Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Ik fiets sinds een paar dagen met mijn herderteef van 10 maand en ze pikt het razendsnel op. Na een kleine 50 meter had ze het al door. Als ik met haar wandel trekt ze af en toe aan de lijn, maar tijdens het fietsen in het geheel niet, ze loopt keurig met me mee. Ze laat zich ook minder snel afleiden en de fiets fungeert als een handig afweerscherm tegen invloeden zoals katten en andere honden. Nadat ze gisteren tegen het voorwiel aanliep toen ze achter een kat aan wou was ze genezen en blijft sindsdien keurig naast de fiets lopen.
dat is wel een erg ouderwetse methode ;) al neem ik aan dat het niet bewust was maar toevallig zo gebeurde
Ja, ze wou even niet luisteren en liep er voor. Ze deed zich geen pijn maar schrok wel even. Dat het ouderwets is is louter toeval, want het is mijn eerste hond. ;)
crutz schreef:je schrijft ik fiets sinds een paar dagen met mijn hond, direct gaan fietsen? want juist zaken als lomp tegen het voorwiel aan komen kunnen voorkomen worden door het geleidelijk te introduceren ipv direct te gaan fietsen, eerst zorgen dat de hond naast een fiets ook netjes naast je kan lopen voor je gaat fietsen
Ik ben inderdaad direct begonnen met fietsen, ze heeft het cold turkey geleerd en loopt nu keurig naast me. Ben gisteren door het centrum gefietst en het ging uitstekend. Alsof ze het al jaren doet.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Doyaquba schreef:Ik ben met de boxerteef begonnen met 11 maanden, ik zit nu te twijfelen met m'n reu. Hij is nu 9 maanden, maar nog niet helemaal uitgegroeid. Wellicht maak ik een dezer dagen een begin met netjes lopen en maximaal 5 minuten, om te wennen. Maar als het nog niet gaat wacht ik gerust nog een paar maanden.

Ik fiets gewoon met een halsband en een riem in de hand (zorg dat de achterband remt op de linkerhand, zo ben ik namelijk eens gevallen...)
In het begin fiets links, hond rechts, dan fiets rechts en hond er rechts naast om te wennen, gewoon naast de fiets lopen. Dan even steppen om wat harder te gaan en belonen voor het niet trekken uiteraard. En dan eens opstappen. Ging met de vorige 2 altijd binnen 10 minuten, maar elke hond is anders ;)
Mijn herderteef begon in eerste instantie keihard te rennen toen ik goed en wel op de fiets zat. Het had weinig gescheeld of ik was onderuit gegaan. Maar toen ik haar eenmaal rustig had door te remmen met links en ze in een drafje liep snapte ze het vrijwel direct. Nu loopt ze naast me met ontspannen lijn.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

~Suzanne~ schreef:Ik haal ook graag info van Doggo

https://www.doggo.nl/artikelen/recreati ... t-je-hond/

Suzanne
Interessante info! Dat je hond eerst goed moet leren aan de lijn te wandelen was bij mijn teefje niet zo, want ze trekt juist veel meer als ik niet fiets. Het gewone wandelen gaat haar te traag lijkt het wel. In eerste instantie probeerde ze me wel van de fiets te trekken maar dat slaagde niet en toen gaf ze het op.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:In eerste instantie probeerde ze me wel van de fiets te trekken maar dat slaagde niet en toen gaf ze het op.
Nee, zo denkt een hond niet :wink: Ze wist gewoon niet wat er van haar verwacht werd.

Fijn dat ze het leuk vindt! Ik ben ook net begonnen met mijn hondje van tien maanden.
Was wel van plan een aantal keer naast de fiets te lopen, maar ze had het zo vlot door dat ik maar opgestapt ben op te kijken hoe het zou gaan.
Ze is steeds mee geweest in de fietsmand terwijl haar broer de fiets trok. Dan zat ze al te gillen dat ze ook mee wilde doen.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ja volgens mij vindt ze fietsen leuker dan wandelen en ze trekt niet of nauwelijks aan de lijn. Zonet ook weer een stukje gefietst van een kleine drie kilometer en ze loopt er naast alsof ze nooit anders heeft gedaan. Ze begrijpt ook goed wanneer we naar links of rechts gaan. En als ik moet stoppen en/of voorrang verlenen wacht ze keurig. Uiteraard houd ik de lijn wel zo kort dat ze ook nergens naartoe kan als ze zou willen, maar die hangt steeds keurig slap. Kortom, het fietsen is een wandeling in het park! :cheer:
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Zonet weer een stukje gefietst en op een onbewaakt moment wou madam naar een hond toeschieten! Dat leverde een flinke knal aan de lijn op maar ik hield me 'staande' en kon Benthe in het gareel houden. Ook hebben we weer een kort stukje gesprint, maar dat doe ik nog een beetje met toegeknepen billen! Als ze dan voor mijn fiets schiet op opeens naar rechts duikt ga ik wel onderuit natuurlijk!

Fietsen met de hond bevalt me stiekem beter dan wandelen, hopelijk denkt zij daar ook zo over. ;)
Laatst gewijzigd door Hammetime op 19 mar 2020 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:Zonet weer een stukje gefietst en op een onbewaakt moment wou madam naar een hond toeschieten! Dat leverde een flinke knal aan de lijn op maar ik hield me 'staande' en kon Benthe in het gareel houden. Ook hebben we weer een kort stukje gesprint, maar dat doe ik nog een beetje met toegeknepen billen! Als ze dan voor mijn fiets schiet op opeens naar rechts duikt ga ik wel onderuit natuurlijk!
Lijkt me nou niet echt de juiste methode en zeker niet veilig
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Zonet weer een stukje gefietst en op een onbewaakt moment wou madam naar een hond toeschieten! Dat leverde een flinke knal aan de lijn op maar ik hield me 'staande' en kon Benthe in het gareel houden. Ook hebben we weer een kort stukje gesprint, maar dat doe ik nog een beetje met toegeknepen billen! Als ze dan voor mijn fiets schiet op opeens naar rechts duikt ga ik wel onderuit natuurlijk!
Lijkt me nou niet echt de juiste methode en zeker niet veilig
Het sprintje was misschien wat gewaagd maar verder vind ik het zeer veilig en verantwoord.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Ik ben ook even wezen fietsen met ons meisje van 22 maanden. Heerlijk rustig drafje, 11 km/u, 5 km lang. Gewoon aan halsketting en lijntje, gaat prima. Alleen aangezien we langs alle boerderijen fietsen komt er wel eens een erfhond op je pad. Dus daar even afgestapt, laten snuffelen en weer verder. Dat getrek en geruk doen we niet, bovendien kent ze de honden hier en staan ze op het pad, dan moet er even gedag gezegd worden. Als ze langslopen, loopt ze wel door. Ik vind het fijn zo, wil het m'n reutje ook weer zo leren, maar toch besloten te wachten tot 12 maanden, deze week weer 0,4 kg erbij, dus groeit nog wat te hard naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou dit dus, kom ik met mijn 100 meter de 1e week. Zit nu net op 7 km met 18 maanden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou inderdaad :O: dat is wel heel snel al en met 10 maanden oud. Maar goed, ik weet niet wat je er hiervoor al mee deed.
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

malinois schreef:
crutz schreef:
Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou dit dus, kom ik met mijn 100 meter de 1e week. Zit nu net op 7 km met 18 maanden...
Hebben we spuit elf ook weer. Volgens jou zou m'n pup ondertussen al op Marktplaats staan weet je nog? :vaag:
Gebruikersavatar
Hammetime
Zeer actief
Berichten: 986
Lid geworden op: 30 jul 2019 10:58
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Hammetime »

Doyaquba schreef:
crutz schreef: Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou inderdaad :O: dat is wel heel snel al en met 10 maanden oud. Maar goed, ik weet niet wat je er hiervoor al mee deed.
Het was slechts twee kilometer, heb het even nagemeten. :lief:

Maar goed, het is hier nog precies hetzelfde laken en pak merk ik al. Ik ga er gauw weer vandoor.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door malinois »

Hammetime schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:
Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou dit dus, kom ik met mijn 100 meter de 1e week. Zit nu net op 7 km met 18 maanden...
Hebben we spuit elf ook weer. Volgens jou zou m'n pup ondertussen al op Marktplaats staan weet je nog? :vaag:
Klopt en dat kan nog steeds maar wat heeft dat met veel te snel grote afstanden fietsen te maken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Hammetime schreef:
Doyaquba schreef:
crutz schreef: Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Nou inderdaad :O: dat is wel heel snel al en met 10 maanden oud. Maar goed, ik weet niet wat je er hiervoor al mee deed.
Het was slechts twee kilometer, heb het even nagemeten. :lief:

Maar goed, het is hier nog precies hetzelfde laken en pak merk ik al. Ik ga er gauw weer vandoor.
O ja mannen hebben wel vaker mis hoe lang iets precies is :ok: mooizo
Manuma
Zeer actief
Berichten: 7569
Lid geworden op: 13 dec 2015 21:10

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Manuma »

Misschien vind je een elastische riem wel fijn. Dan krijgen jij en je hond niet meteen een klap als ze een plotse beweging maakt. Ik gebruik dat altijd naast de fiets, handig!
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: fietsen met de hond

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

crutz schreef:
Hammetime schreef:Ja het is heerlijk fietsweer, mijn teefje loopt ook graag in een drafje en waar het kan mag ze even galopperen. Bij voorkeur in een zachte berm zodat het niet teveel op haar gewrichten aankomt. Voor mijn gevoel haalt ze meer voldoening uit vijf kilometer fietsen dan een uur wandelen.
Vd week begonnen en nu al 5 kilometer naast de fiets + in galop. Hoop dat ze fysiek heel blijft
Dat.

Ik vind dat je best jong kunt starten met aan de fiets wennen en korte stukjes en zo uitbouwen. Waar ze los kunnen zou ik dat sprintje uitproberen (ik heb liever geen tand door mijn lip) en ook graag een hond die heel blijft
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”