Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

CombiSport

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

CombiSport is een relatief nieuwe tak van hondensport.

De basis ligt hem in de Combinatie. De Combinatie van baas en hond, want jullie doen dit samen. Maar ook de combinatie van gehoorzaamheid en behendigheid (niet de sport, maar het behendig zijn).

Algemeen
CombiSport is een tak van sport ondergebracht bij de Federatie Hondensport Nederland. Op de site, http://www.fhn.nl, kun je dus veel meer informatie vinden.
Op wedstrijden worden er vier onderdelen afgelegd. De Combi Jump, de Stormbaan, de Combi Speed en de gehoorzaamheid. Bij elk onderdeel kun je 100 punten verdienen. Bij de snelheidsonderdelen wordt de gelopen tijd en de fouten afgetrokken van de punten. Bij de gehoorzaamheid worden de punten per deel bij elkaar opgeteld. Soms kun je in een klasse nog bonuspunten verdienen door bv je hond los te laten werken ipv aangelijnd. De riem moet een normale riem zijn, de halsband ook een gewone platte halsband. Jachtlijnen, sliplijnen, prikbanden, half checks etc zijn niet toegestaan.
Het totaal van die vier onderdelen wordt bij elkaar opgeteld en dan wordt er gekeken wie er in een klasse de meeste punten heeft en die heeft gewonnen. Bij 220 punten of meer krijgt een combinatie een promotiepunt. Heeft iemand twee promotiepunten, dan moet het volgende (kalender) jaar gestart worden in een klasse hoger. Het is ook toegestaan om halverwege het jaar al over te stappen naar die hogere klasse als de promotiepunten binnen zijn.

Klassen
Er zijn drie klassen bij de CombiSport. De laagste klasse is de A klasse, de hoogste klasse de C klasse. Daarnaast is er nog een debutanten klasse. Deze is voor honden en geleiders die beiden nog nooit wedstrijden CombiSport gedaan hebben. Er wordt wel van je verwacht als je een hoger diploma in de GG hebt gehaald, dat je dan niet in de debutanten klasse inschrijft.
Er is ook nog een Veteranen klasse. Voor oude honden (niet voor oude bazen ;-)). Honden ouder dan 7 jaar mogen in de veteranen klasse starten, honden ouder dan 10 jaar moeten in die klasse starten. Er wordt daarbij gekeken naar het begin van het lopen van wedstrijden. Dus als je hond halverwege het jaar 10 wordt, mag je uitlopen in de "gewone" klasse als je wilt. Maar als je pas halverwege dat jaar een startlicentie aanvraagt, dan begin je meteen bij de Veteranen.
En als laatste een Jeugd klasse. Deze is voor jonge, beginnende handlers. De Jeugd klasse heeft dezelfde regels als de debutanten klasse.

Onderdelen
De CombiSport bestaat uit vier onderdelen. Alle snelheidsonderdelen worden twee keer gelopen, waarbij er dus per run 50 punten te verdienen zijn. Bij alle snelheidsonderdelen geldt dat de hond en de baas samen het parcours moeten lopen. Er mag tussen baas en hond niet meer afstand zijn dan een meter. Als je een snelheidsonderdeel los doet, dan moet de halsband ook van de hond af. Je moet zelf je riem (en halsband) meenemen naar de finish. In je zak, of om je nek, niet in je hand. Ook geld dat alle toestellen/hindernissen/poortjes in de juiste volgorde en vanaf de juiste kant genomen moeten worden. Gaat je hond (of jij) de verkeerde weg terug, dan heb je die run nul punten, een Disk. Maar de volgende run kun je gewoon weer meedoen hoor. Je mag je hond bij de snelheidsonderdelen zowel links als rechts meenemen. Maar kies een kant. Begin je links, dan doe je alles links. Begin je rechts, dan doe je alles rechts. Tussentijds wisselen mag niet, maar je mag wel de ene run links doen en de andere run rechts.

De onderdelen zijn:
CombiJump
Hierbij nemen baas en hond zo snel mogelijk vier hoogtesprongen. Ja, als baas moet je dus mee springen. De hoogte van de sprongen is 40 cm, voor de Debutanten, Jeugd en Veteranenklasse is dat 30 cm. De lengte van het parcours is 50 meter, tussen elke sprong zit 10 meter. Het moet zo snel mogelijk, maar valt er een latje af, dan kost dat 5 (straf)seconden en dus 5 punten. Ook moet je dit onderdeel samen doen. Dus de hond mag niet verder dan een meter bij je vandaan. Een strakke lijn wordt gezien als een fout (omdat zonder die riem, de hond waarschijnlijk meer dan een meter bij je vandaan was geweest). De Debutanten, Jeugd en A klasse mogen dit aangelijnd doen. Zij krijgen een bonus als ze het los doen. De andere klassen moeten dit onderdeel los doen.
Afbeelding
Alle hoogtesprongen (en de start en de finish) moeten in de juiste richting genomen worden. Ook moeten alle sprongen gedaan worden. Je krijgt een weigering als je een sprong mist. En dan moet je dus terug om die sprong (samen) opnieuw te doen. Als je een lat eraf gooit is dat een fout en geen weigering, die hoef je dus niet te herstellen.
Afbeelding

Stormbaan
Dit is een rechte lijn van 8 behendigheidstoestellen. De volgorde van de hindernissen verschilt per wedstrijd. Maar het begint en eindigt altijd met een hoogtesprong. Daartussen staan dan: Een breed, een tunnel, een band, een hoogtesprong, een (verlaagde) kattenloop en een (verlaagde) schutting. De totale lengte is 70 meter. Dit onderdeel doet iedereen los.
Afbeelding
Kleine honden (kleiner dan 45 cm schofthoogte) mogen lager springen (30 cm), de andere springen hoger (55 cm).
De veteranen springen lager (40 cm) en de kleine veteranen nog lager (30 cm). De schutting staat voor de veteranen ook lager (120 cm hoog), terwijl de rest de schutting wat hoger nemen (150 cm hoog).
De debutanten nemen de hoogtesprongen ook op 40 cm (kleine debutanten op 30 cm), maar de band wel op de goede hoogte.
Afbeelding
Zoals je kunt zien is de kattenloop wat aangepast voor de CombiSport. Lager, met kortere oploopjes, zodat de snelheid hoog kan blijven zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan. De normale behendigheidsregels blijven bestaan. Dus de raakvlakken moeten genomen worden en als de hond van het vlakke deel van de kattenloop springt of valt, is dat een weigering en moet het over.

Afbeelding

CombiSpeed
Dit zijn acht slalompoortjes, zoals ook bij de reuzenslalom van het skieen. Zig-zaggend over het veld neem je die poortjes zo snel mogelijk. De Debutanten, Jeugd en Veteranen lopen maar zes poortjes.
Afbeelding

Afbeelding

Gehoorzaamheid
Hierbij moet je een parcours volgen, normale, langzame en versnelde pas. Je moet apporteren, je moet voorkomen en je moet een volg-blijf oefening doen. Bij de B en C klasse zit er ook appel op afstand in. Hier mag de hond de halsband om houden bij het losse deel. Er is een ringmeester die het parcours tegen je verteld, dus je hoeft het niet te onthouden.
Afbeelding
Afbeelding

Na een wedstrijd ben ik meestal best erg moe. Je loopt toch een stapje harder he.
De trainingen zijn erg leuk bij de CombiSport. Er is genoeg stof om eindeloos te variëren. Veel honden vinden het ook leuk om samen met de baas actief bezig te zijn. En het is echt actief, maar het is ook weer geen Canicross of Triathlon. Als je ouder bent dan 60, dan mag je de sprongen van de CombiJump overslaan. Als baas, de hond moet gewoon springen.

Combineren?
Als laatste dan nog de vraag die ik vaak krijg. "Mijn hond doet behendigheid, is dat te combineren". Het antwoord daarop is (volmondig) JA. Je moet alleen wel nadenken bij wat je doet. Alleen de stormbaan is verwarrend voor je hond, het ziet er immers hetzelfde uit als behendigheid. Dat betekend dus, dat als jouw hond graag vooruit werkt (en dat ook goed doet bij behendigheid), je hem niet moet gaan remmen bij de CombiSport. Laat hem vaart maken, train jezelf om zo hard mogelijk mee te rennen. Maar laat hem wel keurig alle raakvlakken nemen. Mits je geen running contacts hebt, kun je bij de raakvlaktoestellen dus zelf bijkomen. Maar, dit kost je met enige zekerheid punten op een wedstrijd. Tsja, zo is het dan maar. Ondertussen heeft je hond dikke pret in de training en jij ook. Dus ik zie geen probleem. En heb je een hond die niet vooruit werkt bij de behendigheid, dan zul je zien dat hij veel beter vooruit gaat werken bij de behendigheid. Dan heb je juist voordeel van de CombiSport. Hij kan namelijk niks fout doen en dus krijgt hij meer zelfvertrouwen in het zelf nemen van hindernissen. Erg leuk om te zien.

Heel veel plezier, en ... vragen staat vrij !
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dee
Zeer actief
Berichten: 19861
Lid geworden op: 17 nov 2011 18:20
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Dee »

Bedankt voor dit duidelijke lap tekst :wink:
Zit net mijn vriend te vertellen wat de forummers hier aan het doen zijn, en dat ik dat zo leuk vind omdat we ons zo veel beter kunnen verdiepen in de verschillende sporten.

Nou lees ik jouw uitleg en ik denk dat dat perfect past bij mijn hond! Iets minder bij mij hahaha :engel:
Ik ben niet zo sportief aangelegd :wink: .

Maar ik vind het toch wel heel interessant, ik ga hier toch nog even over nadenken. Nog een paar x lezen en waarschijnlijk wat vragen stellen. Want ik weet bijna zeker dat Figo dit geweldig zal vinden. Omdat het samenwerken is. Je merkt nu buiten al aan hem dat hij, als hij los is, en mag rennen het liefst samen rent. Vooruit gaat ie ook wel, maar dan blijft hij na ca. 10meter toch staan om te wachten. En als je mee rent heb je ook z'n volle aandacht van, ok...waar gaan we heen?

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

Wacht maar tot jullie samen springen. Vinden ze ook erg cool hahaha.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dee
Zeer actief
Berichten: 19861
Lid geworden op: 17 nov 2011 18:20
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Dee »

poembaa schreef:Wacht maar tot jullie samen springen. Vinden ze ook erg cool hahaha.
Dat vindt hij nu al helemaal leuk! Daar moet ik hem echt in remmen nog i.v.m. z'n leeftijd :D
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb een workshop Combisport op de laatste doedag gedaan. Goeie genade, ik lag op apegapen naderhand. :schrik:
Leuke sport.



Om te kijken, veels te vermoeiend om te doen. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

Ha! Goed zo, Lieke. Jijhebt jezelf een duur sportschool abonnement bespaard door al dat geren hoor! Hi hi, wij hadden best lol om jullie te laten rennen ;-)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door lieke »

poembaa schreef:Ha! Goed zo, Lieke. Jijhebt jezelf een duur sportschool abonnement bespaard door al dat geren hoor! Hi hi, wij hadden best lol om jullie te laten rennen ;-)

Was jij dat... :hmmm:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door jenn90 »

Dit klinkt wel een erg leuke sport ;)
Doen dit alleen hondenscholen? of ben je afhankelijk van workshops en/of mensen die de training los van de hondenschool geven?
Afbeelding
Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

Was jij dat...
Jep ..... Of kan ik dat beter ontkennen :D

Hondenscholen kun je vinden via de FHN site, maar zoeken op combiSport werkt ook, want veel hondenscholen bieden het aan zonder aangesloten te zijn.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door lieke »

poembaa schreef:
Was jij dat...
Jep ..... Of kan ik dat beter ontkennen :D

Hondenscholen kun je vinden via de FHN site, maar zoeken op combiSport werkt ook, want veel hondenscholen bieden het aan zonder aangesloten te zijn.

Als ik dat had geweten, dan was ik een nog veel gemenere Secret Santa geweest. :mep:
Afbeelding
Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

Phoe, als dát je aller-gemeenst was .... Hihihi, ik vond je liefffff
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
lieke
Zeer actief
Berichten: 16375
Lid geworden op: 14 dec 2005 15:43
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door lieke »

poembaa schreef:Phoe, als dát je aller-gemeenst was .... Hihihi, ik vond je liefffff

Ships, heb ik een heel jaar zitten oefenen om gemeen te zijn, wordt het weer niet begrepen.... :cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Machie
Zeer actief
Berichten: 33099
Lid geworden op: 05 okt 2009 11:20
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5
Locatie: Bij de berg!

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Machie »

Met de doedag heb ik met Dumas combisport gedaan. Dumas vind het heel erg leuk. Net als ik. Maar hier in de omgeving geen mogelijkheid tot trainen, dus wel doen agility :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marcel.s
Zeer actief
Berichten: 498
Lid geworden op: 27 feb 2010 10:51
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Locatie: Sintmaartensvlotbrug
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Klinkt erg leuk, ik was op zoek naar een school voor behendigheid maar kwam dit tegen bij een hondenclub in de buurt.
Hun omschrijving vond ik nog niet zo erg leuk klinken maar zoals jij het omschrijft met de foto's erg leuk!

Zeker voor onze herplaats Aussie, die vind gehoorzaamheid leuk en heeft behendigheid gedaan.
Ik wil met de 2 jongste honden ook zeker het hardlopen (canicross) weer oppakken.
En schapendrijven doen we ook maar combisport klinkt wel als iets leuks wat je echt samen moet doen...... ga daar eens info vragen.
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief
Berichten: 12329
Lid geworden op: 18 dec 2012 12:13

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Corneliana »

klinkt heel gaaf!
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door mito »

Wij hebben over twwe weken onze eerste combi-sport training. Ik ga het om de beurt met allebei doen. Ik heb er reuze zin in!
Afbeelding
Gebruikersavatar
poembaa
Zeer actief
Berichten: 779
Lid geworden op: 15 jan 2009 12:19
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door poembaa »

Leuk ! Ben benieuwd hoe je het gaat vinden ;-)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door mito »

Inmiddels hebben we twee lessen gehad. Ik doe het om de beurt. De ene week met Misty de andere week met Barra. De eerste les goot het van de regen. Om ongelukken te voorkomen deden we dus alleen gehoorzaamheid oefeningen. Niet zo spannend want we doen ook GG. Bij de tweede les was het gelukkig droog en deden we de andere onderdelen. De toestellen van de stormbaan gingen best goed. Alleen de kattenloop vond Barra de eerste keer een beetje eng. Bij de andere nieuwe onderdelen zette ik haar op zit ervoor en dan vanaf de andere kant roepen door band of tunnel. Dat ging prima. Hoogtesprongen kende ze wel. Maar het allerleukste vond ze eigenlijk samen rennen :) Dus de slalom en combi-jump werd ze helemaal blij van en gingen dan ook super. Misty heeft dus nog eigenlijk niks nieuws gedaan, maar aangezien ze in het verleden een tijdje behendigheid heeft gedaan, zal dat wel makkelijk gaan. De planning is ook om met haar op 1 september voor het eerst mee te gaan doen met een wedstrijd. Maar tot nu toe is het zoals verwacht heel leuk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Plumeau
Zeer actief
Berichten: 1683
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:04
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Locatie: Midden NL

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door Plumeau »

In IJsselstein konden we eens mee doen met een workshop om aan deze sport te snuffelen. Het is best leuk om te doen, maar Salina heeft nog best veel te leren over netjes volgen in een drafje. Het ging dus een aantal keren nog maar net goed met die tackelende sheltie :schrik:
Geef mij maar gewoon behendigheid, dan lokken de hindernissen haar wel voor mijn voeten vandaan :engel:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door mito »

Plumeau schreef:In IJsselstein konden we eens mee doen met een workshop om aan deze sport te snuffelen. Het is best leuk om te doen, maar Salina heeft nog best veel te leren over netjes volgen in een drafje. Het ging dus een aantal keren nog maar net goed met die tackelende sheltie :schrik:
Geef mij maar gewoon behendigheid, dan lokken de hindernissen haar wel voor mijn voeten vandaan :engel:
Haha, ja Barra heeft mij donderdag ook een keer bijna getackeld bij de slalom. Maar dat was meer mijn eigen schuld omdat ik de richting niet duidelijk aangaf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kloesje
Zeer actief
Berichten: 7096
Lid geworden op: 24 aug 2010 13:18
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4
Locatie: NOP

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door kloesje »

Het lijkt mij wel een leuke sport om te doen, maar kan er eigenlijk weinig over vinden in de buurt van Hoogeveen.

Misschien zijn er hier tips te krijgen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mito
Zeer actief
Berichten: 2514
Lid geworden op: 15 jul 2009 19:21
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: CombiSport

Ongelezen bericht door mito »

Ik heb geen idee, wij zitten in Zuid Holland. Gisteren hadden we weer een hele leuke wedstrijddag in Zeewolde, maar verder richting Drenthe zou ik het niet weten. Het is nog wel een kleine sport, hoewel er wel steeds meer wedstrijdlopers zijn en je steeds meer verenigingen ziet die het gaan doen, dus misschien dat iemand anders nog een vereniging in de buurt weet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”