Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

angel1208
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 dec 2012 22:41
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

fietsen met de hond

Ongelezen bericht door angel1208 »

Hallo,

Wij hebben een rottweiler pup van nu vier maanden.
Ik wil strax gaan fietsen met haar maar nu zit ik met een paar vragen
Dus alle tips kan ik gebruiken!
Vanaf welke leeftijd kan ik gaan fietsen met haar?
Hoe introduceer ik de fiets?
Zal ik gewoon met de riem gaan fietsen of zon speciaal
Ding met een veer geen idee hoe dat heet haha.
Alle tips en adviezen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Berichten: 760
Lid geworden op: 15 nov 2012 20:12
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Aantal honden: 2
Locatie: Noord brabant
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Vanaf 12 maanden, op zijn vroegst. Liefst nog wat later denk ik. Ikzelf fiets met de riem, ik vertrouw die springers niet, al zeggen ze dat het veel veiliger is.
En introduceren kan je natuurlijk doen door haar gewoon een keer langs de fiets laten lopen terwijl jij zelf ook loopt. Let op dat een hond aan de fiets alleen mag draven, niet mag galopperen :)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
MirandaH
Zeer actief
Berichten: 1527
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:33
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door MirandaH »

Wie bepaald eigenlijk die leeftijd van 12 maanden? Is rechtlijnig bewegen in een lichte draf nu zoveel meer belastend dan door een veld rennen?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Gebruikersavatar
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Berichten: 760
Lid geworden op: 15 nov 2012 20:12
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Aantal honden: 2
Locatie: Noord brabant
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Ligt er een beetje aan hoe lang je loopt, lijkt me. Met de 12 maanden zijn de spieren en gewrichten een heel eind "af" en sterk genoeg (bij de extreme rassen natuurlijk wat later) en dus is het beter tot die leeftijd te wachten. Van mij mag je er eerder mee beginnen, maar of dat slim is?
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
angel1208
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 dec 2012 22:41
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door angel1208 »

Ja ik zat zelf ook al aan een jaar te denken.
Maar voordat ik echt met haar ga fietsen kan ik al wel een btjje
Met haar oefenen door eerst langs de fiets te lopen en uiteindelijk ook naast de fiets te lopen
Terqijl ik ook loop toch?
Gebruikersavatar
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Berichten: 760
Lid geworden op: 15 nov 2012 20:12
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Aantal honden: 2
Locatie: Noord brabant
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Dat kan prima. Dan leert ze meteen haar plaats naast de fiets. Let wel op dat de hond normaal altijd links moet lopen, maar aan de fiets rechts. Dus niet langs de auto's op ;)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Esther12
Zeer actief
Berichten: 4559
Lid geworden op: 05 mei 2011 00:47
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1
Locatie: Voorne-Putten

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb ook wel gehoord dat je bij bepaalde rassen best al eerder (vanaf 6 á 7 mnd) kunt beginnen maar liefst niet teveel op een harde ondergrond ivm zachte botten en uiteraard niet overdrijven. Want inderdaad is het wel een mooie regelmatige beweging.
Gebruikersavatar
PaulV
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2012 14:30
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier
Aantal honden: 1
Locatie: Tuitjenhorn

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door PaulV »

MirandaH schreef:Wie bepaald eigenlijk die leeftijd van 12 maanden? Is rechtlijnig bewegen in een lichte draf nu zoveel meer belastend dan door een veld rennen?
Dit is een richtlijn waarmee je bijna altijd veilig zit... Ben zelf met mijn hond al veel eerder gestart, maar zijn bouw is wel iets anders dan een rottweiler, dus ga ik je niet aanraden!
Verder is een rechtlijnige beweging niks mis mee, vandaar dat de meeste honden ook wel degelijk vroeger kunnen beginnen, maar als er ook maar iets niet goed is aan de hond kan je meer risico lopen hem/haar erg snel de vernieling in te helpen...
Gebruikersavatar
yodi
Zeer actief
Berichten: 3792
Lid geworden op: 11 dec 2012 20:19
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door yodi »

Hoi, ik heb wel een rottweiler van 8 mnd. mijn fokster zei niet eerder dan met 1 1/2 jaar gaan fietsen, bij mij op de club vinden de rottweiler-eigenaren cq de trainers dat zelfs te vroeg, de rottweiler is een zwaar gebouwde hond en moet eerst goed uitgroeien ivm met de gewrichten.
Je kunt je hond laten wennen aan de fiets door met de fiets aan de hand en je hond aan de rechterkant van de fiets stukjes te lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaap*
Zeer actief
Berichten: 23491
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:36
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1
Locatie: Friesland Baasje van Felix

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat doen jullie met die fietsen dan, dat je er subiet een hond mee in de vernieling helpt? Fiets je er steeds overheen ofzo?
Een hond, ook een jonge, kan toch gewoon een stukje meelopen of meehollen naast een fiets?
Zolang je dat maar een beetje normaal doet en die hond niet over de kling jaagt, of de hond daar zelf geen gelegenheid toe geeft :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
angel1208
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 dec 2012 22:41
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door angel1208 »

Ja ik zit ook bij een rottweiler club.
Zal daar inderdaad ook es gaan vragen wat
Hun een geschikte leeftijd vinden.
Gebruikersavatar
Dee
Zeer actief
Berichten: 19861
Lid geworden op: 17 nov 2011 18:20
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Dee »

Yukusaki Akitas schreef:Dat kan prima. Dan leert ze meteen haar plaats naast de fiets. Let wel op dat de hond normaal altijd links moet lopen, maar aan de fiets rechts. Dus niet langs de auto's op ;)
Ik heb Figo altijd links. Maar ik kijk wel uit waar ik fiets i.v.m. auto's.Ik heb hem links omdat ik m'n fiets dan beter bestuur.
Gebruikersavatar
verkadej
Zeer actief
Berichten: 1828
Lid geworden op: 22 mar 2012 23:14
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Duitsland

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door verkadej »

Jaap* schreef:Wat doen jullie met die fietsen dan, dat je er subiet een hond mee in de vernieling helpt? Fiets je er steeds overheen ofzo?
Een hond, ook een jonge, kan toch gewoon een stukje meelopen of meehollen naast een fiets?
Zolang je dat maar een beetje normaal doet en die hond niet over de kling jaagt, of de hond daar zelf geen gelegenheid toe geeft :wink:

Hoogste stand op e-bike... En gewoon tot de volle accu leeg is. Ik bedoel t is toch training :schrik:



Oke nou even serieus. Fietsen op jonge leeftijd:

Begin met nadenken.
Denk je van 20 kilometer per uur als het hondje 8 weken oud is. Niet doen
Denk je 15 weken even naast de fiets lopen om te wennen. Doen
Denk je 6 maand een jaartje, even rustig een blokje om fietsen (5 tot 10 minuten) 2 keer in de week op wandel snelheid of iets sneller. Tuurlijk kan dat, je hond loopt toch ook los een half uur, en dan rent hij samen met zn vriendjes tot ze kapot zijn.
Denk je HD omdat broers en zussen en pa en ma van hond HD hebben, tja zelfs dan zou ik fietsen. LANGZAAM. Zwemmen is beter ok, maar even afwisselen dat zou ik wel doen.

Bedenk ook dat het een rasvereniging en dat deze zich graag willen indekken tegen een slechte naam.

De bewegingen die worden gemaakt zijn rechtlijnig. In eenzelfde topic deze week stond nog dat met een balletje gooien eigenlijk nog slechter is, door de scherpe wendingen die worden gemaakt.

En nou nog serieuzer:
Ik weet niet hoe het met echt zwaargebouwde rassen is, maar:

Zoek HD op voor snelgroeiende rassen en grotere honden. En pak niet meteen de eerste website die google aangeeft. pak er meer. Spreek eens met een of meerdere fysio therapeuten voor honden. Laat je eens voorlichten door mensen die er vaak mee te maken hebben.
angel1208
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 dec 2012 22:41
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door angel1208 »

Goede tips!
Bedankt!
Maar wat raden jullie aan gewoon met de riem
Of net een veer fietsen?
Wie heeft er wrvaringwn met een veer?
Gebruikersavatar
Saschesfloor
Zeer actief
Berichten: 1378
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:21
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Mijn dierenarts raadde mij aan te gaan fietsen met mijn puber van 8 maanden met groeipijn. Ze moet nu een beetje rustig aan doen en mag niet / weinig los. Nu is Penny een Cairn en dus geen groot en zwaar ras, maar zij vertelde me dat een stukje fietsen, in draf, prima belasting is voor een jonge hond. In ieder geval veel beter dan los rennen en alle kanten opvliegen. Uiteraard ga je niet gelijk een uur vol aan de bak, rustig kleine stukjes opbouwen, dat kon volgens haar echt geen kwaad. Omdat fietsen met mijn honden niet zo leuk is (je valt nog net niet om als je maar 7 a 8 km per uur kan), heb ik nu een step gekocht, dat gaat beter.

Als ik ging fietsen met ze deed ik dat wel aan de springer. Maar ik ben echt onhandig af en toe en vind dit makkelijker.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Gebruikersavatar
bandolero
Zeer actief
Berichten: 790
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:31
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door bandolero »

Ik ben vanaf 6 maand rustig beginnen fietsen met mijn Border Collies.
Dat is dus kleine afstanden, en ze moeten in draf blijven, da's heel belangrijk!
Op een goede manier gaan fietsen met je hond is goed als ondersteuning voor de gewrichten.
Maar uiteraard, zoals met alles, doe het met mate.
Nu, met een Rottweiler zou ik wel wat langer wachten, die zijn toch wat gevoeliger dan borders aan hun gewrichten.

Ik heb op voorhand niet geoefend.
Gewoon fiets nemen, hond aan de lijn, ik wandel langs de ene kant van de fiets, hond langs de andere kant van de fiets.
Zo wandelen we 100 meter. Geen problemen mee gehad, dus direct op de fiets gestapt en op een traag tempo beginnen rijden.
In het begin effe leren wat hun positie is, namelijk dat ze mooi naast de fiets moeten blijven en niet trekken.
Ik heb er in alle geval geen problemen mee gehad.
Maar ik denk dat het niet bij alle honden zo eenvoudig zal verlopen.

Met mijn 2 teefjes fiets ik gewoon aan een lijn,
met de reu gebruik ik de springer (omdat die nogal eens wil reageren op auto's, dus voor zijn eigen veiligheid, en die van mij ook :p)

Met mijn rottweiler heb ik het nog niet geprobeerd :p
Gebruikersavatar
Cpp
Actief
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 apr 2012 14:12
Mijn ras(sen): Middenslagpoedel
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Cpp »

Ik ben met mijn hondje begonnen toen ik hem kreeg (herplaatser van ongeveer een jaar oud). Ik ben begonnen met af en toe gewoon de korte uitlaatrondjes naast de fiets te doen.

Ik heb hem de commando's stoep, draven en galop aangeleerd. Stoep houdt in dat hij van de weg af moet. Dus op de stoep of in de berm lopen.
Hij vindt het superleuk naast de fiets en had daardoor in het begin de neiging om keihard te willen :wink: vandaar dat ik draven en galop heb aangeleerd. Hij mag van mij alleen in galop als hij in de berm, dus op zachte ondergrond, kan lopen. Dat vind ik zelf een prettiger idee. Aangezien ik een ernstig goed luisterende hond heb kan ik hem los naast de fiets mee nemen , wat ik trouwens in de stad niet doe :D Maar we fietsen ook wel eens een bosroute.

Ik heb hem trouwens aan de flexriem. En een fiets met achteruittraprem.
Je maakt jezelf niet wit door een ander zwart te maken.
Gebruikersavatar
Gittje
Zeer actief
Berichten: 800
Lid geworden op: 15 apr 2005 17:43
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Gittje »

Saschesfloor schreef:Omdat fietsen met mijn honden niet zo leuk is (je valt nog net niet om als je maar 7 a 8 km per uur kan), heb ik nu een step gekocht, dat gaat beter.
Ik ben met onze kruising rottweiler x labrador begonnen rond een maand of 9. Kleine stukjes langs het jaagpad op een héél gezapig drafje met de hond aan de lijn naast de minifiets. Nu & dan las ik wandelstukken in en wandel dan zelf naast de fiets.

Met een vouwfiets kan ik ook gemakkelijker m'n voeten aan de grond zetten dan met m'n gewone fiets met 28 inch wielen. De hond is intussen al zo groot geworden dat ik hem schier aan z'n halsband kan houden als hij naast de minifiets draaft. Lekker praktisch :wink:
esther1989
Vaste gebruiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 sep 2005 15:36
Mijn ras(sen): yorkie
Locatie: zaandam

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door esther1989 »

Ik heb ervaring met de springer. Als je je hond zijn wandeltuig om doet maak je deze vast aan de lijn van de springer. Zelf heb je de gewone riem bevestigd aan de halsband in de hand. Op deze manier kan je corrigeren wanneer nodig. Erg veilige manier om zo te fietsen met je hond.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door malinois »

esther1989 schreef:Ik heb ervaring met de springer. Als je je hond zijn wandeltuig om doet maak je deze vast aan de lijn van de springer. Zelf heb je de gewone riem bevestigd aan de halsband in de hand. Op deze manier kan je corrigeren wanneer nodig. Erg veilige manier om zo te fietsen met je hond.
Ik ook! Werkt uitstekend, deze foto is vanochtend gemaakt...

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
angel1208
Vaste gebruiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 dec 2012 22:41
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door angel1208 »

Wat leuk!
Leuk dat je ook een foto plaatst
Ik denk dat ik het strax toch ook maar wil proberen met de
Springer.
Tineke.Happy
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2012 19:35
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel = het ras van mijn hond, maar ik ben echt fan van alle hondenrassen.
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Tineke.Happy »

Net las ik hier in een van de reacties dat de hond niet mag galoperen naast de fiets. Waarom niet eigenlijk?

Ik heb ervaring met de springer, en ik vind het echt heel fijn, en het is heel veilig.
Maar ik fiets zelf toch met de lijn in de hand, zodat ik de hond beter kan corrigeren.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tineke.Happy schreef:Net las ik hier in een van de reacties dat de hond niet mag galoperen naast de fiets. Waarom niet eigenlijk?

Ik heb ervaring met de springer, en ik vind het echt heel fijn, en het is heel veilig.
Maar ik fiets zelf toch met de lijn in de hand, zodat ik de hond beter kan corrigeren.

:wink: Dat kan ook aan de springer. Ik fiets met als malinois met de honden aan een tuig aan de springer en een halsband om met de lijn in m'n hand.
Heb vrij sterke honden die wel eens wat onverwachts willen doen en met de springer is fiets ik een stuk stabieler.

Die van mij galopperen gewoon naast de fiets, het eerste stuk.
Ze trekken de fiets vooruit en mogen grotendeels zelf het tempo bepalen.
:mrgreen: Lekker hard daar zit voor hen nou net de lol.
Tineke.Happy
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2012 19:35
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel = het ras van mijn hond, maar ik ben echt fan van alle hondenrassen.
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Tineke.Happy »

dagmar88 schreef:
Tineke.Happy schreef:Net las ik hier in een van de reacties dat de hond niet mag galoperen naast de fiets. Waarom niet eigenlijk?

Ik heb ervaring met de springer, en ik vind het echt heel fijn, en het is heel veilig.
Maar ik fiets zelf toch met de lijn in de hand, zodat ik de hond beter kan corrigeren.

:wink: Dat kan ook aan de springer. Ik fiets met als malinois met de honden aan een tuig aan de springer en een halsband om met de lijn in m'n hand.
Heb vrij sterke honden die wel eens wat onverwachts willen doen en met de springer is fiets ik een stuk stabieler.

Die van mij galopperen gewoon naast de fiets, het eerste stuk.
Ze trekken de fiets vooruit en mogen grotendeels zelf het tempo bepalen.
:mrgreen: Lekker hard daar zit voor hen nou net de lol.

Ja, dat kan natuurlijk ook, maar mijn hond is niet zo sterk en aan de lijn gaat het nu prima,
maar dat verschilt denk ik per hond en per baas het is een beetje uitproberen wat je zelf het fijnst vind.

Mijn hond laat ik niet trekken, dat heb ik er eigenlijk net afgeleerd. :P
en ze mag bij mij niet het tempo bepalen want dan tja, zo hard mag je niet binnen de bebouwde kom.
maar ik laat der wel galoperen naast de fiets. en ik zie daar ook niet echt het probleem van in.
Gebruikersavatar
bandolero
Zeer actief
Berichten: 790
Lid geworden op: 07 aug 2012 15:31
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door bandolero »

Bij mij mogen ze niet galopperen, omdat ik fiets voor conditie op de drijven en bovendien hun gangwerk (voor in de showring) te onderhouden.
Ze draven de hele tijd op een gelijkmatig tempo.
Ik fiets dus niet louter om ze hen beweging te geven of om ze moe te maken, dat doe ik op andere manieren.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik fiets sinds een paar dagen met mijn herderteef van 10 maand en ze pikt het razendsnel op. Na een kleine 50 meter had ze het al door. Als ik met haar wandel trekt ze af en toe aan de lijn, maar tijdens het fietsen in het geheel niet, ze loopt keurig met me mee. Ze laat zich ook minder snel afleiden en de fiets fungeert als een handig afweerscherm tegen invloeden zoals katten en andere honden. Nadat ze gisteren tegen het voorwiel aanliep toen ze achter een kat aan wou was ze genezen en blijft sindsdien keurig naast de fiets lopen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:Ik fiets sinds een paar dagen met mijn herderteef van 10 maand en ze pikt het razendsnel op. Na een kleine 50 meter had ze het al door. Als ik met haar wandel trekt ze af en toe aan de lijn, maar tijdens het fietsen in het geheel niet, ze loopt keurig met me mee. Ze laat zich ook minder snel afleiden en de fiets fungeert als een handig afweerscherm tegen invloeden zoals katten en andere honden. Nadat ze gisteren tegen het voorwiel aanliep toen ze achter een kat aan wou was ze genezen en blijft sindsdien keurig naast de fiets lopen.
dat is wel een erg ouderwetse methode ;) al neem ik aan dat het niet bewust was maar toevallig zo gebeurde

je schrijft ik fiets sinds een paar dagen met mijn hond, direct gaan fietsen? want juist zaken als lomp tegen het voorwiel aan komen kunnen voorkomen worden door het geleidelijk te introduceren ipv direct te gaan fietsen, eerst zorgen dat de hond naast een fiets ook netjes naast je kan lopen voor je gaat fietsen
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik ben met de boxerteef begonnen met 11 maanden, ik zit nu te twijfelen met m'n reu. Hij is nu 9 maanden, maar nog niet helemaal uitgegroeid. Wellicht maak ik een dezer dagen een begin met netjes lopen en maximaal 5 minuten, om te wennen. Maar als het nog niet gaat wacht ik gerust nog een paar maanden.

Ik fiets gewoon met een halsband en een riem in de hand (zorg dat de achterband remt op de linkerhand, zo ben ik namelijk eens gevallen...)
In het begin fiets links, hond rechts, dan fiets rechts en hond er rechts naast om te wennen, gewoon naast de fiets lopen. Dan even steppen om wat harder te gaan en belonen voor het niet trekken uiteraard. En dan eens opstappen. Ging met de vorige 2 altijd binnen 10 minuten, maar elke hond is anders ;)
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Ik fiets sinds een paar dagen met mijn herderteef van 10 maand en ze pikt het razendsnel op. Na een kleine 50 meter had ze het al door. Als ik met haar wandel trekt ze af en toe aan de lijn, maar tijdens het fietsen in het geheel niet, ze loopt keurig met me mee. Ze laat zich ook minder snel afleiden en de fiets fungeert als een handig afweerscherm tegen invloeden zoals katten en andere honden. Nadat ze gisteren tegen het voorwiel aanliep toen ze achter een kat aan wou was ze genezen en blijft sindsdien keurig naast de fiets lopen.
dat is wel een erg ouderwetse methode ;) al neem ik aan dat het niet bewust was maar toevallig zo gebeurde

je schrijft ik fiets sinds een paar dagen met mijn hond, direct gaan fietsen? want juist zaken als lomp tegen het voorwiel aan komen kunnen voorkomen worden door het geleidelijk te introduceren ipv direct te gaan fietsen, eerst zorgen dat de hond naast een fiets ook netjes naast je kan lopen voor je gaat fietsen
Yup, dat heb ik ook gedaan. Met 7 maanden begonnen, eerst lopend met de fiets en daarna hele korte stukjes fietsend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik haal ook graag info van Doggo

https://www.doggo.nl/artikelen/recreati ... t-je-hond/

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”