Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Crescent »

Loulou is een fijntjes gebouwde middenmaat met lengte in de rug en een iets ruime borstkas. 12 kg.

Afbeelding

Tussen alle x-backs, half en fast tuigjes zie ik even niet welke nou handig zou zijn voor ons. Ik lees ook verschillende dingen over de x-back; dat deze alleen functioneel zou zijn als het lastpunt lager ligt zoals bijvoorbeeld bij een slede. We zijn nog niet eens op het punt van line out, dus rennen nu leuk met een gewoon tuigje en ik beloon haar als ze een beetje trekt, maar allemaal freeshape.

Mocht ze het echt leuk gaan vinden dan wil ik het trekken graag gelijk in het juiste "tenue" aanleren zodat ze ook begrijpt dat "rentuig= trekken". Zijn er hier mensen aanwezig die crossen met hun middenslag? Welk tuig koos je en waarom?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door maart »

Beste is toch echt wel passen. (Bij rundog vb)
Het scheelt zo per hond. Zelfs mijn eigen 2 identieke honden hebben een verschillend harnas omdat het ene beter past dan het andere.
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Manuma »

Passen, dat is echt de enige manier om een goed tuig te vinden.
Je hebt in Waddinxveen ( klik ) een winkel met wat spullen, en in Rotterdam geloof ik ook. Run Dog komt nog weleens met een kraam.
De canicross clubs in Den Haag en Rotterdam hebben ook leenmateriaal dat je kunt passen.

Ik denk dat het harnas dat Uma heeft, Lou ook wel goed zou passen:
https://rundog.nl/harnassen/144-dragrat ... arnas.html
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Crescent »

maart schreef:Beste is toch echt wel passen. (Bij rundog vb)
Het scheelt zo per hond. Zelfs mijn eigen 2 identieke honden hebben een verschillend harnas omdat het ene beter past dan het andere.
:ok: we gaan passen
Manuma schreef:Passen, dat is echt de enige manier om een goed tuig te vinden.
Je hebt in Waddinxveen ( klik ) een winkel met wat spullen, en in Rotterdam geloof ik ook. Run Dog komt nog weleens met een kraam.
De canicross clubs in Den Haag en Rotterdam hebben ook leenmateriaal dat je kunt passen.

Ik denk dat het harnas dat Uma heeft, Lou ook wel goed zou passen:
https://rundog.nl/harnassen/144-dragrat ... arnas.html
Dankjewel, heel fijn. Het harnas dat Uma draagt is dus al geen x back (geloof ik?) en lijkt wat meer ruimte te geven bij de borstkas en longen. Volgens mij zit er een wereld van verschil tussen dat exemplaar en deze bijvoorbeeld

Voor meelezers vond ik dit ook nog best leerzaam;

Nou, we hebben er in ieder geval al voorpret van. Gelukkig is B&T nog niet voorbijgekomen hier met een lepel. :LOL:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Crescent »

Zinodo schreef:Heee is Loulou maar zo klein? :80: even klein als Doortje? :80: ik weet niet waarom maar ik had altijd gedacht dat ze stuk hoger/groter zou zijn! :lol1:

Sorry voor de random antwoord, ga maar door over de harnasjes :engel:
Altijd welkom hè :D Ze is heel spits gebouwd, met hazepoten, misschien dat daar het lage gewicht van komt. Weegt Dora ook precies 12kg?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Crescent »

Loulou is tot de schouder 47 cm hoog
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Manuma »

Nee klopt, geen idee wat het wel is maar voor haar type was dit het enige dat fijn paste en ik zie er meer smalle honden mee rondlopen.
Ik heb me ooit laten vertellen dat de x-back voornamelijk geschikt is voor sledehonden. Die zouden anders (stuwend) bewegen dan andere hondenrassen maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen. Manu loopt met x-backs en dat past hem prima. Mooi, want die zijn het goedkoopst :engel:
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Manuma »

Komende zondag is er een training in Rocokanje en de trainer kennende ga je dan ook looptechniek doornemen :D
Kom je? :cheer:
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Soooof »

Aan mij heb je geen fluit, want Rex past dan weer alleen in een H-back (de duurste, fijn vriend :hmmm: :tongue: ) en heeft een compleet ander modelletje dan Loulou. Maar: als je nou trainingsmaatjes nodig hebt in de buurt meld ik me natuurlijk graag aan! :cool2:
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Welk canicrosstuig voor kleine middenmaat?

Ongelezen bericht door Crescent »

Boutje schreef:Een goede canicross club in je buurt zoeken en uitproberen, de meesten hebben wel leenmateriaal (ook verschillende soorten heupgordels voor jezelf) zodat je weet wat best past voor je iets aankoopt.
:E:
Manuma schreef:Komende zondag is er een training in Rocokanje en de trainer kennende ga je dan ook looptechniek doornemen :D
Kom je? :cheer:
Dat zou ik heel leuk vinden, maar met een optreden die zaterdagnacht en een afspraak die middag zie ik geen plek om het in mijn agenda te proppen :(: We komen wel snel kijken!
Soooof schreef:Aan mij heb je geen fluit, want Rex past dan weer alleen in een H-back (de duurste, fijn vriend :hmmm: :tongue: ) en heeft een compleet ander modelletje dan Loulou. Maar: als je nou trainingsmaatjes nodig hebt in de buurt meld ik me natuurlijk graag aan! :cool2:
Gezellig! Met die rondjes die we nu lopen is er voor jullie weinig aan denk ik. Duurt het nog eventjes maar ik hoop over een maandje toch wel een stukje met jullie kunnen mee rennen zonder gelijk aan het zuurstof te moeten. :cheer: Dus ja, graag!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”