Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hardlopen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door natalie »

Mijn vriend heeft vorige maand zijn eerste halve marathon gerend. De route was uitgezet door zijn eigen hardloopclubje, zonder verdere organisatie. Twee hardlopers hadden bedacht dat het leuk was om de hond mee te nemen en nu is mijn vriend ook opnieuw enthousiast geworden over hardlopen met de hond. Vorig jaar al heeft hij een workshop canicross gevolgd en ook toen al heeft hij alle benodigde spullen aangeschaft. Maar plots kwam er vanalles tussendoor en is het er niet meer van gekomen om met de honden te gaan trainen. Twee weken geleden is hij dan eindelijk serieus gestart. Omdat mijn vriend zelf het hardlopen niet meer hoeft op te bouwen, vrees ik dat hij wellicht iets te fanatiek van start gaat. Hij heeft vorige week drie keer met Jip gelopen; een ronde van zo'n 6 km in totaal, inclusief in- en uitlopen. Eerst wandelt hij ongeveer een kilometer om Jip te laten poepen en plassen. Daarna gaat hij 800 meter joggen, 200 meter wandelen, 800 meter joggen, 200 meter wandelen, etc. Vier herhalingen in totaal en tot slot dus nog uitlopen. Hij kijkt goed naar Jip en als ze langs een beek komen, dan mag Jip daar even in. Jip trekt (nog) niet aan de lijn, maar loopt naast mijn vriend. Morgen gaan ze weer en dan wil hij 5 of 6 herhalingen doen van 800 meter joggen, 200 meter wandelen. Ik vind zelf dat Jip niet echt een hele goede conditie heeft, hij gaat ook nooit in op Abels uitdagingen om samen een potje te rennen. Hij is bovendien niet heel sportief gebouwd. Ik denk daarom dat Jip echt als beginner beschouwd moet worden. Ik ben dan ook heel benieuwd of hij die zes herhalingen goed gaat volhouden :)

Ik vroeg mij af hoe alle hardlopers en canicrossers hier van start zijn gegaan. Op welke leeftijd (van de hond) zijn jullie gestart en welke afstanden waren al snel haalbaar?

Oh ja, het plan is om ook met Abel te gaan rennen, maar die lijkt het na twee pogingen nog niet zo leuk te vinden. Wellicht een kwestie van blijven proberen, maar omdat Jip het zichtbaar wél heel erg leuk vindt, mag voorlopig Jip het vaakst mee.
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door Soooof »

Wat leuk!

Ik ben begonnen toen Rex ongeveer een jaar was. Toen kon hij al (makkelijk) 5km mee, dus daar ben ik mee begonnen. Dat kwam gewoon vanuit wandelen. Dat ben ik gaan uitbouwen, maar niet volgens een schema oid. Gewoon steeds een stukje erbij, de ene keer liepen we wat langer, de andere keer wat korter. Als het teveel werd voor hem stopte ik of pauzeerden we wat vaker. Ik deed gewoon soms los, soms aan de lijn, soms een combi. Soms (min of meer) aan één stuk, soms echt intervaltraining. Soms bos, soms strand. Inmiddels is ie 4 en loopt ie probleemloos tot 25km mee.

Misschien is Jip heel anders, Rex is wel behoorlijk atletisch (hoewel dat natuurlijk een kip-ei-kwestie is) en fanatiek, maar bij ons ben ik in elk geval de beperkende factor en niet hij. Wat je schrijft is denk ik met name belangrijk; goed naar de hond kijken. Rex heeft het snel warm, dus daar let ik het meeste op. En of hij nog netjes loopt. En ik sleep altijd water voor hem mee (wat ie nooit opdrinkt overigens, buitenwater schijnt veel lekkerder te zijn.) Ik let op zijn grenzen, want hij zal dat niet doen. :mrgreen:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door Persistence »

Wat leuk dat je vriend met Jip aan het hardlopen is! Kan best zijn dat hij nog wat conditie moet opbouwen natuurlijk, maar met 2x per week gaat dat best snel.
Ik ben helemaal geen fanatieke hardloper, af en toe als ik zin heb. Met Vic ben ik begonnen toen hij 7 jaar was, begonnen rond de 5km en opgebouwd tot 10km. Door de komst van Bella maanden niet gelopen met hem en toen ik laatst liep merkte ik goed dat zijn hardloopconditie ook minder geworden was: normaal trekt hij de hele weg veel en nu ging hij al vrij snel naast me lopen.

Met Bella wil ik ook graag gaan starten, die is nu een jaar. Maar ik vrees dat zij vooral bijtend in de riem of in mijn been hangt :schrik:
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door Manuma »

Wat leuk!

In wat voor gebied loopt hij met Jip? Ik merk dat vooral Manu soms doet of hij vreselijk moe is als ik op straat loop of veel rechte, brede (fiets)paden.
In het bos of in de polder lopen ze beide veel makkelijker en met veel meer enthousiasme tot het einde.

Ik heb met Manu samen opgebouwd dus dat ging van 3 km naar uiteindelijk zelfs 24 :D Uma is pas later mee gegaan en die heb ik de eerste keren al gelijk meegenomen op 10/11 km rondes. Wel met een pauze als ze dat nodig leek te hebben. Die liep binnen een paar weken 22 km mee door de heuvelachtige bossen.
Een gezonde hond met een basisconditie kan het best lang volhouden hoor. Ik denk eerder dat hij het misschien wat saai vindt? Kan je man niet bij een groep aansluiten of met iemand mee lopen die ook met de hond gaat?
Of jij fietst er eens vooruit :cheer:
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door natalie »

Soooof schreef: 06 okt 2020 22:14 Ik ben begonnen toen Rex ongeveer een jaar was. Toen kon hij al (makkelijk) 5km mee, dus daar ben ik mee begonnen. Dat kwam gewoon vanuit wandelen. Dat ben ik gaan uitbouwen, maar niet volgens een schema oid. Gewoon steeds een stukje erbij, de ene keer liepen we wat langer, de andere keer wat korter. Als het teveel werd voor hem stopte ik of pauzeerden we wat vaker. Ik deed gewoon soms los, soms aan de lijn, soms een combi. Soms (min of meer) aan één stuk, soms echt intervaltraining. Soms bos, soms strand. Inmiddels is ie 4 en loopt ie probleemloos tot 25km mee.

Misschien is Jip heel anders, Rex is wel behoorlijk atletisch (hoewel dat natuurlijk een kip-ei-kwestie is) en fanatiek, maar bij ons ben ik in elk geval de beperkende factor en niet hij. Wat je schrijft is denk ik met name belangrijk; goed naar de hond kijken. Rex heeft het snel warm, dus daar let ik het meeste op. En of hij nog netjes loopt. En ik sleep altijd water voor hem mee (wat ie nooit opdrinkt overigens, buitenwater schijnt veel lekkerder te zijn.) Ik let op zijn grenzen, want hij zal dat niet doen. :mrgreen:
Wauw, wat knap dat Rex direct al 5 km mee kon lopen. Misschien onderschat ik Jip hoor, dat kan natuurlijk. Maar ik heb hem nooit heel sportief gevonden. Hij vindt het samen hardlopen gelukkig wel heel erg leuk, die blije kop is zo leuk om te zien :) Hij vindt het sowieso heel erg leuk om samen iets te doen en ik denk dat dat ook direct verklaart waarom Abel er minder voor te porren is. Abel leeft tijdens een wandeling een beetje in zijn eigen wereld; veel snuffelen, de omgeving verkennen, etc. Dat gaat niet als je met de baas aan het hardlopen bent :F:
Persistence schreef: 06 okt 2020 22:26 Wat leuk dat je vriend met Jip aan het hardlopen is! Kan best zijn dat hij nog wat conditie moet opbouwen natuurlijk, maar met 2x per week gaat dat best snel.
Ik ben helemaal geen fanatieke hardloper, af en toe als ik zin heb. Met Vic ben ik begonnen toen hij 7 jaar was, begonnen rond de 5km en opgebouwd tot 10km. Door de komst van Bella maanden niet gelopen met hem en toen ik laatst liep merkte ik goed dat zijn hardloopconditie ook minder geworden was: normaal trekt hij de hele weg veel en nu ging hij al vrij snel naast me lopen.

Met Bella wil ik ook graag gaan starten, die is nu een jaar. Maar ik vrees dat zij vooral bijtend in de riem of in mijn been hangt :schrik:
Oh joh, was Victor al 7 jaar oud ja? Het plan nu is om 3 keer in de week samen te gaan hardlopen, dus dan zou de conditie inderdaad redelijk snel opgebouwd kunnen worden. Ik ben heel benieuwd hoe ver ze uiteindelijk gaan komen. En Bella, haha! We hadden het met Abel ook niet vorig jaar al hoeven proberen hoor, daar is bewust wat langer mee gewacht. Inmiddels zou het prima kunnen, maar hij moet de lol ervan nog een beetje ontdekken.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door natalie »

Manuma schreef: 06 okt 2020 23:20 Wat leuk!

In wat voor gebied loopt hij met Jip? Ik merk dat vooral Manu soms doet of hij vreselijk moe is als ik op straat loop of veel rechte, brede (fiets)paden.
In het bos of in de polder lopen ze beide veel makkelijker en met veel meer enthousiasme tot het einde.

Ik heb met Manu samen opgebouwd dus dat ging van 3 km naar uiteindelijk zelfs 24 :D Uma is pas later mee gegaan en die heb ik de eerste keren al gelijk meegenomen op 10/11 km rondes. Wel met een pauze als ze dat nodig leek te hebben. Die liep binnen een paar weken 22 km mee door de heuvelachtige bossen.
Een gezonde hond met een basisconditie kan het best lang volhouden hoor. Ik denk eerder dat hij het misschien wat saai vindt? Kan je man niet bij een groep aansluiten of met iemand mee lopen die ook met de hond gaat?
Of jij fietst er eens vooruit :cheer:
Wat gaaf dat Uma ook al zo ver kan mee rennen :D Dat had ik niet verwacht eigenlijk.

Ze rennen voornamelijk hier in het bos en stukjes over de hei. Mijn vriend zelf vindt hardlopen over de verharde weg niets aan, dus hij zoekt altijd de onverharde paden op. Zelf pakt hij ook graag wat hoogtemeters mee, op de Veluwe of Montferland, maar daar is hij met Jip nog niet geweest. Jip vindt het (naar mijn inschatting) niet saai, hij gaat echt heel graag mee. Abel heeft wel wat aansporing nodig, maar vriend heeft besloten om voorlopig alleen met Jip te gaan trainen. Anders zou hij met beide 2x in de week op pad moeten om iets op te bouwen, en hij heeft daarnaast ook nog zijn eigen trainingen. Op den duur zou mijn vriend wel graag willen dat Jip wat meer aan de lijn gaat trekken. Dan is het wel een goed idee dat ik de fiets pak en een stuk meerijd. :E:
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik ben begonnen met Bayleigh meenemen toen ze iets meer dan een jaar oud was, ze trekt nooit maar vindt het wel heerlijk! Kop hoog in de lucht en gaaaan!
We zijn begonnen met 3 km en uitgebouwd tot ongeveer 8 in een maand of 4 tijd. Daarna beetje op 5 km rondjes gebleven omdat ik naar buitenland ging en toen kwam corona...nouja weinig motivatie. Nu is ze met zwangerschapsverlof en wil ze eigenlijk alleen maar op de bank liggen, dus ik heb nu 2 keer geprobeerd met Donner te rennen. Alleen heeft hij soms de neiging om ineens naar de andere kant van de weg te gaan vanwege een geurtje en ben ik daardoor een keer hard gevallen. Nu durf ik niet meer zo goed :schrik:
Nu scheelt het natuurlijk niet dat je bij ons bijna alleen asfalt en schelpenpaden hebt, ik denk dat het in het bos bijvoorbeeld heel anders zou zijn (dan val je zachter :lol1: )
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 06 okt 2020 22:26
Met Bella wil ik ook graag gaan starten, die is nu een jaar. Maar ik vrees dat zij vooral bijtend in de riem of in mijn been hangt :schrik:
:F: Anders beginnen met fietsen? Ik ben met Zus met acht maanden begonnen. Die kleine is net zo fanatiek als haar broer.
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Hardlopen met de hond

Ongelezen bericht door natalie »

Als ik goed tel, hebben ze zeven herhalingen gedaan. Knappe Jip :D
Gelukkig vindt mijn vriend dit ook heel leuk, want het was echt niet aan mij besteed geweest :schrik:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”