Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 14-15 aug wedstrijd

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 14-15 aug wedstrijd

Ongelezen bericht door jenn90 »

In juni ben ik met Dakar begonnen met schapen drijven, in het begin was Dakar behoorlijk onzeker maar na de 2e training ging er een knopje om dat het schapen drijven toch wel errug leuk is :lol1:.
Nu ongeveer voor de 10e x bij de schapen maakt hij steeds meer sprongen vooruit en zie je steeds meer instinct naar boven komen.
We zijn erachter gekomen dat Dakar het beste leert in dit geval om hem in het diepe te gooien (als het nodig is krijgt hij uiteraard de hulp), maar hij denkt zelf heel goed na over wat werkt en niet werkt bij de schapen (hij jaagt helemaal niet op de schapen of wil er shoarma van maken vandaar dat we hem dit ook kunnen laten doen). Ik begin het zelf nu ook super leuk te vinden dat eventuele wedstrijdjes in de toekomst me wel lokken. Komende weken gaan we meer werken aan zijn outruns dat die wat ruimer om de schapen gaan.

Zie hier 2 filmpjes van Dakar

Deze training was van augustus


Deze training is van een paar weken terug, Dakar vind het leukste bij de schapen dat hij veel mag doen dus van weiland naar weiland in de stal zetten etc.
Laatst gewijzigd door jenn90 op 22 aug 2021 17:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Boutje schreef: 22 nov 2020 10:19 Leuk!
Ziet er heel netjes uit en al mooi gecontroleerd. Hoe oud is Dakar?
Hij werkt inderdaad van dichtbij, maar dat kan aan de schapen liggen ook... hoe makker de schapen hoe minder afstand natuurlijk.
Misschien later eens bij andere schapen proberen te trainen en kijken wat hij dan doet...
Dakar is bijna 2, we oefenen ook bij een ander ras schapen en daar leert hij al meer afstand te bewaren maar goed oefenen oefenen en oefenen :D
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Cleva schreef: 22 nov 2020 10:31 De schapen zijn natuurlijk ook rustiger als de hond ontspannen is.
Ik vind het er heel erg netjes uitzien. Vooral dat hij zo kalm en geconcentreerd is want dat is natuurlijk de grotere prestatie.
Dat klopt zeker ook, als hij bij de vluggere schapen gaat heeft hij ook geleerd al dat als hij hier ook zijn rust bewaard en ze meer ruimte geeft hetzelfde resultaat opleverd. Het is heel fijn werken met hem omdat hij bij de schapen erg koel in zijn koppie is zelfs als het 'mis' gaat zoals er een paar schapen van de groep af gaan om dan ze er weer erbij te brengen.
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Knappe Dakar :I:
2de filmpje, zo rustig en beheerst, super :ok:
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

mosquito1980 schreef: 22 nov 2020 13:04 Knappe Dakar :I:
2de filmpje, zo rustig en beheerst, super :ok:
Ja behoorlijk verschil in het eerste filmpje en 2e :-)
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Vanochtend weer mogen schapen drijven, weer oefenen op een ruime outrun en 2 soorten schapen bij elkaar gezet (Drenten en skudde schapen) daarop outruns geoefend en in de stal gezet. Uiteindelijk ook nog de schapen weer samen gescheiden. Hopelijk volgende week weer een filmpje :-D
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

jenn90 schreef: 22 nov 2020 21:15 Vanochtend weer mogen schapen drijven, weer oefenen op een ruime outrun en 2 soorten schapen bij elkaar gezet (Drenten en skudde schapen) daarop outruns geoefend en in de stal gezet. Uiteindelijk ook nog de schapen weer samen gescheiden. Hopelijk volgende week weer een filmpje :-D
Wat is een "outrun"? buiten lopen?
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

mosquito1980 schreef: 23 nov 2020 11:36
jenn90 schreef: 22 nov 2020 21:15 Vanochtend weer mogen schapen drijven, weer oefenen op een ruime outrun en 2 soorten schapen bij elkaar gezet (Drenten en skudde schapen) daarop outruns geoefend en in de stal gezet. Uiteindelijk ook nog de schapen weer samen gescheiden. Hopelijk volgende week weer een filmpje :-D
Wat is een "outrun"? buiten lopen?
Kort gezegd een mooie ruime bocht om de schapen heen maken dat hij achter de schapen komt en ze zo naar mij toe brengt :D
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door kloesje »

Knappe Dakar! Zo leuk om te doen en hem bezig te zien.
Goed idee om een topic te openen hierover, misschien ook eens doen met Bindi, altijd leuk om later terug te zien :)
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

kloesje schreef: 23 nov 2020 13:23 Knappe Dakar! Zo leuk om te doen en hem bezig te zien.
Goed idee om een topic te openen hierover, misschien ook eens doen met Bindi, altijd leuk om later terug te zien :)
Ja daarom heb ik deze idd geopend hoeveel stappen hij gemaakt heeft en waar hij vandaan komt :D leuk als je dat ook van Bindi gaat doen
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Afgelopen zondag weer getraind en veel geoefend op de outruns



Afbeelding
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Gaat goed volgens mij :ok:
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Sassy »

Altijd leuk de vooruitgang dmv filmpjes te kunnen volgen.
Hij werkt rustig, ziet er voor een hond van die leeftijd al goed uit hoor :ok:

Als jij wedstrijden wil gaan lopen, en daar ambities in hebt, zou ik je wel aanraden goed te trainen op square flanks (de hond op een 90 graden hoek op zijn flanken uit te laten gaan, daar heb je bij de outruns later ook voordeel van).
Zeker als je ooit (neem ik aan, want de WKC organiseert meen ik geen wedstrijden zelf) tussen de border collies gaat starten.

Iemand schreef hier dat lag aan de schapen dat de hond er kort achter zit, ben ik het niet helemaal mee eens (ieder zijn eigen mening natuurlijk), ik heb een halve kelpie gehad, die werkte net zo als het hondje van ts, die kon er kort op lopen, terwijl de meeste van mijn borders meer druk zetten, en dus meer afstand hebben tov de schapen.
Dezelfde groep schapen overigens.
En ja, natuurlijk zijn er ook "stuggere" schapen waar een hond veel harder op duwen moet om ze vooruit te krijgen, itt heel vluchtige schapen.

Ben benieuwd naar meer filmpjes in de toekomst :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Sassy schreef: 02 dec 2020 16:00 Altijd leuk de vooruitgang dmv filmpjes te kunnen volgen.
Hij werkt rustig, ziet er voor een hond van die leeftijd al goed uit hoor :ok:

Als jij wedstrijden wil gaan lopen, en daar ambities in hebt, zou ik je wel aanraden goed te trainen op square flanks (de hond op een 90 graden hoek op zijn flanken uit te laten gaan, daar heb je bij de outruns later ook voordeel van).
Zeker als je ooit (neem ik aan, want de WKC organiseert meen ik geen wedstrijden zelf) tussen de border collies gaat starten.

Iemand schreef hier dat lag aan de schapen dat de hond er kort achter zit, ben ik het niet helemaal mee eens (ieder zijn eigen mening natuurlijk), ik heb een halve kelpie gehad, die werkte net zo als het hondje van ts, die kon er kort op lopen, terwijl de meeste van mijn borders meer druk zetten, en dus meer afstand hebben tov de schapen.
Dezelfde groep schapen overigens.
En ja, natuurlijk zijn er ook "stuggere" schapen waar een hond veel harder op duwen moet om ze vooruit te krijgen, itt heel vluchtige schapen.

Ben benieuwd naar meer filmpjes in de toekomst :wink:
Dankjewel voor je reactie! Ik ben een behoorlijke newby mbt schapen drijven maar doordat Dakar het zo leuk vind en leuk doet wil ik wel gaan kijken of wedstrijden te doen zijn in de toekomst :-). Ik had van de trainer ook doorgekregen voor evt wedstrijden via asca.
Hoe bedoel je het flanken? Heb je misschien een filmpje ervan (lees snap nu steeds meer maar nog lang niet alles)

Hij zit op deze schapen veel dichterbij dan op de andere (skuddes) volgende week mag hij op een grotere groep oefenen (20 stuks). :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Paisley »

Leuke filmpjes! Dakar heeft een mooie stijl. Een jonge hond mag er best wat (te) krap op zitten, want je kunt hem met trainen altijd wijder krijgen. Andersom is heel lastig. Ik ken een kelpie die bij de outrun bijna via een dorp verderop vertrekt :LOL: dat wordt met training maar heel moeizaam beter.
Kiwi zat er in het begin ook altijd veel te krap op, maar na een uurtje werd ze al veel wijder van stijl. Maar als je traint bij een vereniging oid is dat natuurlijk lastiger, omdat je hond altijd meer energie hebt dan wat er in een normale lestijd uitgegeven wordt :LOL: Bij het hoeden bleek ze trouwens wel veel te veel aanwezig. Als ik bijvoorbeeld een klein setje had wat tijdens het grazen afdreef, dan kon ik die schapen niet uit de bosjes halen met mn hond zonder dat de hele kudde weer bij me stond :hmmm: Kiwi hoefde maar in actie te komen, en alle schapen stonden op scherp. :roll: Dan liet ik Kiwi af liggen, terwijl ik zelf de schapen ging halen :denken:
Train je de commando's ook in het dagelijks leven? Ik heb met Kiwi de commando's van afstand houden, stilliggen etc allemaal goed gebruikt in de dagelijkse omgang. Als ik dan bij de schapen was, kon dat een wereld van verschil maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Sassy »

@Jenn, in dit filmpje zie je op seconde 17/18 een voorbeeld van wat ik bedoel.

Is verder geen spannend filmpje, een hond van 15 mnd waar bijna niet mee getraind was nog, het ging hier om een aanlegtest voor foktoelating door Gordon Watt. Die heeft natuurlijk al 40+ jaren ervaring, zonder roepen of tieren kon die met zijn stok de hond dusdanig duidelijk aanwijzen hoe ze naar buiten moest, hond had ie nog nooit eerder gezien.
Dat je hond eerst haaks op de kudde uitflankt, dan gaan ze ruimer om de schapen, en op een outrun heb je dan het voordeel dat ze in de juiste vorm uitgaan. Voor OLF (outrun, lift en fetch) is nl al de helft van de punten, heb je geen goeie outrun, dan wordt het heel moeilijk op een wedstrijd).
En als een hond te recht op de schapen af gaat kost dat punten (als ze te ver naar buiten lopen trouwens ook)

In dit filmpje was ik met Jacky 5 maanden verder, (op een clinic met Derek Scrimgeour) begonnen met trainen, op minuut 2 zou je ook moeten zien wat ik bedoel:


Filmpje als voorbeeld van hoe ik het niet wil zien:
De hond die ik later aan de lijn pak, Bill had ik daar net pas een paar maanden, in 2016 als half aangetrainde hond gekocht, waar helaas e.e.a. al fout gegaan was in de training voordat ie bij ons kwam, je ziet die een paar keer veel te kort en weinig beheerst langs de schapen komen, inmiddels flankt ook die een heel stuk beter uit. En dus meer controle op de flanken en outrun. Was die dag op het eind van een warme lange werkdag, en de schapen waren moe. Dus nu ook niet het beste moment wat we die dag hadden :hmmm:
Toen was hij gewoon gruwelijk snel, en we hebben vooral tijd nodig gehad om te leren samenwerken.

Zijn outrun toen, redelijk, hij verzamelde in elk geval snel en efficient alle schapen om weer te kunnen vertrekken :mrgreen:
Ik moet wel erbij zeggen, dit was een moeilijk terrein, en geen heel gemakkelijke schapen, en hij had weinig plek om tussen schapen en draad door te kunnen:


Onze Easy, de andere hond van het team uit 2016, die werkt weer heel anders. Dat jaar een kudde van rond de 130 schapen incl. de lammeren.


Filmpje van Bill november 2019

Na veel praktijkwerk aan een grote kudde terug werken aan de basis, trainen op luisteren, nette flanken en stops.

Filmpje Bill van vorige maand


Ach, en deze was ook leuk, onze halve kelpie (uit een oepsnest working kelpie x border collie) heel gaaf hondje, denk hier de 2e keer aan de schapen, toen 8 maanden oud, die was zo cool dat ik daar mijn man mee de wei op gestuurd heb, hij is zelf iets minder handig als de hond :oohja:

De lijn hadden we eraan gelaten (uiteraard niet aan een halsband), omdat we niet wisten of we hem nog zouden kunnen pakken na de training.
Maar het verschil tov de border collies, hoe kort hij erop loopt, dat is wel wat je bij jouw hondje ook ziet.
Onze borders lopen (ook aan dezelfde schapen) doorgaans op een grotere afstand.
Tenzij de kudde groter is, of de schapen stugger zijn.

Van je training filmen leer je veel, je ziet dan veelal achteraf precies waar je wat fout deed, terwijl als je op het veld staat heb je dat niet meteen in de gaten :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord fijn en ook erg leuk van alle filmpjes! Ik snap nu wat je bedoelt :-D. Ik ben in eerste instantie begonnen even kijken of hij t grappig vind (hij is 25%working kelpie 50% australian kelpie en 25% Peruaanse naakthond) maar omdat er steeds meer kwartjes vallen bij hem en hoe meer hij natuurlijk instictief gedrag liet zien (uit zichzelf wachten tot alle schapen door een poort zijn bijv.) Ben ik er nu ook 'verslaafd' aan :-p. Ja van filmpjes leer je heeel veel en ook erg leuk om terug te kijken van waar je eigenlijk bent begonnen.
Verder is Dakar heel gevoelig voor mijn lichaamshouding als ik ook maar iets druk geef met de stok reageert hij er gelijk op door bijv wijder te gaan. Nu spelen we wel met hem soms wat meer druk en soms laten we hem het ook uitzoeken als hij bijv schapen van de groep heeft ze zelf tot op zekere hoogte (als hij onzeker raakt krijgt hij uiteraard hulp) terug brengen en we merken dat hij daar ook weer vertrouwen van terug krijgt zo van goh dit kan ik gewoon! Naja iig een heeerlijke gevoelige hond om mee te schapen drijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Paisley schreef: 02 dec 2020 20:40 Leuke filmpjes! Dakar heeft een mooie stijl. Een jonge hond mag er best wat (te) krap op zitten, want je kunt hem met trainen altijd wijder krijgen. Andersom is heel lastig. Ik ken een kelpie die bij de outrun bijna via een dorp verderop vertrekt :LOL: dat wordt met training maar heel moeizaam beter.
Kiwi zat er in het begin ook altijd veel te krap op, maar na een uurtje werd ze al veel wijder van stijl. Maar als je traint bij een vereniging oid is dat natuurlijk lastiger, omdat je hond altijd meer energie hebt dan wat er in een normale lestijd uitgegeven wordt :LOL: Bij het hoeden bleek ze trouwens wel veel te veel aanwezig. Als ik bijvoorbeeld een klein setje had wat tijdens het grazen afdreef, dan kon ik die schapen niet uit de bosjes halen met mn hond zonder dat de hele kudde weer bij me stond :hmmm: Kiwi hoefde maar in actie te komen, en alle schapen stonden op scherp. :roll: Dan liet ik Kiwi af liggen, terwijl ik zelf de schapen ging halen :denken:
Train je de commando's ook in het dagelijks leven? Ik heb met Kiwi de commando's van afstand houden, stilliggen etc allemaal goed gebruikt in de dagelijkse omgang. Als ik dan bij de schapen was, kon dat een wereld van verschil maken.
Dankje voor je reactie!, we vinden het zelf idd ook nog geen probleem zeker ook niet omdat hij nog niet zolang bezig is. We zijn met hem nu bezig kwa trainen hem gedeeltelijk dingen laten uitzoeken en waar nodig krijgt hij hulp hij vind het bijv helemaal geweldig als hij moeilijkere opdrachten krijgt dus schapen in de stal zetten schapen van weilandje naar weilandje en zeker als de groep groter is is hij helemaal in zijn element :-D. Echt commando's hebben we hem nog niet gegeven (behalve plaats of wacht of om) puur omdat hij in het begin behoorlijk onzeker was en we nu ook puur trainen op vertrouwen en we gaan opbouwen wat hij laat zien :-).
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

mosquito1980 schreef: 02 dec 2020 14:36 Gaat goed volgens mij :ok:
Ja he :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Sassy »

Vooral kijken naar je hond en daar je training op aanpassen is belangrijk.
Naarmate ze ouder worden, gaan ze ook wel vanzelf wijder om de schapen, denk dat Paisley dat bedoelt, maar dat is niet wat ik bedoel.

Bill doet het tijdens het hoeden als we stil staan en de schapen grazen ook beter, ik hoef dan geen commando te geven, hij balanceert dan op de schapen en zorgt zelf dat we er geen kwijtraken, dus ja, ik begrijp je heel goed hoe fijn dat is als een hond zelf dingen kan oplossen.
Zorg vooral dat je dat ook niet kwijtraakt...heb er genoeg gezien die de hond voor wedstrijden drilden als een automaatje.

En ja, onze Jacky heb ik in het begin ook kort opgezeten, die in de eerste twee filmpjes, maar dat is ook geen watje.
Zo beschaafd als die in deze filmpjes lijkt is die niet altijd, is een bulldozer, niet vooruit bestaat niet voor haar.

En inderdaad, lichaamshouding, ik hoor veel mensen roepen op een richtingscommando, ze zeggen dan rechts, maar draaien hun schouder naar links, dus hun lichaamshouding zegt heel iets anders als hun stem. Arme hond snapt er dan niks meer van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Paisley »

jenn90 schreef: 02 dec 2020 21:17
Paisley schreef: 02 dec 2020 20:40 Leuke filmpjes! Dakar heeft een mooie stijl. Een jonge hond mag er best wat (te) krap op zitten, want je kunt hem met trainen altijd wijder krijgen. Andersom is heel lastig. Ik ken een kelpie die bij de outrun bijna via een dorp verderop vertrekt :LOL: dat wordt met training maar heel moeizaam beter.
Kiwi zat er in het begin ook altijd veel te krap op, maar na een uurtje werd ze al veel wijder van stijl. Maar als je traint bij een vereniging oid is dat natuurlijk lastiger, omdat je hond altijd meer energie hebt dan wat er in een normale lestijd uitgegeven wordt :LOL: Bij het hoeden bleek ze trouwens wel veel te veel aanwezig. Als ik bijvoorbeeld een klein setje had wat tijdens het grazen afdreef, dan kon ik die schapen niet uit de bosjes halen met mn hond zonder dat de hele kudde weer bij me stond :hmmm: Kiwi hoefde maar in actie te komen, en alle schapen stonden op scherp. :roll: Dan liet ik Kiwi af liggen, terwijl ik zelf de schapen ging halen :denken:
Train je de commando's ook in het dagelijks leven? Ik heb met Kiwi de commando's van afstand houden, stilliggen etc allemaal goed gebruikt in de dagelijkse omgang. Als ik dan bij de schapen was, kon dat een wereld van verschil maken.
Dankje voor je reactie!, we vinden het zelf idd ook nog geen probleem zeker ook niet omdat hij nog niet zolang bezig is. We zijn met hem nu bezig kwa trainen hem gedeeltelijk dingen laten uitzoeken en waar nodig krijgt hij hulp hij vind het bijv helemaal geweldig als hij moeilijkere opdrachten krijgt dus schapen in de stal zetten schapen van weilandje naar weilandje en zeker als de groep groter is is hij helemaal in zijn element :-D. Echt commando's hebben we hem nog niet gegeven (behalve plaats of wacht of om) puur omdat hij in het begin behoorlijk onzeker was en we nu ook puur trainen op vertrouwen en we gaan opbouwen wat hij laat zien :-).
Leuk klinkt goed! Zo te zien heb je ook een hele fijne plek om te trainen :D Een onzekere hond moet je inderdaad niet teveel willen sturen. Kiwi was is het begin ook onzeker, maar ik kwam er al snel achter dat ik de knopjes om dr af te remmen ook heel goed kon gebruiken :LOL:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paisley
Zeer actief
Berichten: 11455
Lid geworden op: 03 mar 2013 12:38
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2
Locatie: Fryslân

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Paisley »

Sassy schreef: 02 dec 2020 21:23
En inderdaad, lichaamshouding, ik hoor veel mensen roepen op een richtingscommando, ze zeggen dan rechts, maar draaien hun schouder naar links, dus hun lichaamshouding zegt heel iets anders als hun stem. Arme hond snapt er dan niks meer van.
Ja hele goede tip, ook van het filmen! Daar leer je veel van over jezelf. Zet het geluid eens uit en kijk wat je lichaamstaal zegt, klopt dat ook met je stem? Etc
Ik ben van plan mijn twee pups bijna nonverbaal op te voeden. Ik had met Kiwi stemcommando's maar als je tegen de wind in staat te toeteren terwijl je hond achter een grote kudde loopt en je niet hoort, dan besef je je hoe handig een fluitje kan zijn :engel: En het daagt me ook uit om intuïtief echt goed te zijn met lichaamstaal.
Ik ben niet echt bekend met werken met de fluit maar ik rommel wel wat aan en kijk wat t wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sassy
moderator
Berichten: 2198
Lid geworden op: 15 jan 2011 13:15
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Sassy »

Ik heb het opgegeven echt goed te leren fluiten, tot aan klasse 2 wedstrijden kun je nog zonder, en aan een kudde hoeft je hond doorgaans ook geen outrun van meer als 300 meter te lopen, en dat gaat prima zonder fluiten.

Bill was ik wel mee begonnen een lie down en walk on te fluiten, maar dan zonder fluit zeg maar.

En ja, Paisley, een jonge hond waar ik net mee start geef ik ook geen commando's, ik loop met een jonge hond veel grote achten, laat ze maar fijn balanceren, die richting kommando's zitten er snel genoeg op.
Jacky (a.k.a. bulldozer) was de eerste waar ik zo streng mee geweest ben, maar die ben ik ook pas echt gaan trainen nadat ze anderhalf was.

Niks zo fijn als een hond die gewoon werkt zonder dat je die moet doodgooien met commando's, dat is aan mij ook niet besteed. Ze hebben hun hersens niet voor niks. En sowieso meestal meer verstand van schapen als dat wij dat hebben :LOL:
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door Wildflower »

Wat een leuk topic!
Mooi om de vorderingen van Dakar te kunnen zien.
Ik geniet ook van de filmpjes van Sassy. Ziet er goed uit joh!

Mijn Dirkje werkt in haar eentje op een kudde Veluwse Heideschapen. Ik heb er geen filmpjes, is ook nauwelijks te filmen want ze werkt vaak heel ver van mij af, maar ze doet het zó goed.
We zijn allebei in de bijna drie jaar dat we nu regelmatig de kudde hoeden enorm gegroeid.
Dirkje heeft erg veel inzicht gekregen en ze werkt heel zelfstandig.
Ik ben zó trots op haar. :I:
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Vanochtend mocht hij bij een grotere groep schapen drijven, en ondanks dat hij er nog te 'krap' op zit vond ik hem een knappe kerel! Zie hieronder de filmpjes



Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje

Ongelezen bericht door jenn90 »

Vandaag weer eens een filmpje van Dakar, hij wordt wat zelfverzekerder en hij blijft het leuk vinden.




Afbeelding
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 1 mei nieuwe filmpjes

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mooi beheerst en rustig :ok: ......zover mijn leken oog dat kan beoordelen :wink:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 1 mei nieuwe filmpjes

Ongelezen bericht door ranetje »

Mooie om te zien :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 1 mei nieuwe filmpjes

Ongelezen bericht door jenn90 »

mosquito1980 schreef: 01 mei 2021 14:50 Mooi beheerst en rustig :ok: ......zover mijn leken oog dat kan beoordelen :wink:
Absoluut, hij mag nu alleen wat meer druk zetten op sommige stukken maar dat is ook onzekerheid van hem waar ik hem meer bij moet gaan helpen/ondersteunen :-D
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Dakar zijn schapendrijf dagboekje, update 1 mei nieuwe filmpjes

Ongelezen bericht door jenn90 »

Na tijdje geen filmpje meer gepost te hebben hierbij 2 nieuwe filmpjes van de training van vandaag.
Hij maakt sinds een aantal weken enorme sprongen mbt ruimer om de schapen gaan en de richtings commando’s ik kan duidelijk nu meer van hem vragen wat wel goed gaat en wanneer het minder goed gaat. We hebben nu al met verschillende schapen kennis gemaakt zodat hij ook gewend raakt dat niet ieder schaap hetzelfde reageert (dus heel gevoelig op druk reageert of juist niet) het druk geven op de schapen wanneer nodig vind hij nog lastig maar ook hier maken we grote stappen in. Aankomende week hebben we een onderling schapendrijf ‘wedstrijdje’.



Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”