Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

neuswerk in soorten en maten ;-)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Met al mijn honden doe ik af en toe een lesje of workshop mantrailen. Met wisselend succes maar ze vinden het wel allemaal leuk om te doen. Rowan in er zelfstandig in en hoewel we tot nu in de bossen / heide (maar natuur dus) gewerkt hebben hoop ik binnenkort een lesje in een woonwij te kunnen doen.
Milan vindt het nog steeds spannend om een spoorloper te benaderen maar snapt het spelletje wel heel goed. Bij voorkeur zet ik dus een spoorloper in die hij kent ;-)
Tristan is te gewend om te wachten op instructies dus die wil nog wel 's mij aanblaffen op een kruising.

Met Tristan pak ik ook Detectie op; dat gaat eigenlijk best leuk. Met Rowan heb ik 1 kennismakingsworkshop gedaan en dat smaakte ook naar meer.

Met Tristan heb ik een workshop Reddingshondenwerk gedaan. Voor het "echte werk" is hij niet geschikt ivm blessure en ivm leeftijd (12,5) maar op recreatief beginnersnivo laat hij leuke dingen zien. Daar wil ik best nog een keer voor inschrijven; dat lijkt hij probleemloos zelfstandig te doen en dat kan 'm dus ook helpen bij de lessen mantrailen.

Uiteraard train ik het wel serieus maar niet op inzetbaarheid. Trouwens... zo explosief is kruidnagel doorgaans niet ;-)

Maar wat is het toch gaaf om met die neus te werken!

Suzanne
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door natalie »

Tof is dat hè, ik vind het ook iedere keer weer mooi om te zien hoe mijn honden tijdens zo’n les of workshop te werk gaan. En je ziet ook direct het verschil in de aanpak. Met Jip heb ik een half jaar lang wekelijks een les mantrailing gedaan, maar hij kon heel slecht zijn energie doseren. Hij ging echt in razend tempo het spoor uitwerken (ik bijna rennend er achteraan) en was na een kwartier compleet gesloopt. Ik kwam met hem uiteindelijk ook niet verder. Ik zag hem wel vooruitgang boeken doordat hij steeds meer op zichzelf durfde te vertrouwen zonder naar mij te kijken voor feedback. Maar we konden nooit echt langere sporen uitzetten. Met Abel heb ik een paar losse lessen gevolgd en hij bleek een natuurtalent. Hij werkte op zijn tweede les al een spoor met vijf keuzemomenten (kruispunten of T-splitsing) uit, zonder enige aarzeling. Ik was dan eigenlijk altijd de zwakke schakel, want ik twijfelde soms aan hem terwijl hij gewoon goed ging :Q: Met Jip ben ik uiteindelijk detectie gaan doen, dan kan hij beter vanuit rust werken.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door georges »

Wat gaaf ! Neuswerk zou ik met Georges ook heel graag eens willen proberen, maar ik weet niet goed waar te beginnen... Moet ik dringend eens werk van maken !
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Net als bij B&C komen er te vaak dingen uit de grond als paddestoelen, ook mbt neuswerk. Ik zou het belangrijk vinden om te zoeken naar een hondenschool die er toch wel enige opleiding in heeft zitten. Tinley bijvoorbeeld of Scent imprint for dogs. Niet omdat je zo nodig examens moet doen ;-) maar omdat dit toch dingen zijn die voor mijn gevoel goed of fout kunnen worden aangeleerd.

Zo vind ik het mantrailen ten opzichte van het praktijkspeuren echt wezenlijk anders en is mijn keus (min of meer per gelukkig toeval) op mantrailen gekomen.

Het kan zeker goed zijn om her en der een proefles te doen; ook bij deze sport is het fijn als je met je instructeur op 1 lijn zit. Want ook binnen het hobbymatige kun je nog veel kanten op; heel vrijblijvend gewoon een keer voor de lol en serieus aan het werk om zo goed mogelijk voorbereid examens te halen. En alles daartussen.

Maar, in alle gevallen vind ik het goed en zorgvuldig aanleren belangrijk.

Suzanne
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door georges »

Wat maakt voor jou dat mantrailen je meer ligt dan praktijkspeuren ? Ik moet toegeven dat ik ook heel erg lang naar onze hondenschool heb gezocht waar we agility doen, maar omdat ik niets van speuren afweet vind ik het moeilijk een goede, objectieve selectie te maken. Ik wil inderdaad niet zomaar ergens een lesje gaan volgen.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

georges schreef:Wat maakt voor jou dat mantrailen je meer ligt dan praktijkspeuren ? Ik moet toegeven dat ik ook heel erg lang naar onze hondenschool heb gezocht waar we agility doen, maar omdat ik niets van speuren afweet vind ik het moeilijk een goede, objectieve selectie te maken. Ik wil inderdaad niet zomaar ergens een lesje gaan volgen.
Bij mantrailen heb je te maken met een spoorloper en een instructeur. Die loopt achter jou en je hond en geeft aan wat ze ziet, hoe de hond reageert, welke lichaamssignalen zij ziet. Dan kun je "mee leren kijken".
Bij praktijkspeuren is het de instructeur die zich verstopt en die je dan moet vinden. Dus: er loopt niemand met je mee die je iets leert.
Kennelijk vanaf het begin, dus vanaf min of meer les 1 of 2. Kans op fouten / mislezing van je hond is dan groot. Je kunt ook niet napraten "ik zag dit en dat, jij ook?".

Maar, er zijn ook mensen die er wel een goed gevoel bij hebben, er is dus niet letterlijk een goed of fout maar wel een "past wel of niet bij mij".

Suzanne
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door Persistence »

Grappig he om die verschillen te zien. Met Victor was ik detectie gaan doen omdat hij van agility enzo zo hyper wordt.
Maar met detectie komen we niet echt verder omdat hij niet zo zelfstandig is en steeds 'vraagt' om hulp. In bekende omgeving lukt het ook wel, maar een nieuwe omgeving is weer lastig. Buiten speuren lukt dus nog niet. Maarja het is voor thuis wel leuk, dan verstop ik de watjes met doelgeur en dan zie ik hem ook kwispelend bezig zonder teveel druk en met voldoende succes.

Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Persistence schreef:Grappig he om die verschillen te zien. Met Victor was ik detectie gaan doen omdat hij van agility enzo zo hyper wordt.
Maar met detectie komen we niet echt verder omdat hij niet zo zelfstandig is en steeds 'vraagt' om hulp. In bekende omgeving lukt het ook wel, maar een nieuwe omgeving is weer lastig. Buiten speuren lukt dus nog niet. Maarja het is voor thuis wel leuk, dan verstop ik de watjes met doelgeur en dan zie ik hem ook kwispelend bezig zonder teveel druk en met voldoende succes.

Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Ja, je gebruikt een "geurdoek". Liefst een beetje handelbaar, zodat het opraapbaar is, dus geen lange broek ofzo ;-) Vaak een tshirt, een washandje, of kleine handdoek / gastendoek. Maar, elk ander voorwerp wat geur opneemt is goed.
Bedoel je met "buiten speuren" dan ook detectie of bedoel je mantrailen/praktijkspeuren. Daar zit nog verwarring in de naam namelijk, er zijn hondenscholen die aan Detectie de naam "Detectie-speuren" geven.

En dan is er nog reddingshondenwerk; dat kun je natuurlijk professioneel aanpakken ;-) maar ook dat kan recreatief. Weer een andere tak van sport.

Het zelf verstoppen van een aangeleerde geur, dus Detectie is lastig omdat je die geur wel "schoon" wilt houden. Dus, je moet met tangen of handschoenen werken om ervoor te zorgen dat je de watjes niet jouw eigen geur meegeeft. Want dan weet je niet of de hond jouw geur zoekt of zijn doelgeur.

Milan vindt in vreemde omgeving Detectie doen ook soms best even anders dan anders ;-) maar ik krijg 'm wel aan. Als er geen mensen mee willen kijken, of afleiden. Hij wordt daar zekerder in gelukkig.

Suzanne
natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door natalie »

Persistence schreef: Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Dat dacht ik ook, maar dat is echt helemaal geen probleem. Ik had met Abel anders ook niet kunnen mantrailen. Ik heb wel specifiek naar iemand gezocht die er ervaring mee had. Abel werd door mij beloond op het moment dat hij de instructrice had gevonden, hij hoefde niet daadwerkelijk helemaal naar haar toe. Dat is ook helemaal niet het doel. Ze moest gevonden worden en dát kon hij prima :D Hij bleef vaak op zo’n 5 meter afstand van haar.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door Persistence »

~Suzanne~ schreef:
Ja, je gebruikt een "geurdoek". Liefst een beetje handelbaar, zodat het opraapbaar is, dus geen lange broek ofzo ;-) Vaak een tshirt, een washandje, of kleine handdoek / gastendoek. Maar, elk ander voorwerp wat geur opneemt is goed.
Bedoel je met "buiten speuren" dan ook detectie of bedoel je mantrailen/praktijkspeuren. Daar zit nog verwarring in de naam namelijk, er zijn hondenscholen die aan Detectie de naam "Detectie-speuren" geven.

En dan is er nog reddingshondenwerk; dat kun je natuurlijk professioneel aanpakken ;-) maar ook dat kan recreatief. Weer een andere tak van sport.

Het zelf verstoppen van een aangeleerde geur, dus Detectie is lastig omdat je die geur wel "schoon" wilt houden. Dus, je moet met tangen of handschoenen werken om ervoor te zorgen dat je de watjes niet jouw eigen geur meegeeft. Want dan weet je niet of de hond jouw geur zoekt of zijn doelgeur.

Milan vindt in vreemde omgeving Detectie doen ook soms best even anders dan anders ;-) maar ik krijg 'm wel aan. Als er geen mensen mee willen kijken, of afleiden. Hij wordt daar zekerder in gelukkig.

Suzanne
Ik bedoelde met Victor buiten detectie-speuren. Overigens waren wij nog niet zo ver dat de doelgeur 'schoon' was.
Ben er nu mee gestopt, we zijn een halfjaar wekelijks bezig geweest maar kwamen op een gegeven moment niet verder. Het verwijzen doet hij dan wel weer keurig :mrgreen:

Moet je voor reddingshondenwerk niet eerst heel goed in mantrailing zijn? Of hoe train je dat eigenlijk, als je geen geur van de persoon hebt vraag ik me af?
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

natalie schreef:
Persistence schreef: Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Dat dacht ik ook, maar dat is echt helemaal geen probleem. Ik had met Abel anders ook niet kunnen mantrailen. Ik heb wel specifiek naar iemand gezocht die er ervaring mee had. Abel werd door mij beloond op het moment dat hij de instructrice had gevonden, hij hoefde niet daadwerkelijk helemaal naar haar toe. Dat is ook helemaal niet het doel. Ze moest gevonden worden en dát kon hij prima :D Hij bleef vaak op zo’n 5 meter afstand van haar.
Ook dat is een waarheid als een koe!
Dat is waar Milan ook moeite mee heeft maar hij groeit daar wel in.
Recent nog gezien met een lesje waarbij hij zijn fokster zoekt. Hij herkende haar ineens en wilde kwispelend naar haar toe (toen we al wel op locatie waren maar nog niet in de les). Kijk, DAT helpt!
Hij speurt ook wel 's naar zijn eigen baas (mijn man dus), dan laat hij dus echt goed zien dat hij snapt dat er gezocht moet worden en ook hoe dat dan moet. Uiteraard is dan het benaderen van de spoorloper geen probleem ;-)

Dus ja, ook honden die angstig zijn van mensen kunnen speuren! Maar, het is dan wel handig een hondenschool / instructeur te zoeken die daarin meegaat en niet halstarrig vasthoudt aan "ja, maar dat is de bedoeling niet".. Want DAT snappen we ook wel ;-) maar als daarmee de hond een leuke les heeft en je verder toch geen andere plannen hebt dan lekker bezig zijn met je hond.. waar zit dan het probleem? Precies, nergens!

Suzanne
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door Persistence »

~Suzanne~ schreef:
natalie schreef:
Persistence schreef: Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Dat dacht ik ook, maar dat is echt helemaal geen probleem. Ik had met Abel anders ook niet kunnen mantrailen. Ik heb wel specifiek naar iemand gezocht die er ervaring mee had. Abel werd door mij beloond op het moment dat hij de instructrice had gevonden, hij hoefde niet daadwerkelijk helemaal naar haar toe. Dat is ook helemaal niet het doel. Ze moest gevonden worden en dát kon hij prima :D Hij bleef vaak op zo’n 5 meter afstand van haar.
Ook dat is een waarheid als een koe!
Dat is waar Milan ook moeite mee heeft maar hij groeit daar wel in.
Recent nog gezien met een lesje waarbij hij zijn fokster zoekt. Hij herkende haar ineens en wilde kwispelend naar haar toe (toen we al wel op locatie waren maar nog niet in de les). Kijk, DAT helpt!
Hij speurt ook wel 's naar zijn eigen baas (mijn man dus), dan laat hij dus echt goed zien dat hij snapt dat er gezocht moet worden en ook hoe dat dan moet. Uiteraard is dan het benaderen van de spoorloper geen probleem ;-)

Dus ja, ook honden die angstig zijn van mensen kunnen speuren! Maar, het is dan wel handig een hondenschool / instructeur te zoeken die daarin meegaat en niet halstarrig vasthoudt aan "ja, maar dat is de bedoeling niet".. Want DAT snappen we ook wel ;-) maar als daarmee de hond een leuke les heeft en je verder toch geen andere plannen hebt dan lekker bezig zijn met je hond.. waar zit dan het probleem? Precies, nergens!

Suzanne
Dat biedt wel perspectieven! Bella zou op dit moment diegene vanaf het moment dat ze hem/haar ziet gaan aanblaffen.
Ik hoef ook helemaal geen grootse dingen met haar te bereiken, maar lekker recreatief bezig zijn vind ik wel leuk.
Goed voor het zelfvertrouwen ook.

Fijn dat het bij Milan ook vooruitgaat!
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Dat aanblaffen herken ik ;-) maar dat kun je deels ondervangen door de spoorloper te vragen te blijven staan en niet "verstopt" te gaan zitten/hangen/liggen. Dat vinden honden vaak raar en dus aanblafbaar. Rowan vind het gezegend, maar Milan vind het echt gek als mensen verstopt zitten. Als ze staan of gewoon op de grond zitten dan is het voor Milan makkelijker.
Tristan vindt alles best, als "het maar koekjes uitdeelt" ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Persistence schreef:
~Suzanne~ schreef:
natalie schreef:
Persistence schreef: Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Dat dacht ik ook, maar dat is echt helemaal geen probleem. Ik had met Abel anders ook niet kunnen mantrailen. Ik heb wel specifiek naar iemand gezocht die er ervaring mee had. Abel werd door mij beloond op het moment dat hij de instructrice had gevonden, hij hoefde niet daadwerkelijk helemaal naar haar toe. Dat is ook helemaal niet het doel. Ze moest gevonden worden en dát kon hij prima :D Hij bleef vaak op zo’n 5 meter afstand van haar.
Ook dat is een waarheid als een koe!
Dat is waar Milan ook moeite mee heeft maar hij groeit daar wel in.
Recent nog gezien met een lesje waarbij hij zijn fokster zoekt. Hij herkende haar ineens en wilde kwispelend naar haar toe (toen we al wel op locatie waren maar nog niet in de les). Kijk, DAT helpt!
Hij speurt ook wel 's naar zijn eigen baas (mijn man dus), dan laat hij dus echt goed zien dat hij snapt dat er gezocht moet worden en ook hoe dat dan moet. Uiteraard is dan het benaderen van de spoorloper geen probleem ;-)

Dus ja, ook honden die angstig zijn van mensen kunnen speuren! Maar, het is dan wel handig een hondenschool / instructeur te zoeken die daarin meegaat en niet halstarrig vasthoudt aan "ja, maar dat is de bedoeling niet".. Want DAT snappen we ook wel ;-) maar als daarmee de hond een leuke les heeft en je verder toch geen andere plannen hebt dan lekker bezig zijn met je hond.. waar zit dan het probleem? Precies, nergens!

Suzanne
Dat biedt wel perspectieven! Bella zou op dit moment diegene vanaf het moment dat ze hem/haar ziet gaan aanblaffen.
Ik hoef ook helemaal geen grootse dingen met haar te bereiken, maar lekker recreatief bezig zijn vind ik wel leuk.
Goed voor het zelfvertrouwen ook.

Fijn dat het bij Milan ook vooruitgaat!
Ik zou gewoon eens ergens een cursus mantrailing met Bella gaan proberen, hoor. Zelf doe ik ook aan mantrailing met Cody. Da's een blij ei dat elke spoorloper bekend of onbekend helemaal fantastisch vindt maar ik heb al heel wat honden die terughoudend of angstig (inclusief agressie) zijn naar vreemden echt grote stappen zien maken door het mantrailen. Het is zoals Suzanne zegt: bij een goede school met een kundig instructeur kunnen ze je daar juist goed mee helpen. Zo kun je de spoorloper bijvoorbeeld vragen om de beloning niet uit de hand te geven maar op de grond te zetten zodat de hond in eerste instantie niet helemaal tot bij de persoon hoeft te gaan. Een goede instructeur weet hoe hij/zij het aanleren van het spelletje op een positieve manier kan opbouwen zodat ook honden die niets met vreemde mensen hebben er toch lol in krijgen.


Detectie is iets wat ik met Cody ook nog graag zou willen proberen. Energiegebrek mijnerzijds en de extra kosten die het met zich meebrengt houden dat tot nu toe tegen, maar wie weet wat de toekomst nog brengt. Met mantrailen hebben we in ieder geval al een hobby waar we iedere week enorm van genieten en veel van leren, zeker nu we de overstap naar een andere school hebben gemaakt.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Persistence schreef:
~Suzanne~ schreef:
Ja, je gebruikt een "geurdoek". Liefst een beetje handelbaar, zodat het opraapbaar is, dus geen lange broek ofzo ;-) Vaak een tshirt, een washandje, of kleine handdoek / gastendoek. Maar, elk ander voorwerp wat geur opneemt is goed.
Bedoel je met "buiten speuren" dan ook detectie of bedoel je mantrailen/praktijkspeuren. Daar zit nog verwarring in de naam namelijk, er zijn hondenscholen die aan Detectie de naam "Detectie-speuren" geven.

En dan is er nog reddingshondenwerk; dat kun je natuurlijk professioneel aanpakken ;-) maar ook dat kan recreatief. Weer een andere tak van sport.

Het zelf verstoppen van een aangeleerde geur, dus Detectie is lastig omdat je die geur wel "schoon" wilt houden. Dus, je moet met tangen of handschoenen werken om ervoor te zorgen dat je de watjes niet jouw eigen geur meegeeft. Want dan weet je niet of de hond jouw geur zoekt of zijn doelgeur.

Milan vindt in vreemde omgeving Detectie doen ook soms best even anders dan anders ;-) maar ik krijg 'm wel aan. Als er geen mensen mee willen kijken, of afleiden. Hij wordt daar zekerder in gelukkig.

Suzanne
Ik bedoelde met Victor buiten detectie-speuren. Overigens waren wij nog niet zo ver dat de doelgeur 'schoon' was.
Ben er nu mee gestopt, we zijn een halfjaar wekelijks bezig geweest maar kwamen op een gegeven moment niet verder. Het verwijzen doet hij dan wel weer keurig :mrgreen:

Moet je voor reddingshondenwerk niet eerst heel goed in mantrailing zijn? Of hoe train je dat eigenlijk, als je geen geur van de persoon hebt vraag ik me af?
De doelgeur moet vanaf les 1 schoon zijn! Dus geen geur van andere materialen of andere mensen erbij; dat brengt de hond in verwarring.
Voor een begin in reddingshondenwerk hoeft de hond geen mantrailing oid gedaan te hebben. Maar, dan heb ik het over het begin ;-) Les 0 zeg maar ;-) Bij reddingshondenwerk zoekt de hond een willekeurig persoon die nog ergens gered moet worden, vast zit, onder het puin ligt. Maar echt, dat zie je niet in les 1 of 2! Ook dat wordt opgebouwd.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ondertussen heeft Tristan weer een lesje/workshop Mantrailing gedaan en ik zie zoveel verschil! Dat ene lesje reddingshondenwerk heeft 'm vele malen zelfstandiger gemaakt. Hij kijkt nog wel 's naar mij met zo'n vraag van "help ff, ik weet het niet meer" maar blaft mij niet dwingend aan om aanwijzingen te krijgen.
Een genot om zo met 'm bezig te zijn.

Suzanne
janinca2002
Zeer actief
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:36
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Locatie: enter
Contacteer:

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Persistence schreef:Grappig he om die verschillen te zien. Met Victor was ik detectie gaan doen omdat hij van agility enzo zo hyper wordt.
Maar met detectie komen we niet echt verder omdat hij niet zo zelfstandig is en steeds 'vraagt' om hulp. In bekende omgeving lukt het ook wel, maar een nieuwe omgeving is weer lastig. Buiten speuren lukt dus nog niet. Maarja het is voor thuis wel leuk, dan verstop ik de watjes met doelgeur en dan zie ik hem ook kwispelend bezig zonder teveel druk en met voldoende succes.

Bella is weer heel erg veel met haar neus bezig en ik zou graag mantrailing willen doen, maarja zij is op dit moment weer bang van mensen, dus dat is geen goede combi.

Bedankt voor de uitleg tussen mantrailen en praktijkspeuren, dat wist ik ook niet. Je gebruikt dan toch een item of kledingstuk wat de persoon bij zich heeft gehouden?
Dat vragen om hulp is juist het punt van de geleider. Door dat de geleider te vroeg de hond gaat helpen beloon je dat gedrag en wordt het meer. Dus de hond niet laten zwemmen in zijn probleem en het ook niet oplossen voor hem, maar samen werken, waarbij de hond steeds leidend is.
Jan
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: neuswerk in soorten en maten [emoji6]

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:
georges schreef:Wat maakt voor jou dat mantrailen je meer ligt dan praktijkspeuren ? Ik moet toegeven dat ik ook heel erg lang naar onze hondenschool heb gezocht waar we agility doen, maar omdat ik niets van speuren afweet vind ik het moeilijk een goede, objectieve selectie te maken. Ik wil inderdaad niet zomaar ergens een lesje gaan volgen.
Bij mantrailen heb je te maken met een spoorloper en een instructeur. Die loopt achter jou en je hond en geeft aan wat ze ziet, hoe de hond reageert, welke lichaamssignalen zij ziet. Dan kun je "mee leren kijken".
Bij praktijkspeuren is het de instructeur die zich verstopt en die je dan moet vinden. Dus: er loopt niemand met je mee die je iets leert.

Kennelijk vanaf het begin, dus vanaf min of meer les 1 of 2. Kans op fouten / mislezing van je hond is dan groot. Je kunt ook niet napraten "ik zag dit en dat, jij ook?".

Maar, er zijn ook mensen die er wel een goed gevoel bij hebben, er is dus niet letterlijk een goed of fout maar wel een "past wel of niet bij mij".

Suzanne
Hangt dat niet ook af van waar je lest.
Ken ook mensen die praktijkspeuren doen waar de instructeur wel meeloopt en mee kijkt
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: neuswerk in soorten en maten ;-)

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb geen idee; ik ken het praktijkspeuren (ook van horen zeggen) niet anders dan dat de instucteur het spoor loopt en uit zich blijft tot de hond hem/haar gevonden heeft. Het mantrailen ken ik niet anders dan dat een spoorloper, niet zijnde de instructeur, het spoor loopt en uit zicht blijft en dat de instructeur achter de combinatie-aan-het-werk aan loopt en aanwijzingen geeft waar nodig.
Het zou het verwarrender maken als blijkt dat mensen dan het 1 ineens weer het ander gaan noemen ;-)

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”