tot nu toe heb gemerkt.
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sjm »

Dit topic komt als geroepen. Ik zat me net af te vragen of dat wat voor mij & Zahra is. Maar ik zou me alleen doodschamen met zo'n step haha, ik vind het er zo debiel uit zien. Maar het lijkt me wel heel leuk. Fietsen is idd een rot tempo, niks aan. Met hardlopen stort ik ter aarde. Dus dit leek me een leuke gulden middenweg.

Je gaat dus ook offroad met zo'n step? Dat kan?
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik step ook. En ook om dezelfde reden als jou, bij fietsen krijg je zelf amper beweging. Met steppen komt het luie zweet wel los.
Ik step regelmatig een rondje door het bos. Meestal een km of 6. De honden gaan altijd los mee. Met Louitje doe ik ook wel eens een stukje stad aangelijnd, Louitje vindt dingen samen doen, ook dom naast de fiets of step sjouwen fantastisch. De rest doe ik daar geen plezier mee.
En ze hoeven hier ook niet te trekken. Ik step zelf. Ik vind het echt leuk, steppen met ze. :ok:
Laatst gewijzigd door Budkes op 24 nov 2020 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Budkes »

sjm schreef: 24 nov 2020 09:43 Dit topic komt als geroepen. Ik zat me net af te vragen of dat wat voor mij & Zahra is. Maar ik zou me alleen doodschamen met zo'n step haha, ik vind het er zo debiel uit zien. Maar het lijkt me wel heel leuk. Fietsen is idd een rot tempo, niks aan. Met hardlopen stort ik ter aarde. Dus dit leek me een leuke gulden middenweg.

Je gaat dus ook offroad met zo'n step? Dat kan?
Die van mij heeft van die mountainbike profiel banden en vering in de voorvork. Kan je prima mee offroad :ok:
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sjm »

Wat leuk! Wat is een fijne & betaalbare step waarmee je dat kunt proberen, weet iemand dat?
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb een step, maar gebruik hem eigenlijk te weinig (misschien tijd om hem toch de deur eens uit te doen :scratch: ).
Juno vindt het niet (meer) leuk en Kenzi durf ik niet want die kijkt nergens naar behalve zo hard mogelijk rennen :LOL:
Lothian schreef: 24 nov 2020 07:19(Dat zal wel anders zijn voor die greysters die de step met 30 km/uur door het bos jakkeren :lol1: )
Daar hoef je geen greyster voor te zijn, laatst eens naast de fiets gemeten met Kenzi (8 kg), bij 26 km/uur heb ik de rem er maar op gezet dat vond ik hard zat :schrik:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Afbeelding

Net 8,5 kilometer met Lucca gedaan, heerlijk.

Sjm, de Kickbike cross max is in ieder geval geschikt voor offroad (maar je kan de vering ook op slot zetten waardoor je er prima mee op de harde weg kan) maar die is niet echt goedkoop met ruim 500 euro nieuwprijs. Ik overwoog een goedkopere omdat ik nog niet zeker wist of ik het leuk zou vinden maar was bang dat een net niet geschikte step juist zou zorgen dat het niet leuk wordt.

Je kan wel eens kijken of je ergens eens een dag een step kan huren om te zien of je het wat vindt en ik zag ook een bedrijf waar je kan huren en als je het leuk vindt met korting kan kopen.

Dre, dat zou ik niet aandurven op de step :schrik: ik wil zonder helm kunnen steppen zeg maar :8):
Gebruikersavatar
Patricia.
moderator
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 okt 2015 17:37
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4
Locatie: Borssele

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Patricia. »

Ik heb een kickboks city, met 2 walk dogs aan het stuur links en rechts.
En van de zomer een zadel er op geïnstalleerd
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik heb dezelfde step...
Ik vind het echt super leuk om te doen.
Veyron heeft een trekontheffing en mag dus voor de step lopen.
Hij vindt dat geweldig om te doen en we vliegen samen over de bospaden. Taxi snapt het voorop lopen nog niet zo dus heb net een elastische splitlijn gekocht eens kijken of hij de kunst kan afkijken van Veyron.

Met Veyron doe ik ook vaak voor de MTB. Ook echt super leuk en hij is gelukkig perfect te sturen.
Links rechts en vooruit zit een eigenlijk heel goed in
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Persistence »

Zie er heel leuk uit dat steppen! Maar is het nu de bedoeling dat ze ervoor lopen of ernaast? Fietsen vind ik spannend want Victor trekt keihard en Bella schiet soms zo voor m'n voorwiel als ze links net wat lekkers ruikt… Steppen lijkt me wat relaxter maar dan moet ie weer in de auto voor leukere stukken…
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sjm »

Persistence schreef: 25 nov 2020 10:01 Zie er heel leuk uit dat steppen! Maar is het nu de bedoeling dat ze ervoor lopen of ernaast? Fietsen vind ik spannend want Victor trekt keihard en Bella schiet soms zo voor m'n voorwiel als ze links net wat lekkers ruikt… Steppen lijkt me wat relaxter maar dan moet ie weer in de auto voor leukere stukken…
Ze mogen alleen maar naast te fiets/step, tenzij je trekontheffing hebt of een stamboom-Husky (of een paar andere sledehonden). Tenminste, dat is wat ik begrepen heb.
Gebruikersavatar
Barkley
Zeer actief
Berichten: 6015
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:30
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Barkley »

wat gaaf! ik wil dit ook heel graag met Fred maar weet niet of hij interesse heeft in lange afstanden :)
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door dre »

Lothian schreef: 24 nov 2020 17:44Dre, dat zou ik niet aandurven op de step :schrik: ik wil zonder helm kunnen steppen zeg maar :8):
Ja vertel mij wat, ik trap ook niet mee ik doe alleen maar (af)remmen, maar dat kleine monster is iets te fanatiek :schrik:
Dat denkende is voor de step natuurlijk wel geniaal voor haar, dan mag ze trekken :mrgreen:

Nou ja, ik ga er nog eens over nadenken en ondertussen kijk ik lekker met jullie mee :lol1:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Persistence »

dre schreef: 25 nov 2020 10:50 ... maar dat kleine monster is iets te fanatiek :schrik:
Dat denkende is voor de step natuurlijk wel geniaal voor haar, dan mag ze trekken :mrgreen:
:lees: Nee, ook de kleine monsters mogen dus niet trekken voor de step. Maar zijsleuren vast wel.
sjm schreef: 25 nov 2020 10:29
Persistence schreef: 25 nov 2020 10:01 Zie er heel leuk uit dat steppen! Maar is het nu de bedoeling dat ze ervoor lopen of ernaast? Fietsen vind ik spannend want Victor trekt keihard en Bella schiet soms zo voor m'n voorwiel als ze links net wat lekkers ruikt… Steppen lijkt me wat relaxter maar dan moet ie weer in de auto voor leukere stukken…
Ze mogen alleen maar naast te fiets/step, tenzij je trekontheffing hebt of een stamboom-Husky (of een paar andere sledehonden). Tenminste, dat is wat ik begrepen heb.
sjm
Zeer actief
Berichten: 8742
Lid geworden op: 13 jan 2009 21:19

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sjm »

Persistence schreef: 25 nov 2020 11:15
dre schreef: 25 nov 2020 10:50 ... maar dat kleine monster is iets te fanatiek :schrik:
Dat denkende is voor de step natuurlijk wel geniaal voor haar, dan mag ze trekken :mrgreen:
:lees: Nee, ook de kleine monsters mogen dus niet trekken voor de step. Maar zijsleuren vast wel.
sjm schreef: 25 nov 2020 10:29
Persistence schreef: 25 nov 2020 10:01 Zie er heel leuk uit dat steppen! Maar is het nu de bedoeling dat ze ervoor lopen of ernaast? Fietsen vind ik spannend want Victor trekt keihard en Bella schiet soms zo voor m'n voorwiel als ze links net wat lekkers ruikt… Steppen lijkt me wat relaxter maar dan moet ie weer in de auto voor leukere stukken…
Ze mogen alleen maar naast te fiets/step, tenzij je trekontheffing hebt of een stamboom-Husky (of een paar andere sledehonden). Tenminste, dat is wat ik begrepen heb.
Ik vind het belachelijk dat ze mijn Chihuahua's dus van nature niet in geschikt achten om een step te trekken. :pffff:
Gebruikersavatar
dre
Zeer actief
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 dec 2009 14:48
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door dre »

Persistence schreef: 25 nov 2020 11:15 :lees: Nee, ook de kleine monsters mogen dus niet trekken voor de step. Maar zijsleuren vast wel.
Mijn loeder heeft vast de memo gemist :cool2:
sjm schreef: 25 nov 2020 10:29 Ik vind het belachelijk dat ze mijn Chihuahua's dus van nature niet in geschikt achten om een step te trekken. :pffff:
Nou dat bedoel ik, zeker geen hondenmens geweest :F:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sirene »

https://flic.kr/p/2hTv3gj

Steppen is superleuk! Ik heb jaren met ze naast de step gestept en ook veel met de honden los. Vorig jaar heb ik met Spring het trekken ontdekt dus Spring kan er ook voor en doet dat vol overgave. Door nieuwe auto en onhandig om de step mee te nemen is er nu helaas helemaal de klad ingekomen. Ik moet het echt weer gaan doen. Jaren terug ging ik vooral s'winters zo'n 3 keer per week steppen met de honden in het bos. Altijd off road inderdaad, dan moet je tenminste zelf nog wat doen.
Spring en Ren hebben allebei een ontheffing.
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik denk dat de beide heren Dakar en Rally het ook geweldig zouden vinden alleen welke step is een beetje betaalbaar? Het zou mij ook gaan om evt in het bos te gaan. En ontheffing waar vraag je dat aan?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door sirene »

Op het canicross forum (FB) en prikbord voor canicross (ook FB) staan regelmatig goede steps te koop.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ndenverbod
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door jenn90 »

Dankjewel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Lekker met Dalí gestept. Geen knal gehoord en geen mens gezien.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lin-C
Zeer actief
Berichten: 3363
Lid geworden op: 17 nov 2009 13:09
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lin-C »

Wat leuk! Mij lijkt steppen heel erg leuk (en inderdaad vooral goed voor mij als beweging :mrgreen: ) Zijn hier ook mensen die steppen met kleine(re) hondjes? Ben benieuwd of dat een beetje te doen is. Ik heb een actief klein hondje maar geen idee of steppen wat is met zo'n kleintje?!
Gebruikersavatar
Budkes
Zeer actief
Berichten: 10673
Lid geworden op: 12 jan 2003 13:56
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Budkes »

Ja hoor, Perry (5 kilo en 27 centimeter schoft) vindt het super. Doet het ook met 2 vingers in de neus. :E:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Zinodo heeft nu een leuk topic met een stepfilmpje en dat inspireerde mij ook eens een stuk met Dalí op te nemen. Steppen jullie mee?

[media]https://youtube.com/shorts/RVvlUr5LzYE?feature=share[/media]

Ik heb nu ook een helm. Ik ga niet zo hard dat het echt hard nodig is maar man had een fietshelm besteld die per ongeluk voor vrouwen was (dat maakt op zich geen bal uit) en maat S, perfect voor mij dus en veel te klein voor hem :mrgreen: laatst gingen Dalí en ik heuvelaf en stak er kort voor ons een ree over en toen bedacht ik me dat een helm soms wel veilig was. Dus dat is nu geregeld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Lothian »

Waarom werkt die embedding nou weer niet.
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door natalie »

Lothian schreef: 04 mei 2021 10:47 Waarom werkt die embedding nou weer niet.
Gefixt ;) :

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door natalie »

Mooi Lothian, heerlijk om zo samen op pad te zijn. En de omgeving waar je woont is er natuurlijk ook perfect! voor. Ik heb ook getwijfeld, omdat Abel in zijn eigen tempo (rustige draf) uiteraard veel sneller is dan ik wanneer ik wandel. Hij loopt soms méters voorop en kijkt zo nu en dan ongeduldig achterom of ik een beetje wil opschieten aub. Maar ik ben als de dood dat hij ineens een ree of haas in het vizier krijgt :schrik:
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: Steppen!

Ongelezen bericht door Kaylee# »

natalie schreef: 04 mei 2021 13:10 Mooi Lothian, heerlijk om zo samen op pad te zijn. En de omgeving waar je woont is er natuurlijk ook perfect! voor. Ik heb ook getwijfeld, omdat Abel in zijn eigen tempo (rustige draf) uiteraard veel sneller is dan ik wanneer ik wandel. Hij loopt soms méters voorop en kijkt zo nu en dan ongeduldig achterom of ik een beetje wil opschieten aub. Maar ik ben als de dood dat hij ineens een ree of haas in het vizier krijgt :schrik:
Er zitten goede remmen op hoor :F:
Ik step met 4 herders ervoor, nou ja ze trekken en ik help alleen heuvelop. Met 2 herders van 30+ kg kan ik nog goed remmen maar met 4 ben ik heel blij dat ze luisteren naar halt, links en rechts vooral met die snelheden die we soms maken.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”